Programma 3 - Sociaal domein

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

In dit programma leest u de doelen, acties en de raming van de uitgaven en inkomsten van de activiteiten die de gemeente Oostzaan ontplooit op de terreinen van de Jeugdwet, de Wmo, Gezondheid en de Participatiewet.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

In Oostzaan staat niemand aan de kant. Wie zorg, hulp, werk of inkomen van de gemeente nodig heeft, krijgt een goed afgestemde oplossing op maat. De menselijke maat staat hierbij voorop. De toegang tot voorzieningen is laagdrempelig en inwoners weten waar ze terecht kunnen. 

Onze ambitie is dat inwoners (kunnen) meedoen en hierbij zo veel mogelijk gebruikmaken van hun zelfredzaamheid. Bij een ondersteuningsvraag kijken we daarom in eerste instantie wat inwoners zelf kunnen doen. Als ze dingen niet kunnen, helpen we hen – als dit kan – om zelfredzaam te worden. Inwoners creëren op eigen kracht en binnen hun eigen netwerk kansen en mogelijkheden om naar vermogen mee te doen in de samenleving. Daar waar het eigen netwerk niet toereikend is, kan een inwoner een beroep doen op ondersteuning vanuit de gemeente. Voor de kwetsbaarste inwoners is er een vangnet beschikbaar, bijvoorbeeld op basis van de Jeugdwet, de Wmo of de Participatiewet. 

De decentralisaties in het sociaal domein zijn uitgevoerd. Het is nu tijd voor een transformatie. In de komende periode geven we uitvoering aan het beleidskader en de nieuwe verordening.  Een integrale aanpak, preventie en maatwerk staan daarbij voorop.

Programma 3: Doelenboom
Kerndoel Operationeel doel Acties 2022
P3 1. Onze inwoners zijn zelfredzaam P3 1.1 Ons aanbod effectiever maken door te sturen op resultaat en in te zetten op preventie 1.1.1 - Wij gaan de onderlinge samenwerking op het gebied van jeugdhulp, jeugdzorg, huisartsen (praktijkondersteuners) en onderwijs verbeteren zoals opgetekend in de Doorgaande Zorglijn Jeugd.
1.1.2 - Wij willen mantelzorgers ondersteunen door middel van respijtzorg door het opzetten van een maatwerkvoorziening in de vorm van een Respijtzorghuis.
1.1.3 - We actualiseren het gezondheidsbeleid en nemen dit op in de verordening Sociaal Domein.
P3 1.2 Ondersteuning bieden op maat 1.2.1 - Wij implementeren de uitvoeringsafspraken van de nieuwe aanbesteding voor de Sociaal Medische Advisering en behalen de gestelde doorlooptijden.
1.2.2 - Wij gaan de uitvoering van de inburgering monitoren
1.2.3 - Wij zorgen voor een sluitende aanpak van laaggeletterheid
P3 1.3 Cultuuromslag in het sociaal domein 1.3.1 - Wij borgen de integrale samenwerking door processen van gemeente en maatschappelijke organisaties beter op elkaar te laten aansluiten.
1.3.2 - Invulling regionale samenwerking
P3 1.4 Grip op financiele middelen sociaal domein 1.4.1 - Op basis van de nieuwe aanbestedingsvoorwaarden specialistische jeugdhulp (A, B, en C) sturen wij op een doelmatige inzet van jeugdhulp. Lichte zorg waar het kan, zware zorg waar het moet.
1.4.2 - Wij intensiveren de contacten met onze huidige bijstandsclienten en maken afspraken over actief meedoen in de maatschappij
1.4.3 - Wij onderzoeken de mogelijkheden van een lokale inkomenstoets voor de WMO
ONZE DOELEN EN WAT WE HIERVOOR IN 2022 GAAN DOEN

P3 1. Onze inwoners zijn zelfredzaam

Terug naar navigatie - Toelichting

Iedereen in onze gemeente is maatschappelijk actief en doet mee naar vermogen. Hierbij zijn de eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van inwoners belangrijk. Als meedoen niet zelfstandig lukt, dan helpt de gemeente bij het organiseren van ondersteuning. Maatwerk bieden is uitgangspunt.
Voor die inwoner die niet of weinig zelfredzaam is en langdurige ondersteuning nodig heeft, werken we samen met maatschappelijke partners aan een passende oplossing dicht bij huis. Daarbij is inzet van vrijwilligers en mantelzorgers van onschatbare waarde.
In het geval dat direct handelen vanwege zorg- of veiligheidsredenen nodig is, neemt de gemeente regie in het uitvoeren van de noodzakelijke ondersteuning.
Om intensieve ondersteuning te voorkomen is preventie en vroegsignalering belangrijk. Met maatschappelijke partners worden afspraken gemaakt om inwoners zo goed mogelijk voor te lichten, door te verwijzen of direct ondersteuning te bieden.
Invloed van coronamaatregelen op het maatschappelijk leven hebben in 2021 grote impact gehad en zullen doorwerken naar 2022. In hoeverre deze maatregelen afdoende zijn geweest valt nu nog niet te bepalen, vooraf wordt niet uitgesloten dat er na-ijleffecten zullen optreden op maatschappelijke en financieel vlak.

Terug naar navigatie - Onze doelen en acties

P3 1.1 Ons aanbod effectiever maken door te sturen op resultaat en in te zetten op preventie

Terug naar navigatie - P3 1.1 Ons aanbod effectiever maken door te sturen op resultaat en in te zetten op preventie

Diverse organisaties bieden algemene ondersteuning en zorg, vooral gericht op kwetsbare doelgroepen zoals jeugd en ouderen. Sturen op maatschappelijke impact en het monitoren van prestatieafspraken maken dat wij als gemeente de verantwoordelijkheid nemen voor de kwaliteit van de geboden hulp door aanbieders. Het is belangrijk om met de gesubsidieerde organisaties (liefst meerjarige) afspraken te maken over de hoogte van de subsidie, hun activiteiten de daarmee te bereiken resultaten en regelmatig met ze in gesprek te zijn over de voortgang en over ontwikkelingen. Als gemeente willen we bijvoorbeeld dat organisaties vraaggerichte hulp bieden in plaats van aanbodgerichte hulp om zo beter aan te sluiten op de behoeften van onze inwoners.

Wat gaan we daarvoor doen

P3 1.2 Ondersteuning bieden op maat

Terug naar navigatie - P3 1.2 Ondersteuning bieden op maat

Iedere inwoner krijgt ondersteuning die past bij zijn persoonlijke situatie. Op professionele wijze wordt bepaald welke inzet moet worden gepleegd. Samen met maatschappelijke partners biedt de gemeente een snelle en doeltreffende voorziening, waarbij het accent komt te liggen op vraaggericht aanbod.

Wat gaan we daarvoor doen

P3 1.3 Cultuuromslag in het sociaal domein

Terug naar navigatie - P3 1.3 Cultuuromslag in het sociaal domein

Gemeentelijke activiteiten in het Sociaal Domein zijn gericht op werk, participatie en zelfredzaamheid, zorg, gezondheid, (passend) onderwijs en jeugd. Het wettelijk kader betreft Wmo 2015, de Participatiewet, Jeugdwet en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Vragen van inwoners met meervoudige en complexe problemen bewegen zich dwars door alle wettelijke kaders heen. Dit vraagt van professionals in het Sociaal Domein dat zij dezelfde ambities, kernwaarden, doelen en resultaten voor ogen hebben.

Wat gaan we daarvoor doen

P3 1.4 Grip op financiële middelen Sociaal Domein

Terug naar navigatie - P3 1.4 Grip op financiƫle middelen Sociaal Domein

Gemeenten zijn sinds 2015 verantwoordelijk voor de jeugdzorg, participatie en wet maatschappelijke ondersteuning. Doel van deze decentralisatie was dat de gemeente haar inwoners sneller en beter kan helpen bij hun zorg- of ondersteuningsvragen. Bij de overheveling van taken van de Rijksoverheid naar gemeenten heeft een aanzienlijke korting plaatsgevonden. Daarnaast is bij de Jeugdzorg en WMO sprake van een openeindfinanciering. Indicatiestelling vindt plaats door andere partijen terwijl de gemeente verantwoordelijk is voor het betalen van de kosten zonder in voldoende mate te beschikken over sturingsmogelijkheden t.a.v. de toegang tot de jeugdzorg. Ook de toenemende vergrijzing en de maatschappelijke trend om zo lang mogelijk zelfstandig thuis te blijven wonen zijn van grote invloed op het Sociaal Domein. Dit alles maakt dat de kosten van het Sociaal Domein sterk zijn gestegen in de afgelopen jaren. Door in te zetten op preventie, monitoring en sturing op doelmatige inzet van zorg en voorzieningen proberen we de kosten te beheersen.

Wat gaan we daarvoor doen

Wat gaat het voor Sociaal Domein kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het voor Sociaal Domein kosten?
Programma 3 Sociaal Domein Realisatie 2020 Begroting 2021 incl. wijz. Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Lasten
702 Sociaal Domein Algemeen 55.099 7.084 0 0 0 0
704 Inkomensvoorziening 4.134.326 1.809.901 1.835.477 1.825.477 1.800.477 1.800.477
705 Participatie 615.289 625.400 434.335 437.360 437.360 437.360
707 Gezondheid 852.301 750.701 456.237 456.237 456.237 456.237
710 Mantelzorg en vrijwilligers 2.822 2.000 2.000 2.000 2.000 2.000
719 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) 2.023.803 2.177.804 2.251.707 2.251.707 2.251.707 2.251.707
722 Jeugdhulp Specialistisch (niet vrij toegankelijke hulp) 1.849.485 1.213.014 2.133.515 2.133.515 2.133.515 2.133.515
723 Jeugdhulp Lokaal (vrij toegankelijke hulp) 718.092 763.567 781.989 781.989 781.989 781.989
Totaal Lasten 10.251.216 7.349.471 7.895.260 7.888.285 7.863.285 7.863.285
Baten
704 Inkomensvoorziening 3.889.190 1.481.930 1.470.680 1.463.180 1.444.430 1.444.430
705 Participatie 31.658 19.700 0 0 0 0
707 Gezondheid -18.164 56.333 0 0 0 0
710 Mantelzorg en vrijwilligers 250 0 0 0 0 0
719 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) 84.064 55.446 63.313 63.313 63.313 63.313
722 Jeugdhulp Specialistisch (niet vrij toegankelijke hulp) 0 0 0 0 0 0
723 Jeugdhulp Lokaal (vrij toegankelijke hulp) 10.817 0 0 0 0 0
Totaal Baten 3.997.815 1.613.409 1.533.993 1.526.493 1.507.743 1.507.743

Verschillen analyse

Terug naar navigatie - Verschillen analyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de begroting 2021.

Product Verschil Toelichting
Inkomensvoorziening Toegerekende kosten 26.000 (N) De post toegerekende kosten voor 2022 zijn hoger dan in de begroting 2021 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de inleiding, een algemeen geldende tekst over de systematiek en het toekennen van de uren aan dit product.
Participatie Uitgaven en inkomsten 160.00 (budget neutraal) Door de overname van Werkom van de SW medewerkers wordt het budget  budgettair neutraal in de begroting aangepast.
Gezondheid Uitgaven 295.000 (V) In 2021 is een incidenteel budget opgenomen voor de corona. Voor 2022 zijn hiervoor nog geen begrote bedragen opgenomen.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning WMO Uitgaven 111.000 (N) In de taskforce van 2019 zijn de WMO budgetten verlaagd op basis van het aantal aanvragen. In 2021 zien we weer een stijgende toename van het aantal aanvragen op huishoudelijke hulp, dagbesteding en vervoer.
Jeugdhulp specialistisch Uitgaven 920.501 (N) Conform het raadsbericht inzake de ontwikkelingen van de jeugdhulp wordt het budget opgehoogd met een bedrag van € 920.501,-. Dit bedrag is gebaseerd op de uitgaven 2021 met daarbij een vermelding in de risicoparagraaf van € 200.000,-

 

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Bestemmingsreserve Sociaal Domein 28.779 28.779 28.779 28.779 28.779 28.779
Reserve integrale aanpak sociaal domein 57.012 57.012 57.012 57.012 57.012 57.012
Totaal reserves 85.791 85.791 85.791 85.791 85.791 85.791