Bijlage

Taakvelden

Terug naar navigatie - Taakvelden 2023
Taakvelden Begroting 2023 Begroting 2023
Geen taakveld 0
0.1 Bestuur 514.899
0.10 Mutaties reserves 432.412
0.2 Burgerzaken -564.565
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden -114.137
0.4 Ondersteuning organisatie -4.321.055
0.5 Treasury 373.348
0.61 OZB woningen 1.875.419
0.62 OZB niet-woningen 722.213
0.64 Belastingen Overig -132.962
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds 15.028.234
0.8 Overige baten en lasten 855.974
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer 852.594
1.2 Openbare orde en Veiligheid -415.168
2.1 Verkeer, wegen en water -1.661.929
2.4 Economische Havens en waterwegen 241.060
3.1 Economische ontwikkeling 2.700
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 29.650
3.3 Bedrijfsloket en -regelingen -8.477
3.4 Economische promotie 295.220
4.1 Openbaar basisonderwijs 18.000
4.2 Onderwijshuisvesting 324.244
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken -330.387
5.1 Sportbeleid en activering 53.150
5.2 Sportaccommodaties -294.103
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie -486.378
5.6 Media 128.200
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -723.299
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 508.854
6.2 Wijkteams 473.126
6.3 Inkomensregelingen -503.053
6.4 Begeleide participatie 139.628
6.5 Arbeidsparticipatie 55.800
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) -2.306.566
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 110.265
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- -2.083.368
6.82 Geëscaleerde zorg 18- 215.215
7.1 Volksgezondheid -500.725
7.2 Riolering 3.868
7.3 Afval -110.738
7.4 Milieubeheer -569.885
7.5 Begraafplaatsen -179.766
8.1 Ruimte en leefomgeving 225.665
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 73.022
8.3 Wonen en bouwen -175.779

Begrotingsrichtlijnen 2023

Waar gaat het over

Terug naar navigatie - Waar gaat het over

Gemeenten zijn verplicht een begroting en een meerjarenraming voor ten minste drie jaar volgend op het begrotingsjaar op te stellen. Voor het opstellen van de begroting en meerjarenramingen zijn hiervoor begrotingsrichtlijnen opgesteld.


Beoogd resultaat
Het beoogde resultaat is om alle taken en activiteiten met betrekking tot de gemeentelijke huishouding op te nemen in de begroting 2023 en de meerjarenraming 2024-2026. Het doel is vervolgens een structureel sluitende meerjarenbegroting vast te stellen.

Richtlijnen

Terug naar navigatie - Richtlijnen

Voor het opstellen van de begroting 2023-2026 hanteren wij de volgende richtlijnen:
Beleid
•    De raadsagenda 2022-2026 vormt het uitgangspunt bij het opstellen van de begroting 2023. Het college van B&W werkt deze agenda verder uit aan de hand van de vragen: Wat willen we bereiken, wat zijn onze doelen en wat gaan we ervoor doen, wat mag het kosten? 
•    Raadsbesluiten tot en met de vergadering van juni 2022, inclusief de uitkomsten van het voorjaarsbericht 2022 en de kadernota 2023-2026  verwerken wij in de programmabegroting 2023;
•    Raadsbesluiten van juli tot en met december 2022 met meerjarige (structurele) gevolgen verwerken wij in de eerste begrotingswijziging van 2023;
 
Kostenontwikkeling
•    Voor het jaar 2023 tot en met 2026 wordt rekening gehouden met 2,2 % inflatiecorrectie (opgave CPB-prognose van maart 2022) op uitgaven en inkomsten; 
•       Rekening is gehouden met een interne loonkostenstijging van 3,6 %. Dit is conform de begroting van OVER-gemeenten, waar de loonkosten van de ambtelijke organisatie in zijn opgenomen. Het betreft hier dus alleen de loonkosten van het bestuur van Oostzaan. Deze indexatie is noodzakelijk om periodieken, verhoging sociale lasten en pensioenlasten te dekken; 
•       Voor de gemeenschappelijke regelingen wordt aansluiting gezocht met de vernieuwde bijdrage. Prijsstijgingen hoger dan het inflatiepercentage, zijn slechts opgenomen voor zover daar contracten, bestuurlijke afspraken of andere ‘bewijsstukken’ aan ten grondslag liggen;
•       De begrotingen van de samenwerkingsverbanden en gemeenschappelijke regelingen dienen we uiterlijk 31 mei te hebben ontvangen, zodat deze kunnen worden verwerkt in de programmabegroting 2023-2026. 

Renteontwikkeling
•    Voor het jaar 2023 hanteren wij het percentage van 2,3 % aan rekenrente. Dit bedrag is gebaseerd op de ultimo 2021 uitstaande leningen. Dit percentage gebruiken wij voor diverse berekeningen zoals afkoopsommen, contante waarden en kapitaallasten over investeringen. Het verschil tussen de werkelijke en de toegerekende rente - het renteresultaat - verantwoorden wij in programma 6 Bestuur en Organisatie;
 
Overige 
•    In de vergaderingen van de samenwerkingsverbanden en gemeenschappelijke regelingen dient ons gemeenschappelijk standpunt met betrekking tot de loon- en prijsstijgingspercentages en de aanleverdatum van de begrotingen te worden ingebracht.
•    De jaarschijf 2023 van het meerjarenplan 2023-2026 stelt u vast bij de kadernota 2023 voor wat betreft vervangingsinvesteringen, areaaluitbreiding en intensivering bestaand beleid. De consequenties ervan verwerken wij in de programma’s van de programmabegroting 2023-2026.

Gemeentelijke belastingen en retributies
•    Voor de tarieven gaan wij uit van een stijging gelijk aan het inflatiepercentage, in dit geval van 2,2 %. Uitzonderingen op de algemene regel van de toegestane stijging zijn
•    reisdocumenten / rijbewijzen: de tarieven van de reisdocumenten / rijbewijzen zijn aan een wettelijk maximum gebonden;
•    afvalstoffenheffing / rioolrecht: met betrekking tot deze tarieven geldt een maximale kostendekking van 100%;
•    voor de OZB en de RZB geldt dat niet de tarieven, maar de opbrengst stijgt met het genoemde inflatiepercentage.

Going concern taken

Waar gaat het over

Terug naar navigatie - Waar gaat het over

Taken per programma

We streven naar het op een efficiënte en effectieve manier uitvoeren van de going concerntaken zodat de continuïteit van de dienstverlening gewaarborgd is. Hieronder vallen alle reguliere (wettelijke) taken en taken die voortvloeien uit vastgesteld beleid.

Programma 1

Terug naar navigatie - Programma 1

Uitvoeren activiteiten Basisregistratie personen

• Het bijhouden van de persoonsgegevens van inwoners van onze gemeente in de Basisregistratie personen.

Uitvoeren activiteiten bedrijfscontacten en vestiging

• Het geven van advies aan lokale bedrijven en bedrijven die zich in de gemeente willen vestigen.

Uitvoeren activiteiten bouw- en woningtoezicht

• Het controleren of bestaande gebouwen gebruikt worden conform bestemmingsplan of de omgevingsvergunning;

• Het toezicht houden op de uitvoering van bouwwerkzaamheden;

• Opmerkzaam zijn op illegale bouwwerkzaamheden;

• Het controleren van gereed meldingen na bouwactiviteiten;

• Het controleren van bouwwerken bij evenementen;

• Het verstrekken van informatie.

Uitvoeren activiteiten Burgerlijke stand

• Het registreren van rechtsfeiten zoals geboorte, huwelijk, echtscheiding, overlijden en geregistreerd partnerschap;

• Het voltrekken van huwelijken.

Uitvoeren activiteiten markt

• Het afgeven van marktvergunningen;

• Het opstellen van marktkraamplaatsen.

Uitvoeren activiteiten Persoonsdocumenten

• Het afhandelen van aanvragen en het afgeven van persoonsdocumenten conform de wettelijke vereisten. Een persoonsdocument is een bewijsstuk dat aan een persoon (houder) gebonden is en dat de identiteit van deze persoon bewijst. Bijv. paspoort, rijbewijs, toeristenkaart, visum.

Uitvoeren activiteiten vergunningen

• Het beoordelen, verwerken en afgeven van een besluit op vergunningaanvragen. Het betreft hier vergunningaanvragen op het gebied van de APV (Algemene Plaatselijke Verordening), de WABO (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht), de Drank- en Horecawet en overige bijzondere wetten. 

• Het beoordelen van informatie over benodigde vergunningen

• Opstellen van beleid in het kader van vergunningverlening, toezicht en handhaving.

Uitvoeren activiteiten Verkiezingen

• Het voorbereiden en uitvoeren van verkiezingen rijksoverheid, provinciale overheid, gemeenteraad en waterschappen.

Programma 2

Terug naar navigatie - Programma 2

Uitvoeren activiteiten bestemmingsplannen

  • Het periodiek aanpassen van bestemmingsplannen en het opstellen van bestemmingsplannen voor te ontwikkelen gebieden.
  • Bestemmingsplannen opstellen die nodig zijn om particuliere initiatieven mogelijk te maken.
  • Het afhandelen van ontheffingsaanvragen van bestemmingsplannen op grond van de Wet ruimtelijke ordening. 

Uitvoeren activiteiten Platform Hoogspanning

  • De gemeente heeft de verantwoordelijkheid om zorg te dragen voor een goed woon- en leefklimaat. Vanwege de verhoging van de capaciteit van de hoogspanningslijnen door Oostzaan staat voor een aantal woningen het goede woon- en leefklimaat onder druk. De gemeente continueert de overleggen in het platform Hoogspanning om de financiële verantwoordelijkheden van de diverse stakeholders inzichtelijk te maken. 

Uitvoeren activiteiten structuurvisie

  • De Wet Ruimtelijke Ordening bepaalt dat de structuurvisie elke 10 jaar wordt herzien. Een structuurvisie is een door de gemeente opgesteld plan waarin de gewenste ontwikkeling met betrekking tot het ruimtegebruik in de gemeente is aangegeven. De structuurvisie dient als uitgangspunt voor de bestemmingsplannen. De huidige in september 2015 vastgestelde structuurvisie loopt tot 2025. In de structuurvisie is een uitvoeringsparagraaf opgenomen inzake de opgaven we tot 2025 uitvoeren.

Uitvoeren activiteiten volkshuisvesting

  • Het voeren van minimaal 2 overleggen per jaar met het dagelijks bestuur van de WOV.
  • Het jaarlijks maken van prestatieafspraken met de WOV.
  • Het monitoren op de uitvoering van de afspraken die gemaakt zijn met de partij die in opdracht van de gemeente adviseert over aanvragen voor een urgentieverklaring.
  • Het faciliteren van de tijdelijke verhuur van woningen op grond van de Leegstandwet.    

Programma 3

Terug naar navigatie - Programma 3

 

Uitvoeren activiteiten jeugdhulp/ jeugdbeleid.

• Het uitvoeren van het Beleidsplan jeugdhulp 2017. 

• Het regionaal inkopen van jeugdhulp

• Het continueren en subsidiëren van preventieve programma's (bv. Alert4you)

• Het bieden van Jeugdhulp via het Jeugdteam

• Het door ontwikkelen van het Jeugdteam en aansturen van de hoofdaannemer

• Het contracteren van Eigen Kracht en Eigen Plan (familiegroepsplan)

• Het vormgeven aan de koppeling Passend onderwijs en Jeugdhulp, en het subsidiëren van het Schoolmaatschappelijk werk

• Het regionaal afstemmen van jeugdhulpbeleid

• Het sturing geven aan Veilig Thuis

• Het analyseren van data uit het cliëntsysteem van het Jeugdteam Mens Centraal

• Het analyseren en financieel vertalen van data onderhanden werk

• Het afstemmen met SVB over voortgang en uitvoering PGB's

• Het begeleiden van de adviesraad Sociaal Domein

• Het invulling geven aan cliëntondersteuning en het monitoren van de uitvoering

• Het initiëren van het overleg tussen gemeente, jeugd- en huisartsen en het Jeugdteam

• Het aansturen van de coördinator Centrum Jong, en subsidiëren van de GGD

• Het beheren van, sturen op, evalueren van de subsidieafspraken met Halt, gericht op preventie van jeugdoverlast door de basisschooljeugd bewust te maken van hun keuzes rond (jeugd)criminaliteit, de gevolgen daarvan en hun eigen verantwoordelijkheid voor die gevolgen.

• Het bevorderen van samenwerking tussen Centrum Jong en Jeugdteam.

Uitvoeren activiteiten werk en inkomen

• Het monitoren van wijzigingen in de wetgeving en het verwerken in verordeningen/beleid en dit aan college/raad ter besluitvorming voorleggen

• Het uitvoeren van het beleidsplan Participatiewet Oostzaan 2015 en verordeningen.

• De verticale verantwoording naar Ministerie middels Beeld van Uitvoering.

• Het aanvragen van aanvulling bij het Ministerie indien boven budget is besteed.

• Het informeren van de raad en het college over besluiten van het regionale portefeuillehoudersoverleg en zo nodig adviseren en voor lokale besluitvorming gereed maken in voorstellen.

• Het voeren van regie op de uitbestede taken aan gemeente Zaanstad en afspraken in de dienstverleningsovereenkomst.

• Het voeren van regie op de lokale uitvoering van de Participatiewet, beleidsplan en verordeningen.

• Het beheren van contracten van externe bureaus.

• Het zorgen voor een totaalpakket aan instrumenten die ingezet kunnen worden om de kansen van cliënten met een uitkering naar een betaalde baan te vergroten.

• Het beoordelen van aanvragen voor inkomensvoorzieningen en armoedebeleid op rechtmatigheid en toekenningen verstrekken

• Tussentijds rechtmatigheid en naleving van plichten controleren en zo nodig handhavingsmiddelen inzetten.

• Inwoners met een uitkering begeleiden naar betaalde baan en/of begeleiden naar maatschappelijk nuttige werkzaamheden indien een betaalde baan (nog) niet verwacht kan worden.

• Het vaststellen van het arbeidsvermogen indien sprake is van arbeidsbeperkingen.

• Inzetten van instrumenten met als doel het verkorten van de afstand tot de arbeidsmarkt.

• Het opstellen, uitvoeren, evalueren, bijstellen en monitoren. van een plan van aanpak voor re-integratie.

• Het opzoeken van bedrijven en aangaan van relaties met werkgevers om vacatures beschikbaar te maken voor de doelgroepen Participatiewet.

• Informatie verstrekken aan bedrijven over het aannemen van iemand uit de doelgroep Participatiewet.

• De werkgever begeleiden in het proces van beschikbaar maken van een vacature tot aan plaatsing van een kandidaat en nazorg verlenen aan de werkgever.

• Deelnemen in het regionaal werkgeversservicepunt

• Kandidaten op opengestelde vacatures voordragen en plaatsen

Uitvoeren activiteiten Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

• Het subsidiëren van algemene voorzieningen ter ondersteuning van de zelfredzaamheid, uitvoeringsovereenkomsten maken gericht op beoogde resultaten, monitoren afspraken en periodiek gesprekken met instellingen die budgetsubsidies ontvangen. Het gaat hier onder andere om het Servicepunt en de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening.

• Het uitvoeren van de subsidieregeling vitaliteit, weerbaarheid en zelfredzaamheid 2017.

• Het inkopen van maatwerkvoorzieningen in de Wmo. Het gaat om het afsluiten van contracten voor woningaanpassingen, hulpmiddelen, aanvullend openbaar vervoer, begeleiding, hulp in de huishouding, trapliften en medische advisering. Het periodiek beoordelen van managementinformatie, monitoren en evalueren van de afgesloten contracten en bijsturen, uit(laten)voeren van contractbeheer en klanttevredenheidsonderzoeken.

• Het uitvoeren van het mantelzorgbeleid, waaronder het subsidiëren en maken van afspraken met de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening voor het uitvoeren van mantelzorgactiviteiten in het kader van het verstrekken van informatie, ontmoeting lotgenoten, waardering mantelzorgers, respijtzorg.

• Het uitvoeren van het vrijwilligersbeleid, waaronder het subsidiëren van SHO en de regionale stichting Wonen Plus voor de coördinatie van vrijwilligers, het matchen van vraag en aanbod van vrijwilligers, waardering van vrijwilligers en een vrijwilligersvacaturebank. Deze vacaturebank kan worden gekoppeld aan het interactief platform wehelpen.nl waar bewoners en (vrijwilligers)organisaties terecht kunnen met hun vragen en aanbod. Daarnaast hebben wij een vrijwilligersverzekering afgesloten.

• Het afstemmen met het Centraal Administratiekantoor (CAK) over de inning van eigen bijdragen in het kader van de Wmo. Het beoordelen van de door het CAK geleverde rapportages over opgevoerde uren door zorgaanbieders en opgelegde eigen bijdragen. Indien nodig knelpunten bespreken met zorgaanbieders.

• Het relatiebeheer met de Sociale Verzekeringsbank (SVB) gericht op het afstemmen met SVB van de voortgang, uitbetaling, verantwoording en rapportages over persoonsgebonden budgetten in de Wmo.  

• Het invulling geven aan cliëntondersteuning (ingevuld door MEE Amstel en Zaan) en het monitoren van de uitvoering.

• Leveren van een contactambtenaar van de Adviesraad sociaal domein: aanlevering, coördineren van beantwoording van vragen, reacties op adviezen van de Adviesraad sociaal domein.

• Afstemming beleid en uitvoering: Periodiek overleg tussen beleid en uitvoering, brengen van inkoop en beleidsinformatie, halen van onderwerpen voor aanpassing beleid en uitvoering contracten.

• Het afhandelen van meldingen Wmo: voeren van het gesprek met de aanvrager, verslaglegging van het gesprek.

• Het beoordelen van meldingen, aanvragen en verstrekken van maatwerkvoorzieningen Wmo (o.a. rolstoelen, scootmobielen, hulp in de huishouding, begeleiding woningaanpassingen, trapliften, Aanvullend openbaar vervoer e.d.)

• Het behandelen van mutaties in indicaties voor de Wmo (verlengingen, veranderen in persoonlijke situatie of wijziging zorgaanbieder).

• De administratieve afhandeling van aanvragen: dossiervorming, archivering, facturatie, controle facturen, informatieverstrekking, opvoeren noodzakelijke gegevens bij Centraal Administratiekantoor, verwerken gegevens bij Sociale Verzekeringsbank en controle persoonsgebonden budgetten.

• Relatiebeheer samenwerkingspartners/netwerk: woningcorporaties, huisartsen, mantelzorgconsulent, geheugenpoli, wijkverpleegkundige, Servicepunt en andere eerstelijnsvoorzieningen.

• De afstemming met zorgverzekeraar: Samenwerkingsagenda voor afstemming zorgverzekeraar en Wmo en Wet Langdurige Zorg

• Het subsidiëren van opvang en beschermd wonen in verband met verslaving, huiselijk geweld en psychische stoornis.

Uitvoeren activiteiten Wet publieke gezondheid

•  Het subsidiëren van de GGD

Uitvoeren armoedebeleid

• het afhandelen van aanvragen voor individuele bijzondere bijstand en individuele inkomenstoeslag

• het afhandelen van aanvragen voor het Kinderparticipatiefonds (schoolgaande kinderen)

• het aanbieden van schulddienstverleningstrajecten

Uitvoeren activiteiten volksgezondheid

• Het uitvoeren van taken in het kader van de Wet Publieke Gezondheidszorg (Wpg);

• Het uitvoeren van het programma Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD);

• Het terugdringen van alcoholgebruik en overgewicht;

• Het inzetten van de gemeentelijke lijkschouwer bij een niet natuurlijk overlijden (of twijfel hierbij);

• Het subsidiëren van de jeugdgezondheidszorg;

• Het bestrijden van ongedierte;

• Het terugdringen van drugsgebruik;

• Vroegsignalering OGGZ;

• Suïcidepreventie;

• Stimuleren gezonde school programma

• Integrale aanpak zorg- en veiligheidshuis.

Programma 4

Terug naar navigatie - Programma 4

Uitvoeren activiteiten (multifunctionele) maatschappelijke accommodaties

• Het voeren van regie op de exploitatiecontracten van De Kunstgreep.

Uitvoeren activiteiten kinderopvang

• Het verzorgen van registratie, houden van toezicht op en handhaving van de kwaliteit van de kinderopvang in de gemeente.

Uitvoeren activiteiten muziekonderwijs

• Basisscholen kunnen aanspraak maken op een landelijke regeling in het kader van Cultuur met kwaliteit (CMK). We stimuleren de scholen dit vorm te geven binnen Oostzaan. 

Uitvoeren activiteiten onderwijstaken

• In beeld houden van ruimtebehoefte van de scholen op basis van prognoses

• Verzekeren van schoolgebouwen i.v.m. schades en het afwikkelen van schadegevallen met de schoolbesturen

• Vergoeden van OZB voor de schoolgebouwen

• Beschikbaar stellen van ruimten voor bewegingsonderwijs;

• Het houden van toezicht op de naleving van de leerplichtwet (uitbesteed aan Zaanstad);

• Het bijhouden van een leerlingenadministratie (uitbesteed aan Zaanstad);

• Subsidiëren van brede school en extra onderwijsactiviteiten

• Het stimuleren van samenwerking tussen kinderopvang, peuterspelen en basisscholen

• Het afsluiten van contracten leerlingenvervoer;

• Het bijhouden van de administratie leerlingenvervoer;

• Het innen van de ouderbijdragen leerlingenvervoer;

• Het stimuleren en deels faciliteren van het gezonde school programma;

• Het bevorderen van cultuureducatie op basisscholen;

• Het subsidiëren van activiteiten ter bestrijding van laaggeletterdheid bij volwassenen;

• Het subsidiëren van activiteiten voor taalontwikkeling, leesbevordering en mediawijsheid bij kinderen in samenwerking tussen de scholen en de Bieb.

Uitvoeren activiteiten peuterspeelzalen

• Het subsidiëren van peuterspeelzalen.

Uitvoeren activiteiten sociaal en cultureel werk

• Het subsidiëren van initiatieven en organisaties in het kader van cultuur en ontmoeting zoals Radio 9, Jeugdcultuurfonds lokale muziek- en toneelverenigingen, de Oudheidkamer;

• Het vormgeven van de rijksregeling Cultuur met Kwaliteit via het basisonderwijs in de vorm van kunstprojecten;

• Het faciliteren van een netwerkmogelijkheid voor organisaties op het gebied van cultuur in de vorm van een cultureel platform;

• Onderhouden van de digitale culturele agenda via de website De Kunstgreep;

Uitvoeren activiteiten speelplaatsen

• Het onderhouden van de gemeentelijke speelplaatsen.

Uitvoeren activiteiten sport

• Het subsidiëren van initiatieven in het kader van sportstimulering;

• Het financieel bijdragen in het  onderhouden van de gemeentelijke sportterreinen en het innen van huren en pachten;

• Het onderhouden, beheren, betalen van vaste lasten (belastingen, verzekeringen enz.), verhuren van de gemeentelijke sportzalen.

Uitvoeren jongerenbeleid

• Het uitvoeren van het vastgestelde jongerenbeleid; 

• Het initiëren van het jeugdnetwerkoverleg, gericht op het voorkomen van en acteren op overlast door de jeugd door middel van een multidisciplinaire aanpak.

Burgerparticipatie

• Financieel ondersteunen van de contactcommissies

 

Programma 5

Terug naar navigatie - Programma 5

Uitvoeren activiteiten aanvragen vergoedingen zwerfdieren

  • Het afhandelen van aanvragen om vergoedingen in het kader van geleverde diensten voor de opvang en zorg van zwerfdieren.

Uitvoeren activiteiten afval

  • Opstellen grondstoffenbeleidplan.
  • Het zorgen voor het ophalen van huisvuil binnen de gemeente.
  • Het verwijderen van zwerfafval binnen de gemeente.
  • Het opleggen en innen van reinigingsrechten.

Uitvoeren activiteiten begraven

  • Het beheer van de gemeentelijke begraafplaats.
  • Het afgeven van begraafplaatsen.
  • Het opleggen en innen van grafrechten.

Uitvoeren activiteiten beheer gemeentelijke panden

  • Gemeente Oostzaan bezit 21 panden, waaronder de uitkoopwoningen vallen. Het beheer daarvan wordt jaarlijks uitgevoerd volgens het opgestelde Meerjarenplan.
  • Het opleggen en innen van pachten en huren.
  • Het financieel beheer van de gebouwen van de brandweer binnen Oostzaan.

Uitvoeren activiteiten gemeentelijke wegen en pleinen

  • Het onderhouden van wegen, bermen en wegmeubilair van de gemeente. Onder wegmeubilair worden hier voorwerpen bedoeld die in de openbare ruimte staan zoals verkeerszuilen, afvalbakken, banken, wegmarkeringen enz. In Oostzaan is er 34 Km wegen.
  • Het uitvoeren van taken op het gebied van gladheidsbestrijding.
  • Het reinigen en het onkruidvrij houden van de straten en pleinen van de gemeente.

Uitvoeren activiteiten inzetten op persoonsgerichte aanpak voor jongeren

  • Jeugdoverlast is een steeds terugkerend item in de gemeente Oostzaan. Er doen zich met enige regelmaat vervelende incidenten voor. Incidenten worden besproken met de wijkagenten en het sociaal domein. Waar nodig volgt een melding bij Veilig Thuis. Indien jongeren dreigen af te glijden naar de criminaliteit wordt de casus geagendeerd bij het Zorg en Veiligheidshuis.

Uitvoeren activiteiten milieu, leefomgeving en handhaving

  • Het aansturen van de Omgevingsdienst IJmond (ODIJ) die conform de dienstverleningsovereenkomst gemeentelijke taken op het gebied van milieu, leefomgeving en handhaving uitvoert. De Omgevingsdienst verleent vergunningen op het gebied van milieu, controleert bedrijven op bouw-, milieu-, drank en horeca en brandveiligheidsregels. Daarnaast werken er milieuspecialisten op het gebied van asbest, bodem, veiligheid, geluid en flora en fauna.
  • Het begeleiden van de aanlevering van verschillende soorten afval voor de milieustraat.

Uitvoeren activiteiten openbaar groen

  • Het herinrichten en onderhouden van plantsoenen conform de Groenstructuurvisie.
  • Het onderhouden van de gemeentelijke bomen.

Uitvoeren activiteiten openbare verlichting

  • Het onderhouden en in stand houden van openbare verlichting. In Oostzaan zijn er 1900 armaturen.

Uitvoeren activiteiten preventiemaatregelen woninginbraken

  • Het informeren over preventiemaatregelen woninginbraken.

Uitvoeren activiteiten riolering

  • Het onderhouden, reinigen, inspecteren en vervangen van riolering binnen de gemeente. In Oostzaan is er 44 km riolering.
  • Het onderhouden van de gemalen. In Oostzaan zijn er 35 gemalen en 118 minigemalen.
  • Het opleggen en innen van rioolrechten.

Uitvoeren activiteiten veiligheidsbeleid en rampenbestrijding

  • Het nemen van acties bij toename van Woninginbraken.
  • Het onderhouden van contacten What’sApp-groepen. Jaarlijks vindt er een bijeenkomst plaats met beheerders, gemeente en politie. Doel is om uitwisseling te laten plaatsvinden.
  • Het uitvoeren van acties uit Uitvoeringsplannen en Integraal Veiligheidsbeleid.
  • Het voorkomen van vaaroverlast.
  • Het bijwerken van het BIBOB beleid.
  • Het actualiseren van het evenementenbeleid.
  • Het bijwerken van de APV.
  • Het aanpakken van ondermijning en georganiseerde criminaliteit.
  • Het uitvoeren van de handhaving op de drank- en horecawet.
  • Het inzetten van buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) op structurele basis. De BOA wordt gestuurd op grond van meldingen van burgers en op grond van maatschappelijke prioriteiten.
  • Het (laten) begeleiden van (risicovolle) evenementen. Het team OOV is dagvoorzitter bij het Lentekabinet en adviseert bij grootschalige evenementen.
  • Het coördineren van de vergunningaanvragen en adviezen.
  • Het bijdragen aan buurtbemiddeling.
  • Het verstevigen van de samenwerking tussen zorg en veilig. Binnen OVER-gemeenten is een regulier overleg tussen zorg en veilig opgestart. Daarnaast is er verbinding met de overlegstructuren binnen de regio. Integrale aanpak van overlastgevende situaties (jongeren en volwassenen) door gemeente, politie en zorginstanties. Integrale aanpak bij radicalisering, polarisatie en extremisme door gemeente, politie en zorginstanties en het Zorg- en Veiligheidshuis. Daarnaast wordt de casuïsitiek besproken in de driehoek.
  • Het deelnemen aan de Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland (VrZW) voor de bestrijding van brand en crisesbeheersing.
  • Het deelnemen aan het Bestuurlijk Overleg Veiligheid binnen Zaanstreek-Waterland.
  • Het deelnemen aan de driehoek van het Basisteam Zaanstad.
  • Het deelnemen aan het Regionaal Bestuurlijk Overleg Politie (RBOP). Hier vindt beleidsbepaling plaats door de burgemeesters binnen de Eenheid politie samen met OM en politie.

Uitvoeren activiteiten vergunningverlening, toezicht en handhaving

  • Het volledige milieutakenpakket (toezicht en handhaving), alsook enkele taken op het gebied van brandveiligheid, bouw- en woningtoezicht en de Drank- en Horecawet worden uitgevoerd door de Omgevingsdienst IJmond. Hiermee dragen zij bij aan het verbeteren van de kwaliteit en efficiëntie van vergunningverlening, toezicht en handhaving.

Uitvoeren activiteiten waterpartijen

  • Het onderhouden van watergangen en duikers (sloten en constructies die wateren met elkaar verbinden).
  • Het baggeren van waterpartijen.
  • Het onderhouden van beschoeiingen en walkanten. In Oostzaan wordt jaarlijks 47 km aan walkanten opgeschoond.

Uitvoeren activiteiten toerisme

  • Opstellen nota toerisme en uitvoering.

Programma 6

Terug naar navigatie - Programma 6

Uitvoeren activiteiten belastingen en heffingen conform de paragraaf Lokale heffingen

  • Het opstellen van de tarievennota.
  • Het voorbereiden en in besluitvorming brengen van de belastingverordeningen.
  • Het zorgen voor de heffing en invordering van belastingen en heffingen.

Uitvoeren activiteiten communicatie

  • Het bouwen aan en in stand houden van imago en profilering van de gemeente.
  • Het adviseren van portefeuillehouders op grote thema's en dossiers.
  • Het voeren van crisiscommunicatie indien aan de orde.
  • Het stimuleren van actieve betrokkenheid van inwoners en ondernemers.
  • Het onderhouden van contacten door collegeleden met burgers, verenigingen, instellingen, bedrijven en contactcommissies.
  • Het opstellen van de gemeentegids.
  • Het onderhouden van de internetsite.
  • Het onderhouden van de communicatie via sociaal media.
  • Het aanleveren van persberichten, advertenties en publicaties over gemeentelijke besluitvorming.
  • Het onderhouden van contacten met de pers.
  • Het adviseren van collega ambtenaren over communicatieaanpak en het betrekken van inwoners en ondernemers.
  • Het uitwerken van gemeentelijke besluiten in communicatiemiddelen.

Uitvoeren activiteiten feest- en gedenkdagen en onderscheidingen

  • Het vlaggen volgens protocol.
  • Het organiseren van bezoeken van burgemeester en/of wethouder aan inwoners in het kader van speciale aangelegenheden zoals huwelijksjubilea.
  • Het organiseren van de dodenherdenking op 4 mei en Veteranendag.
  • Het organiseren van en het uitreiken van koninklijke onderscheidingen en oorkondes.
  • Het organiseren van en het uitreiken van gemeentelijke onderscheidingen zoals de Gouden greep en de Zilveren Jol.

Uitvoeren activiteiten gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsprojecten zoals opgenomen in de paragraaf verbonden partijen

  • Het uitvoeren van bestuurstaken bij gemeenschappelijke regelingen.
  • Het deelnemen aan vergaderingen van gemeenschappelijke regelingen.
  • Het beoordelen van de financiële- en beleidsdocumenten van gemeenschappelijke regelingen.
  • Het opstellen van zienswijzen voor de gemeenteraad bij de financiële documenten van de gemeenschappelijke regelingen.
  • Periodiek beoordelen van de dienstverlening van gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsverbanden.

Uitvoeren activiteiten in het kader van begroten en verantwoorden

  • Het opstellen van de planning- en controleagenda.
  • Het opstellen en in besluitvorming brengen van de planning- en control documenten. Dit betreft de gemeentelijke begroting, kadernota, jaarrekening en de tussentijdse voortgangsrapportages voorjaarsbericht en najaarsbericht.
  • Het periodiek uitvoeren en rapporteren aan de raad inzake risicomanagement.
  • Afgeven van de rechtmatigheidsverklaring van het college aan de raad bij de jaarrekening.

Uitvoeren activiteiten juridische zaken

  • Het behandelen van bezwaar- en (hoger)beroepschriften waarbij mogelijk premediation wordt toegepast.
  • Secretariële ondersteuning van de commissie bezwaarschriften.
  • Juridische handhaving WABO en kinderopvang.
  • Het voeren van of ondersteunen bij juridische procedures.
  • Het organisatiebreed adviseren bij juridische vraagstukken, adviseren en ondersteunen van het bestuur, MT en medewerkers bij juridische en strategische dilemma's op alle voorkomende rechtsgebieden.
  • Regiefunctie publicatieproces regelgeving, officiële bekendmakingen (regelgeving en kennisgevingen).
  • Bestuursondersteunende werkzaamheden (zoals nota Gemeenschappelijke regeling, evaluaties, geschilleninventarisaties, delegatie- en mandaatregeling e.d.).
  • Aansprakelijkheidstellingen (schadeclaims) en verzekeringen.
  • Juridische kwaliteitszorg (ontwikkelen juridische modellen, standaarden, trainingen).
  • Bestuurlijke- en juridische ondersteuning raadsverkiezingen.
  • Afhandeling van Wet open overheid (Woo)-verzoeken.
  • Klachtenbehandeling

Uitvoeren activiteiten omtrent algemene administratieve zaken gemeenten

  • Het uitvoeren van treasurytaken zoals aantrekken en uitzetten van geld en schatkistbankieren.
  • Het voeren van de financiële administratie zoals de verwerking van facturen.
  • Het vertalen van de circulaires gemeentefonds naar lokale consequenties.
  • Het voeren van de personeels- en salarisadministratie voor raad, college en griffie.

Uitvoeren activiteiten politiek besluitvormingsprocessen

  • Het voorbereiden en uitwerken van college- en raadsbesluiten.
  • Het beantwoorden van raadsvragen.
  • Het adviseren en ondersteunen van collegeleden en beleidsmedewerkers.
  • Het leveren van informatie betreffende verantwoordingen en planningen op het gebied van planning, financiën en uitvoering.
  • Het organiseren van college, raad- en commissievergaderingen en vastleggen van besluiten.
  • Het onderzoeken van de gemeentelijke activiteiten door de rekenkamercommissie.
  • Het ondersteunen van de activiteiten rekenkamercommissie.