Programma 6 - Bestuur en organisatie

Wat is onze visie?

Terug naar navigatie - Programma 6 - Bestuur en organisatie - Wat is onze visie?

Oostzaan is een gemeente die dicht bij haar inwoners, ondernemers en verenigingen staat, met een krachtig en slagvaardig bestuur. De gemeente is de eerste overheid en deze nabijheid is van groot belang. Wij hebben oog en oor voor de behoeften binnen de gemeente. 

Bestuur en organisatie staan midden in de samenleving en zorgen in samenspraak met inwoners, bedrijven en instellingen op verantwoorde, doortastende, duurzame en voortvarende wijze voor een toekomst met goede dienstverlening en voorzieningen die aansluiten op de behoeften in de gemeente. Een belangrijke voorwaarde hiervoor is een professioneel, krachtig, betrokken en nabij gemeentebestuur en ambtelijke organisatie. Wij stellen ons open op, waarbij de lijnen tussen bestuur en samenleving kort zijn. Participatie is belangrijk om maatschappelijke opgaves adequaat aan te pakken.

Zowel de raad, het college en de ambtelijke organisatie spannen zich in voor (regionale) samenwerkingsvormen die eraan bijdragen dat we onze inwoners efficiënt en doelmatig kunnen bedienen. We zijn een betrouwbare partner in diverse samenwerkingsorganisaties, met een eigen inbreng die staat voor wat de gemeente nodig heeft en kan bieden. 

We staan voor overzichtelijke en transparante besluitvorming, helder taalgebruik en toegankelijkheid voor diverse doelgroepen. Om bestuurlijk slagvaardig te zijn en te blijven, moeten wij kunnen rekenen op een effectieve en efficiënte ambtelijke organisatie. Daarnaast is een goede afstemming met onze verbonden partijen vereist om onze doelen te bereiken. 

De zelfstandigheid van kleine gemeenten staat onder druk. Hierdoor blijft het thema bestuurlijke toekomst onverminderd actueel. Hierbij bestaat een belangrijke relatie met het financiële meerjarenperspectief en de ontwikkelingen binnen de gemeenschappelijke regeling OVER-gemeenten, de ambtelijke organisatie die de gemeente in haar taken ondersteund. De toekomst van de gemeenten Wormerland en Oostzaan, die van de organisatie van OVER-gemeenten en die van de overige gemeenten in de regio zijn nauw aan elkaar verbonden.

We voeren verantwoord financieel beleid. Wij anticiperen op veranderingen die plaatsvinden in de financiële verhoudingen met het rijk en maken ons in de diverse belangenorganisaties sterk voor de positie van (kleine) gemeenten. De huidige onzekerheden benadrukken het belang om een evenwichtig risicomanagement te voeren. De omgeving verandert continu en wordt steeds complexer. We zoeken hierbij een gezonde balans tussen risico’s afwegen en ondernemend zijn.

Programma 6: Doelenboom
Thema Doel Acties 2024
P6 1. Bestuur P6 1.1 Bestuurlijke toekomst 1.1.1 - Nauwe samenwerking met gemeente Wormerland als mede-eigenaar van de ambtelijke organisatie OVER-gemeenten.
1.1.2 - Oriƫnteren op vervolgstappen in traject over bestuurlijke toekomst
P6 1.2 Wij zijn een volwaardige partner in de regio 1.2.1 - Actief participeren in voor ons relevante samenwerkingsverbanden
1.2.2 - Op orde brengen van de gemeenschappelijke regelingen in het kader van de nieuwe wet GR
P6 1.3 Burgerparticipatie 1.3.1 - Implementeren van de participatienota
P6 1.4 Wij zijn in control en transparant in de besluitvorming 1.4.1 - Opleveren van de eerste rechtmatigheidsverantwoording
1.4.2 - Actualiseren van de verordeningen commissie bezwaarschriften
1.4.3 - Implementeren van nieuwe audiovisuele installatie - basis
P6 2. Organisatie P6 2.1 Wij zijn operationeel en digitaal weerbaar 2.1.1 - Het ontwikkelen van een continuĆÆteitsplan voor de organisatie
2.1.2 - De informatiebeveiliging wordt continu aangepast aan het dreigingsniveau en kennis over informatieveiligheid en privacy wordt geborgd binnen de organisatie
2.1.3 - Verhogen van de weerbaarheid tegen ondermijning
P6 2.2 Onze ambtelijke organisatie is doelgericht, doeltreffend, doelmatig en toekomstbestendig 2.2.1 - Inzet op werving van nieuwe medewerkers en behoud van bestaande medewerkers
P6 2.3 Wij hebben de basis op orde en zijn in control 2.3.1 - Gegevensverwerkingsregister op orde brengen
2.3.2 - Managementinformatie verbeteren
2.3.3 - Procesmanagement verbeteren
P6 3. Financiƫn P6 3.1 Wij zijn financieel gezond 3.1.1 - Weerstandsvermogen verhogen naar ratio van minimaal 1,0
3.1.2 - Risicomanagement verder versterken
HEBBEN WE DE GEPLANDE DOELEN UIT DE BEGROTING 2024 GEREALISEERD?

P6 1. Bestuur

Onze doelen voor 2024

Terug naar navigatie - P6 1. Bestuur - Onze doelen voor 2024

P6 1.1 Bestuurlijke toekomst

Terug naar navigatie - P6 1. Bestuur - Onze doelen voor 2024 - P6 1.1 Bestuurlijke toekomst

De bestuurlijke toekomst van gemeenten binnen het openbaar bestuur staat onder druk door het groeiend aantal gemeentelijke taken en de complexiteit hiervan. Wij borgen dat zowel oude als nieuwe gemeentelijke taken goed worden uitgevoerd, nu en in de toekomst.

Geplande acties voor 2024 met het behaalde resultaat

P6 1.2 Wij zijn een volwaardige partner in de regio

Terug naar navigatie - P6 1. Bestuur - Onze doelen voor 2024 - P6 1.2 Wij zijn een volwaardige partner in de regio

Wij zijn een volwaardige partner in de regio    
Wij werken aan complexe en gemeente overstijgende opgaven door krachten te bundelen met partners en kennis te delen binnen de regio. 

Geplande acties voor 2024 met het behaalde resultaat

P6 1.3 Burgerparticipatie

Terug naar navigatie - P6 1. Bestuur - Onze doelen voor 2024 - P6 1.3 Burgerparticipatie

Betrokkenheid van burgers en organisaties is van belang om tot goede besluitvorming te kunnen komen. Het stelt burgers in staat om mee te denken en/of mee te beslissen. Hierdoor kunnen bestuurders diverse perspectieven en lokale kennis en expertise meenemen in de besluitvorming. 

Geplande acties voor 2024 met het behaalde resultaat

P6 1.4 Wij zijn in control en transparant in de besluitvorming

Terug naar navigatie - P6 1. Bestuur - Onze doelen voor 2024 - P6 1.4 Wij zijn in control en transparant in de besluitvorming

Als bestuur zorgen we voor een heldere en goede governancestructuur zodat wij continuïteit kunnen waarborgen en ons kunnen verantwoorden over de wijze waarop we de organisatie besturen en beheersen. 

Geplande acties voor 2024 met het behaalde resultaat

P6 2. Organisatie

Terug naar navigatie - P6 2. Organisatie - Toelichting

Om de gemeentelijke doelen te behalen is een professionele ambtelijke organisatie een belangrijke voorwaarde. Deze taken zijn ondergebracht in de gemeenschappelijke regeling OVER-gemeenten; onze gezamenlijke ambtelijke organisatie met gemeente Wormerland. Vanuit het OVER-bestuur sturen we erop dat de doelstellingen en acties worden behaald. OVER-gemeenten maakt een ontwikkeling door naar een lenige en slagvaardige organisatie, gericht op de buitenwereld, samen en voor elkaar, daadkrachtig, en met een positief kritische, lerende en betrokken cultuur. 

Onze doelen voor 2024

Terug naar navigatie - P6 2. Organisatie - Onze doelen voor 2024

P6 2.1 Wij zijn operationeel en digitaal weerbaar

Terug naar navigatie - P6 2. Organisatie - Onze doelen voor 2024 - P6 2.1 Wij zijn operationeel en digitaal weerbaar

Het waarborgen van bedrijfs- en informatievoorziening en privacy heeft hoge prioriteit. Als gemeentelijke organisatie blijven we alert op frauderisico’s en zorgen voor up-to-date informatiebeveiliging. 

Geplande acties voor 2024 met het behaalde resultaat

P6 2.2 Onze ambtelijke organisatie is doelgericht, doeltreffend, doelmatig en toekomstbestendig

Terug naar navigatie - P6 2. Organisatie - Onze doelen voor 2024 - P6 2.2 Onze ambtelijke organisatie is doelgericht, doeltreffend, doelmatig en toekomstbestendig

Om bestuurlijk slagvaardig te zijn en te blijven, moeten wij kunnen rekenen op een effectieve en efficiënte ambtelijke organisatie.

Geplande acties voor 2024 met het behaalde resultaat

P6 2.3 Wij hebben de basis op orde en zijn in control

Terug naar navigatie - P6 2. Organisatie - Onze doelen voor 2024 - P6 2.3 Wij hebben de basis op orde en zijn in control

Onze fundamentele taken zijn goed georganiseerd, geordend en onder controle. Wij zorgen voor stabiliteit en een goede sturing en beheersing van de organisatie. 

Geplande acties voor 2024 met het behaalde resultaat

P6 3. Financiën

Onze doelen voor 2024

Terug naar navigatie - P6 3. Financiƫn - Onze doelen voor 2024

P6 3.1 Wij zijn financieel gezond

Terug naar navigatie - P6 3. Financiƫn - Onze doelen voor 2024 - P6 3.1 Wij zijn financieel gezond

Wij streven naar een stabiele en duurzame financiële positie van de gemeente. De gemeente kan haar taken uitvoeren binnen de beschikbare middelen en is in staat om de benodigde investeringen te doen. Een financieel gezonde positie is randvoorwaardelijk voor zelfstandigheid van de gemeente. 

Geplande acties voor 2024 met het behaalde resultaat

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Programma 6 - Bestuur en organisatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Rekening 2023 Begroting 2024 incl. wijz. Rekening 2024 Afwijking budget 2024
Lasten
101 Bestuursorganen 622.081 625.825 753.676 127.851
102 Regionale samenwerking 53.677 58.009 35.633 -22.376
103 Representatie 23.773 22.900 20.865 -2.035
105 Burgerparticipatie en communicatie 155.010 76.635 82.592 5.957
107 Juridische beleidskaders 17.689 162.401 152.013 -10.388
108 Klachten en bezwaarschriften 5.291 5.800 3.461 -2.339
110 Financieel beleid 74.330 34.428 26.641 -7.787
113 Griffie 450.669 484.363 484.196 -167
114 Rekenkamer 9.148 19.650 20.356 706
901 Financiering 88.411 -247.863 -135.317 112.546
902 Belastingen 160.694 178.439 202.755 24.316
903 Algemene uitkering 37.818 60.052 42.795 -17.257
904 Algemene baten en lasten -311.732 -311.253 -311.517 -264
905 Bestuurlijke boetes 423.942 540.000 525.919 -14.081
9901 Salaris- en vergoedingenadministratie 3.360.433 4.322.592 4.337.432 14.840
9904 Verzekeringen / schades 31.729 27.300 26.960 -340
9905 Kwaliteitszorg 25 2.952 2.667 -285
9906 Financieel beheer 936 6.000 411.786 405.786
9908 Documentaire informatievoorziening 30.352 29.720 33.170 3.450
Totaal Lasten 5.234.276 6.097.950 6.716.083 618.133
Baten
101 Bestuursorganen 116.596 60.000 170.279 110.279
102 Regionale samenwerking 0 0 0 0
113 Griffie 0 0 6.760 6.760
901 Financiering 292.852 395.000 548.908 153.908
902 Belastingen 3.024.175 3.207.633 3.436.479 228.846
903 Algemene uitkering 15.742.282 16.887.557 16.528.069 -359.488
905 Bestuurlijke boetes 1.299.900 912.800 807.000 -105.800
Totaal Baten 20.475.805 21.462.990 21.497.495 34.505

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Programma 6 - Bestuur en organisatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 en/of groter dan 50% van de producten ten opzichte van de begroting 2024.

Product Verschil Baten/Lasten
Toelichting
101 Bestuursorganen

€127.851

(nadeel)

Lasten De jaarwedden burgemeester en wethouders waren te laag begroot. Daarnaast is er €78.762 meer uitgegeven dan begroot voor het traject Bestuurlijke toekomst. Het budget Bestuurlijke toekomst is gesplitst in een budget voor de raad en een budget voor het college. In 2024 is er door de raad €30.000 beschikbaar gesteld voor de raad (ten laste van de Reserve Bestuurlijke toekomst). Dat budget staat op het product '113 Griffie' en maakt geen onderdeel uit van het tekort op dit product '101 Bestuursorganen'. De oorzaak van de overschrijding zit voornamelijk in de doorbelasting van OVER-gemeenten voor Communicatie.

€110.279

(voordeel)

Baten Jaarlijks wordt de (verplichte) hoogte van de Voorziening Pensioenen wethouders opnieuw beoordeeld (door een externe partij). De hoogte van deze voorziening is afhankelijk van de leeftijd, leeftijd van partners en de pensioengerechtigde leeftijd van (oud-)wethouders. Daarnaast wordt er jaarlijks in de Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers (APPA) de rekenrente bepaald waarmee rekening gehouden moet worden. Het geheel van deze mutaties betekent voor het jaar 2024 een voordeel van €126.150.
113 Griffie

€6.760

(voordeel)

Baten Toegevoegd n.a.v. 50%: nog tekst erbij: Op het product griffie is een voordeel ontstaan op diverse posten zonder enige verklaring. Een klein verschil opgebouwd op minimale afwijkingen op de budgetten van salarissen, opleidingen, koffie en theevoorziening 
901 Financiering

€112.546

(nadeel)

Lasten De rentelasten op langlopende leningen zijn hoger dan begroot in 2024 (€19.126). Ook wordt op dit product 'Financiering' het rentedeel van kapitaallasten tegengeboekt: dit is een administratief nadeel van €129.134 op dit product '901 Financiering' en een voordeel op de diverse andere producten waar de kapitaallasten betrekking op hebben. Per saldo is dit een neutrale boeking.

€153.908

(voordeel)

Baten De rentebaten in 2024 is hoger dan begroot.
902 Belastingen

€228.846

(voordeel)

Baten

De inkomsten onroerende zaakbelasting van niet-woningen, de opbrengsten van toeristenbelasting en de opbrengst invorderingskosten zijn hoger dan begroot.

903 Algemene uitkering

€359.488

(nadeel)

Baten Het bruto begrotingseffect van de decembercirculaire 2024 was €78.704 negatief. Om de begroting aan te passen komt de informatie uit de decembercirculaire altijd te laat. Begroot is de stand van de septembercirculaire 2024. Voor gedetailleerde informatie over de decembercirculaire verwijs ik naar het raadsbericht 'Effect decembercirculaire 2024' (Z1815135). Naast de decembercirculaire 2024 is er een nadeel van €280.782 op de algemene uitkering door afwikkeling voorgaande jaren.
905 Bestuurlijke boetes

€105.800

(nadeel)

Baten Ondanks de aframing van de inkomsten van de bestuurlijke boetes op het inrijverbod in het Najaarsbericht 2024 met €197.200 zijn de werkelijke inkomsten 2024 lager dan begroot.
9906 Financieel beheer

€405.786

(nadeel)

Lasten

Jaarlijks wordt de voorziening dubieuze debiteuren herzien. Dit gebeurd vanaf 2024 volgens de systematiek dat vorderingen ouder dan 1 jaar voor 50% en ouder dan 2 jaar voor 100% als dubieus aangemerkt worden. Deze toevoeging is voornamelijk ontstaan door de vordering op de WOV inzake levering terrein Dr. Boomstraat/Snijderstraat.

Reserves

Terug naar navigatie - Programma 6 - Bestuur en organisatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2023 Begroting 2024 na wijziging Rekening 2024
Reserve wachtgeld wethouders 41.587 41.587 41.587
Reserve aanbesteding datacenter 25.877 25.877 25.877
Reserve bestuurlijke toekomst 50.000 20.000 20.000
Algemene reserve 2.840.817 4.987.204 4.297.927
Reserve Veilig wonen (politieke ambtsdragers) 7.062 14.124 14.124
Totaal reserves 2.965.343 5.088.792 4.399.515
11-aug-2025

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Programma 6 - Bestuur en organisatie - Toelichting reserves

 

Reserve Mutatie Toelichting
Reserve aanbesteding datacenter Geen mutaties in 2024 Er zijn geen toevoegingen en/of onttrekkingen geweest in 2024 op deze reserve.
Reserve wachtgeld wethouders Geen mutaties in 2024 Door de collegewissel in 2022 zijn er wachtgeldverplichting ontstaan aan de voormalige wethouders. In 2024 is er geen beroep gedaan op deze regeling. 
Reserve bestuurlijke toekomst Onttrekking  €30.000  Conform RV 24-01 wordt een bedrag van €30.000 onttrokken aan de reserve voor financiering van de onderzoeken in 2024 in het kader van de bestuurlijke toekomst. 
Algemene reserve Toevoeging €1.457.110 Vanuit de resultaatbestemming van het rekeningresultaat 2023 is er €1.083.422 toegevoegd aan de Algemene Reserve. Daarnaast is er conform begroting €373.688 toegevoegd in verband met verhoging van de weerstandsratio.

Reserve veilig wonen (politieke ambtsdragers) Toevoeging €7.062 De veiligheid van decentrale bestuurders is een vereiste voor het goed functioneren van het openbaar bestuur. Per 1 oktober 2023 is de werkgeversverantwoordelijkheid voor hun veiligheid daarom verscherpt in een wijziging van de Regeling rechtspositie decentrale politieke ambtsdragers. Ten behoeve van een veilige woonplek krijgen decentrale bestuurders een beveiligingsadvies op maat aangeboden. Gemeenten dienen op basis van de nieuwe regeling het beveiligingsadvies altijd over te nemen en de uitvoering van de veiligheidsmaatregelen te bekostigen. Voor de uitvoering van deze regeling ontvangt de gemeente € 7.062 per jaar voor de periode 2023 tot en met 2026 (septembercirculaire 2023). We reserveren deze gelden door ze toe te voegen aan de Reserve ‘Veilig wonen (politieke ambtsdragers)’ (besluit Najaarsbericht 2023, raad dec 2023). De werkelijk gemaakte kosten onttrekken we aan deze reserve. In 2024 zijn geen kosten gemaakt voor Veilig wonen (politieke ambtsdragers).

 

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Programma 6 - Bestuur en organisatie - Voorzieningen
Stand voorzieningen per 31-12 Rekening 2023 Begroting 2024 na wijziging Rekening 2024
Voorziening verlofsparen 3.427 3.427 -
Voorziening pensioenen wethouders 1.521.136 1.625.341 1.445.645
Voorziening Bestuurlijke boete - - 210.400
Totaal voorzieningen 1.524.563 1.628.768 1.656.045
11-aug-2025

Toelichting voorzieningen

Terug naar navigatie - Programma 6 - Bestuur en organisatie - Toelichting voorzieningen

Voorziening Mutatie Toelichting
Voorziening verlofsparen Vrijval voorziening €3.427 Deze voorziening wordt gebaseerd op het saldo verlofsparen voor de werknemers in dienst van de gemeente Oostzaan. Er wordt geen gebruik van gemaakt, de voorziening wordt opgeheven. 
Voorziening pensioenen wethouders Onttrekking €126.149 Jaarlijks is een bedrag van € 104.205 opgenomen in de begroting voor dotatie aan de voorziening. Bij het opstellen van de jaarstukken wordt de werkelijke dotatie berekend aan de hand van de pensioenopgaven. Op basis van berekening van het pensioenfonds, gebaseerd op de huidige rentestand en verwachtingen kan de hoogte van de voorziening worden verlaagd met €126.149. 
Bestuurlijke boete

Vorming van voorziening €210.400

Deze voorziening wordt gevormd ten laste van de ingekomen opbrengsten uit de bestuurlijke boetes, en is berekend op het maximale aantal herzieningsverzoeken bij de rechtbank. 

 

Kengetallen

Terug naar navigatie - Programma 6 - Bestuur en organisatie - Kengetallen

Dit zijn de verplichte indicatoren vanuit de BBV. 

Omschrijving  Rekening 2023 Begroting 2024 Rekening 2024
Gemiddelde WOZ waarde x €1.000 (Bron: CBS)* 474 475 489***
Gemiddelde woonlasten eenpersoonshuishouden (Bron: COELO)** €1.178 € 1.221 €1.253
Gemiddelde woonlasten meerpersoonshuishouden (Bron: COELO)** €1.246 € 1.291 €1.323
Formatie (aantal fte's per 1.000 inwoners) (Bron: eigen administratie) 0,72 0,59 0,62
Bezetting (aantal fte's per 1.000 inwoners) (Bron: eigen administratie) 0,72 0,59 0,62
Apparaatskosten per inwoner (Bron: eigen begroting) €801 € 774 € 807
Externe inhuur (kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen) (Bron: eigen begroting) 9% 0% 0%
Overhead (% van de totale lasten) (Bron: eigen begroting) 9% 13% 10%

*bron: https://www.waarstaatjegemeente.nl/mosaic/dashboard/besluit-begroting-en-verantwoording--bbv-

**De woonlasten zijn de OZB, riool- en afvalstoffenheffing van een woonhuis met (geschatte) gemiddelde WOZ-waarde (bron: https://www.coelo.nl/index.php/atlas-lokale-lasten/interactieve-kaarten-voorgaande-jaren)

*** Voorlopige aantallen