Programma 5 - Leefomgeving

Wat is onze visie?

Terug naar navigatie - Programma 5 - Leefomgeving - Wat is onze visie?

Oostzaan heeft ambities maar de basis moet in orde zijn. De openbare ruimte zien we als veilig, schoon, groen, duurzaam en klimaatbestendig waarbij de leefbaarheid voorop staat. Oostzaan is veengebied dat onder andere verzakking van de ondergrond met zich meebrengt. We gaan voor planmatig integraal onderhoud waarbij wij staan voor een gezonde en veilige leefomgeving voor de inwoners, ondernemers en bezoekers van onze gemeente. 
Om veiligheid en leefbaarheid te kunnen garanderen en monitoren moet worden ingezet op nauwe samenwerking met partners, meer zichtbaarheid van de BOA op straat, en focus op ontwikkelingen bij vaaroverlast en ernstige woon- en jeugdoverlast. Ook wordt met partners gestreefd om ondermijning tegen te gaan.

Programma 5: Doelenboom
Thema Doel Acties 2024
P5 1. Leefbaarheid P5 1.1 Overlast verminderen 1.1.1 - Versterken en verbeteringen boa- en toezichthoudende organisatie
1.1.2 - Uitvoeringsplan in gezamenlijkheid met regiogemeenten opstellen
1.1.3 - Actuele jeugdproblematiek oppakken
1.1.4 - Crisisbeheersing
1.1.5 - Interventies bij zeer ernstige woonproblematiek
1.1.6 - Drugshandel en hennepteelt bestrijden
1.1.7 - Vaaroverlast verminderen
P5 1.2 Ondermijnende criminaliteit tegengaan 1.2.1 - Ondermijnende criminaliteit herkennen en bestrijden
1.2.2 - Versterken van integriteit
P5 1.3 Bereikbaarheid verbeteren 1.3.1 - Opstellen van een GVVP
1.3.2 - Planmatig onderhoud plegen aan het Noordeinde
1.3.3 - Mogelijkheden bieden voor glasvezelaanbieders
P5 2. Groen, klimaat en duurzaamheid P5 2.1 Leefomgeving klimaatbestendig maken 2.1.1 - Zorgdragen voor klimaatadaptieve (bouw)projecten
2.1.2 - Onderzoeken mogelijkheden warmtetransitie
P5 3. Afval P5 3.1 Van afval naar grondstof 3.1.1 - Reduceren van huishoudelijk restafval
P5 4. Beheer speeltuin P5 4.1 Ontwikkelen speeltuin 4.1.1 - Opstellen van speeltuinenbeleid
HEBBEN WE DE GEPLANDE DOELEN UIT DE BEGROTING 2024 GEREALISEERD?

P5 1. Leefbaarheid

Terug naar navigatie - P5 1. Leefbaarheid - Toelichting

Het Lint omringd door snelwegen.
De intensiteit van verkeer op het Lint van Oostzaan neemt toe. Daarbij is bereikbaarheid van de gemeente belangrijk voor iedere inwoner, ondernemer en bezoeker. Bereikbaarheid en veiligheid kan met elkaar contrasteren, maar verkeersveiligheid is van groot belang. Dat betekent dat we maatregelen nemen om de verkeersveiligheid te vergroten, onder meer op basis van een evaluatie van de 30km zones. Deze vindt plaats vóórdat onderhoud op het Noordeinde wordt uitgevoerd. 
Ook gaan we planmatig groot onderhoud uitvoeren in de Dromer-, Slaper-, Wakerstraat waarbij de kabels en leidingen toekomstbestendig worden gemaakt. In het planmatig groot onderhoud worden de speeltuinen meegenomen in het onderhoud. Er wordt onderzocht hoe fietsroutes achter het Lint aantrekkelijk en veilig gemaakt kunnen worden. 
Vooral verkeersoverlast (sluipverkeer) pakken we via bestuurlijke boetes aan. Dit sluipverkeer zorgt namelijk voor een verminderde bereikbaarheid van het dorp. Met deze bestuurlijke boete krijgen we als gemeente nog meer grip op deze overlast en willen we de bereikbaarheid van het dorp vergroten. Eveneens is de wens om een ligplaatsenbeleid te ontwikkelen, waarmee duidelijk wordt waar vaartuigen kunnen liggen en we hierop kunnen handhaven.

De domeinen waar Openbare Orde en Veiligheid zich op richt zijn integriteit & veiligheid (ondermijning), zorg en veiligheid (bijv. ernstige woonoverlast), leefbaarheid (boa – en toezichthoudende organisatie, vaaroverlast, jeugdoverlast) en crisisbeheersing.
We zetten in op het voorkomen van overlast en onveilige situaties, en op het tegengaan van ondermijnende activiteiten. Tevens wordt de samenwerking gezocht tussen veiligheid en zorg om casuïstiek adequaat op te pakken en beleidsplannen op elkaar af te stemmen.

Onze doelen voor 2024

Terug naar navigatie - P5 1. Leefbaarheid - Onze doelen voor 2024

P5 1.1 Overlast verminderen

Terug naar navigatie - P5 1. Leefbaarheid - Onze doelen voor 2024 - P5 1.1 Overlast verminderen

In 2024 zetten we in op preventie om de overlast in de openbare ruimte terug te dringen. 

Geplande acties voor 2024 met het behaalde resultaat

P5 1.2 Ondermijnende criminaliteit tegengaan

Terug naar navigatie - P5 1. Leefbaarheid - Onze doelen voor 2024 - P5 1.2 Ondermijnende criminaliteit tegengaan

Het thema ondermijning kent inmiddels een vaste plek in onze organisatie. Naast een gerichte aanpak in lopende casuïstiek wordt ingezet op het continueren van de samenwerking met interne en externe partners en wordt gewerkt aan bewustwording rond ondermijning. Dit wordt thematisch aangepakt bijvoorbeeld bij bedrijventerreinen, schuren, vastgoed enz. Ook actualiseren we het BIBOB-beleid. De raad zal hierover worden geïnformeerd.

Ook worden externe partners ondersteund met een preventieve aanpak op cyber criminaliteit.

Geplande acties voor 2024 met het behaalde resultaat

P5 2. Groen, klimaat en duurzaamheid

Onze doelen voor 2024

Terug naar navigatie - P5 2. Groen, klimaat en duurzaamheid - Onze doelen voor 2024

P5 2.1 Leefomgeving klimaatbestendig maken

Terug naar navigatie - P5 2. Groen, klimaat en duurzaamheid - Onze doelen voor 2024 - P5 2.1 Leefomgeving klimaatbestendig maken

Hittestress, stortbuien, kort en hevig of juist langdurig, zijn het nieuwe normaal. Bij het uitvoeren van planmatig onderhoud is klimaatadaptief inrichten van onze leefomgeving van belang. Hierbij willen we hittestress tegengegaan en grondwater opnemen en infiltreren in de ondergrond. Er is reeds een begin gemaakt in huidige projecten waarbij nieuwe ontwikkelingen en innovaties worden meegenomen.

Geplande acties voor 2024 met het behaalde resultaat

P5 3. Afval

Terug naar navigatie - P5 3. Afval - Toelichting

Afval is geen afval maar een grondstof. Het scheiden van afval is nodig om hergebruik te bewaken en hiermee ook de VANG-doelstelling (Van Afval Naar Grondstof) te behalen. Daarnaast willen we de milieustraat behouden voor eigen inwoners. De papierinzameling willen we niet veranderen, zodat onze verenigingen hun inkomsten behouden. Afval is een belangrijk onderdeel in onze samenleving. In de raadsvergadering van 2 februari 2023 heeft de raad de keuze gemaakt voor aanbesteden (RV 22/72)

Onze doelen voor 2024

Terug naar navigatie - P5 3. Afval - Onze doelen voor 2024

P5 4. Beheer speeltuin

Onze doelen voor 2024

Terug naar navigatie - P5 4. Beheer speeltuin - Onze doelen voor 2024

P5 4.1 Ontwikkelen speeltuin

Terug naar navigatie - P5 4. Beheer speeltuin - Onze doelen voor 2024 - P5 4.1 Ontwikkelen speeltuin

We ontwikkelen beleid waarbij wordt gekeken naar de speelbehoefte per wijk aan de hand van de zich ontwikkelende leeftijdsopbouw. Met dit beleid heeft de gemeente een handvat om de speeltuinen, die grotendeels worden meegenomen in het integrale onderhoud, een goede inrichting te geven.

Geplande acties voor 2024 met het behaalde resultaat

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Programma 5 - Leefomgeving - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Rekening 2023 Begroting 2024 incl. wijz. Rekening 2024 Afwijking budget 2024
Lasten
402 Openbare orde en veiligheid 405.557 407.247 331.118 -76.129
404 Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland 734.151 863.529 863.091 -438
502 Recreatie en toerisme 43.100 56.020 61.705 5.685
601 Waterbeheer, baggeren en schoeiing 216.478 241.189 137.211 -103.978
603 Openbaar groen 693.754 576.163 451.639 -124.524
604 Verhuur volkstuinen 0 589 1.143 554
605 Afval 1.728.997 1.761.291 2.007.997 246.706
606 Rioleringen 1.562.188 1.549.298 1.542.155 -7.143
607 Milieu 395.950 763.077 460.559 -302.518
608 Begraafplaats 297.744 400.937 380.639 -20.298
610 Gebouwenbeheer 348.422 176.862 524.993 348.131
715 Dierenwelzijn 32.155 34.282 30.404 -3.878
801 Bruggen 2.559.300 170.996 136.972 -34.024
803 Openbare verlichting 153.078 203.321 153.551 -49.770
804 Wegen 1.253.593 1.197.805 1.158.194 -39.611
806 Straatmeubilair 61.766 98.431 88.563 -9.868
9903 Gemeentewerf 301.435 232.505 235.412 2.907
9909 De Kunstgreep 1.459.590 1.073.587 1.251.677 178.090
Totaal Lasten 12.247.257 9.807.129 9.817.024 9.895
Baten
402 Openbare orde en veiligheid 4.397 10.000 2.680 -7.320
502 Recreatie en toerisme 0 0 1.299 1.299
603 Openbaar groen 26.609 43.600 31.831 -11.769
604 Verhuur volkstuinen 1.800 1.000 1.800 800
605 Afval 1.522.259 1.699.155 1.639.332 -59.823
606 Rioleringen 1.562.188 1.549.298 1.542.155 -7.143
607 Milieu 12.605 277.193 13.310 -263.883
608 Begraafplaats 156.490 140.000 102.830 -37.170
610 Gebouwenbeheer 173.042 147.028 491.581 344.553
801 Bruggen 2.350.000 0 0 0
804 Wegen 137.482 77.500 44.784 -32.716
806 Straatmeubilair 0 0 0 0
9903 Gemeentewerf 301.435 232.505 234.905 2.400
9909 De Kunstgreep 639.982 673.992 790.454 116.462
Totaal Baten 6.888.288 4.851.271 4.896.960 45.689

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Programma 5 - Leefomgeving - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 en/of groter dan 50% van de producten ten opzichte van de begroting 2024.

Product Verschil Baten/Lasten
Toelichting
402 Openbare orde en veiligheid

€76.129 

(voordeel)

Lasten Bij het opstellen van de begroting is rekening gehouden met een voltallige BOA-organisatie. In 2024 is het lastig gebleken om alle formatie in te vullen, en zijn dus minder uren ingehuurd voor de BOA, waardoor een voordeel in de uitgaven kan worden gemeld. 
502 Recreatie en toerisme

€1.299

(voordeel)

Baten

Er is een bijdrage ontvangen voor de monumentenbordjes van de historische route.

601 Waterbeheer, baggeren en schoeiing

€103.978

(voordeel)

Lasten In 2024 minder uitgaven op het gebied van waterbeheer, baggeren en schoeiingen. Het minder uitgegeven budget op dit product wordt overgeboekt naar de reserve, voor onvoorziene uitgaven in de toekomst op dit gebied. Dit is consistentie van beleid. De reserve wordt ingezet in de vorm van een voorziening. 
603 Openbaar groen

€124.524 

(voordeel )

Lasten In de begroting wordt jaarlijks een budget opgenomen voor het vervangen en vernieuwen van kleine projecten en plantvakken. Als gevolg van personele onderbezetting zijn deze projecten tot een minimum uitgevoerd. 
604 Verhuur volkstuinen

€554

(nadeel)

Lasten

Er zijn in 2024 kosten gemaakt voor het onderhoud bij de volkstuinen en de biodiversiteitstuinen.

€800

(voordeel)

Baten

De huuropbrengsten voor de volkstuinen zijn hoger. 

605 Afval

€246.706

(nadeel)

 

Lasten De overschrijding is het gevolg van extra stortkosten en de berekende afvalbelasting over de aangeleverde tonnages huishoudelijk afval, opgelegd door de AEB. Deze extra kosten worden deels gecompenseerd door de extra inkomsten ad €24261. Bovendien wordt een bedrag van €65.000 toegevoegd aan de voorziening afval voor maatregelen inzake de VANG doelstelling.
 

€59.823

(nadeel)

Baten Het reiningingsrecht wordt opgelegd door Cocensus aan de aanbieders van het huishoudelijk afval. Hieruit volgt een positief saldo op de afvalstoffenheffing van €24.261. Dit komt door een stijging van het aantal huishoudens en minder leegstand. Daarentegen is een bedrag van €89.000 minder uitvangen vanuit het afvalfonds voor de PMD. Dit wordt mede veroorzaakt door een stijging van het aantal afgekeurde wagens PMD, omdat hier teveel restafval in is gevonden. 
606 Rioleringen

€7.143 

(voordeel)

Lasten In de begroting is rekening gehouden met een budgettair neutrale positie voor het product riool. Het saldo van het product rioleringen wordt toegevoegd aan de voorziening riool, om onvoorziene uitgaven in de toekomst te kunnen opvangen. In 2024 zijn minder uitgaven op de onderhoudskosten van de gemalen dan begroot. Per saldo sluit het product riool weer budgettair neutraal. 

€7.143 

(nadeel)

Baten De tarieven van de rioolbelasting zijn conform de kadernota met 2,2% verhoogd. In plaats van de begrote onttrekking aan de voorziening riool ad €94.687 wordt als gevolg van efficiency en minder kosten een toevoeging aan de rioolvoorziening geboekt ad €281.633.
607 Milieu


€302.518

(voordeel)

Lasten

Dit voordeel moet in relatie worden gezien met het nadeel in de inkomsten. Er worden subsidies aangevraagd en gekregen voor een bestedingsdoel op het gebied van duurzame energie, lokale aanpak isolatie etc. Deze subsidies hebben een bestedingsdoel, en niet uitgegeven middelen worden conform SISA regelgeving gereserveerd voor uitgaven in 2025. Deze uitgaven van deze subsidie zijn niet opgenomen in de begroting, vandaar deze afwijking ten opzichte van de begroting. 

€263.883

(nadeel)

Baten

Het verschil in baten wordt veroorzaakt door ontvangen subsidies, zoals hierboven genoemd. De niet bestede middelen van deze subsidies worden gereserveerd voor uitgaven in 2025, conform de SISA regelgeving.

608 Begraafplaats

€37.170

(nadeel)

 

Baten

Voor 2024 zijn minder inkomsten gerealiseerd. Er zijn in 2024 minder begrafenissen plaatsgevonden. De termijnen voor de onderhoudstermijn zijn conform begroting opgelegd. 

 

610 Gebouwenbeheer

€348.131

(nadeel)

Lasten

In 2024 heeft onderhoud plaatsgevonden aan de ambtswoning, de Kolk, de brandweerkazerne en de Kerk. Veel van deze kosten worden gefinancierd uit de voorziening voor meerjarig onderhoud gebouwen. Daarnaast zijn  woningen onder de hoogspanningsmasten Kerkstraat gesloopt.

€344.553

(voordeel)

Baten

De inkomsten zijn gebaseerd op de bijdragen vanuit Tennet voor de sloop van de aangekochte woningen onder de hoogspanningsmasten. 

801 Bruggen

€34.024

(voordeel)

Lasten De onderhoudspost voor bruggen zijn gebaseerd op een egalisatiereserve. Dit is omdat het benodigde onderhoudsbudget is geëgaliseerd over een reeks jaren. Het bedrag wat over blijft wordt in een reserve opgenomen. In dit geval zijn in 2023 al een aantal verplichtingen aangegaan welke nog niet zijn uitgevoerd, er staan dus toekomstige verplichtingen tegenover het onderhoudsbudget bruggen.
803 Openbare verlichting

€49.770

(voordeel)

Lasten De onderhoudskosten en het energieverbruik zijn lager dan begroot. Daarnaast is de investering voor het vervangen van de LED verlichting in straten en wijken, waarvoor nog geen herinrichtingsplannen zijn opgenomen, nog niet volledig benut, waardoor een voordeel ontstaat in de begrote kapitaallasten. 
804 Wegen

€39.611

(voordeel)

Lasten Het voordeel op de uitgaven onderhoud verhardingen en wegen komt voort uit het verschil in kapitaallasten. De investering van de Kerkstraat is goedkoper uitgevallen dan begroot.  

€32.716

(nadeel)

Baten

Jaarlijks wordt een bedrag begroot voor vergoedingen van nutsbedrijven. Conform de tarievennota worden deze vergoedingen in rekening gebracht, per strekkende meter. In 2024 zijn minder vergunningsaanvragen geweest voor kabels- en leidingen en hierdoor zijn de opbrengsten lager.

9909 De Kunstgreep

€178.090

(nadeel)
 

Lasten

Bij het vaststellen van de begroting 2024 is geen rekening gehouden met de kosten van beveiliging van de Kunstgreep. Voor beveiliging van college en personeel is dagelijkse beveiliging aangesteld, waardoor een overschrijding van €100.006 wordt opgeboekt. 

Het restant van de overschrijding komt voort uit de gebruikerslasten van het pand, en is opgebouwd uit de volgende posten:

  • Het energieverbruik van de Kunstgreep is €18.106 hoger dan begroot.
  • De kosten van schoonmaak zijn €16.352 hoger dan begroot.
  • De kosten van techniek theaterzaal zijn €15.686 hoger dan begroot. 

€116.462

(voordeel)

Baten

Als gevolg van leegstand van kantoorruimte op de begane grond en 1 hoog zijn niet alle  begrote huurinkomsten gerealiseerd.  De extra inkomsten ad €98.543 komen voort uit de SPUK regeling. Hierbij wordt alle betaalde BTW inzake de sportzaal retour ontvangen. 

 

Reserves

Terug naar navigatie - Programma 5 - Leefomgeving - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2023 Begroting 2024 na wijziging Rekening 2024
Reserve inrichting theaterzaal 55.500 32.720 74.000
Reserve BOA 30.145 30.145 30.145
Reserve projecten en openbaar groen 365.443 365.443 365.443
Egalisatiereserve baggeren 88.930 88.930 192.909
Reserve infrastructuur 48.278 63.278 63.278
Reserve Avant fietsbrug en fietstunnel - 25.000 25.000
Reserve afkoop onderhoud begraafplaats 156.368 156.368 139.495
Reserve onderhoud bruggen 133.405 133.405 167.480
Reserve sporttoestellen de greep 12.000 16.000 16.000
Reserve Wet goed verhuurderschap - 8.095 6.926
Reserve Verkeersbeleid - 15.000 15.000
Reserve spitscamera inrijverbod 50.000 50.000 50.000
Totaal reserves 940.068 984.383 1.145.675
11-aug-2025

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Programma 5 - Leefomgeving - Toelichting reserves

 

Reserve Mutatie Toelichting

Reserve inrichting theaterzaal

Toevoeging €18.500 Jaarlijks wordt er €18.500 toegevoegd aan deze reserve voor grote vervangingsinvesteringen in de Theaterzaal. In 2024 zijn geen kosten ten laste van deze reserve. 

Reserve BOA

Geen mutaties in 2024 De raad heeft ingestemd met de professionalisering van de BOA-organisatie, en heeft hier in de begroting ook budgetten aan toegekend. Door vertraging in de uitvoering is deze reserve nog niet ingezet. 

Reserve projecten en openbaar groen

Geen mutaties in 2024

In 2019 zijn de schoolwoningen verkocht. Dit leverde in een netto resultaat op van €  540.000. De opbrengst van deze schoolwoningen zijn toegevoegd aan een reserve Projecten en openbaar groen. In de loop der jaren zijn diverse projecten gedekt uit deze reserve. Voor het jaar 2024 stond geen project op de planning waar deze reserve voor bood.

Egalisatiereserve baggeren

Toevoeging €103.979

Baggerwerkzaamheden fluctueren sterk jaarlijks. Het saldo op product '601 Waterbeheer, baggeren en schoeiing' wordt vereffend in deze reserve zodat deze fluctuaties geen effect hebben op het jaarrekeningresultaat.

In 2024 was het saldo (begroot -/- werkelijk) €103.379 voordelig. Dit bedrag is dan ook toegevoegd aan de reserve in 2024.

Reserve infrastructuur

Toevoeging €15.000

Deze reserve is bestemd voor onderzoekskosten in de infrastructuur. In het kader van het nieuwe mobiliteitsplan wordt deze reserve ingezet. Vanuit het rekeningresultaat 2023 is er €15.000 toegevoegd aan deze reserve voor het opstellen van het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVV).

Reserve afkoop onderhoud begraafplaats

Onttrekking €16.873

In 2021 is deze reserve gevormd met als doel het (achterstallig) onderhoud voor de komende jaren te kunnen financieren. In 2022 is het masterplan begraafplaats opgesteld (RV 22/65) waarbij de kosten van het onderhoud uit deze reserve worden onttrokken.

Het saldo van het product '608 Begraven' wordt vereffend in deze reserve om de fluctuaties van onderhoud van begraafplaatsen als gevolg van afkoop te vereffenen. In 2024 is hierdoor €16.873 onttrokken.

Reserve onderhoud bruggen

Toevoeging €62.575 Deze reserve wordt al jaren ingezet als vorm van voorziening. Niet uitgegeven onderhoudsgelden worden toegevoegd aan de reserve, voor onderhoud in de toekomst, en grote onderhoudskosten te kunnen egaliseren. In 2024 heeft een storting plaatsgevonden vanwege onderbenutting van het onderhoudsbudget bruggen ad €62.575. 

Reserve sporttoestellen de Greep

Toevoeging €4.000  Conform begroting wordt gereserveerd voor grote uitgaven in de toekomst, voor het vervangen van sporttoestellen of attributen in sporthal de Greep. Er wordt jaarlijks €4.000 toegevoegd.

Reserve Wet goed verhuurderschap

Toevoeging €8.095
Onttrekking €1.169

Deze reserve heeft een link met de begrotingspost woonruimteverdeling, en is gebaseerd op wettelijke verplichtingen. Het budget moet gereserveerd blijven om te voldoen aan de Wet betaalbare huur en de Wet goed verhuurderschap. Deze wetten zijn ontworpen om huurders te beschermen en vergen daarom een consistente financiering om effectief te worden geïmplementeerd. In overleg met woningbouwcorporaties zullen de maatregelen worden afgestemd. De werkelijk gemaakte kosten in 2024 (€1.169) zijn onttrokken.

De ontvangen rijksgelden voor wet goed verhuurderschap (decembercirculaire 2022) zijn gereserveerd. We ontvingen in het jaar 2023 €8.095 via de algemene uitkering. Dit bedrag is bij de bestemming van het rekeningresultaat 2023 aan deze reserve toegevoegd.

Reserve Verkeersbeleid

Toevoeging €15.000 Het overgebleven budget van 2024 voor het opstellen van een verkeersbeleid wordt meegenomen naar 2025 conform het Najaarsbericht 2024. Het budget is toegevoegd aan de (nieuwe) reserve Verkeersbeleid.

Reserve Spitscamera inrijverbod

Geen mutaties in 2024 Deze reserve is gevormd door amendement 22A19. Deze uitgaven zijn bestemd voor het plaatsen van een derde camera op het Zuideinde. Deze camera is nog niet geplaatst in 2024. De vertraging houdt verband met de rechterlijke uitspraak inzake de bestuurlijke boete, alsmede de daarna recent uitgevoerde verkeerstellingen. Dit krijgt zijn vervolg in 2025. 

 

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Programma 5 - Leefomgeving - Voorzieningen
Stand voorzieningen per 31-12 Rekening 2023 Begroting 2024 na wijziging Rekening 2024
Voorziening onderhoud gebouwen 4.737 4.737 -
Voorziening egalisatie riolering 581.633 486.946 1.328.338
Voorziening bezwaarschriften riool 465.102 465.102 -
Voorziening MJOP 501.081 660.236 487.251
Voorziening egalisatie afval 38.326 54.741 103.326
Totaal voorzieningen 1.590.879 1.671.762 1.918.916
11-aug-2025

Toelichting voorzieningen

Terug naar navigatie - Programma 5 - Leefomgeving - Toelichting voorzieningen

 

Voorziening Mutatie Toelichting
Voorziening onderhoud gebouwen onttrekking aan de voorziening Deze voorziening is gevormd voor het herstellen van de dakconstructie van De Korenaar. Deze aanpassingen hebben in 2023 plaatsgevonden het restant van de voorziening valt vrij. 
Egalisatie riolering storting in voorziening in 2024 De extra inkomsten en de lagere uitgaven leiden tot een voordelig resultaat op het product riolering. Dit voordelige resultaat ad €281.633 is volledig overgezet in deze voorziening, voor het financieren van toekomstige uitgaven in het riool. 
Voorziening bezwaarschriften riool opheffen voorziening in 2024 Het aantal lopende bezwaarschriften over de jaren 2016-2019 zijn ingetrokken. Hiermee kan deze voorziening vervallen. Deze voorziening is destijds gevormd ten laste van de egalisatievoorziening riool, en zal daar nu ook weer aan worden toegevoegd. 
Voorziening egalisatie afval storting in voorziening In 2024 is een bedrag toegevoegd aan de voorziening afval, voor het financieren van toekomstige uitgaven op het gebied van afval en voldoen aan de VANG doelstelling. 

 

Kengetallen

Terug naar navigatie - Programma 5 - Leefomgeving - Kengetallen

Dit zijn de verplichte indicatoren vanuit de BBV. 

Omschrijving Rekening 2023 Begroting 2024 Rekening 2024

Aantal verwijzing Halt per 10.000 jongeren (Bron: bureau Halt)

5 n.b. 5
Aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners (Bron: CBS) 1,5**  n.b. 0**
Aantal geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners (Bron: CBS) 3,1** n.b.  3,1**
Aantal diefstallen uit woningen per 1.000 inwoners (Bron: CBS) 1,5**  n.b. 1,5**
Aantal vernielingen en beschadigingen in openbare ruimte per 1.000 inwoners (Bron: CBS) 4,1** n.b. 5,2**
Omvang huishoudelijk restafval aantal kg per inwoner (Bron: CBS) 173 n.b. n.b.*
% hernieuwbare elektriciteit (Bron: RWS) n.b.*  n.b. n.b.*

*De gevraagde cijfers zijn niet bekend bij de verplichte bronnen

** Voorlopige aantallen