Bijlage

Begrotingsrichtlijnen 2021

Terug naar navigatie - tekst

Inleiding
Gemeenten zijn verplicht een begroting en een meerjarenraming voor ten minste drie jaar volgend op het begrotingsjaar op te stellen. Voor het opstellen van de begroting en meerjarenramingen zijn hiervoor begrotingsrichtlijnen opgesteld.
Beoogd resultaat
Het beoogde resultaat is om alle taken en activiteiten met betrekking tot de gemeentelijke huishouding op te nemen in de begroting 2021 en de meerjarenraming 2022-2024. Het doel is vervolgens een structureel sluitende meerjarenbegroting vast te stellen.

Voor het opstellen van de begroting 2021 hanteren wij de volgende richtlijnen:
Beleid
• De raadsagenda 2018-2022 vormt het uitgangspunt bij het opstellen van de begroting 2020. Het college van B&W werkt deze agenda verder uit aan de hand van de vragen: Wat willen we bereiken, wat zijn onze doelen en gaan we ervoor doen, wat mag het kosten?
• Raadsbesluiten tot en met de vergadering van juni 2020, inclusief de uitkomsten van de kadernota 2021-2024 en het voorjaarsbericht 2020 verwerken wij in de programmabegroting 2021;
• Raadsbesluiten van juli tot en met december 2020 met meerjarige (structurele) gevolgen verwerken wij in de eerste begrotingswijziging van 2021;

Kostenontwikkeling
• Voor het jaar 2020 tot en met 2023 wordt rekening gehouden met 1,6% inflatiecorrectie (opgave CPB-prognose van maart 2019) op uitgaven en inkomsten;
• Bij toepassing van stijgingspercentages op budgetten, hanteren wij een loonstijging en een prijsstijging; wij passen de percentages niet cumulatief toe;
• Voor de gemeenschappelijke regelingen is eveneens een inflatie van 1,6% gehanteerd. Prijsstijgingen hoger dan dit percentage, zijn slechts opgenomen voor zover daar contracten, bestuurlijke afspraken of andere ‘bewijsstukken’ aan ten grondslag liggen;
• De begrotingen van de samenwerkingsverbanden en gemeenschappelijke regelingen dienen we uiterlijk 31 mei te hebben ontvangen, zodat wij deze kunnen verwerken in de programmabegroting 2021-2024. Ook voor deze partijen passen we de percentages niet cumulatief toe;

Renteontwikkeling
• Voor het jaar 2021 hanteren wij het percentage van 3,4% aan rekenrente. Dit bedrag is gebaseerd op de ultimo 2019 uitstaande leningen. Dit percentage gebruiken wij voor diverse berekeningen zoals afkoopsommen, contante waarden en kapitaallasten over investeringen. Het verschil tussen de werkelijke en de toegerekende rente - het renteresultaat - verantwoorden wij in programma 6 Bestuur en Organisatie;

Overige
• In de vergaderingen van de samenwerkingsverbanden en gemeenschappelijke regelingen dient ons gemeenschappelijk standpunt met betrekking tot de loon- en prijsstijgingspercentages en de aanleverdatum van de begrotingen te worden ingebracht.
• De jaarschijf 2021 van het meerjarenplan 2021-2024 stelt u vast bij de kadernota 2021 voor wat betreft vervangingsinvesteringen, areaaluitbreiding en intensivering bestaand beleid. De consequenties ervan verwerken wij in de programma’s van de programmabegroting 2021-2024.

Gemeentelijke belastingen en retributies
• Voor de tarieven gaan wij uit van een stijging gelijk aan het inflatiepercentage, in dit geval van 1,6%. Uitzonderingen op de algemene regel van de toegestane stijging zijn
• reisdocumenten / rijbewijzen: de tarieven van de reisdocumenten / rijbewijzen zijn aan een wettelijk maximum gebonden;
• afvalstoffenheffing / rioolrecht: met betrekking tot deze tarieven geldt een maximale kostendekking van 100%;
• voor de OZB en de RZB geldt dat niet de tarieven, maar de opbrengst stijgt met het genoemde inflatiepercentage.

Kostendekkendheid
Het doel van deze toelichting is inzicht verkrijgen in de stand van zaken rond de kostendekkendheid van gemeentelijke belastingen, bestemmingsheffingen en rechten.

Er is onderscheid te maken tussen belastingen en rechten (retributies).
Belastingen
Belastingen zijn heffingen waar geen direct aanwijsbare tegenprestatie van de gemeente tegenover staat. De gemeente int belastingen die als algemene inkomstenbron worden gebruikt en dus vrij aanwendbaar zijn. Omdat er geen tegenprestatie is, is er bij belastingen ook geen sprake van kostendekkendheid. De door de gemeente opgelegde belastingen zijn:
• Onroerende en Roerende zaakbelastingen;
• Hondenbelasting
• Precariobelasting
• Toeristenbelasting

Bestemmingsheffingen en rechten (retributies)
Naast belastingen kennen we bestemmingsheffingen en rechten, ook wel retributies genoemd. Bestemmingsheffingen zijn heffingen die dienen ter bestrijding van specifieke kosten. De afval- en rioolbelasting zijn hiervan voorbeelden. In tegenstelling tot belastingen geldt hier, dat de opbrengsten niet meer dan kostendekkend mogen zijn.
De door de gemeente opgelegde retributies zijn:
- Afvalstoffenheffing
- Rioolrechten
- Begraafrechten
- Leges omgevingsvergunningen en APV
- Leges burgerzaken
De hoogte van de tarieven dienen zodanig te zijn vastgesteld, dat de geraamde baten van de retributies niet uitgaan boven de geraamde lasten. Een lagere kostendekkendheid is wel toegestaan, en kan verschillende oorzaken hebben.
Sinds 2017 worden conform de aangepaste eisen van de BBV (Besluit Begroten en Verantwoorden) niet alleen de directe kosten maar ook de overhead toegerekend aan de retributies. Dit heeft als gevolg dat het percentage kostendekkendheid is gedaald. De tarieven zijn sinds 2017 slechts aangepast met het inflatiepercentage.
Hieronder zullen de gemeentelijke retributies worden toegelicht.

Afvalstoffenheffing en rioolrechten
Ten aanzien van de afvalstoffenheffing en rioolheffing is het uitgangspunt dat deze heffingen 100% kostendekkend zijn. Deze heffingen zijn voor de gemeente de belangrijkste retributies. Fluctuaties in de kosten en/of in de opbrengsten worden gemuteerd op de hiervoor bestemde voorziening

Overige retributies
Voor het begraven en onderhouden van de begraafplaatsen, leges burgerzaken, omgevingsvergunningen en APV is gebleken dat een 100% kostendekkendheid van de tarieven niet realistisch is.

Detaillering van programmacijfers naar de producten

Verklaring directe uren en overhead

Terug naar navigatie - Verklaring directe uren en overhead

Met ingang van 2019 zijn de budgetten per programma en per product opgenomen in de bijlage van de begroting. Dit wordt doorgezet  in 2020.

Hierna volgt de verdeling van de programmabudgetten naar de producten, samen met de toelichting op de financiële verschillen hierop.

Verklaring Directe uren en overhead, betreffende de doorbelasting van de bijdrage aan de werkorganisatie OVER-gemeenten naar de betreffende producten
In de verschillenanalyse van de programmacijfers wordt veelal verwezen naar deze leeswijzer voor wat betreft de verschillenverklaring in het aantal uren. De totale bijdrage die we betalen aan OVER-gemeenten wordt naar de diverse producten doorberekend. Dit gebeurt aan de hand van de voorgecalculeerde uren die aan de diverse producten worden besteed. Het totaal van deze urendoorbelasting is dus uiteindelijk gelijk aan de bijdrage aan OVER-gemeenten. Hierbij wordt sinds 2017 (BBV) onderscheid gemaakt tussen de primaire uren en de overheaduren. Primaire uren zijn uren die rechtstreeks zijn toe te kennen aan een product, bijvoorbeeld Sociaal Domein of openbare ruimte. Overhead uren zijn niet rechtstreeks toe te kennen aan een product, denk hierbij bijvoorbeeld aan ICT of financien.  Door jaarlijks de uren van de producten te beoordelen, is ten opzichte van de begroting 2019 de verhouding tussen deze soorten uren veranderd.  Het gevolg is dat bij veel producten hogere lasten te zien zijn op de producten cq programma's . De doorberekende kosten op het product Overhead (maakt onderdeel uit van programma 6) zijn daarentegen gedaald.

Daarnaast zijn voor de berekening van de kostendekkendheid de overhead uren toegerekend aan enkele producten. Het restant van de overhead is verantwoord in programma 6 (product salaris en vergoedingenadministratie).

Ook kan het zijn dat er soms een verschuiving heeft plaatsgevonden van primaire uren van het ene product naar een ander product. Per saldo zijn de kosten van directe uren en overhead dus niet hoger dan de bijdrage aan OVER-gemeenten. Conform de begroting van OVER-gemeenten betreft de bijdrage voor 2021 € 5.534.163,-.

Om niet bij ieder programma en meerdere producten hiervan, eenzelfde verklaring te geven, is ervoor gekozen om de verklaring op deze plek uit te leggen. Bij de producten wordt hiernaar verwezen.

Budgetten en toelichting per programma

Terug naar navigatie - Budgetten en toelichting per programma

Hierbij de uitgebreide informatie en toelichting op de budgetten per programma en de analyse verklaring op de verschillen t.o.v. de begroting 2020. Ook de reserves en voorzieningen zijn hierbij toegelicht.

 

 

Programma 1 detail

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
(bedragen x € 1) Rekening 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
112 Verkiezingen 49.395 24.820 47.872 47.872 47.872 47.872
201 Burgerzaken 563.658 558.328 589.339 576.639 576.639 576.639
202 Dienstverlening algemeen 43.956 55.874 54.720 54.720 54.720 54.720
401 APV en bijzondere wetgeving 222.114 189.424 173.850 173.850 173.850 173.850
501 Economische zaken 2.186 5.838 5.732 5.732 5.732 5.732
611 Vergunningen 395.851 497.770 473.548 443.148 443.148 443.148
612 Handhaving omgevingsvergunningen 24.007 8.000 8.500 8.500 8.500 8.500
Totaal lasten 1.301.167 1.340.054 1.353.561 1.310.461 1.310.461 1.310.461
201 Burgerzaken 204.096 154.278 154.278 154.278 154.278 154.278
401 APV en bijzondere wetgeving 16.486 29.200 29.200 29.200 29.200 29.200
611 Vergunningen 204.090 195.000 220.000 220.000 220.000 220.000
612 Handhaving omgevingsvergunningen 0 0 0 0 0 0
Totaal baten 424.672 378.478 403.478 403.478 403.478 403.478
Totaal 01 Dienstverlening 876.495 961.576 950.083 906.983 906.983 906.983
10-nov-2020 9:15:05

Verschillen analyse

Terug naar navigatie - Verschillen analyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €10.000 van de producten ten opzichte van de begroting 2020.

Product Verschil Toelichting
Verkiezingen

Uitgaven 30 (N)

Directe uren 7 (V)

In het jaar 2020 waren geen verkiezingen gepland. In 2021 zijn er verkiezingen voor de Tweede kamer. De lasten zijn daarom hoger.

Het verschil in directe uren en overhead wordt veroorzaakt door een aanpassing in de uren-doorbelasting van de werkorganisatie*.

Burgerzaken

Directe uren 29 (V)

Overhead 57 (N)

Het verschil in directe uren en overhead wordt veroorzaakt door een aanpassing inde uren-doorbelasting van de werkorganisatie*.

APV en bijzondere wetgeving

Directe uren 12 (V)

Overhead 4 (V)

Het verschil in directe uren en overhead wordt veroorzaakt door een aanpassing in de uren-doorbelasting van de werkorganisatie*.

Vergunningen

Directe uren 8 (V)

Overhead 16 (V)

Uitgaven 30 (V)

Inkomsten 25 (V)

Het verschil in directe uren en overhead wordt verklaard door een aanpassing in de uren-doorbelasting in de werkorganisatie*

In het voorjaarsbericht 2020 is een incidenteel bedragvoor de jaren 2020 en 2021 opgenomen voor een inhaalslag op de VTH taken (vergunningen, toezicht en handhaving).

Binnen de kaders van de kostendekkendheid zullen de minimale tarieven en het percentage van de bouwsom, waarover de leges worden berekend, worden opgehoogd, met een percentage van 2,2 %.

(Bedragen x €1.000)

* Hogere of lagere lasten, veroorzaakt door een andere uren-doorbelasting van de werkorganisatie zijn toegelicht in de Leeswijzer.

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 (bedragen x € 1.000) Rekening 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Reserve EGEM-i 78 65 0 0 0 0
Reserve verkiezingen 0 0 2 3 5 6
Totaal reserves 78 65 2 3 5 6
10-nov-2020 9:15:09

Programma 2 detail

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
(bedragen x € 1) Rekening 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
301 Woonruimteverdeling 11.458 21.015 27.195 27.195 27.195 27.195
302 Act. GBKN en kadasterkaarten 37.826 62.073 62.432 62.432 62.432 62.432
303 Volkshuisvesting 8.555 19.192 8.659 8.659 8.659 8.659
304 Erfpacht 11.995 11.538 11.485 11.485 11.485 11.485
503 Oostzanerveld 8.863 10.000 10.000 10.000 10.000 10.000
609 Ruimtelijke ordening 152.709 308.718 376.456 300.456 300.456 300.456
613 Grondexploitatie 144.345 0 0 0 0 0
805 Verkeer en vervoer 66.130 71.021 57.896 57.896 57.896 57.896
Totaal lasten 441.882 503.557 554.123 478.123 478.123 478.123
301 Woonruimteverdeling 257 0 0 0 0 0
304 Erfpacht 89.175 90.000 90.000 90.000 90.000 90.000
609 Ruimtelijke ordening 300 0 0 0 0 0
613 Grondexploitatie 122.871 0 0 0 0 0
Totaal baten 212.603 90.000 90.000 90.000 90.000 90.000
Totaal 02 Ruimtelijke ordening 229.279 413.557 464.123 388.123 388.123 388.123
10-nov-2020 9:15:18

Verschillen analyse

Terug naar navigatie - Verschillen analyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €10.000,- van de producten ten opzichte van de begroting 2020.

Product Verschil Toelichting
Volkshuisvesting

Uitgaven 10 (V)

Ten opzichte van het budget 2020 een positief verschil. In de begroting 2020 is een incidenteel budget van € 10.000,- opgenomen, zoals opgenomen in de kadernota 2020 ten behoeve van een onderzoek naar de woningmarkt en de toekomstige woningbehoefte . Dit budget komt niet meer terug in 2021.

Ruimtelijke Ordening

Directe uren 38 (N)

 

Uitgaven 25 (N)

Het verschil in directe uren en overhead wordt verklaard door een aanpassing in de uren-doorbelasting van de werkorganisatie*.

Binnen de uitgaven van de omgevingswet zijn met ingang van 2021 extra kosten opgenomen voor de automatisering.

Het budget voor opleiding en implementatie zijn incidenteel opgenomen tot en met 2021.

Verkeer en vervoer

Directe uren  15 (V)

Het verschil in directe uren en overhead wordt verklaard door een aanpassing in de uren-doorbelasting van de werkorganisatie*.

(Bedragen x €1.000,-)

* Hogere of lagere lasten, veroorzaakt door een andere uren-doorbelasting van de de werkorganisatie zijn toegelicht in de leeswijzer.

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 (bedragen x € 1.000) Rekening 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Reserve duurzaamheid 203 237 237 237 237 237
Reserve implementatie BGT 54 54 54 54 54 54
Reserve Ruimtelijke Ordening 35 35 35 35 35 35
Totaal reserves 292 326 326 326 326 326
10-nov-2020 9:15:02

Programma 3 detail

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
(bedragen x € 1) Rekening 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
702 Sociaal Domein Algemeen 30.425 53.207 7.084 7.084 7.084 7.084
704 Inkomensvoorziening 1.836.191 1.720.915 1.814.695 1.799.695 1.789.695 1.764.695
705 Participatie 595.282 646.013 644.644 648.043 651.068 651.068
707 Gezondheid 333.928 586.770 502.507 399.879 399.879 399.879
710 Mantelzorg en vrijwilligers 1.061 1.000 2.000 2.000 2.000 2.000
719 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) 1.824.703 1.877.193 2.053.093 2.065.093 2.065.093 2.065.093
722 Jeugdhulp Specialistisch (niet vrij toegankelijke hulp) 1.755.360 1.210.898 1.228.014 1.228.014 1.228.014 1.228.014
723 Jeugdhulp Lokaal (vrij toegankelijke hulp) 646.803 763.554 763.567 763.567 763.567 763.567
Totaal lasten 7.023.754 6.859.550 7.015.604 6.913.375 6.906.400 6.881.400
702 Sociaal Domein Algemeen 28.312 0 0 0 0 0
704 Inkomensvoorziening 1.461.884 1.406.930 1.481.930 1.470.680 1.463.180 1.444.430
705 Participatie 46.675 19.700 19.700 19.700 19.700 19.700
710 Mantelzorg en vrijwilligers 0 0 0 0 0 0
719 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) 68.939 55.096 55.446 53.313 53.313 53.313
722 Jeugdhulp Specialistisch (niet vrij toegankelijke hulp) 0 0 0 0 0 0
Totaal baten 1.605.810 1.481.726 1.557.076 1.543.693 1.536.193 1.517.443
Totaal 03 Sociaal domein 5.417.944 5.377.824 5.458.528 5.369.682 5.370.207 5.363.957
10-nov-2020 9:15:04

Verschillen analyse

Terug naar navigatie - Verschillen analyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €10.000 van de producten ten opzichte van de begroting 2020.

Product Verschil Toelichting
Sociaal domein Algemeen

Uitgaven 35 (V)

In 2020 waren de kosten van de realisatie integrale toegang op dit product verantwoord. Dit is een incidenteel budget voor 2020. In 2020 is dit gerealiseerd, en komen niet meer terug in 2021.

Gezondheid

Uitgaven 14 (N)

 

Uitgaven 200 (V)

Op basis van de door de GGD ingediende begroting 2021-2024 wordt de bijdrage met € 14.000 verhoogd als gevolg van automatiseringskosten. In de begrotigng van de GGD is nog geen rekening gehouden met de gevolgen van de corona-crisis.

De raad heeft middels raadsvoorstel RV 20/33 een incidenteel budget van € 200.000,- beschikbaar gesteld voor de gemeentelijke kosten van de coronacrisis. Deze kosten zijn incidenteel opgenomen in 2020 op het product gezondheid.

Inkomensvoorziening

Uitgaven 100 (N)

Inkomsten 75 (V)

We gaan meer uitgeven door de corona-crisis, omdat mensen werkeloos zijn of worden. De verwachting is dat we € 100.000 meer gaan uitgeven, waarvan we voor 75% gecompenseerd gaan worden vanuit het Rijk.

Wet Maatschappelijke Ondersteuning WMO

Uitgaven 10 (V)

 

Directe uren 97 (N)

Voor het jaar 2020 zijn incidentele kosten opgenomen van € 10.000,- voor het onderzoek Hospice. Deze kosten komen in 2021 niet meer terug.

Het verschil in directe uren en overhead wordt verklaard door een aanpassing in de uren-doorbelasting van de werkorganisatie*.

WMO

Uitgaven 81 (N)

Directe uren 97 (N)

De extra opgevoerde budgetten voor 2021 op het gebied van aanvullend openbaar vervoer, hulp in de huishouding en dagbesteding, bedragen in totaal € 81.000,-. Deze bedragen gelden ook voor 2020, en zijn verwerkt in het najaarsbericht 2020. Dit najaarsbericht is nog niet vastgesteld, en daarom nog niet in de cijfers van 2020 verwerkt, vandaar het verschil.

Het verschil in directe uren en overhead wordt verklaard door een aanpassing in de uren-doorbelasting van de werkorganisatie*.

(Bedragen x €1.000,-)

* Hogere of lagere lasten, veroorzaakt door een andere uren-doorbelasting van de werkorganisatie zijn toegelicht in de de Leeswijzer.

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 (bedragen x € 1.000) Rekening 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Bestemmingsreserve Sociaal Domein 29 29 29 29 29 29
Reserve integrale aanpak sociaal domein 92 57 57 57 57 57
Totaal reserves 121 86 86 86 86 86
10-nov-2020 9:15:03

Toelichting op de reserves

Terug naar navigatie - Toelichting op de reserves

Product Mutatie Toelichting
Reserve Integrale aanpak Sociaal Domein Nieuwe reserve in 2019.

Raadsvoorstel 19/01 en Raadsvoorstel 20/39.  

De integrale aanpak, inclusief de verbouwing in de Kunstgreep wordt in 2020 gerealiseerd. De reserve wordt volledig ingezet, en wordt opgeheven per 31 december 2020.

 

 

Programma 4 detail

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
(bedragen x € 1) Rekening 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
701 Onderwijs 923.602 800.321 794.734 823.545 823.546 823.547
703 Sport 235.352 278.960 295.943 295.944 295.943 295.943
706 Cultuur 262.711 261.282 266.229 266.229 266.229 266.229
708 Jongerenbeleid 88.461 87.094 86.218 86.218 86.218 86.218
716 Wijk- en buurtgericht werken 39.064 41.884 35.916 35.916 35.916 35.916
717 Kinderopvang 28.855 17.802 27.171 27.171 27.171 27.171
718 Peuterspeelzaal 12.389 35.000 35.000 35.000 35.000 35.000
Totaal lasten 1.590.434 1.522.343 1.541.211 1.570.023 1.570.023 1.570.024
701 Onderwijs 781.702 132.752 132.752 132.752 132.752 132.752
703 Sport 7.677 26.041 26.041 26.041 26.041 26.041
708 Jongerenbeleid 7.706 0 0 0 0 0
718 Peuterspeelzaal 1.976 0 0 0 0 0
Totaal baten 799.062 158.793 158.793 158.793 158.793 158.793
Totaal 04 Maatschappelijke participatie 791.372 1.363.550 1.382.418 1.411.230 1.411.230 1.411.231
10-nov-2020 9:15:22

Verschillen analyse

Terug naar navigatie - Verschillen analyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €10.000 van de producten ten opzichte van de begroting 2020.

Product Verschil Toelichting
Sport

Uitgaven 3 (N)

Kapitaallasten 7 (N)

 

Met ingang van 2021 zijn de kapitaallasten opgenomen voor het aanpassen van het speelterrein aan de Dors, zoals opgenomen in de begroting 2020. Deze uitgaven waren reeds begroot, maar geven een verschil ten opzichte van 2020.

Kinderopvang

Uitgaven 10 (N)

Met ingang van 2021 is het budget weer teruggebracht op het oude niveau  van voor 2019. In de taskforce 2019 is het budget ten onrechte verminderd met € 10.000,-.

(Bedragen x €1.000)

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 (bedragen x € 1.000) Rekening 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Reserve initiatieven voor en door jongeren 20 20 20 20 20 20
Reserve sportvelden 26 26 26 26 26 26
Totaal reserves 46 46 46 46 46 46
10-nov-2020 9:15:14

Toelichting op de reserves

Terug naar navigatie - Toelichting op de reserves

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €10.000 van de producten ten opzichte van de begroting 2020.

Reserve Verschil Toelichting
     

 

 

Programma 5 detail

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
(bedragen x € 1) Rekening 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
402 Openbare orde en veiligheid 172.354 147.303 201.216 201.433 201.666 192.458
404 Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland 645.316 693.947 695.080 695.080 695.080 695.080
502 Recreatie en toerisme 37.918 71.556 69.875 69.875 69.875 69.875
601 Waterbeheer, baggeren en schoeiing 125.745 106.559 113.563 134.480 155.399 176.316
603 Openbaar groen 494.871 469.685 563.655 551.155 551.155 551.155
604 Verhuur volkstuinen 861 11.368 346 346 346 346
605 Afval 1.540.840 1.513.864 1.404.541 1.415.691 1.415.691 1.415.691
606 Rioleringen 1.275.461 1.315.284 1.425.992 1.457.017 1.475.127 1.475.128
607 Milieu 277.966 305.405 318.956 321.346 314.650 314.650
608 Begraafplaats 170.121 178.521 173.076 173.077 173.076 173.076
610 Gebouwenbeheer 201.052 492.455 219.655 219.654 219.655 219.655
715 Dierenwelzijn 17.148 17.488 29.540 29.540 29.540 29.540
801 Bruggen 166.687 161.949 157.901 167.901 184.941 177.875
803 Openbare verlichting 127.987 161.544 161.577 161.577 161.577 161.577
804 Wegen 930.671 1.062.936 1.073.300 1.242.027 1.356.727 1.408.881
806 Straatmeubilair 37.472 44.963 43.891 43.891 43.891 43.892
9903 Gemeentewerf 216.727 234.259 235.345 235.345 258.536 260.890
9909 De Kunstgreep 825.904 1.102.221 821.077 821.078 821.079 821.079
Totaal lasten 7.265.099 8.091.307 7.708.586 7.940.513 8.128.011 8.187.164
402 Openbare orde en veiligheid 2.667 0 0 0 0 0
404 Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland 0 0 0
603 Openbaar groen 144.578 43.600 43.600 43.600 43.600 43.600
604 Verhuur volkstuinen 1.190 1.000 1.000 1.000 1.000 1.000
605 Afval 1.237.116 1.361.203 1.443.188 1.454.338 1.454.338 1.454.338
606 Rioleringen 1.308.482 1.346.592 1.456.142 1.468.942 1.526.022 1.544.132
607 Milieu 0 0 0 0 0 0
608 Begraafplaats 135.367 125.000 125.000 125.000 125.000 125.000
610 Gebouwenbeheer 192.890 164.813 149.813 149.813 149.813 149.813
801 Bruggen 7.990 0 0 0 0 0
804 Wegen 79.782 34.500 34.500 34.500 34.500 34.500
806 Straatmeubilair 0 0 2.500 2.500 2.500 2.500
9903 Gemeentewerf 216.727 234.259 234.259 234.259 234.259 234.259
9909 De Kunstgreep 560.943 602.700 632.289 632.289 632.289 632.289
Totaal baten 3.887.731 3.913.667 4.122.291 4.146.241 4.203.321 4.221.431
Totaal 05 Leefomgeving 3.377.368 4.177.640 3.586.295 3.794.272 3.924.690 3.965.733
10-nov-2020 9:15:13

Verschillen analyse

Terug naar navigatie - Verschillen analyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €10.000 van de producten ten opzichte van de begroting 2020.

 

Product Verschil Toelichting
Openbare orde en veiligheid Uitgaven 50 (N) Deze stijging bestaat uit een stijging van diverse budgetten op het gebied van Handhaving van de Drank- en Horecawet, automatiseringskosten voor het registratiesysteem van de BOA, alsmede een uitbreiding van het budget van de BOA voor avond- en weekenduren, alsmede het doen van vaarcontroles.
Openbaar groen Uitgaven 27 (V) In 2020 is het budget incidenteel opgehoogd voor het onderhoud van de bomen inzake de uitkomsten van de VTA controle. Deze kosten komen niet meer terug. Daarnaast is een incidenteel budget opgevoerd in 2020 in het voorjaarsbericht 2020 ten behoeve van diverse plantenvakken. Deze uitgaven komen niet terug in 2020.
Volkstuinen Uitgaven 11 (V) In het voorjaarsbericht 2020 is een incidenteel budget opgenomen voor het opknappen van het toegangspad van de volkstuinen. Deze uitgaven komen niet terug in 2020.

Afval

Uitgaven 35 (N)

Inkomsten 51 (V)

Directe uren 140 (V)

Zowel de inkomsten als de uitgaven zijn verhoogd met het inflatiepercentage van 1,6%, zoals vastgesteld in de kadernota 2021-2024. Dit geeft voor zowel de inkomsten als de uitgaven een verhoging van het budget van € 32.000,-.

Het verschil in directe uren en overhead wordt verklaard door een aanpassing in de uren-doorbelasting van de werkorganisatie*.

Extra verhoging € 4,70 per huisaansluiting binnen het kader van in 2020 ingezetten beleidslijn om te komen tot kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing, levert een extra inkomst op van € 19.000,-.

Rioleringen

Uitgaven 41 (N)

Inkomsten 34 (V)

Directe uren 56 (N)

Zowel de inkomsten als de uitgaven zijn verhoogd met het inflatiepercentage van 1,6%, zoals vastgesteld in de kadernota 2021-2024.

Het verschil in directe uren en overhead wordt verklaard door een aanpassing in de uren-doorbelasting van de werkorganisatie*.

Milieu Uitgaven 15 (N) Deze extra uitgaven komen voort uit een stijging van de bijdrage aan OD IJmond, conform de ingediende begroting 2021-2024.
Gebouwenbeheer Uitgaven 267 (V) Het voordelige verschil tussen de begroting 2020 versus 2021 komt voort uit de incidentele kosten voor de verbouwing van de bieb voor de integrale toegang ten behoeve van het sociaal domein. Deze uitgaven zijn conform raadsbesluit 19-01 en 20/33, en komen niet meer voor in 2021.
Dierenwelzijn

Uitgaven 4 (N)

Directe uren 9 (N)

Een stijging van de uitgaven ten behoeve van de organisatie Zaanse Stichting Dierenzorg, conform de nieuwe overeenkomsten voor het opvangen van zwerfdieren.

Het verschil in directe uren en overhead wordt verklaard door een aanpassing in de uren-doorbelasting van de werkorganisatie*.

Wegen Kapitaallasten 54 (N) Het verschil tussen de begroting 2020 versus 2021 komt voort uit de nieuwe kapitaallasten als gevolg van nieuwe investeringen. In dit geval de herinrichting van de Kerkstraat, welke wordt uitgevoerd in 2020/2021.
De Kunstgreep

Uitgaven 35 (V)

Uitgaven 230 (V)

 

Inkomsten 25 (V)

In de kadernota 2021-2024 is een besparing opgenomen op de beheerskosten van de Kunstgreep. Dit geeft een voordelig resultaat ten opzichte van de begroting 2020.

In 2020 is de luchtbehandeling etc... TEKST OSCAR vervangen. Deze uitgaven waren incidenteel, en komen in 2021 niet meer terug.

Met ingang van 2021 is de tweede verdieping van de Kunstgreep volledig verhuurd.

(Bedragen x € 1.000,-)

* Hogere of lagere lasten, veroorzaakt door een andere uren-doorbelasting van de werkorganisatie zijn toegelicht in de Leeswijzer.

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 (bedragen x € 1.000) Rekening 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Bestemmingsreserve handhaving 18 18 18 18 18 18
Bestemmingsreserve Verkoop oude vrachtwagen tbv nieuwe 785152 40 40 40 40 40 40
Reserve asfalteren Zuideinde 0 0 0 0 0 0
Reserve infrastructuur 25 25 25 25 25 25
Reserve onderhoud bruggen 119 119 119 119 119 119
Reserve Onderhoud Gebouwen 851 451 451 451 451 451
Reserve projecten en openbaar groen 467 421 380 380 380 380
Totaal reserves 1.520 1.074 1.033 1.033 1.033 1.033
10-nov-2020 9:15:25

Toelichting op de reserves

Terug naar navigatie - Toelichting op de reserves

Er worden geen mutaties op de bovengenoemde reserves verwacht in de periode 2021-2024.

Reserve Bedrag Toelichting
Reserve projecten en openbaar groen Onttrekking € 41 Vooruitlopend op de uitvoering van het groenbeheerplan worden in diverse wijken incidenteel groen- en plantenvakken opnieuw ingericht. Deze inrichting wordt gefinancierd uit de reserve projecten en openbaar groen.

(Bedragen x € 1.000,-)

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen
Stand voorzieningen per 31-12 (bedragen x € 1.000) Rekening 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Voorziening bezwaarschriften riool 230 230 230 230 230 230
Voorziening egalisatie afval 15 15 15 15 15 15
Voorziening egalisatie riolering 455 455 455 455 455 455
Voorziening inrichting theaterzaal 19 38 56 75 93 112
Voorziening Sporttoestellen De Greep 8 12 16 20 24 28
Totaal voorzieningen 727 750 772 795 817 840
10-nov-2020 9:15:00

Programma 6 detail

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
(bedragen x € 1) Rekening 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
101 Bestuursorganen 718.562 498.183 495.183 482.141 472.825 472.825
102 Regionale samenwerking 29.957 61.809 61.854 61.809 61.809 61.809
103 Representatie 19.948 16.900 17.900 17.900 17.900 17.900
105 Burgerparticipatie en communicatie 42.165 49.775 149.775 59.775 59.775 59.775
107 Juridische beleidskaders 66.143 70.000 30.000 30.000 30.000 30.000
108 Klachten en bezwaarschriften 4.163 6.500 5.800 5.800 5.800 5.800
110 Financieel beleid 28.379 27.228 28.728 29.728 29.728 29.728
113 Griffie 423.979 412.132 397.239 397.239 397.239 397.239
114 Rekenkamer 15.737 18.650 18.650 18.650 18.650 18.650
901 Financiering -247.201 67.109 359.285 427.428 567.441 660.359
902 Belastingen 157.365 171.439 178.612 178.612 178.612 178.612
903 Algemene uitkering 23.565 26.078 26.078 26.078 26.078 26.078
904 Algemene baten en lasten -196.527 -283.883 -283.883 -133.883 16.117 166.117
9901 Salaris- en vergoedingenadministratie 3.174.013 2.163.538 2.200.610 2.200.610 2.200.610 2.200.610
9904 Verzekeringen / schades 24.968 23.300 23.300 23.300 23.300 23.300
9905 Kwaliteitszorg 9.271 2.952 9.952 1.952 9.952 1.952
9906 Financieel beheer 6.148 5.200 6.000 6.000 6.000 6.000
9908 Documentaire informatievoorziening 28.323 28.970 29.720 29.720 29.720 29.720
Totaal lasten 4.328.956 3.365.880 3.754.803 3.862.859 4.151.556 4.386.474
101 Bestuursorganen 16.801 10.000 10.000 10.000 10.000 10.000
107 Juridische beleidskaders 35 0 0 0 0 0
113 Griffie 54.527 30.000 30.000 30.000 30.000 30.000
901 Financiering 164.241 107.000 107.000 107.000 107.000 107.000
902 Belastingen 2.870.924 2.867.024 3.326.955 2.839.955 2.839.955 2.839.955
903 Algemene uitkering 11.617.254 11.950.531 12.505.627 12.458.384 12.333.098 12.496.230
9901 Salaris- en vergoedingenadministratie 710.953 0 0 0 0 0
Totaal baten 15.434.735 14.964.555 15.979.582 15.445.339 15.320.053 15.483.185
Totaal 06 Bestuur en organisatie -11.105.779 -11.598.675 -12.224.779 -11.582.480 -11.168.497 -11.096.711
10-nov-2020 9:15:02

Verschillen analyse

Terug naar navigatie - Verschillen analyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €10.000 van de producten ten opzichte van de begroting 2020.

Product Verschil Toelichting
Communicatie Uitgaven 100 (N)

De huidige gemeentelijke website is sterk verouderd en voldoet op meerdere punten niet aan de wensen en eisen die in deze tijd aan een gemeentelijke website gesteld worden. Daardoor is er een dringende noodzaak om te investeren in een nieuwe website om onze digitale communicatie, informatievoorziening en dienstverlening te verbeteren en te moderniseren.
Een nieuwe website is tevens noodzakelijk om aan de wettelijke digitale toegankelijkheidseisen te voldoen en ook in de toekomst te blijven voldoen.
In de begroting 2021 is een incidenteel bedrag van 100.000 euro opgenomen.
Van dit bedrag is 25.000 euro bestemd voor de aanschaf van een nieuwe website. De kosten voor het maken van koppelingen tussen de nieuwe website en het Mozard zakensysteem van de gemeente, worden geraamd op circa 35.000 euro.
De resterende 40.000 euro is bestemd voor het incidenteel inhuren van een tekstschrijver om de teksten op de website te herschrijven en digitaal toegankelijk te maken. Daarnaast is dit bedrag bedoeld voor het dekken van eventuele onvoorziene kosten.

Daarnaast wordt met ingang van 2022 structureel jaarlijks 10.000 in de begroting opgenomen voor onderhoud en uitbreiding en optimalisatie van onze online communicatie, informatievoorziening en dienstverlening.

Juridische zaken Uitgaven 40 (V) Ten opzichte van 2020 neemt het budget Juridische zaken af met € 40.000,-. Dit komt omdat in het voorjaarsbericht 2020 het budget incidenteel is opgehoogd ten behoeve van de juridische procedure met OFC.
Griffie Uitgaven 20 (V) Ten opzichte van 2020 neemt het budget Griffie af met € 20.000,-. In 2020 is het budget incidenteel opgehoogd middels raadsbesluit 20/14 voor vervangingskosten en wervingskosten van de nieuwe griffier.
Financiering

Uitgaven 13 (V)

Saldo hulpkostenplaats (75)

Gelet op de geplande investeringen en de lage rente ontstaat een voordeel op de rentelasten.

Een administratief voordeel ontstaat op de doorbelasting van de uren op de producten van onze 6 programma's. Op basis van de bijdrage aan OVER-gemeenten en de verdeling van deze bijdrage aan de producten onstaat een voordelig saldo als gevolg van afrondingen in formatie en uurtarief. 

Belastingen Inkomsten 53 (V) Zoals in de kadernota 2021-2024 is vastgesteld, worden de tarieven verhoogd met 1,6% inflatie.
Algemene Uitkering

Inkomsten 486 (V)

 

De uitkomsten van de septembercirculaire 2019, de decembercirculaire 2019 en de meicirculaire 2020 zijn verwerkt op het budget voor de Algemene Uitkering. Door accresschommelingen ontstaat een financieel verschil tussen de begrotingsjaren.

Salaris en vergoedingenadministratie Overhead 40 (N) Het verschil in directe uren en overhead wordt verklaard door een aanpassing in de uren-doorbelasting van de werkorganisatie*.

(Bedragen x €1.000,-)

* Hogere of lagere lasten, veroorzaakt door een andere uren-doorbelasting van de werkorganisatie zijn toegelicht in de Leeswijzer.

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 (bedragen x € 1.000) Rekening 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Algemene reserve 3.398 2.985 3.472 3.472 3.472 3.472
Reserve MRA (Metropool Regio Amsterdam) 52 26 26 26 26 26
Reserve wachtgeld huidige wethouders 42 42 42 42 42 42
Totaal reserves 3.492 3.053 3.539 3.539 3.539 3.539
10-nov-2020 9:15:01

Toelichting op de reserves

Terug naar navigatie - Toelichting op de reserves

 

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €10.000 van de producten ten opzichte van de begroting 2020.

Product Verschil Toelichting
Algemene reserve  

In het financiële gedeelte van de programmabegroting 2021-2024 wordt een opzet gegeven van het verloop van de Algemene Reserve over de periode 2021-2024.  De stijging komt voort uit de reservering van de precariobelasting over de periode 2019-2021.

Reserve wachtgeld huidige wethouders   Deze reserve is bedoeld voor de financiering van de betalingsverplichting, welke ontstaat bij het aftreden van een van onze wethouders. In 2021 wordt deze reserve niet ingezet. 

 

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen
Stand voorzieningen per 31-12 (bedragen x € 1.000) Rekening 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Voorziening pensioenen wethouders 1.577 1.627 1.677 1.727 1.777 1.827
Totaal voorzieningen 1.577 1.627 1.677 1.727 1.777 1.827
10-nov-2020 9:15:20

Toelichting op de voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting op de voorzieningen

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €10.000 van de producten ten opzichte van de begroting 2020.

Product Verschil Toelichting
Voorziening pensioenen wethouders Uitgaven 50.000 (N)

Eenmaal per jaar, bij de jaarsluiting en verantwoording in de jaarrekening, wordt de hoogte van de voorziening pensioenen wethouders bepaald, en aangesloten op het juiste bedrag. In de begroting wordt hiermee rekening gehouden, en wordt jaarlijks een verhoging van de voorziening opgenomen van € 50.000,-.

 

 

 

Programma 40 detail

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
(bedragen x € 1) Rekening 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
99402 Mutaties in reserves: Programma 2 Ruimtelijke ordening 40.536 84.093 0 0 0 0
99403 Mutaties in reserves: Programma 3 Sociaal domein 243.312 0 0 0 0 0
99404 Mutaties in reserves: Programma 4 Maatschappelijke participatie 0 10.500 0 0 0 0
99405 Mutaties in reserves: Programma 5 Leefomgeving 539.394 0 0 0 0 0
99406 Mutaties in reserves: Programma 6 Bestuur en organisatie 262.221 658.392 486.663 0 0 0
Totaal lasten 1.085.463 752.985 486.663 0 0 0
99401 Mutaties in reserves: Programma 1 Dienstverlening 2.500 12.500 65.224 0 0 0
99402 Mutaties in reserves: Programma 2 Ruimtelijke ordening 0 0 0
99403 Mutaties in reserves: Programma 3 Sociaal domein 164.988 35.000 0 0 0 0
99405 Mutaties in reserves: Programma 5 Leefomgeving 66.665 446.000 41.000 0 0 0
99406 Mutaties in reserves: Programma 6 Bestuur en organisatie 437.990 954.957 0 0 0 0
Totaal baten 672.143 1.448.457 106.224 0 0 0
Totaal 40 Mutaties in reserves 413.321 -695.472 380.439 0 0 0
10-nov-2020 9:15:06

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Per programma wordt een toelichting gegeven op de mutaties van de reserves binnen dit programma

Programma Mutatie reserve voor 2021
Toelichting
Programma 1 € 65.224,- De onttrekking wordt ingezet ter financiering van de kosten website en dienstverlening.
Programma 4 € 41.000,- De onttrekking wordt ingezet ter financiering van het opknappen van diverse plantvakken.
Programma 6 € 486.663,- De toevoeging aan de Algemene Reserve komt voort uit de ontvangsten van precariogelden.

 

Going concern taken

Taken per programma

Terug naar navigatie - Taken per programma

We streven naar het op een efficiënte en effectieve manier uitvoeren van de going concerntaken zodat de continuïteit van de dienstverlening gewaarborgd is. Hieronder vallen alle reguliere (wettelijke) taken en taken die voortvloeien uit vastgesteld beleid.

 

Programma 1

Uitvoeren activiteiten Basisregistratie personen

• Het bijhouden van de persoonsgegevens van inwoners van onze gemeente in de Basisregistratie personen.

Uitvoeren activiteiten bedrijfscontacten en vestiging

• Het geven van advies aan lokale bedrijven en bedrijven die zich in de gemeente willen vestigen.

Uitvoeren activiteiten bouw- en woningtoezicht

• Het controleren of bestaande gebouwen gebruikt worden conform bestemmingsplan of de omgevingsvergunning;

• Het toezicht houden op de uitvoering van bouwwerkzaamheden;

• Opmerkzaam zijn op illegale bouwwerkzaamheden;

• Het controleren van gereed meldingen na bouwactiviteiten;

• Het controleren van bouwwerken bij evenementen;

• Het verstrekken van informatie .

Uitvoeren activiteiten Burgerlijke stand

• Het registreren van rechtsfeiten zoals geboorte, huwelijk, echtscheiding, overlijden en geregistreerd partnerschap;

• Het voltrekken van huwelijken.

Uitvoeren activiteiten markt

• Het afgeven van marktvergunningen;

• Het opstellen van marktkraamplaatsen.

Uitvoeren activiteiten Persoonsdocumenten

• Het afhandelen van aanvragen en het afgeven van persoonsdocumenten conform de wettelijke vereisten. Een persoonsdocument is een bewijsstuk dat aan een persoon (houder) gebonden is en dat de identiteit van deze persoon bewijst. Bijv. paspoort, rijbewijs, toeristenkaart, visum.

Uitvoeren activiteiten vergunningen

• Het beoordelen, verwerken en afgeven van een besluit op vergunningaanvragen. Het betreft hier vergunningaanvragen op het gebied van de APV (Algemene Plaatselijke Verordening), de WABO (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht), de Drank- en Horecawet en overige bijzondere wetten. 

• Het beoordelen van informatie over benodigde vergunningen

Uitvoeren activiteiten Verkiezingen

• Het voorbereiden en uitvoeren van verkiezingen rijksoverheid, provinciale overheid, gemeenteraad en waterschappen.

 

Programma 2

Uitvoeren activiteiten bestemmingsplannen

• Het periodiek aanpassen van bestemmingsplannen en het opstellen van bestemmingsplannen voor te ontwikkelen gebieden. 

• Bestemmingsplannen opstellen die nodig zijn om particuliere initiatieven mogelijk te maken.

• Het afhandelen van ontheffingsaanvragen van bestemmingsplannen op grond van de Wet ruimtelijke ordening. 

Uitvoeren activiteiten Platform Hoogspanning

• De gemeente heeft de verantwoordelijkheid om zorg te dragen voor een goed woon en leefklimaat. Vanwege de verhoging van de capaciteit van de hoogspanningslijnen door Oostzaan staat voor een aantal woningen het goede woon en leefklimaat onder druk. De gemeente continueert de overleggen in het platform Hoogspanning om de financiële verantwoordelijkheden van de diverse stakeholders inzichtelijk te maken. 

Uitvoeren activiteiten structuurvisie

• De Wet Ruimtelijke Ordening bepaalt dat de structuurvisie elke 10 jaar wordt herzien. Een structuurvisie is een door de gemeente opgesteld plan waarin de gewenste ontwikkeling met betrekking tot het ruimtegebruik in de gemeente is aangegeven. De structuurvisie dient als uitgangspunt voor de bestemmingsplannen. De huidige in september 2015 vastgestelde structuurvisie loopt tot 2025. In de structuurvisie is een uitvoeringsparagraaf opgenomen inzake de opgaven we tot 2025 uitvoeren.

Uitvoeren activiteiten volkshuisvesting

• Het voeren van minimaal 2 overleggen per jaar met het dagelijks bestuur van de WOV;

• Het jaarlijks maken van prestatieafspraken met de WOV;

• Het monitoren op de uitvoering van de afspraken die gemaakt zijn met de partij die in opdracht van de gemeente adviseert over aanvragen voor een urgentieverklaring;

• Het faciliteren van de tijdelijke verhuur van woningen op grond van de Leegstandwet.    

 

Programma 3

Uitvoeren activiteiten jeugdhulp/ jeugdbeleid.

• Het uitvoeren van het Beleidsplan jeugdhulp 2017. 

• Het regionaal inkopen van jeugdhulp

• Het continueren en subsidiëren van preventieve programma's (bv. Alert4you)

• Het bieden van Jeugdhulp via het Jeugdteam

• Het door ontwikkelen van het Jeugdteam en aansturen van de hoofdaannemer

• Het contracteren van Eigen Kracht en Eigen Plan (familiegroepsplan)

• Het vormgeven aan de koppeling Passend onderwijs en Jeugdhulp, en het subsidiëren van het Schoolmaatschappelijk werk

• Het regionaal afstemmen van jeugdhulpbeleid

• Het sturing geven aan Veilig Thuis

• Het analyseren van data uit het cliëntsysteem van het Jeugdteam Mens Centraal

• Het analyseren en financieel vertalen van data onderhanden werk

• Het afstemmen met SVB over voortgang en uitvoering PGB's

• Het begeleiden van de adviesraad Sociaal Domein

• Het invulling geven aan cliëntondersteuning en het monitoren van de uitvoering

• Het initiëren van het overleg tussen gemeente, jeugd- en huisartsen en het Jeugdteam

• Het aansturen van de coördinator Centrum Jong, en subsidiëren van de GGD

• Het beheren van, sturen op, evalueren van de subsidieafspraken met Halt, gericht op preventie van jeugdoverlast door de basisschooljeugd bewust te maken van hun keuzes rond (jeugd)criminaliteit, de gevolgen daarvan en hun eigen verantwoordelijkheid voor die gevolgen.

• Het bevorderen van samenwerking tussen Centrum Jong en Jeugdteam.

Uitvoeren activiteiten werk en inkomen

• Het monitoren van wijzigingen in de wetgeving en het verwerken in verordeningen/beleid en dit aan college/raad ter besluitvorming voorleggen

• Het uitvoeren van het beleidsplan Participatiewet Oostzaan 2015 en verordeningen.

• De verticale verantwoording naar Ministerie middels Beeld van Uitvoering.

• Het aanvragen van aanvulling bij het Ministerie indien boven budget is besteed.

• Het informeren van de raad en het college over besluiten van het regionale portefeuillehoudersoverleg en zo nodig adviseren en voor lokale besluitvorming gereed maken in voorstellen.

• Het voeren van regie op de uitbestede taken aan gemeente Zaanstad en afspraken in de dienstverleningsovereenkomst.

• Het voeren van regie op de lokale uitvoering van de Participatiewet, beleidsplan en verordeningen.

• Het beheren van contracten van externe bureaus.

• Het zorgen voor een totaalpakket aan instrumenten die ingezet kunnen worden om de kansen van cliënten met een uitkering naar een betaalde baan te vergroten.

• Het beoordelen van aanvragen voor inkomensvoorzieningen en armoedebeleid op rechtmatigheid en toekenningen verstrekken

• Tussentijds rechtmatigheid en naleving van plichten controleren en zo nodig handhavingsmiddelen inzetten.

• Inwoners met een uitkering begeleiden naar betaalde baan en/of begeleiden naar maatschappelijk nuttige werkzaamheden indien een betaalde baan (nog) niet verwacht kan worden.

• Het vaststellen van het arbeidsvermogen indien sprake is van arbeidsbeperkingen.

• Inzetten van instrumenten met als doel het verkorten van de afstand tot de arbeidsmarkt.

• Het opstellen, uitvoeren, evalueren, bijstellen en monitoren. van een plan van aanpak voor re-integratie.

• Het opzoeken van bedrijven en aangaan van relaties met werkgevers om vacatures beschikbaar te maken voor de doelgroepen Participatiewet.

• Informatie verstrekken aan bedrijven over het aannemen van iemand uit de doelgroep Participatiewet.

• De werkgever begeleiden in het proces van beschikbaar maken van een vacature tot aan plaatsing van een kandidaat en nazorg verlenen aan de werkgever.

• Deelnemen in het regionaal werkgeversservicepunt

• Kandidaten op opengestelde vacatures voordragen en plaatsen

Uitvoeren activiteiten Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

• Het subsidiëren van algemene voorzieningen ter ondersteuning van de zelfredzaamheid, uitvoeringsovereenkomsten maken gericht op beoogde resultaten, monitoren afspraken en periodiek gesprekken met instellingen die budgetsubsidies ontvangen. Het gaat hier onder andere om het Servicepunt en de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening.

• Het uitvoeren van de subsidieregeling vitaliteit, weerbaarheid en zelfredzaamheid 2017.

• Het inkopen van maatwerkvoorzieningen in de Wmo. Het gaat om het afsluiten van contracten voor woningaanpassingen, hulpmiddelen, aanvullend openbaar vervoer, begeleiding, hulp in de huishouding, trapliften en medische advisering. Het periodiek beoordelen van managementinformatie, monitoren en evalueren van de afgesloten contracten en bijsturen, uit(laten)voeren van contractbeheer en klanttevredenheidsonderzoeken.

• Het uitvoeren van het mantelzorgbeleid, waaronder het subsidiëren en maken van afspraken met de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening voor het uitvoeren van mantelzorgactiviteiten in het kader van het verstrekken van informatie, ontmoeting lotgenoten, waardering mantelzorgers, respijtzorg.

• Het uitvoeren van het vrijwilligersbeleid, waaronder het subsidiëren van SHO en de regionale stichting Wonen Plus voor de coördinatie van vrijwilligers, het matchen van vraag en aanbod van vrijwilligers, waardering van vrijwilligers en een vrijwilligersvacaturebank. Deze vacaturebank kan worden gekoppeld aan het interactief platform wehelpen.nl waar bewoners en (vrijwilligers)organisaties terecht kunnen met hun vragen en aanbod. Daarnaast hebben wij een vrijwilligersverzekering afgesloten.

• Het afstemmen met het Centraal Administratiekantoor (CAK) over de inning van eigen bijdragen in het kader van de Wmo. Het beoordelen van de door het CAK geleverde rapportages over opgevoerde uren door zorgaanbieders en opgelegde eigen bijdragen. Indien nodig knelpunten bespreken met zorgaanbieders.

• Het relatiebeheer met de Sociale Verzekeringsbank (SVB) gericht op het afstemmen met SVB van de voortgang, uitbetaling, verantwoording en rapportages over persoonsgebonden budgetten in de Wmo.  

• Het invulling geven aan cliëntondersteuning (ingevuld door MEE Amstel en Zaan) en het monitoren van de uitvoering.

• Leveren van een contactambtenaar van de Adviesraad sociaal domein: aanlevering, coördineren van beantwoording van vragen, reacties op adviezen van de Adviesraad sociaal domein.

• Afstemming beleid en uitvoering: Periodiek overleg tussen beleid en uitvoering, brengen van inkoop en beleidsinformatie, halen van onderwerpen voor aanpassing beleid en uitvoering contracten.

• Het afhandelen van meldingen Wmo: voeren van het gesprek met de aanvrager, verslaglegging van het gesprek.

• Het beoordelen van meldingen, aanvragen en verstrekken van maatwerkvoorzieningen Wmo (o.a. rolstoelen, scootmobielen, hulp in de huishouding, begeleiding woningaanpassingen, trapliften, Aanvullend openbaar vervoer e.d.)

• Het behandelen van mutaties in indicaties voor de Wmo (verlengingen, veranderen in persoonlijke situatie of wijziging zorgaanbieder).

• De administratieve afhandeling van aanvragen: dossiervorming, archivering, facturatie, controle facturen, informatieverstrekking, opvoeren noodzakelijke gegevens bij Centraal Administratiekantoor, verwerken gegevens bij Sociale Verzekeringsbank en controle persoonsgebonden budgetten.

• Relatiebeheer samenwerkingspartners/netwerk: woningcorporaties, huisartsen, mantelzorgconsulent, geheugenpoli, wijkverpleegkundige, Servicepunt en andere eerstelijnsvoorzieningen.

• De afstemming met zorgverzekeraar: Samenwerkingsagenda voor afstemming zorgverzekeraar en Wmo en Wet Langdurige Zorg

• Het subsidiëren van opvang en beschermd wonen in verband met verslaving, huiselijk geweld en psychische stoornis.

Uitvoeren activiteiten Wet publieke gezondheid

•  Het subsidiëren van de GGD

Uitvoeren armoedebeleid

• het afhandelen van aanvragen voor individuele bijzondere bijstand en individuele inkomenstoeslag

• het afhandelen van aanvragen voor het Kinderparticipatiefonds (schoolgaande kinderen)

• het aanbieden van schulddienstverleningstrajecten

Uitvoeren activiteiten volksgezondheid

• Het uitvoeren van taken in het kader van de Wet Publieke Gezondheidszorg (Wpg);

• Het uitvoeren van het programma Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD);

• Het terugdringen van alcoholgebruik en overgewicht;

• Het inzetten van de gemeentelijke lijkschouwer bij een niet natuurlijk overlijden (of twijfel hierbij);

• Het subsidiëren van de jeugdgezondheidszorg;

• Het bestrijden van ongedierte;

• Het terugdringen van drugsgebruik;

• Vroegsignalering OGGZ;

• Suïcidepreventie;

• Stimuleren gezonde school programma

• Integrale aanpak zorg- en veiligheidshuis.

 

Programma 4

Uitvoeren activiteiten (multifunctionele) maatschappelijke accommodaties

• Het voeren van regie op de exploitatiecontracten van De Kunstgreep.

Uitvoeren activiteiten kinderopvang

• Het verzorgen van registratie, houden van toezicht op en handhaving van de kwaliteit van de kinderopvang in de gemeente.

Uitvoeren activiteiten muziekonderwijs

• Basisscholen kunnen aanspraak maken op een landelijke regeling in het kader van Cultuur met kwaliteit (CMK). We stimuleren de scholen dit vorm te geven binnen Oostzaan. 

Uitvoeren activiteiten onderwijstaken

• In beeld houden van ruimtebehoefte van de scholen op basis van prognoses

• Verzekeren van schoolgebouwen i.v.m. schades en het afwikkelen van schadegevallen met de schoolbesturen

• Vergoeden van OZB voor de schoolgebouwen

• Beschikbaar stellen van ruimten voor bewegingsonderwijs;

• Het houden van toezicht op de naleving van de leerplichtwet (uitbesteed aan Zaanstad);

• Het bijhouden van een leerlingenadministratie (uitbesteed aan Zaanstad);

• Subsidiëren van brede school en extra onderwijsactiviteiten

• Het stimuleren van samenwerking tussen kinderopvang, peuterspelen en basisscholen

• Het afsluiten van contracten leerlingenvervoer;

• Het bijhouden van de administratie leerlingenvervoer;

• Het innen van de ouderbijdragen leerlingenvervoer;

• Het stimuleren en deels faciliteren van het gezonde school programma;

• Het bevorderen van cultuureducatie op basisscholen;

• Het subsidiëren van activiteiten ter bestrijding van laaggeletterdheid bij volwassenen;

• Het subsidiëren van activiteiten voor taalontwikkeling, leesbevordering en mediawijsheid bij kinderen in samenwerking tussen de scholen en de Bieb.

Uitvoeren activiteiten peuterspeelzalen

• Het subsidiëren van peuterspeelzalen.

Uitvoeren activiteiten sociaal en cultureel werk

• Het subsidiëren van initiatieven en organisaties in het kader van cultuur en ontmoeting zoals Radio 9, Jeugdcultuurfonds lokale muziek-en toneelverenigingen, de Oudheidkamer;

• Het vormgeven van de rijksregeling Cultuur met Kwaliteit via het basisonderwijs in de vorm van kunstprojecten;

• Het faciliteren van een netwerkmogelijkheid voor organisaties op het gebied van cultuur in de vorm van een cultureel platform;

• Onderhouden van de digitale culturele agenda via de website De Kunstgreep;

Uitvoeren activiteiten speelplaatsen

• Het onderhouden van de gemeentelijke speelplaatsen.

Uitvoeren activiteiten sport

• Het subsidiëren van initiatieven in het kader van sportstimulering;

• Het finanicieel bijdragen in het  onderhouden van de gemeentelijke sportterreinen en het innen van huren en pachten;

• Het onderhouden, beheren, betalen van vaste lasten (belastingen, verzekeringen enz.), verhuren van de gemeentelijke sportzalen.

Uitvoeren jongerenbeleid

• Het uitvoeren van het vastgestelde jongerenbeleid; 

• Het initiëren van het jeugdnetwerkoverleg, gericht op het voorkomen van en acteren op overlast door de jeugd door middel van een multidisciplinaire aanpak; .

 

Programma 5

Uitvoeren activiteiten aanvragen vergoedingen zwerfdieren

• Het afhandelen van aanvragen om vergoedingen in het kader van geleverde diensten voor de opvang en zorg van zwerfdieren.

Uitvoeren activiteiten afval

• Opstellen grondstoffenbeleidplan

• Het zorgen voor het ophalen van huisvuil binnen de gemeente;

• Het verwijderen van zwerfafval binnen de gemeente;

• Het opleggen en innen van reinigingsrechten.

Uitvoeren activiteiten begraven

• Het beheer van de gemeentelijke begraafplaats;

• Het afgeven van begraafplaatsen;

• Het opleggen en innen van grafrechten.

Uitvoeren activiteiten beheer gemeentelijke panden.

• Gemeente Oostzaan bezit 18 panden. Het beheer daarvan wordt jaarlijks uitgevoerd volgens het opgestelde Meerjarenplan;

• Het opleggen en innen van pachten en huren;

• Het financieel beheer van de gebouwen van de brandweer binnen Oostzaan.

Uitvoeren activiteiten gemeentelijke wegen en pleinen

• Het onderhouden van wegen, bermen en wegmeubilair van de gemeente. Onder wegmeubilair worden hier voorwerpen bedoeld die in de openbare ruimte staan zoals verkeerszuilen, afvalbakken, banken, wegmarkeringen enz. In Oostzaan is er 34 Km wegen;

• Het uitvoeren van taken op het gebied van gladheidbestrijding;

• Het reinigen en het onkruidvrij houden van de straten en pleinen van de gemeente.

Uitvoeren activiteiten inzetten op persoongerichte aanpak voor jongeren

• Jeugdoverlast is een steeds terugkerend item in de gemeente Oostzaan. Er doen zich met enige regelmaat vervelende incidenten voor. Incidenten worden besproken met de wijkagenten en het sociaal domein. Waar nodig volgt een melding bij Veilig Thuis. Indien jongeren dreigen af te glijden naar de criminaliteit wordt de casus geagendeerd bij het Zorg en Veiligheidshuis.

Uitvoeren activiteiten milieu, leefomgeving en handhaving

• Het aansturen van de Omgevingsdienst IJmond (ODIJ) die conform de dienstverleningsovereenkomst gemeentelijke taken op het gebied van milieu, leefomgeving en handhaving. uitvoert De Omgevingsdienst verleent vergunningen op het gebied van milieu, controleert bedrijven op bouw-, milieu-, drank en horeca en brandveiligheidsregels. Daarnaast werken er milieuspecialisten op het gebied van asbest, bodem, veiligheid, geluid en flora en fauna;

• Het begeleiden van de aanlevering van verschillende soorten afval voor de milieustraat.

Uitvoeren activiteiten openbaar groen

• Het herinrichten en onderhouden van plantsoenen conform de Groenstructuurvisie uit 2017

• Het onderhouden van de gemeentelijke bomen

Uitvoeren activiteiten openbare verlichting

• Het onderhouden en in stand houden van openbare verlichting. In Oostzaan zijn er 1900 armaturen.

Uitvoeren activiteiten preventiemaatregelen woninginbraken

• Het informeren over preventiemaatregelen woninginbraken. Woninginbraken hebben een enorme impact op de slachtoffers. De gemeente trekt samen met de politie op om burgers te informeren over preventiemaatregelen. Ook zijn er goede contacten met de beheerders van de WhatsApp-groepen waardoor een analyse kan plaatsvinden over de veiligheidsvraagstukken in de wijk.

Uitvoeren activiteiten riolering

• Het onderhouden, reinigen, inspecteren en vervangen van riolering binnen de gemeente. In Oostzaan is er 44 km riolering;

• Het onderhouden van de gemalen. In Oostzaan zijn er 35gemalen en 118 minigemalen;

• Het opleggen en innen van rioolrechten.

Uitvoeren activiteiten veiligheidsbeleid en rampenbestrijding

• Het nemen van acties bij toename van Woninginbraken. Afhankelijk van de mate waarin het voorkomt organiseren we een preventieavond en plaatsen we borden bij de ingang van de gemeent

• Het onderhouden van contacten What’s app groepen. Jaarlijks vindt er een bijeenkomst plaats met beheerders, gemeente en politie. Doel is om uitwisseling te laten plaatsvinden.

• Het uitvoeren van acties uit Uitvoeringsplan 2021-2022 behorende bij het Integraal Veiligheidsbeleid 2018-2022.

• Uitvoering Nota Vaarveiligheid op grond van de in 2020 vast te stellen beleidsnotiti

• Actualisatie BIBOB beleid

• Actualisatie evenementenbeleid

• Actualisatie APV

• Aanpak van ondermijning en georganiseerde criminaliteit. De gemeente neemt deel aan RIEC cases en zorgt voor bewustwording en voert acties uit op grond van signaleringen.

• Uitvoering van de handhaving op de drank- en horecawet

• Het inzetten van buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) op structurele basis. De BOA wordt gestuurd op grond van meldingen van burgers en op grond van maatschappelijke prioriteiten.

• Het (laten) begeleiden van (risicovolle) evenementen. Het team OOV is dagvoorzitter bij het Lentekabinet en adviseert bij grootschalige evenementen. Het team APV coördineert en de vergunningaanvragen en de adviezen.

• Het bijdragen aan buurtbemiddeling. Afhankelijk van de evaluatie 2020 wordt buurtbemiddeling voortgezet.

• Het verstevigen van de samenwerking tussen zorg en veilig. Binnen OVER-gemeenten is een regulier overleg tussen zorg en veilig opgestart. Daarnaast is er verbinding met de overlegstructuren binnen de regio. Er volgen vervolgacties op het project “Allen voor Een”.

• Integrale aanpak van overlastgevende situaties (jongeren en volwassenen) door gemeente, politie en zorginstanties.

• Integrale aanpak bij radicalisering, polarisatie en extremisme door gemeente, politie en zorginstanties en het Zorg- en Veiligheidshuis. Daarnaast wordt de casuïsitiek besproken in de driehoek.

• Het deelnemen aan de Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland (VrZW) voor de bestrijding van brand en crisesbeheersing.

• Het deelnemen aan het Bestuurlijk Overleg Veiligheid binnen Zaanstreek-Waterland.

• Het deelnemen aan de driehoek van het Basisteam Zaanstad.

• Het deelnemen aan het Regionaal Bestuurlijk Overleg Politie (RBOP). Hier vindt beleidsbepaling plaats door de burgemeesters binnen de Eenheid politie samen met OM en politie.

Uitvoeren activiteiten vergunningverlening, toezicht en handhaving

• Het volledige milieutakenpakket (toezicht en handhaving), alsook enkele taken op het gebied van brandveiligheid, bouw- en woningtoezicht en de Drank- en Horecawet worden uitgevoerd door de Omgevingsdienst IJmond. Hiermee dragen zij bij aan het verbeteren van de kwaliteit en efficiëntie van vergunningverlening, toezicht en handhaving.

Uitvoeren activiteiten waterpartijen

• Het onderhouden van watergangen en duikers. (sloten en constructies die wateren met elkaar verbinden);

• Het baggeren van waterpartijen;

• Het onderhouden van beschoeiingen en walkanten. In Oostzaan wordt jaarlijks 47 km aan walkanten opgeschoond.

 

Uitvoeren activiteiten toerisme.

- Opstellen nota toerisme

 

Programma 6

Uitvoeren activiteiten belastingen en heffingen conform de paragraaf Lokale heffingen

• Het opstellen van de tarievennota.

• Het voorbereiden en in besluitvorming brengen van de belastingverordeningen.

• Het zorgen voor de heffing en invordering van belastingen en heffingen.

Uitvoeren activiteiten communicatie

• Het bouwen aan en in stand houden van imago en profilering van de gemeente.

• Het adviseren van portefeuillehouders op grote thema's en dossiers.

• Het voeren van crisiscommunicatie indien aan de orde.

• Het stimuleren van actieve betrokkenheid van inwoners en ondernemers.

• Het onderhouden van contacten door collegeleden met burgers, verenigingen, instellingen en bedrijven.

• Het opstellen van de gemeentegids.

• Het onderhouden van de internetsite.

• Het onderhouden van de communicatie via sociaal media.

• Het aanleveren van persberichten, advertenties en publicaties over gemeentelijke besluitvorming.

• Het onderhouden van contacten met de pers.

• Het adviseren van collega ambtenaren over communicatieaanpak en het betrekken van inwoners en ondernemers.

• Het uitwerken van gemeentelijke besluiten in communicatiemiddelen.

Uitvoeren activiteiten feest- en gedenkdagen

• Het vlaggen volgens protocol.

• Het organiseren van bezoeken van burgemeester en/of wethouder aan inwoners in het kader van speciale aangelegenheden zoals huwelijksjubilea.

• Het organiseren van dodenherdenking op 4 mei, dag van de vrijheid op 5 mei,  Veteranendag en februaristaking.

• Het organiseren van het uitreiken van koninklijke onderscheidingen, oorkondes en gemeentelijke onderscheidingen zoals Gouden greep en Zilveren Jol.

Uitvoeren activiteiten gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsprojecten zoals opgenomen in de paragraaf verbonden partijen

• Het uitvoeren van bestuurstaken bij gemeenschappelijke regelingen.

• Het deelnemen aan vergaderingen van gemeenschappelijke regelingen.

• Het beoordelen van de financiële- en beleidsdocumenten van gemeenschappelijke regelingen.

• Het opstellen van zienswijzen voor de gemeenteraad bij de financiële documenten van de gemeenschappelijke regelingen.

Uitvoeren activiteiten in het kader van begroten en verantwoorden

• Het opstellen van de planning- en controleagenda.

• Het opstellen en in besluitvorming brengen van de planning- en control documenten. Dit betreft de gemeentelijke begroting, kadernota, jaarrekening en de tussentijdse voortgangsrapportages voorjaarsbericht en najaarsbericht.

Uitvoeren activiteiten juridische zaken

• Het behandelen van bezwaarschriften waarbij mogelijk premediation wordt toegepast.

• Juridische handhaving WABO en kinderopvang

• Het voeren van of ondersteunen bij juridische procedures. 

• Het organisatiebreed adviseren bij juridische vraagstukken, adviseert en ondersteunt het bestuur, DMT en medewerkers bij juridische en strategische dilemma's op alle voorkomende rechtsgebieden.

• Regiefunctie publicatieproces regelgeving, officiële bekendmakingen (regelgeving en kennisgevingen)..

• Crisisbeheersing en ondersteuning.

• Het periodiek aanpassen van de Algemene Plaatselijke Verordening.

• Bestuursondersteunende werkzaamheden (zoals nota Gemeenschappelijke regeling, evaluaties, geschilleninventarisaties, delegatie- en mandaatregeling e.d.)..

• Aansprakelijkheidsstellingen (schadeclaims) en verzekeringen.

• Opstellen van beleid in het kader van vergunningverlening, toezicht en handhaving.

• Juridische kwaliteitszorg (ontwikkelen juridische modellen, standaarden, trainingen).

• Bestuurlijke- en juridische ondersteuning raadsverkiezingen.

• Afhandeling van Wob-verzoeken

Uitvoeren activiteiten omtrent algemene administratieve zaken gemeenten

• Het uitvoeren van treasurytaken zoals aantrekken en uitzetten van geld en schatkistbankieren.

• Het voeren van de financiële administratie zoals de verwerking van facturen.

• Het vertalen van de circulaires gemeentefonds naar lokale consequenties.

• Het voeren van de personeelsadministratie voor raad, college en griffie.

Uitvoeren activiteiten politiek besluitvormingsprocessen

• Het voorbereiden en uitwerken van college- en raadsbesluiten.

• Het beantwoorden van raadsvragen.

• Het adviseren en ondersteunen van collegeleden.

• Het leveren van informatie betreffende verantwoordingen en planningen op het gebied van planning, financiën en uitvoering.

• Het organiseren van college, raad- en commissie vergaderingen en vastleggen van besluiten.

• Het onderzoeken van de gemeentelijke activiteiten door de rekenkamercommissie.

• Het ondersteunen van de activiteiten rekenkamercommissie.