Programma 1 - Dienstverlening

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

In dit programma leest u de doelen, acties en de raming van de uitgaven en inkomsten van de activiteiten die de gemeente Oostzaan ontplooit op de terreinen van de burgerlijke stand, de Basisregistratie Personen (BRP) en de Kieswet, vergunningverlening en overige dienstverlening aan onze inwoners, ondernemers en overige (maatschappelijke) partners.

 

Wat was onze visie in 2020?

Terug naar navigatie - Wat was onze visie in 2020?

Als zelfstandige, groene gemeente staan wij dicht bij onze inwoners en ondernemers, en zij staan centraal in onze dienstverlening. Onze dienstverlening is gefundeerd op het denken in oplossingen.


Onze ambitie is dat onze gasten en klanten zeer tevreden zijn over onze directe en digitale dienstverlening. Daarbij staat voorop dat we onze diensten en producten toegankelijk en professioneel leveren. Wij denken mee in oplossingen en leveren producten en diensten doelmatig. Voor zowel inwoners als bedrijven streven wij naar zo min mogelijk administratieve handelingen en zo laag mogelijke kosten. Een kostendekkend tarief is hierbij ons streven. Voor onze ondernemers willen wij dienstverlening die zo min mogelijk beperkingen oplegt, uiteraard zonder concessies te doen aan de zorgvuldigheid. We maken onze producten, zoals het aanvragen van vergunningen, optimaal toegankelijk door deze digitaal aan te bieden. Uitgangspunt hierbij is: digitaal waar mogelijk en met een persoonlijk gesprek waar nodig.

 

HEBBEN WE DE GEPLANDE DOELEN UIT DE BEGROTING 2020 GEREALISEERD?

1. Inwoners en ondernemers krijgen de juiste informatie en antwoord op hun vraag

Terug naar navigatie - Toelichting

Als gemeente voorzien we in informatie en informatiekanalen van goede kwaliteit, voeren we onze wettelijke taken doelmatig uit en bieden we maatwerk als de situatie daarom vraagt. Elke vraag die – ongeacht het onderwerp en ongeacht via welk kanaal – bij ons binnenkomt, beantwoorden wij volgens onze servicenormen. Hierbij denken we mee en zoeken we naar mogelijkheden en oplossingen.

Terug naar navigatie - Onze doelen voor 2020

1.1 De informatievoorziening verbeteren

Terug naar navigatie - 1.1 De informatievoorziening verbeteren

We verbeteren onze informatievoorziening om beter aan te sluiten op de vragen van onze inwoners, ondernemers en organisaties. Onze informatievoorziening is actueel, begrijpelijk en transparant. Onze inwoners beoordelen onze directe en digitale dienstverlening met een score boven het landelijk gemiddelde.

2. Wij zijn toegankelijk en bereikbaar voor onze inwoners en ondernemers

Terug naar navigatie - Toelichting

De lijnen tussen de inwoners en de gemeente zijn kort en de persoonlijke contacten zijn warm. Er wordt in eerste instantie naar onze digitale kanalen: de website, digitale formulieren en sociale media verwezen. Daarnaast blijven wij ook toegankelijk via andere kanalen: telefonisch of door het maken van een afspraak. Zo nodig leveren we maatwerk.

Terug naar navigatie - Onze doelen voor 2020

2.2 Duidelijke visie op dienstverlening

Terug naar navigatie - 2.2 Duidelijke visie op dienstverlening

College en organisatie hebben een gezamenlijk gedragen visie op onze dienstverlening. Het is duidelijk waar wij als gemeente voor staan en dat dragen wij ook uit.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Rekening 2019 Begroting 2020 Rekening 2020 Verschil 2020
112 Verkiezingen 49.395 24.820 26.789 -1.969
201 Burgerzaken 563.658 558.328 510.080 48.248
202 Dienstverlening algemeen 43.956 55.874 64.863 -8.989
401 APV en bijzondere wetgeving 222.114 189.424 184.648 4.776
501 Economische zaken 2.186 5.838 5.193 645
611 Vergunningen 395.851 497.770 464.689 33.081
612 Handhaving omgevingsvergunningen 24.007 8.000 - 8.000
Totaal lasten 1.301.167 1.340.054 1.256.262 83.792
201 Burgerzaken 204.096 154.278 125.326 -28.952
401 APV en bijzondere wetgeving 16.486 29.200 13.722 -15.478
611 Vergunningen 204.090 195.000 93.429 -101.571
612 Handhaving omgevingsvergunningen - - 1.526 1.526
Totaal baten 424.672 378.478 234.003 -144.475
Totaal 01 Dienstverlening 876.495 961.576 1.022.259 -60.683
28-jun-2021

Verschillen analyse

Terug naar navigatie - Verschillen analyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de begroting 2020.

Product Verschil Toelichting
Burgerzaken

uitgaven 48.248 (voordeel)

inkomsten 28.952 (nadeel)

De lagere uitgaven en de lagere inkomsten zijn aan elkaar verbonden. Door de corona zijn de begrote opbrengsten van reisdocumenten en huwelijken niet gerealiseerd. 
APV en bijzondere wetgeving Inkomsten 15.478 (negatief) Door het corona virus Covid 19 zijn in 2020 alle evenementen geannuleerd. Hierdoor zijn de begrote inkomsten van de leges op evenementen niet gerealiseerd.
Vergunningen

Uitgaven 33.081 (voordeel)

Inkomsten  101.571 (negatief)

In 2020 is een bezwaar en beroep procedure, aangespannen door de WOV inzake de opgelegde leges voor de bouw van de panden op de Windjager en de opbouw van de woningen op de Jacob Corneliszstraat uit 2011 en 2012 afgewikkeld. Daarnaast zijn de begrote bouwleges niet volledig gerealiseerd, waardoor ook het voordeel in de kosten ontstaat.

 

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2019 Begroting 2020 na wijziging Rekening 2020
Reserve verkiezingen - 1.569 1.569
Reserve EGEM-i 77.725 65.225 65.225
Totaal reserves 77.725 66.794 66.794
28-jun-2021

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Hierbij de verplichte kengetallen vanuit de BBV. De overige kengetallen zijn in de bijlage opgenomen.

 

Rekening 2019 Begroting 2020 Rekening 2020

% Functiemenging (Bron LISA). De verhouding tussen banen en woningen. Varieert tussen 0% (alleen wonen) en 100% (alleen banen). Bij een waarde van 50% zijn er evenveel woningen als banen.

48,7 % 50 % 49,5%*

Aantal vestigingen van bedrijven per 1.000 inwoners van 15 tm 64 jaar  (Bron: LISA)

144,5 144,5 144,5*

 

* dit betreft een schatting, de gegevens zijn nog niet bij Bron LISA voorhanden.