Programma 1 - Dienstverlening

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

Binnen het programma Dienstverlening zetten we ons in op het gebied van: Burgerlijke stand, Basisregistratie personen (BRP), de Kieswet, vergunningverlening en overige directe en digitale dienstverlening aan onze inwoners, ondernemers en instellingen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Als zelfstandige gemeente staan wij dicht bij onze inwoners, ondernemers en instellingen. Zij staan centraal in onze dienstverlening. Vanuit deze visie is dienstverlening voor ons meer dan het loket van Burgerzaken waar inwoners een paspoort kunnen aanvragen. Als gemeente willen wij onze inwoners optimaal te woord staan en informatie bieden van hoge kwaliteit. Verder hoort het bij onze dienstverlening dat de gemeenteloketten toegankelijk zijn voor iedereen en dat we meedenken en proactief handelen. Deze servicenormen gelden voor al onze afdelingen. Integraal werken is hiervoor essentieel. Het gaat dan om zowel de wettelijke taken als om de samenhang op andere onderdelen binnen de diverse disciplines.

Programma 1: Doelenboom
Thema Doel Acties 2024
P1 1. Informatie-voorziening P1 1.1 Kwaliteit informatievoorziening verbeteren 1.1.1 - Meedoen met waarstaatjegemeente.nl
1.1.2 - Doorontwikkelen nieuwe website
1.1.3 - Digitale dienstverlening uitbreiden
P1 2. Bereikbaarheid P1 2.1 Bereikbaarheid verbeteren 2.1.1 - Realiseren uitvoeringsplan
2.1.2 - Doorontwikkelen Integrale Toegang
P1 3. Processen P1 3.1 Procesmanagement verbeteren 3.1.1 - Digitaal stelsel Omgevingswet (DSO) vullen

P1 1. Informatievoorziening

Terug naar navigatie - Toelichting

Elke vraag die bij ons binnenkomt beantwoorden wij volgens onze servicenormen, of dit nu digitaal, per post, telefonisch of persoonlijk is. We denken en zoeken mee naar mogelijkheden en oplossingen. Onze informatievoorziening is actueel, begrijpelijk en transparant. 

 

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P1 1.1 Kwaliteit informatievoorziening verbeteren

Terug naar navigatie - P1 1.1 Kwaliteit informatievoorziening verbeteren

Het is een constant proces om te werken aan kwalitatief goede informatievoorziening die aansluit bij vragen vanuit onze inwoners, ondernemers en instellingen. Als de situatie daarom vraagt, bieden we waar mogelijk maatwerk.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P1 2. Bereikbaarheid

Terug naar navigatie - Toelichting

De lijnen tussen inwoners, ondernemers, instellingen en de gemeente zijn kort en de persoonlijke contacten zijn warm. Contacten verlopen vooral via onze digitale kanalen: website, digitale formulieren en sociale media (zoals wettelijk ook vereist). Daarnaast blijven wij ook toegankelijk via de telefoon en voor het maken van een persoonlijke afspraak. 

 

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P1 2.1 Bereikbaarheid verbeteren

Terug naar navigatie - P1 2.1 Bereikbaarheid verbeteren

We verbeteren onze bereikbaarheid aan de hand van de behoefte van onze inwoners en de gevestigde bedrijven en instellingen. Onze prioriteit ligt bij het optimaliseren van de digitale dienstverlening en het realiseren van een laagdrempelige fysieke toegang binnen onze gemeente. 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P1 3. Processen

Terug naar navigatie - Toelichting

Het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) ondersteunt de Omgevingswet. Op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Deze wet beoogt een vereenvoudiging van wetgeving voor de ontwikkeling en het beheer van onze leefomgeving. Tientallen wetten en honderden regels worden gebundeld in één nieuwe wet. Juridische regels en kaarten worden vertaald naar toepasbare regels. Het is belangrijk dat het niveau van onze dienstverlening bij de overgang minstens gelijk blijft, maar we streven naar een hoger dienstverleningsniveau.

 

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P1 3.1 Procesmanagement verbeteren

Terug naar navigatie - P1 3.1 Procesmanagement verbeteren

We verbeteren ook onze dienstverlening aan de hand van de richtlijnen vanuit de Rijksoverheid, onder andere door middel van wetgeving die ingevoerd wordt. Dit wordt ingebed in de organisatie en opgenomen in de werkprocessen.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Exploitatie Rekening 2022 Begroting 2023 incl. wijz. Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
112 Verkiezingen 92.714 57.233 60.209 60.209 60.209 60.209
201 Burgerzaken 705.080 731.502 796.354 796.354 796.354 796.354
202 Dienstverlening algemeen 40.208 79.357 82.138 82.138 82.138 82.138
401 APV en bijzondere wetgeving 195.583 119.527 168.840 168.840 168.840 168.840
501 Economische zaken 9.951 29.650 34.050 34.050 34.050 34.050
611 Vergunningen 550.159 489.125 662.494 662.494 662.494 662.494
612 Handhaving omgevingsvergunningen 0 3.500 3.500 3.500 3.500 3.500
Totaal Lasten 1.593.695 1.509.894 1.807.585 1.807.585 1.807.585 1.807.585
Baten
112 Verkiezingen 32.249 0 0 0 0 0
201 Burgerzaken 158.012 154.278 154.278 154.278 154.278 154.278
401 APV en bijzondere wetgeving 21.244 34.200 34.200 34.200 34.200 34.200
611 Vergunningen 623.042 220.000 220.000 220.000 220.000 220.000
Totaal Baten 834.547 408.478 408.478 408.478 408.478 408.478

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de begroting 2023.

Product Baten of lasten
Verschil Toelichting
201 Burgerzaken Lasten

€65.000

(nadeel)

De post toegerekende kosten voor 2024 zijn hoger dan in de begroting 2023 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de Inleiding, een algemeen geldende tekst over de systematiek en het toekennen van de uren aan dit product.
401 APV en bijzondere wetgeving  Lasten

€49.000

(nadeel)

De post toegerekende kosten voor 2024 zijn hoger dan in de begroting 2023 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de Inleiding, een algemeen geldende tekst over de systematiek en het toekennen van de uren aan dit product.
611 Vergunningen Lasten

€173.000

(nadeel)

De post toegerekende kosten voor 2024 zijn hoger dan in de begroting 2023 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de Inleiding, een algemeen geldende tekst over de systematiek en het toekennen van de uren aan dit product.

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Reserve kwaliteitszorg 8.000 8.000 8.000 8.000 8.000 8.000
Reserve nieuwe website 91.641 1 1 1 1 1
Reserve verkiezingen 4.707 6.276 11.230 16.337 21.343 26.326
Totaal reserves 104.348 14.277 19.231 24.338 29.344 34.327
4-okt-2023

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

Toelichting op mutaties tussen de saldi eind 2024 en eind 2023

Reserve kwaliteitszorg
Deze reserve is gevormd vanuit het najaarsbericht 2021. In de oneven jaren is een budget in de begroting opgenomen om het onderzoeken "waar staat je gemeente" te kunnen uitvoeren. Er is nog geen onttrekking begroot aan deze reserve. 

Reserve Website
Conform het najaarsbericht 2021 is het budget voor de nieuwe website ad €100.000 toegevoegd aan deze reserve. De website wordt in 2022 en 2023 opgebouwd en het hiervoor benodigde bedrag wordt onttrokken aan deze reserve. Per eind 2023 is het saldo hiervan naar verwachting nihil.

Reserve Verkiezingen
Met ingang van 2021 wordt een jaarlijkse dotatie aan deze reserve begroot, om schommelingen in de kosten van de verkiezingen op te kunnen vangen. In de begroting is een jaarlijks budget opgenomen van €30.000. In 2024 verwachten we een verkiezing te organiseren (Europese Parlementsverkiezingen). De extra kosten hiervan zullen aan de reserve worden onttrokken.