Weerstandsvermogen
Terug naar navigatie - WeerstandsvermogenHet weerstandsvermogen bestaat uit de relatie tussen de weerstandscapaciteit en alle risico’s waarvoor we geen maatregelen hebben getroffen, maar die voor de financiële positie van onze gemeente wel van materiële betekenis kunnen zijn. Onder weerstandscapaciteit verstaan we de middelen en mogelijkheden waarover we beschikken om niet-begrote kosten te dekken. Denk hierbij aan de algemene reserve en de onbenutte belastingcapaciteit. We houden als ondergrens 10 % van het uitgavenniveau van de jaarbegroting aan als de norm voor het weerstandsvermogen. Dit bedrag dient in de algemene reserve aanwezig te zijn. In deze paragraaf vindt u een inventarisatie van de weerstandscapaciteit, de risico’s en het beleid dat wij op dit gebied voorstaan.
Inventarisatie van de weerstandscapaciteit
Gelet op het raadsbesluit van 23 maart 2009 wordt voor de bepaling van de weerstandscapaciteit uitsluitend gekeken naar de post onvoorzien en de algemene reserve.
Post onvoorzien
Voor de post onvoorzien is een bedrag van €30.000,- vastgesteld.
(amendement 38 bij de begrotingsbehandeling 3 november 2014)
Algemene reserve
De Algemene reserve is het vrij besteedbare eigen vermogen van de gemeente. Deze reserve heeft als belangrijkste functie het vormen van een buffer voor financiële tegenvallers. Tekorten op de jaarrekening komen ten laste van de Algemene Reserve, en overschotten komen ten gunste van de Algemene Reserve.
Algemene reserve per 01-01-2020 |
3.398.239 |
Af: rekeningresultaat conform resultaatbepaling 2019 | -237.122 |
Bij: conform de begroting de inkomsten precario | 517.000 |
Af: RV 20/17 saldo voorjaarsbericht 2020 | -200.675 |
Af: RV 20/52 saldo najaarsbericht 2020 | -1.149.517 |
Af: RV 20/14 onttrekking inzake vervanging van de griffier | -20.000 |
Af: RV 20/33 onttrekking inzake coronamiddelen | -200.000 |
Algemene reserve per 31-12-2020, exclusief rekeningresultaat 2020 |
2.107.925 |
(bedragen in Euro's)
Risico’s
In de begroting 2020 zijn de ons toen bekende risico's zo goed mogelijk gekwantificeerd. Dit heeft geleid tot de volgende tabel:
Risico kans | percentage | Risico |
0 | 5% | zeer laag |
1 | 25% | laag |
2 | 50% | ruim |
3 | 75% | hoog |
4 | 100% | zeer hoog |
Programma |
Risico |
Financieel belang |
kans |
Reken% |
Risico bedrag Incidenteel |
Risico bedrag Structureel |
Dienstverlening |
Digitale Agenda 2020 |
50 |
2 |
50 |
25 |
|
Ruimtelijke ontwikkeling |
Planologische procedures |
50 |
2 |
50 |
|
25 |
Sociaal Domein |
Inkomensvoorziening |
100 |
2 |
50 |
|
50 |
|
Participatie |
150 |
1 |
25 |
|
38 |
|
Jeugdhulp |
600 |
3 |
75 |
|
450 |
|
Verstrekkingen sociaal domein |
200 |
1 |
25 |
|
50 |
Maatschappelijke participatie |
Beheer sportcomplexen en BTW |
50 |
2 |
50 |
25 |
|
|
Leerlingenvervoer |
50 |
2 |
50 |
|
25 |
Leefomgeving |
Gladheidsbestrijding |
80 |
2 |
50 |
|
40 |
|
Huurinkomsten Kunstgreep |
50 |
1 |
25 |
|
13 |
|
Baggerdepot |
50 |
3 |
75 |
38 |
|
|
Juridische procedures |
100 |
2 |
50 |
50 |
|
Bestuur en Organisatie |
Gemeentegaranties |
100 |
1 |
25 |
|
25 |
|
Algemene uitkering |
200 |
2 |
50 |
|
100 |
|
Bedrijfsvoering van de ambtelijke organisatie |
|
|
|
|
|
Paragrafen |
Verbonden partijen |
150 |
1 |
25 |
|
38 |
|
Flexibilisering Jeugdgezondheidszorg |
50 |
2 |
50 |
|
25 |
Totaal |
|
|
|
|
138 |
879 |
( Bedragen x € 1.000,-)
Terugkijkend op het jaar 2020 naar welke zaken daadwerkelijk hebben geresulteerd in (negatieve) financiële effecten, komen wij tot het volgende overzicht:
Inkomensvoorziening | Maatregelen zijn effectief waardoor risico zich niet heeft voorgedaan. |
Participatie | Maatregelen zijn effectief waardoor risico zich niet heeft voorgedaan. |
WMO | De beheersmaatregelen zijn achteraf gebleken niet voldoende geweest. Vanwege meerdere oorzaken is het budget overschreden. De landelijke maatregel om het abonnementstarief voor huishoudelijke hulp te verlagen en detoename op het aangepast vervoer als gevolg van de landelijke trend, die samenhangt met de vergrijzing zijn de belangrijkste oorzaken waardoor de lasten op WMO over de begroting heen gegaan. |
Jeugd |
Het risico heeft zich voorgedaan. De groei in aantal cliënten van 2020 ten opzichte van 2019 heeft hier mede voor gezorgd. Daarnaast heeft er minder uitstroom plaats gevonden van een aantal dure cliënten naar de WLZ door de verlengde jeugdwet. We zien dat de beheersmaatregel "Starten in het goedkopere B segment" goed is uitgevoerd. Echter heeft dit, door de groei van kinderen in de zorg, niet de totale kosten kunnen verlagen. Administratief hadden zowel gemeenten als aanbieders het beter op orde waardoor we in het voorjaars- en najaarsbericht konden bijstellen naar een realistischere begroting. Echter bleek dit eind 2020 nog niet voldoende. |
Baggerdepot | Het depot is gesaneerd in 2017en niet meer in gebruik. Het risico bestaat, dat het alsnog vrij van begroeiing moet worden opgeleverd. |
Sporthal Oostzaan | Het risico heeft zich niet voorgedaan. Door het opnemen van een garantiesubsidie in de begroting, is het de intentie om de sporthal geen negatief rekeningresultaat te laten behalen. Echter door de corona bestaat de kans, dat naar verwachting in 2021 een extra aanvraag door de Sporthal Oostzaan over het jaar 2020. |
Juridische procedures | Het budget voor juridische procedures is aangepast in het voorjaarsbericht 2020. Door een aantal lopende juridische procedures is het budget overschreden. |
Algemene Uitkering | Het definitieve accres, waarop de Algemene Uitkering 2020 is gebasseerd, wordt vastgesteld in 2021. Hiermee is bij het opstellen van de jaarrekening 2020 nog geen rekening gehouden. |