Inleiding

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Geachte leden van de gemeenteraad,

Het college van burgemeester en wethouders biedt hierbij de gemeenteraad de begroting 2023 ter besluitvorming aan. Dit is de eerste begroting van het in mei 2022 aangetreden college. 
De begroting is beleidsarm van karakter omdat de financiële vertaling van het coalitieakkoord ‘Voor Oostzaan’ op het moment van schrijven van de begroting nog verwerkt wordt in een collegewerkprogramma. Dit collegewerkprogramma is u op het moment van behandelen van de begroting al aangeboden; echter dit kon niet meer in de onderhavige begroting worden verwerkt. 
Wij zien voor ons dat de financiële vertaling van het collegewerkprogramma bij de eerste wijziging van de begroting in december 2022 aan de raad ter vaststelling wordt aangeboden. 

De begroting is meerjarig sluitend. Dit komt omdat de mei-circulaire voor Oostzaan positieve effecten heeft. Dat neemt niet weg dat de financiële positie van de gemeente op lange termijn zorgen blijft baren. De reservepositie van de gemeente is een punt van zorg. Doelstelling is derhalve de komende jaren de reservepositie van de gemeente structureel beter te maken.
Daarnaast is inmiddels een aanvang gemaakt met het vervolgproces met betrekking tot de bestuurlijke oriëntatie. Het is de bedoeling dat in 2023 door de gemeenteraad keuzes gemaakt kunnen worden met betrekking tot de bestuurlijke toekomst van Oostzaan. De gemeente wordt in dat proces begeleid door een extern bureau. 


In de komende periode blijven we investeren in samenwerking met buurgemeenten. Dat geldt natuurlijk primair voor de samenwerking in OVER-gemeenten samen met Wormerland. Er wordt hard gewerkt aan het meer op orde brengen van de ambtelijke organisatie. Vacatures worden -ondanks dat de tekorten op de arbeidsmarkt groot zijn- ingevuld en inhuur wordt zoveel mogelijk afgebouwd. Tegelijkertijd willen we waken voor te hoog gespannen verwachtingen. De ambtelijke organisatie zal tijd nodig hebben om op orde te komen en het zal mogelijk, juist gelet op de overspannen arbeidsmarkt, ook niet lukken alle vacatures in te vullen. 


Daarnaast zal ook op andere terreinen volop ingezet worden op de samenwerking. Dit doen we op de schaal van Zaanstreek Waterland, maar ook in MRA verband. 
De inzet zal de komende jaren gericht zijn op het in stand houden van de huidige voorzieningen in Oostzaan. We willen woningen bouwen voor onze inwoners en plegen overleg met de provincie over het creëren van ruimte daarvoor. 
De inzet voor de ruimtelijke toekomst van Oostzaan is vertaald in de omgevingsvisie. Deze biedt het beleidskader voor de ruimtelijke ontwikkeling de komende jaren.  
We houden blijvend aandacht voor het Twiske. Daarbij zijn we zuinig op het natuurgebied én bieden we ruimte voor recreatie op beperkte schaal. 


Een uitvoeringsprogramma recreatie en toerisme is door de gemeenteraad vastgesteld (?). Hiermee wordt recreatie en toerisme bevorderd, met oog voor het in standhouden van de natuurgebieden van Oostzaan. 
In het sociaal domein zetten we in op meedoen voor iedereen. We kiezen voor een integraal beleidsplan vanuit de grondgedachte dat iedereen mee moet (kunnen) doen. We kijken daarbij ook op welke manier we de uitgaven binnen het sociaal domein acceptabel kunnen houden. Er wordt kritisch gekeken naar de doelmatigheid van de bestede middelen. 
Naast inzet in het sociaal domein, wordt ook bij sport ingezet op meedoen. Dat betekent dat de afspraken van het sportakkoord zullen worden uitgevoerd. 
….
 

 

 

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Oostzaan

Leeswijzer

Terug naar navigatie - Leeswijzer

In deze begroting vindt u de inmiddels vertrouwde 6 programma's en de (verplichte) paragrafen. Daarnaast is in het hoofdstuk Financiële positie een aantal financiële overzichten opgenomen, zoals het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) dit verplicht stelt. In de bijlagen staan de begrotingsrichtlijnen zoals vastgesteld bij de Kadernota 2023.

Per programma leest u waar het bestuur voor staat en waar in deze bestuursperiode naar toe gewerkt wordt. De doelen per programma zijn in een “doelenboom” uitgezet: Elk programma bestaat uit een of meerdere kerndoelen. Dit zijn doelen voor 4 jaar, de gehele bestuursperiode, en deze omschrijven wat het bestuur wil bereiken. Per kerndoel zijn 1 of meerdere operationele doelen benoemd met activiteiten die we gaan uitvoeren om deze doelen te halen. Deze ‘doelenboom’ is bij ieder programma eerst schematisch weergegeven en vervolgens tekstueel beschreven. 

Going-concern

De genoemde acties in de programma's 1 tot en met 6 van deze begroting zijn maar een klein deel van het werk dat wordt uitgevoerd door de gemeente. Ongeveer 90% van het werk bestaat uit going-concern werkzaamheden. In de bijlage vindt u een uitgebreide lijst van deze werkzaamheden. Deze lijst is niet volledig, de belangrijkste punten worden benoemd.

Kengetallen

De kengetallen opgenomen in deze begroting zijn conform de voorgeschreven kengetallen vanuit de BBV.

Verschillenanalyses

Per programma vindt u een financieel overzicht van het totaal van de producten binnen dat programma. Daaronder een verklaring van de verschillen ten opzichte van de begroting 2022 na wijzigingen. Dit betreft verschillen per product van bedragen groter dan € 25.000. Hier worden zowel de lasten als de baten van de begroting 2023 vergeleken met de geactualiseerde begroting 2022. Dit betreft de begroting na wijzigingen vanuit het Voorjaarsbericht 2022. 

Verklaring Directe uren en overhead.

Bij de verschillenanalyse van de financiële cijfers per programma wordt verwezen naar deze leeswijzer voor de verschillenverklaring in het aantal uren en toegerekende kosten. Dit om te voorkomen dat in elke verschillenanalyse de zelfde verklaring wordt oppgenomen. De systematiek van toerekening van de toegerekende kosten aan de producten wordt hierbij nogmaals uiteengezet. 

De totale bijdrage die we betalen aan OVER-gemeenten wordt naar de diverse producten doorberekend. Dit gebeurt aan de hand van de voorgecalculeerde uren die aan de diverse producten worden besteed. Het totaal van deze urendoorbelasting is dus uiteindelijk gelijk aan de bijdrage aan OVER-gemeenten. Hierbij wordt sinds 2017 (BBV) onderscheid gemaakt tussen de primaire uren en de overheaduren. Primaire uren zijn uren die rechtstreeks zijn toe te kennen aan een product, bijvoorbeeld Sociaal Domein of openbare ruimte. Overhead uren zijn niet rechtstreeks toe te kennen aan een product, denk hierbij bijvoorbeeld aan ICT of financiën. 

Ook kan het zijn dat er soms een verschuiving heeft plaatsgevonden van primaire uren van het ene product naar een ander product. Per saldo zijn de kosten van directe uren en overhead dus niet hoger dan de totale bijdrage aan OVER-gemeenten. Conform de begroting van OVER-gemeenten betreft de bijdrage voor 2023 € 7.174.303,-, gebaseerd  op het begrotingstotaal van de primaire begroting 2023 € 19.084.744,-. Het betreft hier dus puur de systematiek van verdeling van deze bijdrage over de gemeentelijke producten.

Daarnaast zijn voor de berekening van de kostendekkendheid de overhead uren toegerekend aan enkele producten. Het restant van de overhead is verantwoord in programma 6 (product salaris en vergoedingenadministratie).

Om niet bij ieder programma en meerdere producten hiervan, eenzelfde verklaring te geven, is ervoor gekozen om de verklaring op deze plek op te nemen.  Bij de betreffende producten wordt hiernaar verwezen.

Financieel beeld 2023-2026

Terug naar navigatie - Financieel beeld 2023-2026

Het financieel resultaat van de begroting 2023-2026 vertoont respectievelijk de volgende saldi:

Begrotingsjaar Saldo begroting
2023 €     143.676 ,-
2024  €      622.215,-
2025 € 1.446.120 ,-
2026  €         36.478,-
2027 €        40.187,-
   

Het uitgangspunt voor de financiële positie van de programmabegroting 2023-2026 is de vastgestelde kadernota 2023-2026. (RV 22/47). Daarnaast zijn diverse bijstellingen van budgetten doorgevoerd op basis van nieuwe inzichten of aangepaste wetgeving.

Uitgangspunt voor de gemeente Oostzaan en de Provincie Noord-Holland is een reëel en structureel sluitende begroting voor het jaar 2023.

 

Verloop begrotingssaldo 2023

De kadernota 2023-2026 liet structurele tekorten zien voor de periode 2023-2026. Onderstaand schema laat zien hoe het saldo van de kadernota 2023-2026 wordt omgezet naar het saldo van de concept-programmabegroting 2023-2026.


 

N = Nadeel/negatief

V = Voordeel/positief

Hoewel de voorlopige begrotingssaldi positief zijn, willen wij de slechte weerstandspositie van de gemeente Oostzaan noemen in relatie tot de extra incidentele gelden, welke worden ontvangen in de Algemene Uitkering vanuit de meicirculaire 2022. De huidige ratio van het weerstandsvermogen heeft de status "onvoldoende" . In de begrotingswijziging die volgt vanuit het collegeprogramma zal versterking van het weerstandsvermogen vanuit deze begrotingssaldi onderdeel worden van de besluitvorming.