Programma 5 - Leefomgeving

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Oostzaan heeft ambities maar de basis moet in orde zijn. De openbare ruimte zien we als veilig, schoon, groen, duurzaam en klimaatbestendig waarbij de leefbaarheid voorop staat. Oostzaan is veengebied dat onder andere verzakking van de ondergrond met zich meebrengt. We gaan voor planmatig integraal onderhoud waarbij wij staan voor een gezonde en veilige leefomgeving voor de inwoners, ondernemers en bezoekers van onze gemeente. 
Om veiligheid en leefbaarheid te kunnen garanderen en monitoren moet worden ingezet op nauwe samenwerking met partners, meer zichtbaarheid van de BOA op straat, en focus op ontwikkelingen bij vaaroverlast en ernstige woon- en jeugdoverlast. Ook wordt met partners gestreefd om ondermijning tegen te gaan.

Programma 5: Doelenboom
Thema Doel Acties 2024
P5 1. Leefbaarheid P5 1.1 Overlast verminderen 1.1.1 - Versterken en verbeteringen boa- en toezichthoudende organisatie
1.1.2 - Uitvoeringsplan in gezamenlijkheid met regiogemeenten opstellen
1.1.3 - Actuele jeugdproblematiek oppakken
1.1.4 - Crisisbeheersing
1.1.5 - Interventies bij zeer ernstige woonproblematiek
1.1.6 - Drugshandel en hennepteelt bestrijden
1.1.7 - Vaaroverlast verminderen
P5 1.2 Ondermijnende criminaliteit tegengaan 1.2.1 - Ondermijnende criminaliteit herkennen en bestrijden
1.2.2 - Versterken van integriteit
P5 1.3 Bereikbaarheid verbeteren 1.3.1 - Opstellen van een GVVP
1.3.2 - Planmatig onderhoud plegen aan het Noordeinde
1.3.3 - Mogelijkheden bieden voor glasvezelaanbieders
P5 2. Groen, klimaat en duurzaamheid P5 2.1 Leefomgeving klimaatbestendig maken 2.1.1 - Zorgdragen voor klimaatadaptieve (bouw)projecten
2.1.2 - Onderzoeken mogelijkheden warmtetransitie
P5 3. Afval P5 3.1 Van afval naar grondstof 3.1.1 - Reduceren van huishoudelijk restafval
P5 4. Beheer speeltuin P5 4.1 Ontwikkelen speeltuin 4.1.1 - Opstellen van speeltuinenbeleid

P5 1. Leefbaarheid

Terug naar navigatie - Toelichting

Het Lint omringd door snelwegen.
De intensiteit van verkeer op het Lint van Oostzaan neemt toe. Daarbij is bereikbaarheid van de gemeente belangrijk voor iedere inwoner, ondernemer en bezoeker. Bereikbaarheid en veiligheid kan met elkaar contrasteren, maar verkeersveiligheid is van groot belang. Dat betekent dat we maatregelen nemen om de verkeersveiligheid te vergroten, onder meer op basis van een evaluatie van de 30km zones. Deze vindt plaats vóórdat onderhoud op het Noordeinde wordt uitgevoerd. 
Ook gaan we planmatig groot onderhoud uitvoeren in de Dromer-, Slaper-, Wakerstraat waarbij de kabels en leidingen toekomstbestendig worden gemaakt. In het planmatig groot onderhoud worden de speeltuinen meegenomen in het onderhoud. Er wordt onderzocht hoe fietsroutes achter het Lint aantrekkelijk en veilig gemaakt kunnen worden. 
Vooral verkeersoverlast (sluipverkeer) pakken we via bestuurlijke boetes aan. Dit sluipverkeer zorgt namelijk voor een verminderde bereikbaarheid van het dorp. Met deze bestuurlijke boete krijgen we als gemeente nog meer grip op deze overlast en willen we de bereikbaarheid van het dorp vergroten. Eveneens is de wens om een ligplaatsenbeleid te ontwikkelen, waarmee duidelijk wordt waar vaartuigen kunnen liggen en we hierop kunnen handhaven.

De domeinen waar Openbare Orde en Veiligheid zich op richt zijn integriteit & veiligheid (ondermijning), zorg en veiligheid (bijv. ernstige woonoverlast), leefbaarheid (boa – en toezichthoudende organisatie, vaaroverlast, jeugdoverlast) en crisisbeheersing.
We zetten in op het voorkomen van overlast en onveilige situaties, en op het tegengaan van ondermijnende activiteiten. Tevens wordt de samenwerking gezocht tussen veiligheid en zorg om casuïstiek adequaat op te pakken en beleidsplannen op elkaar af te stemmen.

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P5 1.1 Overlast verminderen

Terug naar navigatie - P5 1.1 Overlast verminderen

In 2024 zetten we in op preventie om de overlast in de openbare ruimte terug te dringen. 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P5 1.2 Ondermijnende criminaliteit tegengaan

Terug naar navigatie - P5 1.2 Ondermijnende criminaliteit tegengaan

Het thema ondermijning kent inmiddels een vaste plek in onze organisatie. Naast een gerichte aanpak in lopende casuïstiek wordt ingezet op het continueren van de samenwerking met interne en externe partners en wordt gewerkt aan bewustwording rond ondermijning. Dit wordt thematisch aangepakt bijvoorbeeld bij bedrijventerreinen, schuren, vastgoed enz. Ook actualiseren we het BIBOB-beleid. De raad zal hierover worden geïnformeerd.

Ook worden externe partners ondersteund met een preventieve aanpak op cyber criminaliteit.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P5 1.3 Bereikbaarheid verbeteren

Terug naar navigatie - P5 1.3 Bereikbaarheid verbeteren

    Door onderzoek te doen naar mobiliteit kan er aansluitend worden gewerkt aan de uitvoering om zo de bereikbaarheid van Oostzaan te verbeteren.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P5 2. Groen, klimaat en duurzaamheid

Terug naar navigatie - Toelichting

Oostzaan is een groene gemeente omringd door natura 2000 gebieden. We streven naar een goede biodiversiteit met afwisselende beplanting en begroeiing. Het uitgangspunt is: zorg dragen voor een leefomgeving die ook op de lange termijn bruikbaar blijft.

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P5 2.1 Leefomgeving klimaatbestendig maken

Terug naar navigatie - P5 2.1 Leefomgeving klimaatbestendig maken

Hittestress, stortbuien, kort en hevig of juist langdurig, zijn het nieuwe normaal. Bij het uitvoeren van planmatig onderhoud is klimaatadaptief inrichten van onze leefomgeving van belang. Hierbij willen we hittestress tegengegaan en grondwater opnemen en infiltreren in de ondergrond. Er is reeds een begin gemaakt in huidige projecten waarbij nieuwe ontwikkelingen en innovaties worden meegenomen.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P5 3. Afval

Terug naar navigatie - Toelichting

Afval is geen afval maar een grondstof. Het scheiden van afval is nodig om hergebruik te bewaken en hiermee ook de VANG-doelstelling (Van Afval Naar Grondstof) te behalen. Daarnaast willen we de milieustraat behouden voor eigen inwoners. De papierinzameling willen we niet veranderen, zodat onze verenigingen hun inkomsten behouden. Afval is een belangrijk onderdeel in onze samenleving. In de raadsvergadering van 2 februari 2023 heeft de raad de keuze gemaakt voor aanbesteden (RV 22/72)

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P5 3.1 Van afval naar grondstof

Terug naar navigatie - P5 3.1 Van afval naar grondstof

In restafval zitten nog altijd veel herbruikbare materialen. Wanneer je afval goed scheidt en er weinig restafval overblijft, is dit beter voor het milieu. De VANG-doelstelling speelt hierin een belangrijke rol.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P5 4. Beheer speeltuin

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P5 4.1 Ontwikkelen speeltuin

Terug naar navigatie - P5 4.1 Ontwikkelen speeltuin

We ontwikkelen beleid waarbij wordt gekeken naar de speelbehoefte per wijk aan de hand van de zich ontwikkelende leeftijdsopbouw. Met dit beleid heeft de gemeente een handvat om de speeltuinen, die grotendeels worden meegenomen in het integrale onderhoud, een goede inrichting te geven.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Exploitatie Rekening 2022 Begroting 2023 incl. wijz. Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
402 Openbare orde en veiligheid 251.151 426.811 416.459 416.459 416.459 416.459
404 Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland 686.477 737.172 863.529 863.529 863.529 863.529
502 Recreatie en toerisme 56.640 56.500 60.020 60.020 60.020 60.020
601 Waterbeheer, baggeren en schoeiing 123.878 241.060 238.189 258.959 258.959 258.958
603 Openbaar groen 525.139 623.609 608.748 608.748 608.748 608.748
604 Verhuur volkstuinen 401 0 589 589 589 589
605 Afval 1.483.740 1.691.734 1.627.706 1.635.845 1.635.844 1.639.696
606 Rioleringen 1.481.106 1.578.390 1.643.985 1.744.013 1.827.423 1.909.240
607 Milieu 307.208 509.685 494.918 494.920 494.919 494.920
608 Begraafplaats 155.284 328.866 400.937 400.937 400.937 400.937
610 Gebouwenbeheer 248.653 335.402 158.407 158.408 131.428 131.427
715 Dierenwelzijn 29.201 35.507 35.932 35.932 35.932 35.932
801 Bruggen 115.862 175.734 195.996 180.995 160.917 149.278
803 Openbare verlichting 199.850 211.809 253.321 253.322 253.322 253.321
804 Wegen 946.950 947.339 1.197.805 1.315.709 1.588.108 1.931.220
806 Straatmeubilair 33.587 68.431 98.431 98.431 98.431 98.431
9903 Gemeentewerf 229.275 320.508 232.505 246.070 246.068 252.489
9909 De Kunstgreep 993.793 1.116.680 972.307 954.558 954.560 954.558
Totaal Lasten 7.868.196 9.405.237 9.499.784 9.727.444 10.036.193 10.459.752
Baten
402 Openbare orde en veiligheid 8.000 10.000 10.000 10.000 10.000 10.000
603 Openbaar groen 23.150 43.600 43.600 43.600 43.600 43.600
604 Verhuur volkstuinen 1.800 1.000 1.000 1.000 1.000 1.000
605 Afval 1.334.719 1.484.996 1.650.570 1.650.570 1.650.570 1.650.570
606 Rioleringen 1.481.106 1.501.258 1.643.985 1.744.013 1.620.038 1.549.298
607 Milieu 2.656 0 0 0 0 0
608 Begraafplaats 156.099 140.000 140.000 140.000 140.000 140.000
610 Gebouwenbeheer 174.694 149.813 147.028 138.673 25.700 25.700
803 Openbare verlichting 1.060 0 0 0 0 0
804 Wegen 51.591 75.000 75.000 75.000 75.000 75.000
806 Straatmeubilair 0 2.500 2.500 2.500 2.500 2.500
9903 Gemeentewerf 229.275 320.508 232.505 246.070 246.068 252.489
9909 De Kunstgreep 599.015 628.165 681.992 681.992 681.992 681.992
Totaal Baten 4.063.166 4.356.840 4.628.180 4.733.418 4.496.468 4.432.149

Onder het product De Kunstgreep zijn onder andere de lasten en baten van de theaterzaal opgenomen. In onderstaande tabel is een uitsplitsing hiervan weergegeven:

Exploitatie Rekening 2022 Begroting 2023 incl. wijz. Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten            
Techniek 18.889 19.000 19.000 19.000 19.000 19.000
Diverse kosten 5.164 - - - - -
Schoonmaakcontracten 1.710 4.500 4.500 4.500 4.500 4.500
Subsidies 19.400 16.300 16.300 16.300 16.300 16.300
Totaal Lasten 45.163 39.800 39.800 39.800 39.800 39.800
Baten            
Huurinkomsten 54.992 45.000 45.000 45.000 45.000 45.000
Totaal Baten 54.992 45.000 45.000 45.000 45.000 45.000
Resultaat Baten min lasten 9.829 5.200 5.200 5.200 5.200 5.200

 

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de begroting 2023.

Product Baten of lasten
Verschil Toelichting
404 Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland

Lasten

€126.000
(nadeel)

De bijdrage aan de Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland is geïndexeerd met 7,5% daarnaast zijn er beleidsmatige ontwikkelingen welke zijn gepresenteerd in de kaderbrief 2024 van de VrZW.
605 Afval

Lasten

€134.000
(voordeel)

De budgetten voor het ophalen en verwerken van het huishoudelijk afval zijn conform de kadernota 2024 opgehoogd met het inflatiepercentage van 3,2%. Dit geldt ook voor de inkomsten, de afvalstoffenheffing stijgt voor 2024 met 3,2 %. Het voordeel op dit product komt voort uit de post toegerekende kosten voor 2024. Er worden minder uren toegekend aan dit product dan in 2023, waardoor ook de toerekening van overhead lager is dan in 2023. Zie voor deze systematiek de verklaring in de leeswijzer van deze begroting.Uitgangspunt van het product afval is nog steeds een kostendekkendheid van 100%.
Baten

€95.500
(voordeel)

Het tarief voor de afvalstoffenheffing is conform de kadernota 2024-2027 geïndexeerd met 3,2%
605 Afval

Lasten-Baten

€70.000

De uitkomst van de aanbesteding van het ophalen van het huishoudelijk afval is bekend. De jaarlijkse kosten stijgen met € 70.000 ten opzichte van het budget 2023. In het kader van 100% kostendekkendheid worden deze kosten doorberekend in de opbrengsten en het tarief voor de afvalstoffenheffing.
606 Rioleringen

Lasten

€66.000
(nadeel)

Het verschil komt voort uit diverse elementen. Allereerst worden de budgetten van de energielasten van de gemalen en pompen aangepast aan de nieuwe tarieven. Er is rekening gehouden met een stijging van de energielasten.Daarnaast ontstaan extra kapitaallasten 2024 als gevolg van de investeringen in 2023 inzake de vervanging van het riool in de Molenbuurt.

Het tweede verschil komt voort uit de post toegerekende kosten.  De post toegerekende kosten voor 2024 zijn lager dan in de begroting 2023 door een lagere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de Inleiding, een algemeen geldende tekst over de systematiek en het toekennen van de uren aan dit product.

Het saldo van het product riool is in 2023 nog niet geëgaliseerd met de voorziening, voor 2024-2027 is dit wel al gedaan.

Met ingang van 2024 wordt het saldo tussen de baten en lasten op dit product al in de begroting gemuteerd op de voorziening. Hierdoor ontstaat een zuiver beeld voor wat betreft de uitgaven en inkomsten op het rioolfonds.

Baten

€143.000
(voordeel)

Conform de kadernota 2024-2027 zijn de opbrengsten geïndexeerd met 3,2 % ten opzichte van 2023.

607 Milieu

Lasten

€47.700

(nadeel)

De bijdrage aan de Gemeenschappelijke Regeling OD IJmond is aangepast op basis van de ingediende begroting 2024. Het betreft een stijging van de kosten voor de dienstverleningsovereenkomst inzake milieutaken met OD IJmond en ook voor de uitvoering van de bodemtaken.

608 Begraafplaats

Lasten

€72.000
(nadeel)

De post toegerekende kosten voor 2024 zijn hoger dan in de begroting 2023 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de Inleiding, een algemeen geldende tekst over de systematiek en het toekennen van de uren aan dit product.

610 Gebouwenbeheer

Lasten

€177.000
(voordeel)

Het gebouwenonderhoud loopt met ingang van 2023 middels een MJOP (Meer Jaren Onderhouds Planning) en de budgetten hiervoor zijn opgenomen in diverse voorzieningen per gebouw. Dit verklaart het verschil tussen de budgetten 2023 en 2024.

803 Openbare verlichting

Lasten

€41.500
(nadeel)

Het budget voor de energiekosten van de openbare verlichting wordt opgehoogd als gevolg van de gestegen energieprijzen.

804 Wegen

Lasten

€251.500
(nadeel)

Het voordeel ontstaat door een incidenteel voordeel op de begroting 2023, zoals opgenomen in het voorjaarsbericht 2023/Kadernota 2024-2027. Het voordeel 2023 is gebaseerd op uitstel in kapitaallasten. Door vertragingen bij de herinrichting van de Molenbuurt worden de begrote kapitaallasten een jaar doorgeschoven en starten in 2024.

806 Straatmeubilair

Lasten

€30.000 
(nadeel)

De post toegerekende kosten voor 2024 zijn hoger dan in de begroting 2023 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de Inleiding, een algemeen geldende tekst over de systematiek en het toekennen van de uren aan dit product.

9903 Gemeentewerf Lasten/baten

€88.000
(nadeel/voordeel)

De budgetten van de gemeentewerf worden doorbelast naar de producten Afval, Riool en wegen.
9909 De Kunstgreep
 

Lasten

€144.400
(voordeel)

Het gebouwenonderhoud loopt met ingang van 2023 middels een MJOP (Meer Jaren Onderhouds Planning) en de budgetten hiervoor zijn opgenomen in diverse voorzieningen per gebouw. Dit verklaart het (in dit geval administratieve) verschil tussen de budgetten 2023 en 2024.

Baten

€53.800
(voordeel)

 In 2023 is het budget incidenteel verlaagd als gevolg van het opzeggen van een huurder van de Kunstgreep. Bij het opstellen van de begroting 2024 gaan we weer van uit van volledig verhuurde kantoorruimtes voor 2024.

 

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Egalisatiereserve baggeren 88.930 88.930 88.930 88.930 88.930 88.930
Reserve afkoop onderhoud begraafplaats 108.756 61.756 61.756 61.756 61.756 61.756
Reserve BOA 0 30.145 30.145 30.145 30.145 30.145
Reserve infrastructuur 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000
Reserve inrichting theaterzaal 37.000 55.500 74.000 92.500 111.000 129.500
Reserve onderhoud bruggen 169.071 169.071 169.071 169.071 169.071 169.071
Reserve Onderhoud Gebouwen 501.481 95.000 95.000 95.000 95.000 95.000
Reserve projecten en openbaar groen 412.310 292.310 292.310 292.310 292.310 292.310
Reserve spitscamera inrijverbod 0 50.000 50.000 50.000 50.000 50.000
Reserve sporttoestellen de greep 8.000 12.000 16.000 20.000 24.000 28.000
Totaal reserves 1.350.548 879.712 902.212 924.712 947.212 969.712
5-okt-2023

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

Toelichting op mutaties tussen de saldi eind 2024 en eind 2023

Egalisatiereserve baggeren
Jaarlijks is een structureel budget van €33.000 opgenomen in de begroting voor baggerwerkzaamheden. Jaarlijks worden de uitgaven geëgaliseerd op deze reserve om hogere, onverwachte uitgaven in de toekomst te kunnen financieren.

Reserve afkoop onderhoud begraafplaats 
In 2021 is deze reserve gevormd met als doel het (achterstallig) onderhoud voor de komende jaren te kunnen financieren. Deze reserve zal worden ingezet om de kosten van herinrichting en onderhoud te financieren.

Reserve BOA
Vanuit de resultaatbestemming 2022 is deze reserve gevormd. Het bedrag is gebaseerd op de gelabelde inkomsten vanuit de Algemene uitkering 2022, en bestemd voor de professionalisering van de BOA. Deze professionalisering wordt verder uitgewerkt in 2024.

Reserve infrastructuur
Deze reserve is bestemd voor onderzoekskosten in de infrastructuur. Er zijn geen mutaties begroot op deze reserve.

Reserve inrichting theaterzaal
Jaarlijks worden deze bedragen toegevoegd aan de onderhoudsreserve Theaterzaal om vervangingsinvesteringen van materieel, inventaris en installaties in de toekomst mogelijk te maken.

Reserve onderhoud bruggen
Deze reserve wordt jaarlijks gevoed door de niet bestede onderhoudsgelden vanuit de exploitatie bruggen, om onverwachte noodreparaties en vervangingen mee te financieren.

Reserve onderhoud gebouwen
Met ingang van 2023 wordt het saldo van deze reserve overgeboekt naar de onderhoudsvoorzieningen, conform de opgestelde meerjarenonderhoudsplanningen per gemeentelijk gebouw.

Reserve projecten en openbaar groen
Deze reserve is gevormd uit de verkoopopbrengst van de schoolwoningen aan de Voorn, en wordt ingezet voor projecten en incidentele werkzaamheden ten behoeve van openbaar groen en openbare ruimte.

Reserve spitscamera inrijverbod
Deze reserve is gebaseerd op Amendement 22A19, waarbij vanuit de coronareserve een bedrag wordt overgeheveld ten behoeve van een flitscamera voor de verkeersoverlast op het Zuideinde. Deze reserve zal worden ingezet bij het uitbreiden van de geslotenverklaring.

Reserve sporttoestellen De Greep
Jaarlijks worden deze bedragen toegevoegd aan de onderhoudsreserve sporttoestellen om vervangingsinvesteringen van materieel in de toekomst mogelijk te maken.

Reserve Vaaroverlast
Vanuit de resultaatbestemming 2022 is het niet bestede budget voor de vaaroverlast en vaarregistratie gereserveerd voor uitgaven in 2023. Dit bedrag zal in het najaarsbericht 2023 worden voorgesteld om te laten vrijvallen ter financiering van de gemaakte kosten in 2023.

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen
Stand voorzieningen per 31-12 Rekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Voorziening bezwaarschriften riool 465.102 465.102 465.102 465.102 465.102 465.102
Voorziening egalisatie afval 15.000 15.000 15.000 15.000 15.000 15.000
Voorziening egalisatie riolering 0 437.274 342.587 147.872 77.132 77.132
Voorziening MJOP: Ambtswoning Glazenmakerstraat 0 34.518 45.968 57.418 68.868 80.318
Voorziening MJOP: Brandweerkazerne Kerkstraat 0 79.181 94.173 109.165 124.157 139.149
Voorziening MJOP: Centrumcomplex de Kunstgreep 0 241.237 327.737 414.237 500.737 587.237
Voorziening MJOP: De Kolk 0 25.385 30.208 35.031 35.031 35.031
Voorziening MJOP: Gebouw Werkom Twiskeweg 0 13.032 15.532 18.032 20.532 23.032
Voorziening MJOP: Gemeentewerf Skoon 0 66.188 78.718 91.248 103.778 116.308
Voorziening MJOP: Kerktoren 0 31.069 38.569 46.069 53.569 61.069
Voorziening MJOP: Loods op de begraafplaats 0 14.032 17.532 21.032 24.532 28.032
Voorziening MJOP: Sporthal De Greep 0 60.994 76.354 91.714 107.074 122.434
Voorziening onderhoud gebouwen 125.000 125.000 125.000 125.000 125.000 125.000
Totaal voorzieningen 605.102 1.608.012 1.672.480 1.636.920 1.720.512 1.874.844
5-okt-2023

Toelichting voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting voorzieningen

Voorziening bezwaarschriften Riool
Over de periode 2015 tot en met 2019 lopen nog een aantal bezwaarschriften omtrent de opgelegde rioolbelasting. De hoogte van deze voorziening is gebaseerd op het maximale te lopen risico. 

Voorziening egalisatie Afval
Deze voorziening is ontstaan in 2017 ten behoeve van onderzoeken naar ondergrondse containers in Oostzaan. Deze voorziening is destijds gevormd ten laste van het product afval.

Voorziening egalisatie riolering
Conform de onderhoudsplanning, het vastgestelde GRP 2017-2023 en de systematiek van kostenegalisatie worden de uitgaven en inkomsten gemuteerd op het rioleringsbudget en overgeboekt naar deze voorziening, ten behoeve van financiering van uitgaven in de toekomst. In 2024 zal het GRP worden herzien in een nieuw WRP (Water en RioleringsProgramma).

Diverse voorzieningen MJOP ten behoeve van het onderhoud gemeentelijke gebouwen
Met ingang van 2023 zijn de onderhoudsbudgetten ondergebracht in onderhoudsvoorzieningen. Per gemeentelijk gebouw is een Meerjaren Onderhoudsplanning opgesteld. Hierop zijn deze voorzieningen gebaseerd. Jaarlijkse onderhoudskosten zullen jaarlijks worden onttrokken aan deze voorzieningen MJOP.

Voorziening onderhoud gebouwen
Voor de aanpassing van de dakconstructie van De Korenaar is een voorziening ingesteld van € 125.000,-, gebaseerd op het maximaal te lopen risico.