Programma 3 - Sociaal domein

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

In dit programma leest u de doelen, acties en de raming van de uitgaven en inkomsten van de activiteiten die de gemeente Oostzaan ontplooit op de terreinen van de Jeugdwet, de Wmo, Gezondheid en de Participatiewet.

Wat was onze visie in 2021?

Terug naar navigatie - Wat was onze visie in 2021?

In Oostzaan staat niemand aan de kant. Wie zorg, hulp, werk of inkomen van de gemeente nodig heeft, krijgt een goed afgestemde oplossing op maat. De menselijke maat staat hierbij voorop. De toegang tot voorzieningen is laagdrempelig en inwoners weten waar ze terecht kunnen. 


Onze ambitie is dat inwoners (kunnen) meedoen en hierbij zo veel mogelijk gebruikmaken van hun zelfredzaamheid. Bij een ondersteuningsvraag kijken we daarom in eerste instantie wat inwoners zelf kunnen doen. Als ze dingen niet kunnen, helpen we hen – als dit kan – om zelfredzaam te worden. Inwoners creëren op eigen kracht en binnen hun eigen netwerk kansen en mogelijkheden om naar vermogen mee te doen in de samenleving. Daar waar het eigen netwerk niet toereikend is, kan een inwoner een beroep doen op ondersteuning vanuit de gemeente. Voor de kwetsbaarste inwoners is er een vangnet beschikbaar, bijvoorbeeld op basis van de Jeugdwet, de Wmo of de Participatiewet. 


De decentralisaties in het sociaal domein zijn uitgevoerd. Het is nu tijd voor een transformatie. In de komende periode actualiseren we het beleidskader en stellen we nieuwe beleidsplannen op. Een integrale aanpak, preventie en maatwerk staan daarbij voorop.

HEBBEN WE DE GEPLANDE DOELEN UIT DE BEGROTING 2021 GEREALISEERD?

P3 1. Onze inwoners zijn zelfredzaam

Terug naar navigatie - Toelichting

Iedereen in onze gemeente is maatschappelijk actief en doet mee naar vermogen. Hierbij zijn de eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van inwoners belangrijk. Als meedoen niet zelfstandig lukt, dan helpt de gemeente bij het organiseren van ondersteuning. Maatwerk bieden is uitgangspunt.
Voor die inwoner die niet of weinig zelfredzaam is en langdurige ondersteuning nodig heeft, werken we samen met maatschappelijke partners aan een passende oplossing dicht bij huis. Daarbij is inzet van vrijwilligers en mantelzorgers van onschatbare waarde.
In het geval dat direct handelen vanwege zorg- of veiligheidsreden nodig is, neemt de gemeente regie in het uitvoeren van de noodzakelijke ondersteuning.
Om intensieve ondersteuning te voorkomen is preventie en vroegsignalering belangrijk. Met maatschappelijke partners worden afspraken gemaakt om inwoners zo goed mogelijk voor te lichten, door te verwijzen of direct ondersteuning te bieden.
Invloed van coronamaatregelen op het maatschappelijk leven en verdere decentralisatie van wetgeving kunnen een druk uitoefenen op het uitvoeren van de dienstverlening op het gebied van inkomen, werk en zorg. De rijksoverheid verstrekt budgetten om tegemoet te komen in de uitvoeringskosten. De verwachting is dat dit niet afdoende zal blijken. Op het moment van schrijven van deze begroting zijn de effecten op uitgave en inzet van middelen onbekend. Dit betekent dat komende periode de uitvoeringspraktijk dan ook nauwgezet gemonitord zal worden.

Terug naar navigatie - Onze doelen voor 2021

P3 1.2 Ons aanbod effectiever maken door te sturen op resultaat

Terug naar navigatie - P3 1.2 Ons aanbod effectiever maken door te sturen op resultaat

Wat hebben we in 2021 gerealiseerd?

P3 1.3 Ondersteuning bieden op maat

Terug naar navigatie - P3 1.3 Ondersteuning bieden op maat

Wat hebben we in 2021 gerealiseerd?

P3 1.4 Cultuuromslag in het sociaal domein

Terug naar navigatie - P3 1.4 Cultuuromslag in het sociaal domein

Wat hebben we in 2021 gerealiseerd?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Realisatie 2020 Begroting 2021 incl. wijz. Realisatie 2021 Verschil Begroting min Realisatie 2021
Lasten
702 Sociaal Domein Algemeen 55.099 7.084 15.728 -8.644
704 Inkomensvoorziening 4.134.326 1.812.298 2.170.296 -357.998
705 Participatie 615.289 457.515 448.239 9.276
707 Gezondheid 852.301 963.152 687.378 275.774
710 Mantelzorg en vrijwilligers 2.822 2.000 1.671 329
719 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) 2.023.803 2.177.804 2.339.413 -161.609
722 Jeugdhulp Specialistisch (niet vrij toegankelijke hulp) 1.849.485 2.333.517 1.921.909 411.608
723 Jeugdhulp Lokaal (vrij toegankelijke hulp) 718.092 798.937 721.314 77.623
Totaal Lasten 10.251.216 8.552.307 8.305.948 246.359
Baten
702 Sociaal Domein Algemeen 0 0 12.909 -12.909
704 Inkomensvoorziening 3.889.190 1.481.930 2.155.023 -673.093
705 Participatie 31.658 19.700 15.261 4.439
707 Gezondheid -18.164 56.333 56.833 -500
710 Mantelzorg en vrijwilligers 250 0 0 0
719 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) 84.064 55.446 49.592 5.854
722 Jeugdhulp Specialistisch (niet vrij toegankelijke hulp) 0 0 6.138 -6.138
723 Jeugdhulp Lokaal (vrij toegankelijke hulp) 10.817 0 8.352 -8.352
Totaal Baten 3.997.815 1.613.409 2.304.108 -690.699
Resultaat baten minus lasten -6.253.401 -6.938.898 -6.001.840 -937.058

Verschillen analyse

Terug naar navigatie - Verschillen analyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de begroting 2021.

Product Baten of lasten
Verschil Toelichting
704 Inkomensvoorziening

lasten

 

 

baten

 

TOZO regeling

€ 357.998

(nadeel)

 

€ 673.093

(voordeel)

€ 271.853

(voordeel)

Het grote verschil wordt zowel voor de lasten als de baten veroorzaakt door de uitgaven en ontvangen TOZO gelden. Met deze uitgaven en inkomsten was in de begroting 2021 geen rekening gehouden. De TOZO regeling wordt budgettair neutraal uitgevoerd voor de gemeente, en middels de jaarstukken 2021 verantwoord aan het Ministerie. 

 

 

Op basis van de TOZO regeling en de uitgaven en inkomsten zoals opgenomen in de SISA verantwoording aan het RIJK, blijkt een voordelig verschil ten gunste van de gemeente. Belangrijkste oorzaak hiervoor is de vergoeding voor de uitbestede werkzaamheden door Zaanstad. Het voordeel is gebaseerd op de TOZO regeling 2020/2021. 

 

707 Gezondheid

lasten

 

€ 275.774

(voordeel)

Het verschil wordt veroorzaakt door een positief verschil tussen de inkomsten en uitgaven van corona, namelijk € 311.825,-. Dit restbudget wordt via resultaatbestemming meegevraagd naar 2022, de verwachting hierbij is dat er nog uitgaven meekomen en de vergoeding vanuit het Rijk hiervoor niet meer toereikend zal zijn.

719 Wmo lasten

€ 161.609

(nadeel)

In de bezuinigingsronden 2020 en 2021 zijn de budgetten van de WMO afgeschaald op basis van de prognoses destijds. De aanvragen van de WMO zijn veelal open-einde regelingen. In 2021 zijn meer aanvragen gehonoreerd op het gebied van huishoudelijke hulp en woonvoorzieningen.
722 Jeugdhulp Specialistisch

lasten

 

 

€ 411.608

(voordeel)

In het najaarsbericht zijn de budgetten voor de specialistische jeugdzorg aangepast aan de prognoses. Uiteindelijk vallen de werkelijke kosten mee, en is het onderhanden werk per 31 december lager dan verwacht. De uitgaven van de jeugdzorg zijn een open einderegeling.
723 Jeugdhulp Lokaal

lasten

 

 

€ 77.623

(voordeel)

De kosten voor Centrum Jong vielen lager uit dan begroot. Vanuit de afwikkeling van eerdere jaren werd een bedrag van € 42.000 terugontvangen. Ook werd er in 2021 een lager bedrag ter beschikking gesteld op basis van de gemaakte resultaatafspraken.

Bij het onderdeel preventieve preventies werd zeer beperkt gebruik gemaakt van het project buurtgezinnen (weinig vraag zie ook 1. 2.2) en werd er minder cursusaanbod ingekocht Cursusbureau Zaanstreek vanwege de Corona-crisis.

Eur 20.000 preventieve interventies (voordeel tov begroot) (curcusbureau Zaanstreek en buurtgezinnnen)

 

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2020 Begroting 2021 na wijziging Rekening 2021
Bestemmingsreserve Sociaal Domein - -28.779 -28.779
Reserve integrale aanpak sociaal domein 57.012 - -0
Bestemmingsreserve Corona - - -
Totaal reserves 57.012 -28.779 -28.779
8-jul-2022

Toelichting op reserves

Terug naar navigatie - Toelichting op reserves
Product Verschil ten opzichte van begroting
Toelichting
Reserve Sociaal Domein € 0

Vanuit de resultaatbestemming 2020 wordt een bedrag van € 30.756 toegevoegd aan deze reserve inzake implementatie nieuwe wetgeving inburgering. In het najaarsbericht 2021 wordt dit bedrag onttrokken aan de reserve ter financiering van de invoering. Daarnaast wordt in het najaarsbericht 2021 vastgesteld om de volledige reserve te laten vrijvallen met als belangrijkste reden, dat de met ingang van 2022 alle uitgaven jeugd en wmo structureel zijn opgenomen in de begroting.

Reserve Integrale aanpak € 0

De reserve integrale aanpak wordt opgeheven, conform het najaarsbericht 2021.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Programma 3

Omschrijving

Rekening 2020

Begroting 2021

Rekening 2021

Aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd 15-74 jaar (Bron: LISA)

654,2 500 n.b.

% Jongeren met een delict voor rechter in de leeftijd 12-21 jaar (Bron: Verwey Jonker Instituut – Kinderen in de Tel)

n.b. n.b. n.b.

% Kinderen in uitkeringsgezin tot 18 jaar (Bron: Verwey Jonker Instituut – Kinderen in de Tel)

4% n.b. n.b.

% netto arbeidsparticipatie van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking (Bron: CBS)

71,2% 69% n.b.

% werkeloze jongeren in de leeftijd 16-22 jaar (Bron: Verwey Jonker Instituut – Kinderen in de Tel)

n.b. n.b. n.b.

Aantal personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners (Bron: CBS)

357,8 130 274,6

Aantal lopende re-integratievoorzieningen per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar (Bron: CBS)

32,3 69 n.b.

% jongeren met jeugdhulp van alle jongeren tot 18 jaar (Bron: CBS)

6,3% 7,5% 8,1%***

% jongeren met jeugdbescherming van alle jongeren tot 18 jaar (Bron: CBS)

1,2% 0,57% 0,8%

% jongeren met jeugdreclassering van alle jongeren in de leeftijd van 12-23 jaar (Bron: CBS)

n.b. n.b. n.b.

Aantal cliënten met maatwerkarrangement WMO per 10.000 inwoners (Bron: GMSD)

250 26 n.b.

* ) Aantallen zijn niet bekend op "waar staat je gemeente", daarom ook niet begroot voor 2021.

**) Realisatie 2021 is nog niet bekend bij het CBS

***) Aantal personen met een bijstandsuitkering. De cijfers laten grote schommelingen zien vanwege de tijdelijke TOZO-regelingen (a.g.v. de Corona crisis)

****) % jongeren met jeugdhulp is sterk gestegen in 2021 t.o.v. 2020. Dit past binnen de landelijke trend. Het landelijke percentage 2021 bedraagt 10,4%