| Product |
Verschil |
Baten/Lasten
|
Toelichting |
| 402 Openbare orde en veiligheid |
€76.129
(voordeel)
|
Lasten |
Bij het opstellen van de begroting is rekening gehouden met een voltallige BOA-organisatie. In 2024 is het lastig gebleken om alle formatie in te vullen, en zijn dus minder uren ingehuurd voor de BOA, waardoor een voordeel in de uitgaven kan worden gemeld. |
| 502 Recreatie en toerisme |
€1.299
(voordeel)
|
Baten |
Er is een bijdrage ontvangen voor de monumentenbordjes van de historische route.
|
| 601 Waterbeheer, baggeren en schoeiing |
€103.978
(voordeel)
|
Lasten |
In 2024 minder uitgaven op het gebied van waterbeheer, baggeren en schoeiingen. Het minder uitgegeven budget op dit product wordt overgeboekt naar de reserve, voor onvoorziene uitgaven in de toekomst op dit gebied. Dit is consistentie van beleid. De reserve wordt ingezet in de vorm van een voorziening. |
| 603 Openbaar groen |
€124.524
(voordeel )
|
Lasten |
In de begroting wordt jaarlijks een budget opgenomen voor het vervangen en vernieuwen van kleine projecten en plantvakken. Als gevolg van personele onderbezetting zijn deze projecten tot een minimum uitgevoerd. |
604 Verhuur volkstuinen
|
€554
(nadeel)
|
Lasten |
Er zijn in 2024 kosten gemaakt voor het onderhoud bij de volkstuinen en de biodiversiteitstuinen.
|
|
€800
(voordeel)
|
Baten |
De huuropbrengsten voor de volkstuinen zijn hoger.
|
| 605 Afval |
€246.706
(nadeel)
|
Lasten |
De overschrijding is het gevolg van extra stortkosten en de berekende afvalbelasting over de aangeleverde tonnages huishoudelijk afval, opgelegd door de AEB. Deze extra kosten worden deels gecompenseerd door de extra inkomsten ad €24261. Bovendien wordt een bedrag van €65.000 toegevoegd aan de voorziening afval voor maatregelen inzake de VANG doelstelling. |
| |
€59.823
(nadeel)
|
Baten |
Het reiningingsrecht wordt opgelegd door Cocensus aan de aanbieders van het huishoudelijk afval. Hieruit volgt een positief saldo op de afvalstoffenheffing van €24.261. Dit komt door een stijging van het aantal huishoudens en minder leegstand. Daarentegen is een bedrag van €89.000 minder uitvangen vanuit het afvalfonds voor de PMD. Dit wordt mede veroorzaakt door een stijging van het aantal afgekeurde wagens PMD, omdat hier teveel restafval in is gevonden. |
| 606 Rioleringen |
€7.143
(voordeel)
|
Lasten |
In de begroting is rekening gehouden met een budgettair neutrale positie voor het product riool. Het saldo van het product rioleringen wordt toegevoegd aan de voorziening riool, om onvoorziene uitgaven in de toekomst te kunnen opvangen. In 2024 zijn minder uitgaven op de onderhoudskosten van de gemalen dan begroot. Per saldo sluit het product riool weer budgettair neutraal. |
|
€7.143
(nadeel)
|
Baten |
De tarieven van de rioolbelasting zijn conform de kadernota met 2,2% verhoogd. In plaats van de begrote onttrekking aan de voorziening riool ad €94.687 wordt als gevolg van efficiency en minder kosten een toevoeging aan de rioolvoorziening geboekt ad €281.633. |
607 Milieu
|
€302.518
(voordeel)
|
Lasten |
Dit voordeel moet in relatie worden gezien met het nadeel in de inkomsten. Er worden subsidies aangevraagd en gekregen voor een bestedingsdoel op het gebied van duurzame energie, lokale aanpak isolatie etc. Deze subsidies hebben een bestedingsdoel, en niet uitgegeven middelen worden conform SISA regelgeving gereserveerd voor uitgaven in 2025. Deze uitgaven van deze subsidie zijn niet opgenomen in de begroting, vandaar deze afwijking ten opzichte van de begroting.
|
|
€263.883
(nadeel)
|
Baten |
Het verschil in baten wordt veroorzaakt door ontvangen subsidies, zoals hierboven genoemd. De niet bestede middelen van deze subsidies worden gereserveerd voor uitgaven in 2025, conform de SISA regelgeving.
|
| 608 Begraafplaats |
€37.170
(nadeel)
|
Baten |
Voor 2024 zijn minder inkomsten gerealiseerd. Er zijn in 2024 minder begrafenissen plaatsgevonden. De termijnen voor de onderhoudstermijn zijn conform begroting opgelegd.
|
610 Gebouwenbeheer
|
€348.131
(nadeel)
|
Lasten |
In 2024 heeft onderhoud plaatsgevonden aan de ambtswoning, de Kolk, de brandweerkazerne en de Kerk. Veel van deze kosten worden gefinancierd uit de voorziening voor meerjarig onderhoud gebouwen. Daarnaast zijn woningen onder de hoogspanningsmasten Kerkstraat gesloopt.
|
|
€344.553
(voordeel)
|
Baten |
De inkomsten zijn gebaseerd op de bijdragen vanuit Tennet voor de sloop van de aangekochte woningen onder de hoogspanningsmasten.
|
| 801 Bruggen |
€34.024
(voordeel)
|
Lasten |
De onderhoudspost voor bruggen zijn gebaseerd op een egalisatiereserve. Dit is omdat het benodigde onderhoudsbudget is geëgaliseerd over een reeks jaren. Het bedrag wat over blijft wordt in een reserve opgenomen. In dit geval zijn in 2023 al een aantal verplichtingen aangegaan welke nog niet zijn uitgevoerd, er staan dus toekomstige verplichtingen tegenover het onderhoudsbudget bruggen. |
| 803 Openbare verlichting |
€49.770
(voordeel)
|
Lasten |
De onderhoudskosten en het energieverbruik zijn lager dan begroot. Daarnaast is de investering voor het vervangen van de LED verlichting in straten en wijken, waarvoor nog geen herinrichtingsplannen zijn opgenomen, nog niet volledig benut, waardoor een voordeel ontstaat in de begrote kapitaallasten. |
| 804 Wegen |
€39.611
(voordeel)
|
Lasten |
Het voordeel op de uitgaven onderhoud verhardingen en wegen komt voort uit het verschil in kapitaallasten. De investering van de Kerkstraat is goedkoper uitgevallen dan begroot. |
|
€32.716
(nadeel)
|
Baten |
Jaarlijks wordt een bedrag begroot voor vergoedingen van nutsbedrijven. Conform de tarievennota worden deze vergoedingen in rekening gebracht, per strekkende meter. In 2024 zijn minder vergunningsaanvragen geweest voor kabels- en leidingen en hierdoor zijn de opbrengsten lager.
|
9909 De Kunstgreep
|
€178.090
(nadeel)
|
Lasten |
Bij het vaststellen van de begroting 2024 is geen rekening gehouden met de kosten van beveiliging van de Kunstgreep. Voor beveiliging van college en personeel is dagelijkse beveiliging aangesteld, waardoor een overschrijding van €100.006 wordt opgeboekt.
Het restant van de overschrijding komt voort uit de gebruikerslasten van het pand, en is opgebouwd uit de volgende posten:
- Het energieverbruik van de Kunstgreep is €18.106 hoger dan begroot.
- De kosten van schoonmaak zijn €16.352 hoger dan begroot.
- De kosten van techniek theaterzaal zijn €15.686 hoger dan begroot.
|
|
€116.462
(voordeel)
|
Baten |
Als gevolg van leegstand van kantoorruimte op de begane grond en 1 hoog zijn niet alle begrote huurinkomsten gerealiseerd. De extra inkomsten ad €98.543 komen voort uit de SPUK regeling. Hierbij wordt alle betaalde BTW inzake de sportzaal retour ontvangen.
|