Programma 3 - Sociaal Domein

Wat is onze visie?

Terug naar navigatie - Programma 3 - Sociaal Domein - Wat is onze visie?

Iedereen in Oostzaan mag en kan meedoen. Dat is onze ambitie. We werken aan bestaanszekerheid, gezond leven en opgroeien, en aan maatschappelijke ondersteuning. Het is voor ons belangrijk dat onze inwoners verbonden (kunnen) zijn met de samenleving en zich gesteund voelen bij het vervullen van zorgtaken. In Oostzaan gaat veel zorg naar elkaar uit. Wie zorg of hulp van de gemeente nodig heeft, krijgt zo snel mogelijk een passende oplossing. We zorgen ervoor dat inwoners die ondersteuning nodig hebben dit gemakkelijk en dichtbij vinden en in onze dienstverlening hebben we oog voor de menselijke maat. We zijn alert op de manier waarop de regels van de Participatiewet, de Jeugdwet, de Wet werk en inkomen en de Wmo uitpakken in de levens van inwoners. We sluiten aan bij de leefwereld van inwoners om passende ondersteuning te kunnen bieden. Integraal beleid en een goed op elkaar afgestemde uitvoering zijn hiervoor essentieel. Het gaat dan niet alleen om de wettelijke taken binnen het sociaal domein, maar ook om de samenhang met bijvoorbeeld sport, cultuur, onderwijs, omgeving en economie. We ontwikkelen een integraal beleidskader met vier centrale thema’s. Dit werken de komende jaren uit om voorwaarden te scheppen voor een integrale uitvoering.

1. Voor en met elkaar
Dit thema richt zich op ondersteuning van de sociale betrokkenheid van de dorpsgemeenschappen, op zo goed en lang mogelijk thuis kunnen wonen van kwetsbare inwoners en op mantelzorgondersteuning.

2. Iedereen kan meedoen
Dit thema richt zich onder andere op armoede- en schuldenproblematiek en op het verlichten van eenzaamheid.

3. De kracht van preventie
Dit thema richt zich op het bevorderen van een gezonde leefstijl en op een sterke basis voor de jeugd. 

4. Passende ondersteuning en zorg
Dit thema richt zich op de ontwikkeling van passende hulp voor inwoners volgens onze dienstverleningsvisie, de ontwikkeling van integrale toegang en samenwerking met onze partners.

Programma 3: Doelenboom
Thema Doel Acties 2024
P3 1. Voor en met elkaar P3 1.1 Ondersteunen lang thuis wonen 1.1.1 - Aanpak wachtlijsten hulp in de huishouding
1.1.2 - Opstellen woonzorgvisie
P3 2. Iedereen kan meedoen P3 2.1. Inflatiearmoede bestrijden 2.1.1 - Plan armoede afronden
P3 2.2 Regionale plan van aanpak laaggeletterdheid vaststellen 2.2.1 - Regionale aanpak plan van aanpak laaggeletterdheid vaststellen
P3 2.3 Schuldenproblematiek aanpakken 2.3.1 - Beleidsplan schuldhulpverlening tm 2025 vaststellen
P3 2.4 Verlichten van eenzaamheid 2.4.1 - Voortzetten van preventieve huisbezoeken inclusief extra aandacht voor valpreventie vanaf 2023 gecombineerd
2.4.2 - Voortzetten van netwerkbijeenkomsten eenzaamheid
P3 2.5 Stimuleren van werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt 2.5.1 - Regionaal harmoniseren en actualiseren Social Return On Investment (SROI) 2023 2025
2.5.2 - Implementatie breed offensief
2.5.3 - Versterken regionale samenwerking met de arbeidsmarktregio
P3 3. Preventie P3 3.1 Bevorderen gezonde leefstijl 3.1.1 - Sportakkoord 2022 Loopt tot 2026
P3 3.2 Jeugdhulp; een sterke basis voor de jeugd 3.2.1 - Het voortzetten en evalueren van de pilot van gezinscoaches
3.2.3 - Inzetten buurtgezinnen
3.2.4 - Ondersteunen van medeopvoeders
3.2.5 - Effectieve inzet van middelen
3.2.6 - Voeren van maatschappelijk debat van speciaal naar normaal
P3 4. Passende ondersteuning en zorg P3 4.1 Mantelzorg ondersteunen 4.1.1 - We gaan vanaf 2024 buddy’s voor mensen met dementie werven en opleiden
4.1.2 - Dementie vriendelijke gemeente worden.
4.1.3 - Beschermd wonen van Zaanstad naar Oostzaan loopt tot 2026, (wet is uitgesteld)
P3 4.2 Jeugdhulp 4.2.1 - Hervormingsagenda jeugd
4.2.2 - Versoepelen van de overgang van jeugdwet naar WMO en de participatiewet
4.2.3 - Evaluatie Jeugdteam en voorbereiding aanbesteding
P3 5. Verbeteren dienstverlening Sociaal Domein P3 5.1 Integraal werken binnen de beleidsterreinen 5.1.1 - Uitvoeren van beleidsnota koers Sociaal Domein
HEBBEN WE DE GEPLANDE DOELEN UIT DE BEGROTING 2024 GEREALISEERD?

P3 1. Voor en met elkaar

Terug naar navigatie - P3 1. Voor en met elkaar - Toelichting

Veel inwoners voelen zich met elkaar verbonden en zien naar elkaar om. Dit noemen we ook wel sociale betrokkenheid. Deze betrokkenheid en het behouden ervan of zelfs het vergroten, is belangrijk. Als mensen elkaar kennen en zich met elkaar verbonden voelen, is de kans groter dat zij rekening willen houden met en zich willen inzetten voor elkaar. Met een goede sociale betrokkenheid snijdt het mes aan twee kanten. Je verbonden voelen met je naasten draagt bij aan mentale gezondheid. Bij een groep horen en sociale contacten hebben, vinden veel mensen fijn. En het kan eenzaamheid tegengaan. Daarnaast kan verbondenheid een laagdrempelig vangnet vormen met oog voor elkaar.

De drie speerpunten zijn:
•    Het ondersteunen van de onderlinge sociale betrokkenheid
•    Inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen
•    Versterken mantelzorgondersteuning

Onze doelen voor 2024

Terug naar navigatie - P3 1. Voor en met elkaar - Onze doelen voor 2024

P3 1.1 Ondersteunen lang thuis wonen

Terug naar navigatie - P3 1. Voor en met elkaar - Onze doelen voor 2024 - P3 1.1 Ondersteunen lang thuis wonen

De gemeente ondersteunt inwoners in het faciliteren om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen. Dit is het hoofddoel van de Wet maatschappelijke ondersteuning van 2015. De gemeente doet dit op twee manieren. 1. via de maatwerkvoorzieningen waarvoor een indicatie nodig is (dagbesteding, begeleiding, hulp bij het huishouden, hulpmiddelen, woningaanpassingen, trapliften, aanvullend openbaar vervoer, enzovoorts). 2. Via voorliggende voorzieningen (mantelzorgondersteuning, inzet vrijwilligers, tafeltje dekje, Belbus, enzovoorts). Deze voorliggende voorzieningen worden meestal door de welzijnsorganisaties georganiseerd.

Geplande acties voor 2024 met het behaalde resultaat

P3 2. Iedereen kan meedoen

Terug naar navigatie - P3 2. Iedereen kan meedoen - Toelichting

Mee kunnen doen heeft te maken met thema 1: ‘Voor en met elkaar’. Het vraagt om verbindingen tussen inwoners onder elkaar en tussen (maatschappelijke) organisaties en inwoners waarbij men respect heeft voor elkaar, naar elkaar omkijkt en voor elkaar zorgt. We gaan uit van inwoners die er zelf voor kunnen zorgen dat ze meedoen. Maar we weten dat er soms (tijdelijk) grenzen zitten aan de zelfredzaamheid. We weten ook dat niet alle problemen te voorkomen of op te lossen zijn en dat er mensen zijn die te maken hebben met een beperking. Ook zijn er mensen die niet volledig zichzelf kunnen zijn omdat anderen ze dan niet accepteren. Daarom zetten wij ons in voor inwoners die, op sommige gebieden, niet of niet volledig mee kunnen doen. Het kan bijvoorbeeld gaan om bemiddeling naar passend werk, het (beter) leren lezen en schrijven, een openbare ruimte geschikt maken voor rolstoelen of een bijdrage leveren aan de acceptatie van diversiteit in seksualiteit en gender.

De twee speerpunten zijn:
•    Het ondersteunen van inwoners die (tijdelijk) financieel niet zelfredzaam zijn en/of schulden hebben
•    Effectieve aanpak van eenzaamheid

Onze doelen voor 2024

Terug naar navigatie - P3 2. Iedereen kan meedoen - Onze doelen voor 2024

P3 2.1. Inflatiearmoede bestrijden

Terug naar navigatie - P3 2. Iedereen kan meedoen - Onze doelen voor 2024 - P3 2.1. Inflatiearmoede bestrijden

De hoge inflatiecijfers komt voor mensen met een lager inkomen hard aan. Dit komt voor een belangrijk deel door de stijgende energieprijzen waar mensen met lage inkomens vaak wonen in slecht geïsoleerde woningen waarvan de huren vaak ook nog met de hoge inflatie meestijgen. De inflatie is een onzichtbare ongelijkmaker. 

Geplande acties voor 2024 met het behaalde resultaat

P3 2.2 Aanpak laaggeletterdheid

Terug naar navigatie - P3 2. Iedereen kan meedoen - Onze doelen voor 2024 - P3 2.2 Aanpak laaggeletterdheid

Ongeveer 2,5 miljoen Nederlanders hebben moeite met lezen, rekenen en het gebruiken van een computer of smartphone. In het dagelijks leven moeten mensen vaak lezen, schrijven, rekenen of omgaan met de computer. Een gebrek aan basisvaardigheden kan grote nadelen hebben.

Geplande acties voor 2024 met het behaalde resultaat

P3 2.3 Schuldenproblematiek aanpakken

Terug naar navigatie - P3 2. Iedereen kan meedoen - Onze doelen voor 2024 - P3 2.3 Schuldenproblematiek aanpakken

We willen dat inwoners die onder de armoedegrens leven en/of schulden hebben weer grip krijgen op hun situatie, volwaardig kunnen meedoen aan de samenleving en uiteindelijk (weer) zelfredzaam worden. We werken aan het voorkomen van schulden en armoede onder inwoners, met speciale aandacht voor jongeren. 

Geplande acties voor 2024 met het behaalde resultaat

P3 2.4 Verlichten van eenzaamheid

Terug naar navigatie - P3 2. Iedereen kan meedoen - Onze doelen voor 2024 - P3 2.4 Verlichten van eenzaamheid

Eenzaamheid overkomt jong en oud. Eenzaamheid komt in lichte of sterke mate voor. Je kunt je af en toe eenzaam voelen of voor lange tijd. Hoe eenzaamheid voelt en wat het met je doet, is voor iedereen anders. Een veelgebruikte definitie van eenzaamheid is: ‘’het subjectief (persoonlijk) ervaren van een onplezierig of ontoelaatbaar gemis aan (kwaliteit van) bepaalde sociale relaties’’. Het kan dus gaan om het aantal contacten en/of de kwaliteit van de contacten. Bestrijding van eenzaamheid ligt op twee domeinen: volksgezondheid en welzijn. De eerste is belegd bij GGD en de tweede is belegd bij Welzijn Wonen Plus. 

Geplande acties voor 2024 met het behaalde resultaat

P3 2.5 Stimuleren van werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt

Terug naar navigatie - P3 2. Iedereen kan meedoen - Onze doelen voor 2024 - P3 2.5 Stimuleren van werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt

Het stimuleren van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt geschiedt met ondersteunende maatregelen die als doel hebben mensen actief en naar vermogen te laten participeren in de arbeidsmarkt. 

Geplande acties voor 2024 met het behaalde resultaat

P3 3. Preventie

Terug naar navigatie - P3 3. Preventie - Toelichting

Het is belangrijk dat we problemen zoveel mogelijk voorkomen. Of dat ze zo klein mogelijk blijven en/of in een vroeg stadium worden gesignaleerd. Dit is goed voor de inwoner(s) waar het om gaat. Maar ook voor de samenleving. 

Volgens een rapport van de VNG  zitten hier drie gedachten achter:
•    Preventie is efficiënter en goedkoper dan achteraf problemen oplossen
•    In een inclusieve samenleving kunnen alle inwoners meedoen. Preventief werken helpt daarbij
•    De maatschappij kan er last van hebben als iemand zich niet volgens de geldende normen gedraagt

De gemeente werkt onder meer samen met inwoners, vrijwilligers, het onderwijs en professionele hulpverleners aan preventie.

De twee speerpunten zijn:
•    Het bevorderen van een gezonde leefstijl
•    Een sterke basis voor de jeugd

Onze doelen voor 2024

Terug naar navigatie - P3 3. Preventie - Onze doelen voor 2024

P3 3.1 Bevorderen gezonde leefstijl

Terug naar navigatie - P3 3. Preventie - Onze doelen voor 2024 - P3 3.1 Bevorderen gezonde leefstijl

Bij een gezonde leefstijl denken wij aan gezond eten, goed voor jezelf zorgen, voldoende bewegen, sociale contacten en een zinvolle besteding van je dag hebben. Met een gezonde leefstijl kun je de gezondheid beïnvloeden. Daarbij is gezondheid meer dan ‘niet ziek zijn’. Gezondheid gaat ook over veerkracht, meedoen in de maatschappij, zingeving van het leven en over de omgeving waarin je leeft. Inwoners zijn zelf verantwoordelijk voor hoe ze leven. Maar ook de maatschappij heeft belang bij mensen met een gezonde leefstijl. Zo vergroot een gezonde leefstijl het mee kunnen doen in de maatschappij. En het verlaagt de maatschappelijke kosten (bijvoorbeeld zorgkosten en uitkeringen)

Geplande acties voor 2024 met het behaalde resultaat

P3 3.2 Jeugdhulp; een sterke basis voor de jeugd

Terug naar navigatie - P3 3. Preventie - Onze doelen voor 2024 - P3 3.2 Jeugdhulp; een sterke basis voor de jeugd

Een sterke basis wil zeggen: een omgeving waarin kinderen gezond, veilig en kansrijk kunnen opgroeien. Uiteraard met hun ouders. Maar er zijn allerlei medeopvoeders. Bijvoorbeeld, familie, buren, kinderopvangmedewerkers, leerkrachten, jongerenwerkers, en cultuur- en sportbegeleiders. Samen zorgen zij voor een sterke basis waar kinderen, jongeren en hun ouders gestimuleerd worden. En gesteund als het even wat moeilijker is. Het versterken van de sociale basis is opgenomen als opgave in de hervormingsagenda jeugd en een meerjarenplan wat niet alleen jeugd betreft maar het gehele sociaal domein bestrijkt

Geplande acties voor 2024 met het behaalde resultaat

P3 4. Passende ondersteuning en zorg

Terug naar navigatie - P3 4. Passende ondersteuning en zorg - Toelichting

Vrijwel alle inwoners hebben op een bepaald moment in hun leven behoefte aan ondersteuning. Zij weten dit meestal voor zichzelf en elkaar te organiseren door het in schakelen van hun eigen netwerk en/of professionele hulp- en zorgverleners. Inwoners die niet in staat zijn om dit te organiseren, worden geholpen bij het vinden en mogelijk ook bij het krijgen van een passende oplossing. Het ontvangen van passende ondersteuning klinkt simpel. Maar hier zit een hele wereld achter. Het is belangrijk om te bepalen hoe je denkt over en kijkt naar deze ondersteuning. Dit zorgt ervoor dat we allerlei verschillende processen inrichten volgens dezelfde doelen en uitgangspunten. Onderstaande punten zijn hierbij voor ons heel belangrijk. Ze gelden voor de gemeentelijke processen (bijvoorbeeld beleidsontwikkeling, dienstverlening en inkoop). Maar ook voor de werkzaamheden van onze partners waarmee wij een inkoop- of een subsidierelatie hebben.

De twee speerpunten zijn:
•    Het bieden van passende ondersteuning volgens onze visie
•    Een soepele overgang van 18- naar 18+

Onze doelen voor 2024

Terug naar navigatie - P3 4. Passende ondersteuning en zorg - Onze doelen voor 2024

P3 4.1 Mantelzorg ondersteunen

Terug naar navigatie - P3 4. Passende ondersteuning en zorg - Onze doelen voor 2024 - P3 4.1 Mantelzorg ondersteunen

In de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 staat de ondersteuning van mantelzorgers als wettelijke taak genoemd.

Geplande acties voor 2024 met het behaalde resultaat

P3 4.2 Jeugdhulp

Terug naar navigatie - P3 4. Passende ondersteuning en zorg - Onze doelen voor 2024 - P3 4.2 Jeugdhulp

Jongeren en hun gezinnen kunnen op een bepaald moment in hun leven behoefte hebben aan ondersteuning. Zij weten dit meestal voor zichzelf en elkaar te organiseren door het in schakelen van hun eigen netwerk en/of professionele hulp- en zorgverleners. Wanneer het niet lukt om dit zelfstandig te organiseren, worden zij geholpen bij het vinden en mogelijk ook bij het krijgen van een passende oplossing. Samen met de jongere en het gezin wordt de hulpvraag in beeld gebracht. Er is een aanbod aan lokale, vrij toegankelijke voorzieningen. Wanneer dit niet toereikend is, is er specialistische jeugdhulp. De behoefte aan ondersteuning loopt soms door tot na het bereiken van 18-jarige leeftijd. Hier ondersteunen wij bij indien nodig op maat. 

Geplande acties voor 2024 met het behaalde resultaat

P3 5. Verbeteren dienstverlening Sociaal Domein

Terug naar navigatie - P3 5. Verbeteren dienstverlening Sociaal Domein - Toelichting

In 2023 is er een nieuw plan voor het sociaal domein vastgesteld. Dit gaat om het integraal beleidskader - Koers sociaal domein 2023-2026 ‘Samen voor elkaar’. In dit plan staan de aandachtspunten van de gemeente voor het sociaal domein beschreven en laten we zien hoe we dit domein vorm willen geven. De verbinding met de inwoners staat voorop en we bekijken vraagstukken steeds meer in samenhang. Veel heeft met elkaar te maken. 

•    We willen een betere dienstverlening leveren: digitaal en fysiek.
•    Onze inwoners, ondernemers en organisaties worden sneller geholpen en de systemen zijn daarin faciliterend.

Onze doelen voor 2024

Terug naar navigatie - P3 5. Verbeteren dienstverlening Sociaal Domein - Onze doelen voor 2024

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Programma 3 - Sociaal Domein - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Rekening 2023 Begroting 2024 incl. wijz. Rekening 2024 Afwijking budget 2024
Lasten
702 Sociaal Domein Algemeen 11.582 49.641 24.688 -24.953
704 Inkomensvoorziening 1.760.636 1.885.033 1.877.426 -7.607
705 Participatie 601.848 805.094 835.489 30.395
707 Gezondheid 532.609 632.354 603.753 -28.601
710 Tafeltje dekje 2.702 2.100 4.493 2.393
719 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) 2.338.707 2.549.804 2.593.475 43.671
722 Jeugdhulp Specialistisch (niet vrij toegankelijke hulp) 1.334.007 1.575.057 1.890.943 315.886
723 Jeugdhulp Lokaal (vrij toegankelijke hulp) 919.422 929.016 852.936 -76.080
724 Zorg en veiligheid 0 163.887 118.196 -45.691
730 Oekraine crisis 2.111.897 4.705.764 6.371.680 1.665.916
Totaal Lasten 9.613.410 13.297.750 15.173.079 1.875.329
Baten
704 Inkomensvoorziening 1.499.368 1.526.170 1.712.411 186.241
705 Participatie 156.244 99.264 270.532 171.268
707 Gezondheid 172.275 159.394 159.394 0
719 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) 55.925 63.313 64.646 1.333
722 Jeugdhulp Specialistisch (niet vrij toegankelijke hulp) 0 0 0 0
730 Oekraine crisis 6.604.453 4.705.764 4.173.117 -532.647
Totaal Baten 8.488.265 6.553.905 6.380.100 -173.805

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Programma 3 - Sociaal Domein - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 en/of groter dan 50% van de producten ten opzichte van de begroting 2024.

Product Verschil Baten/Lasten
Toelichting
704 Inkomensvoorziening

€186.241

(voordeel)

Baten

De rijksbijdrage (BUIG-budget) is aanzienlijk hoger uitgevallen dan begroot. Reden hiervoor is dat in voorgaande jaren meer mensen ingestroomd zijn in de bijstand. Het Rijk bepaalt de hoogte van de rijksbijdrage naar de aantallen van twee jaar terug. 

705 Participatie

€30.395

(nadeel)

Lasten

De kosten voor inburgeringsvoorzieningen en onderwijsroute die in 2024 zijn gemaakt, zijn deels gefinancierd uit meegenomen middelen uit 2023. De middelen van 2024 voor inburgeringsvoorzieningen worden als lasten geboekt om mee te nemen naar 2025. Dit wordt niet begroot, omdat achteraf pas berekend kan worden  hoeveel middelen meegenomen moeten worden naar 2025.

€171.268

(voordeel)

Baten

De gemeente krijgt in vorm van specifieke uitkeringen middelen voor inburgeringsvoorzieningen en onderwijsroutes. In 2024 hebben wij deze bijdrage niet begroot en valt nu als baten hoger uit. Er zijn vanuit dit budget wel uitgaven gedaan op inburgeringsvoorzieningen en het restant/overschot mogen we meenemen naar 2025 om alsnog in te zetten op inburgeringsvoorzieningen.

707 Gezondheid

€28.601

(voordeel)

Lasten

Het voordeel zit met name in bijdrage van subsidie aan de GGD. Dit is een incidenteel voordeel en komt voort uit de businesscase Samen Sterker. Een kleiner voordeel bevindt zich in de afwikkeling van oude dienstjaren.

710 Tafeltje dekje

€2.393

(nadeel)

Lasten

Het onderhoud van de oude auto van Tafeltje-dekje is hoger dan begroot geweest. Uiteindelijk is medio 2024 de oude auto alsnog vervangen voor een nieuwe, electrische auto, conform begroting.

719 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)

€43.671

(nadeel)

Lasten

Dit tekort kan grotendeels toegeschreven worden aan de vergrijzing. Als gevolg hiervan zijn met name de kosten van arrangementen sterk gestegen. Dit is met name op de posten zoals Begeleiding, Hulp bij het huishouden en Dagbesteding. Daar staat tegenover dat er een meevallers zijn bij Hulpmiddelen en Woningaanpassingen.

722 Jeugdhulp Specialistisch (niet vrij toegankelijke hulp)

€315.886

(nadeel)

Lasten

We zien een forse overschrijding van de gemaakte kosten in 2024 ten opzichte van de begroting. We kunnen deze kosten nu nog niet duiden. We komen in een later raadsbericht bij u terug met de cijfers achter deze stijging.

723 Jeugdhulp Lokaal (vrij toegankelijke hulp)

€76.080

(voordeel)

Lasten

Bij het uitvoeren van het kostprijsonderzoek i.v.m. de aanbesteding bleek dat er dubbele kosten waren begroot voor coördinatie van het jeugdteam. Deze kosten zijn niet gefactureerd en levert een voordeel op. Er is in 2024 minder gebruik gemaakt van de inzet van familiegroepsplannen. Deze ontwikkeling volgen we en stellen indien nodig het budget in 2025 naar beneden bij. Voor de uitvoering van de lokale actielijnen van de hervormingsagenda zijn er in 2024 acties uitgezet die doorlopen en pas in 2025 worden gefactureerd.

724 Zorg en veiligheid

€45.691

(voordeel)

Lasten In 2024 hebben wij lagere lasten gehad voor zorg en veiligheid dan begroot. Dit voordeel wordt in voorjaarsbericht 2025 overgeheveld naar budgetten van jeugdhulp.
730 Oekraïne crisis

€2.198.562

Saldo SiSa-regelingen worden per jaar afgerekend. In 2023 is een voorschot ontvangen i.v.m. de plaatsing van de units op de Twiskeweg. Vanwege het uitstel moest dit voorschot weer terugbetaald worden in 2024 en opnieuw aangevraagd worden voor 2025. Deze gelden worden gemuteerd in de Reserve Oekraïne en hebben geen effect op het rekeningsaldo.

 

Reserves

Terug naar navigatie - Programma 3 - Sociaal Domein - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2023 Begroting 2024 na wijziging Rekening 2024
Reserve noodfonds inflatiearmoede 451.862 222.572 209.890
Bestemmingsreserve Sociaal Domein 621.845 621.845 349.782
Reserve Robuust rechtsbeschermingssysteem 43.533 43.533 43.533
Reserve Oekraïne 4.532.917 4.532.917 2.334.354
Totaal reserves 5.650.157 5.420.867 2.937.559
11-aug-2025

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Programma 3 - Sociaal Domein - Toelichting reserves

In de begroting 2024-2027 worden geen mutaties op deze reserves begroot.

Reserve Mutatie Toelichting
Reserve noodfonds Inflatiearmoede Toevoeging €13.510
Onttrekking €255.482

De toevoeging aan deze reserve zijn de rijksontvangsten voor bijzondere bijstand en vroegsignalering (septembercirculaire 2023). Dit is conform raadsbesluit in het Najaarsbericht 2023.

De onttrekkingen aan deze reserve betreffen de verstrekte energietoeslagen (€204.100) en uitgaven noodfonds (€51.382).

Reserve Sociaal Domein

Onttrekking €272.063

In deze reserve vereffenen we de budgetten op het gebied van de WMO en de jeugdzorg. Het tekort in 2024 op deze budgetten is onttrokken uit de reserve. 
Reserve Robuust Rechtsbeschermingssysteem Geen mutaties in 2024 Het programma Robuuste rechtsbescherming heeft als doel om het basisrecht van alle inwoners op onafhankelijke sociaal juridische ondersteuning en rechtshulp op lokaal niveau te garanderen. Vooral voor inwoners in kwetsbare situaties moet de toegang tot deze hulp laagdrempeliger en beter, oftewel 'robuuster' worden. Deze middelen werden toegekend aan de gemeente via de Algemene uitkering.
Reserve Oekraïne Onttrekking €2.198.563

SiSa-regelingen worden per jaar afgerekend. In 2023 is een voorschot ontvangen i.v.m. de units. Vanwege het uitstel hebben we dit voorschot weer terug moeten betalen in 2024. Deze gelden waren gereserveerd in de Reserve Oekraïne en zijn dan ook onttrokken uit de reserve. Het benodigde voorschot voor de plaatsing in 2025 is opnieuw aangevraagd en toegekend. De kosten voor het plaatsen van de units gebeurt budgettair neutraal (100% rijksvergoeding).

Kengetallen

Terug naar navigatie - Programma 3 - Sociaal Domein - Kengetallen

Dit zijn de verplichte indicatoren vanuit de BBV. 

Omschrijving Rekening 2023
Begroting 2024 Rekening 2024
Aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd 15-64 jaar (Bron: LISA) 713,6 600 n.b*
% Jongeren met een delict voor rechter in de leeftijd 12-21 jaar (Bron: Verwey Jonker Instituut – Kinderen in de Tel) n.b. 1 n.b*
% Kinderen in uitkeringsgezin tot 18 jaar (Bron: Verwey Jonker Instituut – Kinderen in de Tel) 2% 4% n.b*
% netto arbeidsparticipatie van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking (Bron: CBS) 74,8% 74% 75,4%
% werkeloze jongeren in de leeftijd 16-22 jaar (Bron: Verwey Jonker Instituut – Kinderen in de Tel) n.b. 1% n.b*
Aantal personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners (Bron: CBS) 165,0 275 164,9
Aantal lopende re-integratievoorzieningen per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar (Bron: CBS) n.b. 1,4% n.b*
% jongeren met jeugdhulp van alle jongeren tot 18 jaar (Bron: CBS) 8,8 11 12,4%**
% jongeren met jeugdbescherming van alle jongeren tot 18 jaar (Bron: CBS) 0,5 0,4 0,6**
% jongeren met jeugdreclassering van alle jongeren in de leeftijd van 12-23 jaar (Bron: CBS) n.b. n.b. n.b*
Aantal cliënten met maatwerkarrangement WMO per 10.000 inwoners (Bron: GMSD) n.b. n.b. n.b.

*) Aantallen waren niet tijdig bekend bij de verplichte bronnen (en ook niet op waarstaatjegemeente.nl)

**) Voorlopige aantallen