Programma 5 - Leefomgeving

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

In dit programma leest u de doelen, acties en de raming van de uitgaven en inkomsten van de activiteiten die de gemeente Oostzaan ontplooit voor het woon- en leefklimaat in Oostzaan. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wij staan voor een gezonde en veilige leefomgeving voor onze inwoners en ondernemers, en voor de bezoekers van onze gemeente. We zorgen ervoor dat onze openbare ruimte schoon, groen, heel en veilig is. Daar betrekken we onze inwoners en ondernemers bij en we doen ook een beroep op hun eigen verantwoordelijkheid. 

We hebben een schone, veilige en goed onderhouden woon- en werkomgeving voor ogen, die voldoet aan de behoeften van onze inwoners en de gevestigde bedrijven en instellingen. Wat we doen (en niet doen) moet ertoe leiden dat onze inwoners de inrichting en het onderhoud van de openbare ruimte met een voldoende waarderen.

Programma 5: Doelenboom
Kerndoel Operationeel doel Acties 2023
P5 1. Wij hebben een veilige leefomgeving P5 1.1 Overlast verminderen 1.1.1 - Actuele jeugdproblematiek oppakken
1.1.2 - Crisisbeheersing
1.1.3 - Interventies bij zeer ernstige woonproblematiek
1.1.4 - Drugshandel en hennepteelt bestrijden
1.1.5 - Vaaroverlast verminderen
P5 1.2 Verkeersveiligheid verbeteren 1.2.1 - Aanpassingen op Het Lint
P5 2. Ons leefklimaat is aantrekkelijk en past bij de behoefte van onze inwoners, ondernemers en bezoekers P5 2.1 Leefomgeving groener en schoner maken 2.1.1 - Kwaliteitsslag maken op het gemeentelijk groen
2.1.2 - Restafval terugdringen
P5 2.2 Woon- en leefomgeving verbeteren 2.2.1 - Duurzame vormen van mobiliteit stimuleren
2.2.2 - Herinrichtingen uitvoeren
HEBBEN WE DE GEPLANDE DOELEN UIT DE BEGROTING 2022 GEREALISEERD?

P5 1. Wij hebben een veilige leefomgeving

Terug naar navigatie - Toelichting

Om onze inwoners en ondernemers een goed leefklimaat te blijven bieden, is het belangrijk dat onze leefomgeving veilig is op de terreinen openbare orde, openbare ruimten en verkeer. Om de openbare ruimte als een veilige leefomgeving te behouden, zoeken wij nadrukkelijk de samenwerking met onze inwoners, ondernemers en samenwerkingspartners. We zetten in op het voorkomen  van overlast en onveilige situaties, en op het tegengaan  van ondermijnende activiteiten. Tevens wordt de samenwerking gezocht tussen veiligheid en zorg om casuïstiek adequaat op te pakken en beleidsplannen op elkaar af te stemmen. Het is belangrijk dat het gemeentelijk beleid en de gemeentelijke regelgeving voor de openbare orde en veiligheid actueel zijn. Dit stelt de gemeente en de politie in staat om onder andere drugsoverlast en woonoverlast adequaat te bestrijden. Daarnaast moet er voldoende capaciteit zijn om de openbare orde te handhaven.

Onze doelen

Terug naar navigatie - Onze doelen

P5 1.1 Overlast verminderen

Terug naar navigatie - P5 1.1 Overlast verminderen

Om overlast en het aantal handhavingstaken terug te dringen, zetten we in op preventie.

Wat gaan we daarvoor doen

P5 1.2 Verkeersveiligheid verbeteren

Terug naar navigatie - P5 1.2 Verkeersveiligheid verbeteren

Omdat de infrastructuur in onze gemeente beperkt is, is er veel gemengd verkeer. Omdat het verkeersaanbod in Oostzaan toeneemt, zijn aanvullende maatregelen nodig.

Wat gaan we daarvoor doen

P5 2. Ons leefklimaat is aantrekkelijk en past bij de behoefte van onze inwoners, ondernemers en bezoekers

Terug naar navigatie - Toelichting

Voor een aantrekkelijk leefklimaat is een schone en veilige openbare ruimte van belang. Daarnaast staan wij voor duurzame mobiliteit. 

Onze doelen

Terug naar navigatie - Onze doelen

P5 2.1 Leefomgeving groener en schoner maken

Terug naar navigatie - P5 2.1 Leefomgeving groener en schoner maken

We zetten in op voldoende groen van hoge kwaliteit en op een schone omgeving zonder zwerfafval. 

Wat gaan we daarvoor doen

P5 2.2 Woon- en leefomgeving verbeteren

Terug naar navigatie - P5 2.2 Woon- en leefomgeving verbeteren

Dit betref het groot onderhoud aan de openbare ruimte. Dit wordt integraal voorbereid en uitgevoerd, waarbij vervanging van riool, wegen en het groen in één project worden gecombineerd. Dat geeft de minste overlast voor de inwoners en is qua aanbesteding gunstig vanwege de schaalgrootte van het werk. Bewoners worden betrokken bij de planvorming.

Wat gaan we daarvoor doen

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2022 incl. wijz. Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
402 Openbare orde en veiligheid 224.903 244.319 305.811 296.603 296.603 296.603
404 Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland 693.960 726.361 737.172 737.172 737.172 737.172
502 Recreatie en toerisme 54.056 67.120 56.500 56.500 56.500 56.500
601 Waterbeheer, baggeren en schoeiing 127.015 178.829 241.060 261.831 261.830 261.828
603 Openbaar groen 472.538 580.167 603.609 603.609 603.609 603.609
604 Verhuur volkstuinen 5.489 401 0 0 0 0
605 Afval 1.439.074 1.493.768 1.626.734 1.585.333 1.579.990 1.579.989
606 Rioleringen 1.429.642 1.497.814 1.550.890 1.585.993 1.654.877 1.717.011
607 Milieu 314.776 499.443 507.185 507.183 507.185 507.184
608 Begraafplaats 164.048 159.945 319.766 319.765 319.765 319.765
610 Gebouwenbeheer 230.541 216.961 303.902 151.449 151.451 124.470
715 Dierenwelzijn 27.142 29.166 35.507 35.507 35.507 35.507
801 Bruggen 144.406 174.748 175.734 178.779 178.778 158.701
803 Openbare verlichting 90.683 169.667 171.809 171.808 171.808 171.809
804 Wegen 983.190 1.092.460 1.194.014 1.350.513 1.310.789 1.534.698
806 Straatmeubilair 48.062 46.742 68.431 68.431 68.431 68.431
9903 Gemeentewerf 235.998 217.705 320.508 251.507 242.602 242.601
9909 De Kunstgreep 969.090 858.129 1.040.680 840.307 822.558 822.560
Totaal Lasten 7.654.611 8.253.745 9.259.312 9.002.290 8.999.455 9.238.438
Baten
402 Openbare orde en veiligheid 2.666 0 0 0 0 0
603 Openbaar groen 17.805 43.600 43.600 43.600 43.600 43.600
604 Verhuur volkstuinen 1.650 1.000 1.000 1.000 1.000 1.000
605 Afval 1.458.965 1.354.338 1.484.996 1.484.996 1.484.996 1.484.996
606 Rioleringen 1.444.103 1.468.942 1.501.258 1.501.258 1.501.258 1.501.258
607 Milieu 20.660 0 10.000 10.000 10.000 10.000
608 Begraafplaats 163.637 125.000 140.000 140.000 140.000 140.000
610 Gebouwenbeheer 515.671 149.813 149.813 147.028 138.673 25.700
804 Wegen 60.965 70.000 75.000 75.000 75.000 75.000
806 Straatmeubilair 0 2.500 2.500 2.500 2.500 2.500
9903 Gemeentewerf 235.997 227.201 320.508 251.507 242.602 242.601
9909 De Kunstgreep 524.626 624.286 618.786 618.786 618.786 618.786
Totaal Baten 4.446.746 4.066.680 4.347.461 4.275.675 4.258.415 4.145.441

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan € 25.000 van de producten ten opzichte van de begroting 2022.

Product Verschil Toelichting
Openbare orde en veiligheid

Toegerekende kosten 31.000 (N)

Uitgaven 30.000 (N)

De post toegerekende kosten voor 2023 is hoger dan in de begroting 2022 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de inleiding, een algemeen geldende tekst over de systematiek en het toekennen van de uren aan dit product.

Vanuit de meicirculaire 2022 wordt middels de Algemene Uitkering een extra vergoeding ontvangen voor de BOA's. Dit bedrag wordt toegevoegd aan dit product om vanaf 2023 structureel te kunnen inzetten.

Waterbeheer, baggeren en schoeiingen

Kapitaallasten 24.224 (N)

Uitgaven 35.000 (N)

Conform het meerjareninvesteringplan wordt voor een periode van 3 jaar ,met ingang van 2021,  jaarlijks een investeringskrediet opgevoerd voor het vernieuwen van beschoeiingen. De hieruit voortvloeiende kapitaallasten zijn opgenomen in de begroting 2023.

Voor het onderhoud van walkanten is een extra budget benodigd van € 35.000,-. Door de overname van de wegen van het HHNK valt nu ook het onderhoud van de walkanten langs het fietspad Otterbospad binnen de onderhoudsbestekken. Daarnaast is een onvermijdelijke indexatie van 18,8% op de eenheidsprijzen en  klimaatverandering oorzaak van de kostenstijging. Door klimaatverandering moet vaker worden geschouwd en een aantal waterwegen dienen handmatig te worden onderhouden in plaats van machinaal.

Openbaar groen

Toegerekende kosten 17.000 (N)

De post toegerekende kosten voor 2023 is hoger dan in de begroting 2022 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de inleiding, een algemeen geldende tekst over de systematiek en het toekennen van de uren aan dit product.

Afval

Toegerekende kosten 34.264 (N)

Inkomsten 30.657 (V)

Uitgaven 30.657 (N)

De post toegerekende kosten voor 2023 is hoger dan in de begroting 2022 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de inleiding, een algemeen geldende tekst over de systematiek en het toekennen van de uren aan dit product.

De tarieven van de afvalstoffenheffing zullen conform de kadernota met 2,2 % worden verhoogd. Deze extra inkomsten zullen op het product afval worden toegevoegd aan het budget.

Riool

Toegerekende kosten 5.820 (N)

 

De post toegerekende kosten voor 2023 is hoger dan in de begroting 2022 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de inleiding, een algemeen geldende tekst over de systematiek en het toekennen van de uren aan dit product.

Kapitaallasten 32.022 (V) De rioolinvestering, onderdeel van de herinrichting van de Molenbuurt , is nog in de voorbereidende fase en start in 2023.. Hierdoor vallen de begrote kapitaallasten vrij.
Riool

Inkomsten 32.316 (V)

Uitgaven 32.316 (N)

De tarieven van de rioolbelasting zullen conform de kadernota met 2,2% worden verhoogd. Deze extra inkomsten zullen op het product riool worden toegevoegd aan het budget.
Begraafplaats

Toegerekende kosten 153.155 (N)

De post toegerekende kosten voor 2023 zijn hoger dan in de begroting 2022 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de inleiding, een algemeen geldende tekst over de systematiek en het toekennen van de uren aan dit product.
Wegen

Toegerekende kosten 99.489 (N)

Kapitaallasten 26.937 (V)

De post toegerekende kosten voor 2023 is hoger dan in de begroting 2022 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de inleiding, een algemeen geldende tekst over de systematiek en het toekennen van de uren aan dit product.

De herinrichting van de Molenbuurt is nog in de voorbereidende fase en start in 2023. Hierdoor vallen de begrote kapitaallasten vrij. 

De Kunstgreep

Vorming Onderhoudsvoorziening 182.551 (N) en vrijval van reserve gebouwenbeheer.

Wel een verschil in budgetten ten opzichte van de begroting 2022, maar voor 2023 budgettair neutraal.

Met ingang van 2022 wordt het onderhoudsbudget van de Kunstgreep toegevoegd aan de voorziening onderhoud. Door de herverdeling en opheffen van de bestaande reserve gebouwenbeheer wordt de beginstand van de voorziening gevormd, conform de Meerjarenonderhoudsplanning, zodat gepland onderhoud zijn doorgang kan vinden.

 

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Egalisatiereserve baggeren 18.530 18.530 18.530 18.530 18.530 18.530
Reserve afkoop onderhoud begraafplaats 38.637 38.637 38.637 38.637 38.637 38.637
Reserve asfalteren Zuideinde 10 10 10 10 10 10
Reserve infrastructuur 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000
Reserve inrichting theaterzaal 18.500 37.000 55.500 74.000 92.500 111.000
Reserve onderhoud bruggen 144.708 144.708 144.708 144.708 144.708 144.708
Reserve Onderhoud Gebouwen 501.481 406.481 0 0 0 0
Reserve projecten en openbaar groen 412.310 412.310 412.310 412.310 412.310 412.310
Reserve sporttoestellen de greep 4.000 8.000 12.000 16.000 20.000 24.000
Totaal reserves 1.163.176 1.090.676 706.695 729.195 751.695 774.195
7-nov-2022

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

 

Reserve Mutatie Toelichting

Egalisatiereserve baggeren

geen mutaties gepland Jaarlijks is een structureel budget van € 33.000,- opgenomen voor baggerwerkzaamheden. Jaarlijks worden de uitgaven geëgaliseerd op deze reserve om hogere, onverwachte  uitgaven in de toekomst te kunnen financieren.

Reserve afkoop begraafplaats

geen mutaties gepland In 2021 is deze reserve gevormd met als doel het (achterstallig) onderhoud voor de komende jaren te kunnen financieren. In 2022 worden plannen gemaakt om het onderhoud op de begraafplaats op voldoende nivo te brengen en te houden.

Reserve infrastructuur

geen mutaties gepland Deze reserve is bestemd voor onderzoekskosten in de infrastructuur.

Reserve inrichting theaterzaal en reserve sporttoestellen de Greep

18.500 + 4.000 Jaarlijks worden deze bedragen toegevoegd aan de onderhoudsreserve Theaterzaal en sporttoestellen om vervangingsinvesteringen van materieel in de toekomst mogelijk te maken.

Reserve onderhoud bruggen

geen mutaties gepland Deze reserve wordt jaarlijks gevoed door de niet bestede onderhoudsgelden vanuit de exploitatie bruggen, om onverwachte nood-reparaties en vervangingen mee te financieren.

Reserve onderhoud gebouwen

406.481 Met ingang van 2023 wordt het saldo van deze reserve overgeboekt naar de onderhoudsvoorzieningen, conform de opgestelde MJOP's (Meerjarenonderhoudsplanningen) per gemeentelijk gebouw.

Reserve projecten en openbaar groen

geen mutaties gepland Deze reserver is gevormd uit de verkoop-opbrengst van de schoolwoningen aan de Voorn, en wordt ingezet voor projecten en incidentele werkzaamheden ten behoeve van openbaar groen en openbare ruimte.

 

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen
Stand voorzieningen per 31-12 Rekening 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Voorziening bezwaarschriften riool 465.102 465.102 465.102 465.102 465.102 465.102
Voorziening egalisatie afval 15.000 15.000 15.000 15.000 15.000 15.000
Voorziening egalisatie riolering 406.410 406.410 406.410 406.410 406.410 406.410
Voorziening MJOP: Ambtswoning Glazenmakerstraat 0 0 34.518 45.968 57.418 68.868
Voorziening MJOP: Brandweerkazerne Kerkstraat 0 0 79.181 94.173 109.165 124.157
Voorziening MJOP: Centrumcomplex de Kunstgreep 0 0 241.237 327.737 414.237 500.737
Voorziening MJOP: De Kolk 0 0 25.385 30.208 35.031 35.031
Voorziening MJOP: Gebouw Werkom Twiskeweg 0 0 13.032 15.532 18.032 20.532
Voorziening MJOP: Gemeentewerf Skoon 0 0 66.188 78.718 91.248 103.778
Voorziening MJOP: Kerktoren 0 0 31.069 38.569 46.069 53.569
Voorziening MJOP: Loods op de begraafplaats 0 0 14.032 17.532 21.032 24.532
Voorziening MJOP: Sporthal De Greep 0 0 60.994 76.354 91.714 107.074
Voorziening onderhoud gebouwen 125.000 125.000 125.000 125.000 125.000 125.000
Totaal voorzieningen 1.011.512 1.011.512 1.577.148 1.736.303 1.895.458 2.049.790
7-nov-2022

Toelichting voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting voorzieningen

Met ingang van 2023 wordt gewerkt met Meerjaren-Onderhouds-Plannen. Per gemeentelijk gebouw is een meerjarenonderhoudsplanning opgesteld. Jaarlijks zullen de onderhoudskosten worden onttrokken aan deze voorziening.