Programma 1 - Dienstverlening

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

In dit programma worden de doelen, acties en uitgaven en inkomsten geraamd die de gemeente Oostzaan ontplooit op de terreinen van de burgerlijke stand, de Basisregistratie Personen (BRP), de Kieswet, vergunningverlening en overige directe en digitale dienstverlening aan onze inwoners, ondernemers en overige (maatschappelijk) partners.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Als zelfstandige gemeente staan wij dicht bij onze inwoners en ondernemers en staan zij centraal in onze dienstverlening. Vanuit deze visie is dienstverlening voor ons meer dan het loket van Burgerzaken waar inwoners een paspoort kunnen aanvragen. Als gemeente willen wij ook onze gasten optimaal te woord staan, service verlenen en informatie bieden van hoge kwaliteit en op een goede manier. Verder hoort het bij onze dienstverlening dat de gemeenteloketten toegankelijk zijn en dat we meedenken en proactief handelen. Deze servicenormen gelden voor alle afdelingen, en dus niet alleen bij de aanvraag van vergunningen, bij verkiezingen of voor onze telefonische bereikbaarheid.

Programma 1: Doelenboom
Kerndoel Operationeel doel Acties 2022
P1 1. Inwoners en ondernemers krijgen de juiste informatie en antwoord op hun vraag P1 1.1 Onze informatievoorziening verbeteren 1.1.1 - Kwaliteit informatievoorziening verbeteren
1.1.2 - Nieuwe website
P1 2. Wij zijn toegankelijk en bereikbaar voor onze inwoners en ondernemers P1 2.1 Onze bereikbaarheid verbeteren 2.1.1 - Digitale dienstverlening
2.1.2 - Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)
P1 2.2 Realisatie dienstverleningsvisie 2.2.1 - Uitvoeringsplan Dienstverleningsvisie met servicenormen
P1 2.3 Beperken van identiteitsfraude 2.3.1 - Identiteitsfraude
ONZE DOELEN EN WAT WE HIERVOOR IN 2022 GAAN DOEN

P1 1. Inwoners en ondernemers krijgen de juiste informatie en antwoord op hun vraag

Terug naar navigatie - Toelichting test toon titel uit

Elke vraag die – ongeacht het onderwerp en ongeacht via welk kanaal – bij ons binnenkomt, beantwoorden wij volgens onze servicenormen. We denken mee en zoeken mee naar mogelijkheden en oplossingen. Als gemeente blijven we werken aan een kwalitatief goede informatievoorziening die aansluit bij de actuele en toekomstige behoeftes van gebruikers en aan een doelmatige uitvoering van onze wettelijke taken. En als de situatie daarom vraagt, bieden we waar mogelijk maatwerk.

Terug naar navigatie - Onze doelen en acties

P1 1.1 Onze informatievoorziening verbeteren

Terug naar navigatie - P1 1.1 Onze informatievoorziening verbeteren

We verbeteren onze informatievoorziening om beter aan te sluiten op de vragen van onze inwoners, ondernemers en organisaties. Onze informatievoorziening is actueel, begrijpelijk en transparant. Onze inwoners beoordelen onze directe en digitale dienstverlening met een score boven het landelijk gemiddelde. Onze prestaties meten we periodiek door in oneven jaren deel te nemen aan het Waarstaatjegemeente.nl-onderzoek.

Wat gaan we daarvoor doen

P1 2. Wij zijn toegankelijk en bereikbaar voor onze inwoners en ondernemers

Terug naar navigatie - Toelichting kerndoel

De lijnen tussen de inwoners, ondernemers en de gemeente zijn kort en de persoonlijke contacten zijn warm. We verwijzen in eerste instantie naar onze digitale kanalen: de website, digitale formulieren en sociale media. Daarnaast blijven wij ook toegankelijk via andere kanalen: telefonisch of door het maken van een afspraak. Zo nodig leveren we maatwerk.

Op 1 juli 2022 zal de omgevingswet in werking treden. Deze wet beoogt een verregaande vereenvoudiging van het stelsel van wetgeving voor de ontwikkeling en het beheer van de leefomgeving (omgevingsrecht), door tientallen wetten en honderden regels te bundelen in één nieuwe wet. Juridische regels en kaarten worden vertaald naar toepasbare regels. Het is belangrijk dat bij de overgang het dienstverleningsniveau minstens gelijk blijft, maar gestreefd wordt naar een verhoging van de dienstverlening.

Terug naar navigatie - Onze doelen en acties

P1 2.1 Onze bereikbaarheid verbeteren

Terug naar navigatie - P1 2.1 Onze bereikbaarheid verbeteren

We verbeteren onze bereikbaarheid aan de hand van de behoefte van onze inwoners en de gevestigde bedrijven en organisaties. Onze prioriteit ligt bij het optimaliseren van de digitale dienstverlening.

Wat gaan we daarvoor doen

P1 2.2 Realisatie Dienstverleningsvisie

Terug naar navigatie - P1 2.2 Realisatie Dienstverleningsvisie

Raad, college en organisatie hebben een gezamenlijk gedragen visie op dienstverlening. Het is duidelijk waar wij als gemeente voor staan en we dragen dat ook uit.

Wat gaan we daarvoor doen

P1 2.3 Beperken van identiteitsfraude

Terug naar navigatie - P1 2.3 Beperken van identiteitsfraude

De gemeente is het loket voor de Basisregistratie Personen (BRP). Ook verstrekt de gemeente identiteitsbewijzen. Daarom is het gemeenteloket vaak de eerste stap voor het plegen van identiteitsfraude en adresfraude. Identiteitsfraudebestrijding staat daarom hoog op de agenda.

Wat gaan we daarvoor doen

Wat gaat het voor programma Dienstverlening kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het voor programma Dienstverlening kosten?
Programma 1 Dienstverlening Realisatie 2020 Begroting 2021 incl. wijz. Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Lasten
112 Verkiezingen 26.789 47.873 59.028 59.028 59.028 59.028
201 Burgerzaken 510.080 589.339 717.013 717.013 717.013 717.013
202 Dienstverlening algemeen 64.863 54.720 36.000 36.000 36.000 36.000
401 APV en bijzondere wetgeving 184.648 173.850 205.194 205.194 205.194 205.194
501 Economische zaken 5.193 5.732 14.000 4.000 4.000 4.000
611 Vergunningen 464.689 473.548 578.755 528.755 528.755 528.755
612 Handhaving omgevingsvergunningen 0 8.500 8.500 8.500 8.500 8.500
Totaal Lasten 1.256.262 1.353.562 1.618.490 1.558.490 1.558.490 1.558.490
Baten
201 Burgerzaken 125.326 154.278 154.278 154.278 154.278 154.278
401 APV en bijzondere wetgeving 13.722 29.200 34.200 34.200 34.200 34.200
611 Vergunningen 93.429 220.000 430.295 220.000 220.000 220.000
612 Handhaving omgevingsvergunningen 1.526 0 0 0 0 0
Totaal Baten 234.003 403.478 618.773 408.478 408.478 408.478

Verschillen analyse

Terug naar navigatie - Verschillen analyse

 

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan € 25.000 van de producten ten opzichte van de begroting 2021.

Product Verschil Toelichting
Burgerzaken Toegerekende kosten 140.169 (N) De post toegerekende kosten voor 2022 zijn hoger dan in de begroting 2021 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de Inleiding, een algemeen geldende tekst over de systematiek en het toekennen van de uren aan dit product.
APV en bijzondere wetgeving Toegerekende kosten 31.344 (N) De post toegerekende kosten  voor 2022 zijn hoger dan in de begroting 2021 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de Inleiding, een algemeen geldende tekst over de systematiek en het toekennen van de uren aan dit product.
Vergunningen Uitgaven 30.400 (V) In het voorjaarsbericht 2020 is voor de jaren 2020 en 2021 een budget opgenomen van € 30.400,- voor het inlopen van achterstanden en VTH-taken (vergunning, toezicht en handhaving). Met ingang van 2022 komen deze posten niet meer voor in de begroting.

Uitgaven 50.000 (N)

Echter is voor het jaar 2022 een incidenteel budget opgenomen van € 50.000 ten behoeve van ambtelijke ondersteuning om de geplande aanvragen omgevingsvergunning te behandelen.

Toegerekende kosten 85.607(N)

De post toegerekende kosten voor 2022 zijn hoger dan in de begroting 2021 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de Inleiding, een algemeen geldende tekst over de systematiek en het toekennen van de uren aan dit product.

Inkomsten 210.295 (V)

Voor 2022 worden leges inkomsten opgenomen voor aangevraagde omgevingsvergunningen in 2022. Het betreft hier aanvragen voor omgevingsvergunningen met betrekking tot de projecten Lishof, Dr. Boomstraat, Zuideinde en Ambacht.

 

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Reserve EGEM-i 65.225 1 1 1 1 1
Reserve verkiezingen 0 1.569 3.138 4.707 6.276 7.845
Totaal reserves 65.225 1.570 3.139 4.708 6.277 7.846

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves
Reserve Mutatie Toelichting
Reserve EGEM-I 0 Deze reserve is reeds opgenomen in de begroting 2021. Met ingang van 2022 is deze reserve nihil, en zal worden opgeheven.
Reserve verkiezingen 1.569 dotatie Met ingang van 2021 wordt een jaarlijkse dotatie aan deze reserve begroot, om schommelingen in de kosten van de verkiezingen op te kunnen vangen.