Programma 3 - Sociaal Domein

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

In dit programma leest u de doelen, acties en de raming van de uitgaven en inkomsten van de activiteiten die de gemeente Oostzaan ontplooit op de terreinen van de Jeugdwet, de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo), de Participatiewet en de Wet publieke gezondheid.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

In Oostzaan staat niemand aan de kant. Wie zorg, hulp, werk of inkomen van de gemeente nodig heeft, krijgt een goed afgestemde oplossing. De menselijke maat staat hierbij voorop. De toegang tot voorzieningen is laagdrempelig en inwoners weten waar ze terecht kunnen. 

Onze ambitie is dat inwoners (kunnen) meedoen en hierbij zo veel mogelijk gebruikmaken van hun zelfredzaamheid. Bij een ondersteuningsvraag kijken we daarom in eerste instantie wat inwoners zelf kunnen doen. Als ze dingen niet kunnen, helpen we hen – als dit kan – om zelfredzaam te worden. Inwoners creëren op eigen kracht en binnen hun eigen netwerk kansen en mogelijkheden om naar vermogen mee te doen in de samenleving. Daar waar het eigen netwerk niet toereikend is, kan een inwoner een beroep doen op ondersteuning vanuit de gemeente. Voor de kwetsbaarste inwoners is er een vangnet beschikbaar, bijvoorbeeld op basis van de Jeugdwet, de Wmo of de Participatiewet. 

De decentralisaties in het sociaal domein zijn uitgevoerd. Het is nu tijd voor een transformatie. In de komende periode geven we uitvoering aan het beleidskader en de nieuwe verordening.  Een integrale aanpak, preventie en maatwerk staan daarbij voorop.

Programma 3: Doelenboom
Kerndoel Operationeel doel Acties 2023
P3 1. Onze inwoners zijn zelfredzaam P3 1.1 Ons aanbod effectiever maken door te sturen op resultaat en in te zetten op preventie 1.1.1 - Jeugd: Wij gaan uitvoering geven aan de Doorgaande Zorglijn Jeugd, vanaf nu te noemen: Sterke Basis voor de Jeugd. Hierin staat o.a. preventie, en de onderlinge samenwerking op het gebied van jeugdhulp, jeugdzorg, huisartsen, gemeenten en onderwijs verbeteren.
1.1.2 - WMO: het voortzetten van de ondersteuning van mantelzorgers door middel van respijtzorg o.a. door het voortzetten van een maatvoorziening in de vorm van de pilot Respijthuis en andere vormen van ondersteuning te stimuleren of te ontwikkelen.
1.1.3 - Gezondheid: We zullen het gezondheidsbeleid actualiseren en deze opnemen in het integrale beleidsplan Sociaal Domein.
P3 1.2 Ondersteuning bieden op maat 1.2.1 - WMO We implementeren de uitvoeringsafspraken van de nieuwe aanbesteding voor leerlingenvervoer en Aanvullend Openbaar Vervoer. We voeren in 2023 een aanbesteding rond woningaanpassingen uit.
1.2.2 - Werk & Inkomen: Wij zorgen voor een sluitende aanpak van laaggeletterheid
P3 1.3 Cultuuromslag in het sociaal domein 1.3.1 - Sociaal domein: Wij borgen de integrale samenwerking door, naast het integraal beleidsplan en de uitvoeringsagenda’s, te komen tot een integrale verordening.
P3 1.4 Grip op financiele middelen sociaal domein 1.4.1 - Jeugd: Op basis van de nieuwe aanbestedingsvoorwaarden specialistische jeugdhulp (A, B, en C) sturen wij op een doelmatige inzet van jeugdhulp. Lichte zorg waar het kan, zware zorg waar het moet.
1.4.2 - WMO: Wij onderzoeken de mogelijkheden van een lokale inkomenstoets voor de Wmo (af te stemmen tussen Robert en Eelco ivm vakantie niet gelukt).
HEBBEN WE DE GEPLANDE DOELEN UIT DE BEGROTING 2022 GEREALISEERD?

P3 1. Onze inwoners zijn zelfredzaam

Terug naar navigatie - Toelichting

Iedereen in onze gemeente is maatschappelijk actief en doet mee naar vermogen. Hierbij zijn de eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van inwoners belangrijk. Als meedoen niet zelfstandig lukt, dan helpt de gemeente bij het organiseren van ondersteuning. Maatwerk bieden is uitgangspunt.
Voor die inwoner die niet of weinig zelfredzaam is en langdurige ondersteuning nodig heeft, werken we samen met maatschappelijke partners aan een passende oplossing dicht bij huis. Daarbij is inzet van vrijwilligers en mantelzorgers van onschatbare waarde. 
In het geval dat direct handelen vanwege zorg- of veiligheidsredenen nodig is, neemt de gemeente regie in het uitvoeren van de noodzakelijke ondersteuning. 
Om intensieve ondersteuning te voorkomen is preventie en vroegsignalering belangrijk. Met maatschappelijke partners worden afspraken gemaakt om inwoners zo goed mogelijk voor te lichten, door te verwijzen of direct ondersteuning te bieden.
Invloed van coronamaatregelen op het maatschappelijk leven hebben in 2021 grote impact gehad en zullen doorwerken naar 2023. In hoeverre deze maatregelen afdoende zijn geweest valt nu nog niet te bepalen, vooraf wordt niet uitgesloten dat er na-ijleffecten zullen optreden op maatschappelijk en financieel vlak.

Onze doelen

Terug naar navigatie - Onze doelen

P3 1.1 Ons aanbod effectiever maken door te sturen op resultaat en in te zetten op preventie

Terug naar navigatie - P3 1.1 Ons aanbod effectiever maken door te sturen op resultaat en in te zetten op preventie

Diverse organisaties bieden algemene ondersteuning en zorg, vooral gericht op kwetsbare doelgroepen zoals jeugd en ouderen. Sturen op maatschappelijke impact en het monitoren van prestatieafspraken maken dat wij als gemeente de verantwoordelijkheid nemen voor de kwaliteit van de geboden hulp door aanbieders. Het is belangrijk om met de gesubsidieerde organisaties (liefst meerjarige) afspraken te maken over de hoogte van de subsidie, hun activiteiten de daarmee te bereiken resultaten en om regelmatig met ze in gesprek te gaan over de voortgang en over ontwikkelingen. Als gemeente willen we bijvoorbeeld dat organisaties vraaggerichte hulp bieden in plaats van aanbodgerichte hulp om zo beter aan te sluiten op de behoeften van onze inwoners.

Wat gaan we daarvoor doen

P3 1.2 Ondersteuning bieden op maat

Terug naar navigatie - P3 1.2 Ondersteuning bieden op maat

Iedere inwoner krijgt ondersteuning die past bij zijn persoonlijke situatie. Op professionele wijze bepalen we de inzet. Samen met maatschappelijke partners bieden wij als gemeente een snelle en doeltreffende voorziening, waarbij het accent komt te liggen op vraaggericht aanbod.

Wat gaan we daarvoor doen

P3 1.3 Transformeren in het sociaal domein

Terug naar navigatie - P3 1.3 Transformeren in het sociaal domein

Gemeentelijke activiteiten in het Sociaal Domein zijn gericht op werk, participatie en zelfredzaamheid, zorg, gezondheid, (passend) onderwijs en jeugd. Het wettelijk kader betreft Wmo 2015, de Participatiewet, Jeugdwet en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Vragen van inwoners met meervoudige en complexe problemen bewegen zich dwars door alle wettelijke kaders heen. Dit vraagt van professionals in het Sociaal Domein dat zij dezelfde ambities, kernwaarden, doelen en resultaten voor ogen hebben.

Wat gaan we daarvoor doen

P3 1.4 Grip op financiële middelen Sociaal Domein

Terug naar navigatie - P3 1.4 Grip op financiële middelen Sociaal Domein

Gemeenten zijn sinds 2015 verantwoordelijk voor de jeugdzorg, participatie en wet maatschappelijke opvang. Doel van deze transitie was dat de gemeente inwoners sneller en beter kan helpen met zorg- of ondersteuningsvragen. Bij de overheveling van taken van de Rijksoverheid naar gemeenten heeft een aanzienlijk korting plaatsgevonden. Daarnaast is bij de Jeugdzorg sprake van een openeindfinanciering. Indicatiestelling vindt plaats door andere partijen terwijl de gemeente verantwoordelijk is voor het betalen van de kosten zonder te beschikken over sturingsmogelijkheden t.a.v. de toegang tot de jeugdzorg. Ook de toenemende vergrijzing en de maatschappelijke trend om zo lang mogelijk zelfstandig thuis te blijven wonen zijn van grote invloed op het Sociaal Domein. Dit alles maakt dat de kosten van het Sociaal Domein sterk zijn gestegen in de afgelopen jaren. De komende jaren zal dat niet anders zijn. Sterker nog: de vergrijzing gaat voor onze gemeente nu pas goed beginnen. Wij zullen proberen, door in te zetten op preventie, monitoring en sturing op doelmatige inzet van zorg en voorzieningen, de stijging van de kosten  binnen de perken te houden.

Wat gaan we daarvoor doen

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2022 incl. wijz. Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
702 Sociaal Domein Algemeen 15.728 0 0 0 0 0
704 Inkomensvoorziening 2.170.296 1.897.477 1.946.344 1.921.344 1.921.344 1.921.344
705 Participatie 448.239 650.861 543.887 543.887 543.887 543.887
707 Gezondheid 687.378 506.223 466.700 466.700 466.700 466.700
710 Mantelzorg en vrijwilligers 1.671 2.000 2.100 2.100 2.100 2.100
719 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) 2.339.413 2.344.392 2.369.879 2.369.879 2.369.879 2.369.879
722 Jeugdhulp Specialistisch (niet vrij toegankelijke hulp) 1.921.909 2.398.877 2.413.377 2.413.377 2.413.377 2.413.377
723 Jeugdhulp Lokaal (vrij toegankelijke hulp) 721.314 784.589 828.883 792.085 792.085 792.085
Totaal Lasten 8.305.948 8.584.419 8.571.170 8.509.372 8.509.372 8.509.372
Baten
702 Sociaal Domein Algemeen 12.909 0 0 0 0 0
704 Inkomensvoorziening 2.155.023 1.556.420 1.587.920 1.569.170 1.569.170 1.569.170
705 Participatie 15.261 0 0 0 0 0
707 Gezondheid 56.833 0 0 0 0 0
719 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) 49.592 63.313 63.313 63.313 63.313 63.313
722 Jeugdhulp Specialistisch (niet vrij toegankelijke hulp) 6.138 125.000 125.000 125.000 125.000 125.000
723 Jeugdhulp Lokaal (vrij toegankelijke hulp) 8.352 0 0 0 0 0
Totaal Baten 2.304.108 1.744.733 1.776.233 1.757.483 1.757.483 1.757.483

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de begroting 2022.

Product Verschil Toelichting
Inkomensvoorziening Toegerekende kosten 48.431 (N) De post toegerekende kosten voor 2023 zijn hoger dan in de begroting 2022 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de inleiding, een algemeen geldende tekst over de systematiek en het toekennen van de uren aan dit product.
Participatie

Toegerekende kosten 10.000 (N)

Uitgaven  128.000 (V)

De post toegerekende kosten voor 2023 zijn hoger dan in de begroting 2022 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de inleiding, een algemeen geldende tekst over de systematiek en het toekennen van de uren aan dit product.

De uitgaven dalen ten opzichte van 2022. In 2022 is een incidentele post opgenomen ten behoeve van de energietoeslag van € 128.000,-. Deze komt niet meer terug in 2023.

Gezondheid Uitgaven 40.933 (V) De uitgaven dalen ten opzichte van 2022. In 2022 is een incidenteel budget opgenomen voor de corona. Voor 2023 zijn hiervoor geen begrote bedragen opgenomen.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning WMO

Toegerekende kosten 8.672 (N)

Uitgaven 16.815 (N)

De post toegerekende kosten voor 2023 zijn hoger dan in de begroting 2022 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de inleiding, een algemeen geldende tekst over de systematiek en het toekennen van de uren aan dit product.

In het voorjaarsbericht 2022 en kadernota 2023-2026 zijn de WMO budgetten verhoogd met een bedrag van € 50.000,- om de stijging van WMO-aanvragen te kunnen opvangen. Daarnaast zijn voor 2023 de budgetten geïndexeerd.

Jeugdhulp specialistisch Uitgaven 14.500 (N) In het voorjaarsbericht 2022 en kadernota 2023-2026 zijn de budgetten voor de specialistische jeugdzorg verhoogd met € 250.000,- om de geplande uitgaven mee op te vangen. Daarnaast wordt met ingang van 2022  de doorgevoerde korting op de Algemene Uitkering ad € 250.000,- op de jeugdgelden, conform de decembercirculaire 2021, opgevoerd als eigen bijdrage van de betrokkenen via het CAK.
Jeugdhulp lokaal Uitgaven 44.294 (N) Conform de meicirculaire 2022 wordt vanuit het Rijk extra middelen vrijgemaakt voor de inzet van een GGZ-psycholoog. Deze extra inkomsten ad € 36.798,- zijn opgenomen in programma 6 onder de post Algemene Uitkering. Het budget voor de lokale Jeugdhulp wordt verhoogd met een bedrag van € 36.798,-.

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Bestemmingsreserve Corona 0 294.825 294.825 294.825 294.825 294.825
Bestemmingsreserve Hospice 0 10.000 10.000 10.000 10.000 10.000
Bestemmingsreserve Sociaal Domein -28.779 291.221 291.221 291.221 291.221 291.221
Totaal reserves -28.779 596.046 596.046 596.046 596.046 596.046
7-nov-2022

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

In de begroting 2023-2026 worden geen mutaties op deze reserves begroot.

Reserve Mutatie Toelichting
Bestemmingsreserve corona mutatie in 2022 Deze reserve is gevormd middels de resultaatbestemming van de jaarrekening 2021 voor een bedrag van € 311.825,- om de kosten in relatie met corona te financieren. In de begroting 2022 is hiervoor geen rekening gehouden. Bij het opstellen van de jaarrekening 2022 zal deze reserve worden ingezet om de gemaakte kosten in relatie tot corona te financieren.
Reserve Sociaal Domein mutatie in 2022 Deze reserve is opnieuw opgebouwd door een dotatie vanuit de resultaatbestemming van de jaarrekening 2021 met een bedrag van € 320.000,-. Deze reserve is met name bedoeld voor de afloop van prestatieverklaringen en onderhandenwerkposities van zorgverstrekkers uit de jeugdzorg over de jaren 2020 en 2021.