Programma 6 - Bestuur en organisatie

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

In dit programma leest u doelen, acties en raming van de uitgaven en inkomsten van de activiteiten die de gemeente Oostzaan ontplooit op de terreinen van de bestuursorganen, communicatie, juridische zaken, kwaliteitszorg, algemene financiële zaken en belastingen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Het volwaardig functioneren, zeker in het regionale krachtenveld kan niet zonder samen te werken. We doen dat binnen het kader van OVER-gemeenten. Ook werken we op een aantal terreinen goed samen met de gemeente Zaanstad. Dat is echter niet genoeg. Gezien de opgaven die er spelen, gezien het belang van het landelijk gebied binnen de MRA regio, is het noodzakelijk om tot verdere samenwerking te komen met onze collega-groene gemeenten in Zaanstreek-Waterland. De toekomst van de regio, die van OVER-gemeenten en die van de gemeente Oostzaan zijn nauw met elkaar verbonden en vragen om heldere besluiten over de toekomst van Oostzaan.

Om onze bestuurlijke slagkracht te ondersteunen, hebben we een goed geëquipeerde ambtelijke organisatie nodig. Ook komend jaar werken we daar hard aan. Bij het beantwoorden van de maatschappelijke vraagstukken staat participatie voorop. We stellen ons open op, waarbij helpt dat de lijnen tussen bestuur en samenleving kort zijn.

We maken scherpe keuzes in wat we doen en wat we niet doen. Er zijn namelijk altijd meer wensen dan middelen ter beschikking. We vinden het belangrijk een evenwichtig risicomanagement te voeren, omdat de omgeving continu verandert en steeds complexer wordt. We zoeken hierbij een gezonde balans tussen risico’s afwegen en ondernemend zijn.

Programma 6: Doelenboom
Kerndoel Operationeel doel Acties 2023
P6 1. Wij hebben een goed en krachtig gemeentebestuur P6 1.1 Bestuurlijke besluitvorming verbeteren 1.1.1 - Periodiek inzicht in bestuurlijke planning
1.1.2 - De gemeenteraad vroeg betrekken bij de voorbereiding van besluitvorming
6 1.2 Bestuurlijke samenwerking verbeteren 1.2.1 - Gemeenschappelijke regeling OVER-gemeenten actualiseren
P6 1.3 Ondermijnende criminaliteit tegengaan 1.3.1 - Ondermijnende criminaliteit herkennen en bestrijden
1.3.2 - Versterken van integriteit
P6 2. Onze ambtelijke organisatie is doelmatig, doeltreffend en toekomstbestendig P6 2.1 Meer efficiency en effectiviteit in processen 2.1.1 - Optimaliseren proces m.b.t. zienswijzen gemeenschappelijke regelingen
P6 2.2 Oriëntatie op bestuurlijke toekomst 2.2.1 - Bestuurlijke toekomst Oostzaan onderzoeken
P6 3. Wij zijn financieel gezond P6 3.1 Onze inkomsten en uitgaven nog beter beheersen 3.1.1 - De financiële gevolgen van de Oekraïne-crisis inzichtelijk maken
3.1.2 - Versterken weerstandspositie
P6 3.2 Risicomanagement versterken 3.2.1 - Versterken risicomanagement
3.2.2 - Aanpassing proces rechtmatigheidsverantwoording
HEBBEN WE DE GEPLANDE DOELEN UIT DE BEGROTING 2022 GEREALISEERD?

P6 1. Wij hebben een goed en krachtig gemeentebestuur

Terug naar navigatie - Toelichting

Het gemeentebestuur is en blijft toegankelijk voor inwoners, ondernemers en organisaties in de gemeente. Goed contact en korte lijnen maken dat wij als gemeentebestuur in staat zijn keuzes te kunnen en te durven maken.

Onze doelen

Terug naar navigatie - Onze doelen

P6 1.1 Bestuurlijke besluitvorming verbeteren

Terug naar navigatie - P6 1.1 Bestuurlijke besluitvorming verbeteren

We verbeteren de bestuurlijke besluitvorming continu. Hierbij gaat het om de kwaliteit van advisering en de doelmatigheid van het besluitvormingsproces. Dit versterkt het democratisch proces.

Wat gaan we daarvoor doen

P6 1.3 Ondermijnende criminaliteit tegengaan

Terug naar navigatie - P6 1.3 Ondermijnende criminaliteit tegengaan

Criminelen schuwen het niet om legale partijen te beïnvloeden of te onderdrukken. Het effect is dat bovenwereld en onderwereld met elkaar verweven raken. Ondermijning bedreigt onze samenleving en rechtsstaat. College en raad spannen zich in om ondermijning te herkennen en te bestrijden. Activiteiten en maatregelen in de leefomgeving, waaronder het handhavingsbeleid, wordt beschreven in programma 5 Leefomgeving. Hier leest u wat het bestuur van de gemeente Oostzaan doet om zichzelf en de ambtelijke organisatie toe te rusten om ondermijning te herkennen en te bestrijden.

Wat gaan we daarvoor doen

P6 2. Onze ambtelijke organisatie is doelmatig, doeltreffend en toekomstbestendig

Onze doelen

Terug naar navigatie - Onze doelen

P6 3. Wij zijn financieel gezond

Terug naar navigatie - Toelichting

De externe ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op en hebben de nodige impact op onze financiële huishouding. Ons beleid is erop gericht om ook in de toekomst financieel gezond te zijn. 

Onze doelen

Terug naar navigatie - Onze doelen

P6 3.1 Onze inkomsten en uitgaven nog beter beheersen

Terug naar navigatie - P6 3.1 Onze inkomsten en uitgaven nog beter beheersen

Om de begroting niet te overschrijden, is het belangrijk dat wij inzicht hebben in onze inkomsten en uitgaven. Hierop baseren wij onze budgettaire keuzes.

Wat gaan we daarvoor doen

P6 3.2 Risicomanagement versterken

Terug naar navigatie - P6 3.2 Risicomanagement versterken

Wij streven naar een gezonde balans tussen risico’s afwegen en ondernemend zijn.

Wat gaan we daarvoor doen

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2022 incl. wijz. Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
101 Bestuursorganen 529.770 587.241 496.725 496.725 496.725 496.725
102 Regionale samenwerking 49.360 68.309 77.004 78.433 81.835 81.835
103 Representatie 19.725 18.900 20.400 20.400 20.400 20.400
105 Burgerparticipatie en communicatie 54.595 148.635 48.635 48.635 48.635 48.635
107 Juridische beleidskaders 7.793 128.986 141.616 153.342 166.025 166.025
108 Klachten en bezwaarschriften 5.112 5.800 5.800 5.800 5.800 5.800
110 Financieel beleid 28.285 30.728 31.728 31.728 31.728 31.728
113 Griffie 445.728 503.045 386.045 386.045 386.045 386.045
114 Rekenkamer 13.369 18.650 19.650 19.650 19.650 19.650
901 Financiering 913.933 353.606 -263.348 -717.644 -649.660 -669.996
902 Belastingen 177.520 179.639 182.666 182.666 182.666 182.666
903 Algemene uitkering 24.820 26.078 26.078 26.078 26.078 26.078
904 Algemene baten en lasten -209.255 -283.883 -309.974 -161.253 -12.561 136.101
905 Bestuurlijke boetes 0 97.500 195.000 195.000 195.000 195.000
9901 Salaris- en vergoedingenadministratie 2.386.841 2.773.833 3.351.988 3.351.988 3.351.988 3.351.988
9904 Verzekeringen / schades 17.313 27.300 27.300 27.300 27.300 27.300
9905 Kwaliteitszorg 2.289 1.952 9.952 1.952 9.952 9.952
9906 Financieel beheer 12.675 6.000 6.000 6.000 6.000 6.000
9907 Facilitair beheer 6.434 0 0 0 0 0
9908 Documentaire informatievoorziening 29.005 29.720 29.720 29.720 29.720 29.720
Totaal Lasten 4.515.312 4.722.039 4.482.985 4.182.565 4.423.326 4.551.652
Baten
101 Bestuursorganen 15.469 15.000 15.000 15.000 15.000 15.000
113 Griffie 34.667 0 0 0 0 0
901 Financiering 94.416 110.000 110.000 110.000 110.000 110.000
902 Belastingen 3.533.686 2.882.515 2.945.556 2.945.556 2.945.556 2.945.556
903 Algemene uitkering 13.464.622 14.076.544 15.054.312 15.645.826 16.640.396 15.711.039
905 Bestuurlijke boetes 0 370.500 741.000 741.000 741.000 741.000
9901 Salaris- en vergoedingenadministratie 50 0 0 0 0 0
Totaal Baten 17.142.911 17.454.559 18.865.868 19.457.382 20.451.952 19.522.595

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de begroting 2022.

Product Verschil Toelichting
Bestuursorganen Uitgaven 90.516 (V) Voor wat betreft 2023 zijn weer de reguliere budgetten opgenomen in de begroting. De uitgaven dalen ten opzichte van 2022. In 2022 waren incidentele posten opgenomen voor wachtgelden en tijdelijke uitbreiding van wethoudersformatie.
Burgerparticipatie en communicatie

Uitgaven 100.000 (V)

In 2022 is een incidenteel budget opgenomen voor de nieuwe website in 2022. Dit budget komt in 2023 niet meer voor.
Griffie Uitgaven 100.000 (V) In 2022 is een incidenteel budget opgenomen van € 100.000 ten behoeve van het onderzoek naar de bestuurlijke toekomst. Dit bedrag komt in 2023 niet meer terug in de begroting, maar wordt onderdeel van de uitkomsten van het collegeprogramma.
Financiering Uitgaven 623.954 (V)

Een rekenkundig voordeel, welke geen invloed heeft op het begrotingsresultaat. Het betreft hier een interne doorbelasting/doorberekening van kosten. Een vergelijking met de cijfers 2022 is niet van belang.

Het product financiering is de verzamelpost voor de bijdrage aan OVER-gemeenten en het saldo uit de te betalen rentekosten ten opzichte van de rekenrente.

De rente heeft een nadelig resultaat van € 55.043,-. Dit bedrag wordt nog niet doorgerekend aan de bestaande kapitaallasten.

De bijdrage aan OVER-gemeente wordt conform de urenverdeling toegerekend aan de diverse producten in deze begroting. Door het opnemen van de bijdrage aan OVER-gemeenten als structurele post betekent een correctere doorbelasting/doorberekening naar de producten.

Bestuurlijke boetes

Uitgaven 98.000 (N)

Inkomsten 370.000 (V)

Met ingang van 2022 wordt de invoering van het opleggen van bestuurlijke boetes trapsgewijs ingevoerd in de begroting.
Salaris en vergoedingenadministratie Overhead 612.467 (N) De toegerekekende kosten voor 2023 zijn hoger dan in de begroting 2022 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de inleiding een algemeen geldende tekst over de systematiek en het toekennen van de uren aan dit product.
Belastingen Inkomsten 55.917 (V) De OZB eigenaren en gebruikersdeel, alsmede de RZB zijn in 2023 verhoogd met het inflatiepercentage van 2,2%, zoals vastgesteld in de kadernota 2023-2026.
Algemene uitkering Inkomsten 977.768 (V)

De raming van de Algemene Uitkering 2023 in bovenstaande tabel is een stuk hoger dan in 2022. Dit komt onder andere, doordat de positieve effecten vanuit de Meicirculaire 2022 voor het jaar 2022 (ad 260.148)nog niet in de begroting is verwerkt. Het effect voor 2022 wordt in het Najaarsbericht 2022 pas verwerkt.

Naast deze bovenstaande mutatie ontvangen we voor 2023 dus € 977.768 meer Algemene Uitkering dan waarmee in eerdere prognoses rekening is gehouden, voornamelijk ontstaan door de effecten van de Meicirculaire 2022 en de accres-schommelingen ten opzichte van 2023.

Vanuit de meicirculaire worden ook extra inkomsten ontvangen voor uitbreiding BOA capaciteit en  GGZ-psychologen. Deze inkomsten zijn reeds toegevoegd aan de budgetten in programma 3 en programma 5.

 

 

 

 

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Algemene reserve 1.672.250 1.461.177 1.461.177 1.461.177 1.461.177 1.461.177
Reserve aanbesteding datacenter 25.877 25.877 25.877 25.877 25.877 25.877
Reserve kwaliteitszorg 8.000 8.000 8.000 8.000 8.000 8.000
Reserve wachtgeld huidige wethouders 41.587 41.587 41.587 41.587 41.587 41.587
Totaal reserves 1.747.714 1.536.641 1.536.641 1.536.641 1.536.641 1.536.641
7-nov-2022

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

 

Reserve Mutatie Toelichting
Reserve aanbesteding datacenter mutatie volgt nog in 2022 In 2021 en 20222 is door OVER-gemeenten de aanbesteding van het datacenter doorlopen. De hiermee gemoeide kosten worden onttrokken aan deze reserve.
Reserve kwaliteitszorg mutatie volgt nog in 2022 Deze reserve is gevormd vanuit het najaarsbericht 2021 om het begrote budget van de geplande onderzoeken vanuit 2021 door te schuiven naar 2022. 
Reserve wachtgeld wethouders mutatie volgt nog in 2022 Door de collegewissel in 2022 ontstaat een wachtgeldverplichting aan de voormalige wethouders. Deze kosten zullen bij het opstellen van de jaarrekening 2022 aan deze reserve worden onttrokken.

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen
Stand voorzieningen per 31-12 Rekening 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Voorziening pensioenen wethouders 1.708.785 1.812.990 1.917.195 2.021.400 2.125.605 2.229.810
Totaal voorzieningen 1.708.785 1.812.990 1.917.195 2.021.400 2.125.605 2.229.810
7-nov-2022

Toelichting voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting voorzieningen
Voorziening Mutatie Toelichting
Voorziening pensioenen wethouders 104.205 Jaarlijks is een bedrag van € 104.205 opgenomen in de begroting voor dotatie aan de voorziening. Bij het opstellen van de jaarstukken wordt de werkelijke dotatie berekend aan de hand van de pensioenopgaven.