Jaarrekening

Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling

Terug naar navigatie - Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling

De jaarrekening is opgemaakt met inachtneming van de voorschriften die het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten(BBV), de financiële verordening ex artikel 212 Gemeentewet daarvoor geven.

 

Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

De waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat vindt plaats op basis van historische kosten. Activa en passiva zijn opgenomen tegen nominale waarde. 

De baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico's die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden.

Dividendopbrengsten van deelnemingen worden als bate genomen op het moment waarop het dividend betaalbaar gesteld wordt.

De inkomsten vanuit de Algemene Uitkering zijn gebaseerd op de uitkomsten van de septembercirculaire 2019. Het definitieve accres voor 2019 wordt verwerkt in de meicirculaire 2020. Er is nog geen rekening gehouden met een eventuele aanpassing van het accres.

Personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben. Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume, worden sommige personele lasten echter toegerekend aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt; daarbij moet worden gedacht aan componenten zoals ziektekostenpremie ten behoeve van gepensioneerden, overlopende vakantiegeld- en verlofaanspraken en dergelijke.

Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. De referentieperiode is dezelfde als die van de meerjarenraming, te weten vier jaar. Indien er sprake is van (eenmalige) schokeffecten (bijvoorbeeld reorganisaties) is, indien van toepassing wel een verplichting opgenomen te worden.

 

Wet Normering Topfunctionarissen (WNT)

Per 1 januari 2013 is de Wet Normering Topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) ingegaan. Voor de uitvoering van de Wet Normering bezoldiging Topfunctionarissen in de publieke sector heeft de gemeente zich gehouden aan de beleidsregels toepassing Wet Normering bezoldiging Topfunctionarissen publieke en semi-publieke sector (WNT).

 

Balans

 

Vaste activa

Immateriële vaste activa

Met ingang van 2016 is de BBV aangepast met het oog op "bijdrage in activa van derden".

Met ingang van 2016 wordt de bijdrage in activa van derden verantwoord onder de immateriële vaste activa.  De immateriële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de oorspronkelijke verkrijgingsprijs, verminderd met de ontvangen subsidies en bijdragen van derden, de jaarlijkse afschrijvingslasten en eventuele afwaarderingen. Duurzame waardeverminderingen van vaste activa worden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar in aanmerking genomen. 

 

Materiële vaste activa met economisch nut

In erfpacht uitgegeven gronden

De in erfpacht uitgegeven percelen zijn gewaardeerd tegen de eerste uitgifteprijs (i.c. de waarde die bij eerste uitgifte als basis voor de canonberekening in aanmerking is genomen). Percelen waarvan de erfpacht eeuwigdurend is afgekocht, zijn tegen een geringe registratiewaarde opgenomen.

 

Overige investeringen met economisch nut

Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs en worden in 2016 afgeschreven volgens de annuïtaire methode. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden op de desbetreffende investering in mindering gebracht; in die gevallen wordt op het saldo afgeschreven. 

Slijtende investeringen worden vanaf het moment van ingebruikneming lineair afgeschreven met ingang van het navolgende boekjaar, waarbij rekening wordt gehouden met een eventuele restwaarde. Op grondbezit met economisch nut (buiten de openbare ruimte) wordt niet afgeschreven.

Bij de waardering wordt in voorkomende gevallen rekening gehouden met een bijzondere vermindering van de waarde, indien deze naar verwachting duurzaam is. In het begrotingsjaar heeft een dergelijke vermindering overigens niet plaatsgevonden. Dergelijke afwaarderingen worden teruggenomen als ze niet langer noodzakelijk blijken.

Volledigheidshalve vermelden wij dat op investeringen die vóór 2008 gedaan zijn soms extra is afgeschreven zonder economische noodzaak (ter verlichting van toekomstige lasten). Ook zijn in voorkomende gevallen reserves op dergelijke investeringen afgeboekt.

 

De vastgestelde afschrijvingstermijnen bedragen in jaren:

Omschrijving

 

60 jaar

Gemeentehuis, woningen, brandweerkazerne, andere kantoorgebouwen en scholen. Voor nieuwe projecten een termijn van maximaal 50 jaar, maar bij voorkeur 40 jaar of korter.

40 jaar

Gemeentewerf en andere bedrijfsgebouwen, bruggen, landhoofden en verbeteringen hieraan.

30 jaar

Riolering, speelplaatsen en sportvelden

20 jaar

Motorvoertuigen, houten bruggen, fietspaden, wegen en trottoirs

15 jaar

Technische installaties in bedrijfsgebouwen, plantsoenen nieuwe aanleg, openbare verlichting, verkeerslichten, beschoeiing en damwanden

10 jaar

Veiligheidsvoorzieningen bedrijfsgebouwen, aanleg tijdelijke terreinwerken, nieuwbouw tijdelijke woonruimten en bedrijfsgebouwen, verbouwing woonruimten en bedrijfsgebouwen en verbetering sportvelden

 5 jaar

Zware transportmiddelen, aanhangwagens, schuiten, personenauto's, lichte motorvoertuigen, automatiseringsapparatuur en kantoorinventaris.

Activa met economisch nut en verkrijgingsprijs van minder dan € 15.000 worden niet geactiveerd, uitgezonderd gronden en terreinen. Deze laatst genoemden worden altijd geactiveerd.

 

Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut

Overeenkomstig de d.d. 26 november 2007 door de gemeenteraad vastgestelde financiële verordening worden infrastructurele werken in de openbare ruimte, zoals wegen, pleinen, bruggen, viaducten en parken geactiveerd en afgeschreven met een door de gemeenteraad vastgesteld termijn op basis van de verwachte levensduur. De ondergrond van deze werken wordt daarbij als integraal onderdeel van het werk beschouwd (en dus ook afgeschreven). Voor zover in voorkomende gevallen een snellere budgettaire dekking mogelijk is, wordt op dergelijke activa overigens (resultaatafhankelijk) extra afgeschreven. De boekwaarden moeten dus nadrukkelijk als nog te dekken investeringsrestanten worden gezien.

 

Financiële vaste activa

Kapitaalverstrekkingen aan gemeenschappelijke regelingen en leningen u/g zijn opgenomen tegen nominale waarde. Zonodig is een voorziening voor verwachte oninbaarheid in mindering gebracht.

Participaties in het aandelenkapitaal van NV’s en BV’s (kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen in de zin van het BBV) zijn gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van de aandelen. Indien de waarde van de aandelen onverhoopt structureel mocht dalen tot onder de verkrijgingsprijs zal afwaardering plaatsvinden. Tot dusver is een dergelijke afwaardering gelukkig niet noodzakelijk gebleken. De actuele waarde ligt ruim boven de verkrijgingsprijs.

De obligatieportefeuille is gewaardeerd tegen de verwachte aflossingswaarde. Het verschil met de destijds betaalde verkrijgingsprijs is als transitorische (rente)post in de balans opgenomen. Dit verschil wordt in het resultaat opgenomen in de (gemiddeld) resterende looptijd tot aflossing/uitloting.

Bijdragen aan activa van derden worden op basis van individuele raadsbesluiten geactiveerd. Dergelijke geactiveerde bijdragen zijn gewaardeerd tegen het bedrag van de verstrekte bijdragen, verminderd met afschrijvingen. De verleende bijdragen worden afgeschreven in de periode waarin het betrokken actief van de derde op basis van de door de gemeente gestelde voorwaarden moet bijdragen aan de publieke taak.

Van een deelneming is krachtens artikel 1 lid d BBV sprake als de gemeente participeert in het aandelenkapitaal van een NV of BV.

 

Vlottende activa

Voorraden

De nog niet in exploitatie genomen bouwgronden zijn gewaardeerd tegen verkrijgingsprijs, dan wel lagere marktwaarde. Er wordt geen rente bijgeschreven op de boekwaarde van deze voorraden.

De als onderhanden werken opgenomen bouwgronden in exploitatie zijn gewaardeerd tegen de vervaardigingsprijs, dan wel de lagere marktwaarde. De vervaardigingsprijs omvat de kosten die rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend (zoals grondaankopen en kosten van bouw- en woonrijp maken), alsmede een redelijk te achten aandeel in de rentekosten en de administratie- en beheerskosten. Winsten uit de grondexploitatie worden slechts genomen indien en voor zover die met voldoende mate van betrouwbaarheid als gerealiseerd aangemerkt kunnen worden. Zolang daarvan geen sprake is, worden de

verkregen verkoopopbrengsten ten volle op de vervaardigingskosten in mindering gebracht.

 

Vorderingen en overlopende activa

De vorderingen worden gewaardeerd tegen  nominale waarde. Voor verwachte oninbaarheid is een voorziening in mindering gebracht. De voorziening wordt statisch bepaald op basis van de geschatte inningskansen.

 

Liquide middelen en overlopende posten.

Deze activa worden tegen nominale waarde opgenomen.

 

Voorzieningen

Voorzieningen behoren tot het vreemd vermogen (schuld) van de gemeente. Om deze reden kunnen voorzieningen ultimo verslagjaar geen negatieve stand kennen. Voorzieningen worden gewaardeerd op de contante waarde van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies.

 

Vaste schulden

Vaste schulden worden gewaardeerd tegen de nominale waarde, verminderd met gedane aflossingen. De vaste schulden hebben een rentetypische looptijd van één jaar of langer.

 

Vlottende passiva

De vlottende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde.

 

Borg- en Garantstellingen

Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, is buiten telling het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen. Overigens is in de toelichting op de balans nadere informatie opgenomen.

 

 

Balans

Balans Activa

Terug naar navigatie - Balans Activa
ACTIVA
Vaste Activa
Hier moest even veel tekst komen zodat het op 2 regels komt :) 31-12-2019 31-12-2018
Immateriele vaste activa Bijdragen aan activa in eigendom van derden 923.666 884.250
Totaal Immateriele vaste activa 923.666 884.250
1 - Totaal 923.666,40
Materiele vaste activa Gronden in erfpacht uitgegeven 312.321 312.321
Investeringen met een economisch nut 19.924.429 20.058.380
Investeringen met economisch nut waarvoor ter bestrijding vd kosten een heffing kan worden geheven 6.748.005 7.021.359
Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut 5.540.728 4.988.080
Totaal Materiele vaste activa 32.525.483 32.380.140
2 - Totaal 32.525.482,99
Financiele vaste activa Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen 462.556 462.556
Overige langlopende leningen 453.400 453.400
Overige uitzettingen met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer 750.446 744.832
Totaal Financiele vaste activa 1.666.402 1.660.788
3 - Totaal 1.666.402,18
Vaste Activa-Totaal Vaste Activa-Totaal 35.115.552 34.925.177
Vlottende Activa
Hier moest even veel tekst komen zodat het op 2 regels komt :) 31-12-2019 31-12-2018
Voorraden Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie 204.381 89.830
Gereed product en handelsgoederen 2.344 1.044
Totaal Voorraden 206.724 90.874
4 - Totaal 206.724,23
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar Vorderingen op openbare lichamen 1.506.784 1.309.680
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 200.000 300.000
Overige vorderingen 1.438.666 598.033
Totaal Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 3.145.450 2.207.713
5 - Totaal 3.145.449,69
Liquide middelen Kassaldi 1.230 1.286
Banksaldi 175.474 146.896
Totaal Liquide middelen 176.705 148.182
6 - Totaal 176.704,56
Overlopende activa Overige nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen die tlv volgende begrotingsjaren komen 144.066 638.316
Totaal Overlopende activa 144.066 638.316
7 - Totaal 144.065,75
Vlottende Activa-Totaal Vlottende Activa-Totaal 3.672.944 3.085.085
Totaal activa Totaal activa 38.788.496 38.010.262
Geheel - Totaal 38.788.496 38.010.262
9-jul-2020 9:15:40

Balans Passiva

Terug naar navigatie - Balans Passiva
PASSIVA
Vaste passiva
Hier moest even veel tekst komen zodat het op 2 regels komt :) 31-12-2019 31-12-2018
Eigen Vermogen Algemene reserve 3.398.239 3.447.409
Bestemmingsreserves 2.149.541 1.560.452
Het gerealiseerde resultaat volgend uit een overzicht van baten en lasten in de jaarrekening -122.530 4.069
Totaal Eigen Vermogen 5.425.250 5.011.930
1 - Totaal 5.425.250,33
Voorzieningen Voorzieningen 2.304.239 1.957.012
Totaal Voorzieningen 2.304.239 1.957.012
2 - Totaal 2.304.239,24
Vaste schulden, met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer Onderhandse leningen van binnenlandse banken en financiële instellingen 27.792.000 28.996.000
Waarborgsommen 6.288 6.288
Totaal Vaste schulden, met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer 27.798.288 29.002.288
3 - Totaal 27.798.288,00
Vaste passiva-Totaal Vaste passiva-Totaal 35.527.778 35.971.230
Vlottende Passiva
Hier moest even veel tekst komen zodat het op 2 regels komt :) 31-12-2019 31-12-2018
Netto-vlottende schulden, met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar Kasgeldlen. aangegaan bij openb.lichamen als bedoeld in art.1, ond.a, van de Wet fin. decentr.overh. 0 0
Banksaldi 1.043 227
Overige Schulden 2.281.146 1.292.540
Totaal Netto-vlottende schulden, met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 2.282.188 1.292.767
4 - Totaal 2.282.188,37
Overlopende passiva Verplichtingen die een volgend jaar tot betaling komen 0 0
Ivm voorfinanciering uitk. met specifiek doel: ontvangen van het Rijk 17.674 10.421
Ivm voorfinanciering uitk. met specifiek doel: ontvangen van overige Nederlandse overheidslichamen 57.575 0
Overige vooruitontvangen bedragen die tbv de volgende begrotingsjaren komen 903.280 735.844
Totaal Overlopende passiva 978.530 746.265
5 - Totaal 978.529,86
Vlottende Passiva-Totaal Vlottende Passiva-Totaal 3.260.718 2.039.032
Totaal activa Totaal activa 38.788.496 38.010.262
Geheel - Totaal 38.788.496 38.010.262
9-jul-2020 9:17:17

Toelichting op de balans

Activa

Terug naar navigatie - Activa

Vaste activa

Immateriële vaste activa

Met ingang van 2016 worden de bijdragen aan activa in eigendom van derden verantwoord onder de immateriële vaste activa. Bijdragen aan activa in eigendom van derden worden geactiveerd indien aan de volgende eisen is voldaan: vlottende

- Er is sprake van een investering door een derde;

- De investering draagt bij aan de publieke taak;

- De derde heeft zich verplicht tot het daadwerkelijk investeren op een wijze zoals is overeengekomen;

- De bijdrage kan door de gemeente worden teruggevorderd, indien de derde in gebreke blijft of de gemeente anders recht kan doen gelden op de activa die samenhangen met de investering.

  Boekwaarde per 31-12-2019 Boekwaarde per 31-12-2018
Bijdrage aan activa in eigendom van derden 923.667 894.250
Totaal      
923.667 894.250

 

De post immateriële vaste activa kan als volgt worden gespecificeerd:

  Oorspronkelijke bijdrage Boekwaarde per 31-12-2019
Kunstgrasvelden OFC 850.000 326.138
Kunstgrasveld OKV 191.756 171.393
Bijdrage sporthal SSO (2012) 300.000 236.311
Bijdrage sporthal SSO (2015) 350.000 189.825
Totaal      
1.691.756 923.667

 

Materiële vaste activa

Materiële vaste activa zijn fysiek aanwezige activa. Het BBV kent de volgende soorten vaste activa:

- investeringen met een economisch nut;

- investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven;

- investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut.

 

De materiële vaste activa bestaat uit de volgende onderdelen:

  Boekwaarde per 31-12-2019 Boekwaarde per 31-12-2018
In erfpacht uitgegeven gronden 312.321 312.321
Investeringen met een economisch nut waarvan ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven 6.748.006 7.021.361
Overige investeringen met een economisch nut 19.924.424 20.058.375
Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut 5.540.737 4.988.087
Totaal      
32.525.488 32.380.144

 

Specificatie van de hierboven genoemde posten:  

Omschrijving investeringen Boekwaarde 31-12-2018 Investeringen 2019 Des-investeringen 2019 Afschrijving 2019 Bijdrage derden 2019  Boekwaarde 31-12-2019
In erfpacht uitgegeven gronden 312.321 0 0 0 0 312.321
Totaal 312.321 0 0 0   312.321

In erfpacht uitgegeven gronden zijn gewaardeerd tegen verkrijgingsprijs. De boekwaarde van de erfpachtgronden is in het boekjaar niet gemuteerd.

 

Het onderstaand overzicht geeft het verloop van de boekwaarde weer van de investeringen met economisch nut, waarvoor een heffing kan worden geheven:

Omschrijving investeringen Boekwaarde 31-12-2018 Investeringen 2019 Des-investeringen 2019 Afschrijving 2019 Bijdrage derden 2019  Boekwaarde 31-12-2019
Investeringen met een economisch nut waarvoor ten bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven 7.021.361 0 0 273.355 0 6.748.006
Totaal 7.021.361 0 0 273.355 0
6.748.006

 

Het onderstaand overzicht geeft het verloop van de boekwaarde weer van de overige  investeringen met economisch nut:

Omschrijving investeringen Boekwaarde 31-12-2018 Investeringen 2019 Des-investeringen 2019 Afschrijving 2019 Bijdrage derden 2019  Boekwaarde 31-12-2019
Gronden en terreinen 1.038.813 0 0 12.393 0 1.026.420
Woonruimten 415.084  0 0 3.861 0 411.223
Bedrijfsgebouwen 18.189.438 281.718 202.660 230.502 0 18.037.994
Vervoermiddelen 205.561 0 0 28.525 0 177.036
Machines en apparaten 209.479 82.091 0 19.820 0 271.752
Totaal 20.058.375 363.809 202.660 295.101 0
19.924.425

 

Het onderstaand overzicht geeft het verloop van de boekwaarde weer van de investeringen met maatschappelijk nut:

Omschrijving investeringen Boekwaarde 31-12-2018 Investeringen 2019 Des-investeringen 2019 Afschrijving 2019 Bijdrage derden 2019  Boekwaarde 31-12-2019
Grond-weg en waterbouwkundige werken met maatschappelijk nut 4.988.088 1.281.061 368.723 359.689 0 5.540.737
Totaal 5.304.895 31.047 0 347.862 0
5.540.737

 

Totaaloverzicht van de stand van zake met betrekking tot investeringen en investeringskredieten in 2019: 

 

Toelichting op de mutaties van de investeringen:

Uitkoopregeling woningen onder hoogspanningsmasten

In 2019 zijn aangekocht de woningen Kerkstraat 105 en Zuideinde 180. Voor deze woningen is een subsidie ontvangen van Tennet.                                                                                                                                                                                                                          

Herinrichting Zuideinde

In 2019 heeft de herinrichting plaats gevonden. Deze wordt afgerond in 2020.

Bruggen

Door de omleidingsroute van het Zuideinde, moesten de geplande werkzaamheden aan de brug op de Dors versneld worden doorgevoerd, en zijn ten laste van het krediet geboekt.

Geluidinstallatie Kunstgreep

In 2019 zijn conform planning de geluid- en beeldapparatuur in de raadszaal vervangen.

Uitbreiding Noorderschool inpandig

Vanuit SPOOR is de afrekening ontvangen van de inpandige verbouwing van de Noorderschool voor een extra lokaal.

Bijdrage aan sporthal SSO

In 2019 is het dak geïsoleerd van de sporthal. Dit valt binnen het renovatiebudget, zoals vastgesteld in 2011. In 2020 resteert de nieuwe vloer.

 

Financiële vaste activa

De financiële vaste activa is gewaardeerd tegen de oorspronkelijke verkrijgingsprijs, de jaarlijkse aflossingen, afschrijvingslasten en eventuele afwaarderingen. Het verloop van de financiële vaste activa gedurende het jaar 2018 wordt in onderstaand schema weergegeven:

Omschrijving investeringen Boekwaarde 31-12-2018 Investeringen 2019 Des-investeringen 2019 Afschrijving 2019 Bijdrage derden 2019  Boekwaarde 31-12-2019
Kapitaalverstrekkingen            
- deelnemingen BNG 56.189         56.189
- deelnemingen EZW 907         907
- deelnemingen Alliander 401.475         401.475
- deelnemingen OD            IJmond 3.985         3.985
Leningen aan:            
- overige langlopende leningen 453.400         453.400
- overige uitzettingen langer dan één jaar 744.832

5.615

      750.447
Totaal 1.660.788 5.615 0 0 0
1.666.403

 

Toelichting mutaties:  

  • Overige langlopende leningen
  • Overige uitzettingen, langer dan één jaar
    Het betreft hier de uitgezette gelden bij de SVN (Stichting Volkshuisvesting Nederland). De investering betreft een stijging van de gelden door ontvangen rente op uitgezette leningen.

 

Vlottende activa

Voorraden

De in de balans opgenomen voorraden worden uitgesplitst naar de volgende categorieën:

  Boekwaarde per 31-12-2019 Boekwaarde per 31-12-2018
Grond- en hulpstoffen, gespecificeerd naar:    
- onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie

204.381

89.829
- gereed product en handelsgoederen 2.344 1.044
Totaal      
206.725 90.873

 

Specificatie onderhanden werk en bouwgronden in exploitatie:

Complex

Boekwaarde

31-12-'18

Verlies-

voorz.

Winst name

'12-'19

Balans

31-12-'18

Investering

2019

Desinvestering 2019

Winst name

2019

 Boekwaarde 31-12-'19
Ambacht 75.998 0 0 75.998 103.732 0 0 179.730
Dr. Boomstraat 13.831 0 0 13.831 0 1.840 0 11.991
Radio 9 terrein 0 0 0 0 12.660 0 0 12.660
Totaal 89.829 0 0 89.829 116.392
1.840 0 204.381

Toelichting op bouwgronden in exploitatie:

Het betreft hier geen expliciete grondexploitatie, maar een tweetal gemeentegronden, die in 2019 zullen worden verkocht, waarvoor in 2017 en in 2018 kosten zijn gemaakt.

  • De Ambacht
    De grondexploitatie Ambacht is destijds opgeknipt in drie delen, te weten
    - aanpassen kruising Ambacht - Kolkweg;
    - bouwrijp maken van de groenstrook;
    - parkeerterrein en revitalisering van de Ambacht.
  • Dr. Boomstraat (voormalige voetbalkooi)
  • Radio 9 terrein

 

Uitzettingen korter dan één jaar

De uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar worden gewaardeerd tegen nominale waarde. Voor verwachte oninbaarheid is een voorziening in mindering gebracht. Deze voorziening wordt jaarlijks opnieuw bepaald.

De in de balans opgenomen uitzettingen met een looptijd van één jaar of minder kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Uitzettingen korter dan één jaar Boekwaarde per 31-12-2019 Boekwaarde per 31-12-2018
Debiteuren 817.360 435.735
Schatkistbankieren 200.000 300.000
BTW compensatiefonds en Omzetbelasting 1.506.784 1.262.184
Overige vorderingen 621.307 144.475
Totaal      
3.145.451 2.142.394

 

Specificatie van het hierboven genoemde saldo debiteuren:  

Uitzettingen Debiteuren eigen beheer Debiteuren belastingen Debiteuren sociale zaken Overige vorderingen Totaal Waarvan openbare lichamen
Debiteuren 2011 3.435       3.435  
Debiteuren 2012 15.000       15.000  
Debiteuren 2013            
Debiteuren 2014            
Debiteuren 2015            
Debiteuren 2016            
Debiteuren 2017            
Debiteuren 2018 322       322  
Debiteuren 2019 502.114 173.658 373.122   1.048.894 5.857
Overige vorderingen       65.000 65.000  
Subtotaal 520.871 173.658 373.122 65.000 1.132.651  
Voorzieningen -47.363 -0 -137.928 -65.000 -250.291  
Totaal      
473.507 173.658 235.194 0
817.360 5.857

Voor de invordering van belastingdebiteuren over der periode 2012-2019 worden de volgende percentages gehanteerd met het oog op oninbaarheid.

2019: 0%

2018: 10%

2017: 25 %

2016: 50 %

2015: 100%

2014: 100 %

2013: 100 %

2012: 100 %

2011: 100 %

 Vorderingen op Nederlandse overheidslichamen Boekwaarde per 31-12-2019 Boekwaarde per 31-12-2018
Debiteuren en overige vorderingen 5.857 0
Schatkistbankieren 200.000 300.000
BTW compensatiefonds 1.461.339 1.282.184
Totaal      
1.667.196 1.582.184

 

Op 15 december 2013 is de wet Verplicht Schatkistbankieren van kracht geworden. Dit houdt in dat decentrale overheden hun overtollige middelen (gelden op rekening-courant bij de bank boven een bepaald drempelbedrag) aan moeten houden bij het Ministerie van Financiën (de schatkist). Het doel hiervan is het verlagen van de EMU-schuld van de collectieve sector. Doordat de decentrale overheden hun tijdelijk overtollige gelden aanhouden in de schatkist, wordt de externe financieringsbehoefte van het Rijk verminderd. De gemeenten hebben een rekening-courant bij de schatkist waar gelden op aangehouden kunnen worden. Voor Oostzaan is het zogenaamde drempelbedrag € 250.000,-.

Per kwartaal mag het totaal van alle liquide middelen op de diverse bankrekeningen en in kas niet boven dit bedrag uitkomen.

 

Uit onderstaande berekeningen per kwartaal blijkt dat de gemeente Oostzaan het maximum drempelbedrag niet heeft overschreden.

 

Liquide middelen

Het saldo van de liquide middelen bestaat uit de volgende componenten:

 Liquide middelen Boekwaarde per 31-12-2019 Boekwaarde per 31-12-2018
Kassaldi 1.230 1.286
Banksaldi 175.475 146.896
Totaal      
176.705 148.182

 

Overlopende activa

De post overlopende activa kan als volgt worden onderscheiden:

 

Overlopende activa Boekwaarde per 31-12-2019 Boekwaarde per 31-12-2018
Nog te ontvangen bedragen en transitorische posten 144.066 677.685
Totaal      
144.066 677.685

 

Toelichting:

Het bedrag is opgebouwd uit vooruitbetaalde kosten en nog te ontvangen posten per balansdatum 31 december 2019.

 

PASSIVA

Terug naar navigatie - PASSIVA

Eigen vermogen

Het in de balans opgenomen eigen vermogen bestaat uit de volgende posten:

Eigen vermogen Boekwaarde per 31-12-2019 Boekwaarde per 31-12-2018
Algemene reserve 3.398.239 3.447.409
Bestemmingsreserves 2.149.541 1.560.452
Totaal reserves 5.547.780 5.007.861
Resultaat voor bestemming -118.500 4.069
Totaal

5.429.280

5.011.930

 

Toelichting op mutaties in reserves 2019

Terug naar navigatie - Toelichting op mutaties in reserves 2019

 

 

Onder "bestemming resultaat vorig boekjaar" staat de verdeling van het rekeningresultaat 2018, zoals deze is vastgesteld bij de jaarstukken 2018 conform raadsvoorstel rv 18/34.

Programma 1 Dienstverlening

  • Reserve EGEM-I:

    In het  najaarsbericht 2019 is een onttrekking opgenomen van € 2.500,- ten behoeve van het klantgeleidesysteem. Het najaarsbericht is vastgesteld met raadsvoorstel RV19/54.

 

Programma 2 Ruimtelijke ontwikkeling

  • Reserve BGT:

    In de primaire begroting 2020 is een onttrekking opgenomen van € 13.000,- ter financiering van de incidentele kosten van de BGT. Deze werkzaamheden hebben niet plaatsgevonden in 2019, de onttrekking heeft om deze reden ook niet plaatsgevonden. Binnen dit kader wordt de vertraging van de werkzaamheden op het gebied van de BGT het restant van het budget toegevoegd aan de reserve BGT.

 

Programma 3 Sociaal Domein

  • Reserve Aanpak sociaal domein:

    Door middel van Raadsvoorstel RV19/01 wordt een bedrag van € 100.000,- onttrokken uit de Algemene Reserve en overgeboekt naar deze reserve, ter financiering van de uitgaven ten laste van dit project in 2019.

  • Reserve initiatieven voor en door jongeren:

    In het  najaarsbericht 2019 is een storting ten behoeve van deze reserve opgenomen.

  • Reserve sociaal domein
    Gedurende het boekjaar 2019 is de reserve Sociaal Domein als volgt gemuteerd:
      2019
    Saldo reserve sociaal domein  01-01-2019 € 62.467,-
    Bij: Dotatie aan reserver conform primaire begroting 95.000,-
    Bij:  conform storting in najaarsbericht ten behoeve van transformatieplan 28.312,-
    Af: conform onttrekking zoals opgenomen in najaarsbericht 2019 tbv kosten jeugd - 157.000,-
    Saldo Reserve Sociaal domein per 31-12-2019 28.779,-

 

  • Het saldo per 31 december 2019 is bestemd voor het transformatieplan Jongeren, waarvan in het najaarsbericht is voorgesteld om hiervoor € 20.000 te bestemmen in de reserve sociaal domein. Het restant, zijnde € 8.779,- kan in 2020 worden ingezet voor onvoorziene uitgaven binnen het sociaal domein.

Programma 5 Leefomgeving

  • Reserve gebouwenbeheer:

    Deze reserve wordt ingezet als egalisatiereserve voor de kosten van gebouwenonderhoud. In 2018 zijn de werkelijke lasten € 36.565,- lager dan begroot. Dit bedrag wordt toegevoegd aan de reserve conform de meerjarenonderhoudsplanning.

  • Reserve projecten en openbaar groen:

    De boekwinst uit de verkoop van de schoolwoningen is door vaststelling van het voorjaarsbericht geplaatst in deze reserve. In 2020 zullen conform de doelstelling van deze reserve aan de raad voorstellen worden gedaan voor de inzet van deze reserve.

  • Reserve asfalteren projecten:

    Jaarlijks wordt een deel van deze reserve ingezet ter financiering van kapitaallasten maatschappelijk nut. Deze constructie geldt tot en met 2019, dan is het saldo van deze reserve nihil.

  • Reserve bruggen:

    Deze reserve wordt ingezet als egalisatiereserve voor de kosten van het onderhoud bruggen. In 2019 zijn de werkelijke lasten € 35.519,- lager dan begroot. Dit bedrag wordt toegevoegd aan de reserve conform de meerjarenonderhoudsplanning.

 

Programma 6 Bestuur en organisatie

  • Het verloop van de Algemene reserve is in 2019 als volgt:

Het verloop van de Algemene Reserve gedurende het jaar 2019 is als volgt:

Algemene reserve per 01-01-2019
3.447.409
Bij: rekeningresultaat conform resultaatbepaling 2018 4.069
Bij: conform begroting worden de inkomsten precario voor xxx % toegevoegd aan de Algemene Reserve 262.221
Af: conform RV 19/01 onttrekking ten behoeve van integrale aanpak Sociaal Domein -100.000
Af: conform RV 18/32 een incidentele onttrekking ten behoeve van OVER-gemeenten -215.460

Algemene reserve per 31-12-2019, exclusief rekeningresultaat 2019

3.398.239

(bedragen in Euro's)

 

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen

Voorzieningen behoren tot het vreemd vermogen (schulden) van de gemeente. Voorzieningen worden gewaardeerd op de contante waarde c.q. het nominale bedrag van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies. De vorming van een voorziening, dan wel een dotatie aan een reeds bestaande voorziening, is een last in het betreffende boekjaar verantwoord. Alle aanwendingen aan voorzieningen zijn rechtstreeks ten late van de voorziening gebracht en in het verslagjaar niet ten laste van de exploitatie verantwoord. Aan voorzieningen ter egalisatie van (onderhouds)lasten van kapitaalgoederen over meerdere begrotingsjaren ligt een actueel (beheer)plan ten grondslag. Uitgevoerd achterstallig onderhoud is daarbij ten laste gebracht van de exploitatie.  

Voorzieningen voor verplichtingen Boekwaarde per 31-12-2019 Boekwaarde per 31-12-2018
Pensioenvoorziening 1.577.024 1.333.630
Voorziening afval 15.000 15.000
Voorziening egalisatie riolering 454.812 373.479
Voorziening Riool 230.403 230.403
Voorziening Kunstgreep 19.000 500
Voorziening sporttoestellen 8.000 4.000
Totaal      
2.304.239 1.957.012

 

Het verloop van de voorzieningen in 2019 wordt in onderstaand schema weergegeven:

 

Toelichting:

  • Voorziening egalisatie riolering:
    Conform de voorschriften van de BBV wordt jaarlijks het efficiency-voordeel op het product riolering toegevoegd aan deze voorziening.
  • Voorziening De Kunstgreep:
    Conform de begroting 2019 wordt jaarlijks een toevoeging aan de voorziening gedaan voor toekomstig onderhoud aan theatervoorzieningen.
  • Om het uiteindelijke doel-vermogen te bereiken, wordt een bedrag van € 243.394,- toegevoegd aan de voorziening, conform de opgaven van het pensioenfonds.
  • Jaarlijks wordt een bedrag van € 4.000,- toegevoegd aan de voorziening ten behoeve van de sporttoestellen van De Greep.

Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar

Terug naar navigatie - Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar

De vaste schulden zijn gewaardeerd tegen de nominale waarde (hoofdsom) verminderd met het totaal van de gedane aflossingen. De vaste schulden hebben een rentetypische looptijd van één jaar of langer.

De onderverdeling van de in de balans opgenomen langlopende schulden is als volgt:

Schulden langer dan één jaar Boekwaarde per 31-12-2019 Boekwaarde per 31-12-2018
Binnenlandse banken en overige financiële instellingen 27.792.000 28.996.000
Waarborgsommen 6.288 6.288
Totaal      
27.798.288 29.002.288

 

In onderstaand schema wordt het verloop weergegeven van de vaste schulden over het jaar 2019:

De totale rentelast voor het jaar 2019 met betrekking tot de vaste schulden bedraagt € 912.117,-.

 

Waarborgsommen

Dit bedrag is opgebouwd uit ontvangen waarborgsommen conform de diverse huurcontracten. Het betreft hier nog uitsluitend de waarborgsommen op verhuur van openbaar groen.

Vlottende passiva

Terug naar navigatie - Vlottende passiva

Onder de netto vlottende schulden korter dan één jaar zijn opgenomen:

Vlottende passiva Boekwaarde per 31-12-2019 Boekwaarde per 31-12-2018
Schulden < 1 jaar 1.374.963 1.292.540
Te betalen aan openbare lichamen 704.740 0
Te betalen pensioenpremie 5.570 0
Te betalen belastingen en sociale premies 28.801 0
Banksaldi 1.042 227
Zorgnet 167.413 0
BNG kasgeldlening 0 0
Totaal      
2.282.529 1.292.767

 

Toelichting

De post "schulden < 1 jaar" bestaat voornamelijk uit het crediteurensaldo per 31-12-2019.

 

Overlopende passiva

De in de balans opgenomen korte schulden kunnen als volgt gespecificeerd worden:

Overlopende passiva Boekwaarde per 31-12-2019 Boekwaarde per 31-12-2018
Van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen, nog te besteden voorschotten op specifieke uitkeringen 75.248 10.421
Nog te betalen bedragen

723.282

735.843
Overige vooruitontvangen bedragen 0 0
Totaal      
798.530 746.264

 

De in de balans opgenomen post "Van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotten op specifieke uitkeringen" kunnen als volgt worden gespecificeerd:

 

 

 

Toelichting op de post "Van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotten op specifieke uitkeringen:

  1. Uitkoopregeling TNO hoogspanningsmasten
    Met de uitkoopregeling kunnen eigenaren van woningen die recht onder een hoogspanningslijn staan hun woning verkopen aan de gemeente. De gemeente krijgt de kosten voor de aankoop, de taxatie, de sloop en de ambtelijke inzet vergoed door het ministerie van Economische Zaken (EZ). In Oostzaan zijn nog geen sloopkosten aangevraagd omdat er ook nog plan voor verplaatsing loopt. De sloopkosten kunnen tot 31-12-2021 worden aangevraagd.
  2. Lokale maatregelen luchtkwaliteit
    In 2017 is de afrekening getoetst door de provincie. De afrekening van de subsidie Lokale maatregelen luchtkwaliteit zou plaatsvinden in 2018, en ook nog niet in 2019. De subsidie omvat een oorspronkelijk bedrag van € 315.860,-. Dit bedrag is in de jaren 2011-2014 besteedt aan de realisatie van een aardgasstation op Skoon, het fietspad en fietsbrug op Skoon, aanschaf electrische auto, snel-laadpaal op de Begoniastraat en aanpassing van diverse fietsroutes in Oostzaan.
  3. Coentunnel West
    In 2018 is een bijdrage van de provincie ontvangen voor de aanpassingen van de Ambacht.
  4. BTW Spuk
    Met ingang van 2019 valt de BTW op sportaccomodaties onder de nieuwe SPUK regeling. De BTW dient te worden aangevraagd op basis van begroting, en verantwoordt middels de SiSa verantwoording aan het rijk. Op basis van de aanvraag is een ratio van 81,7% van de aanvraag reeds ontvangen.  Op basis van de uiteindelijke verantwoording zal het restant worden uitgekeerd, mits landelijk niet het plafond wordt overschreden.
  5. Onderwijs achterstanden
    Met ingang van 2019 ontvangt de gemeente Oostzaan extra geld voor het onderwijs achterstandenbeleid. Het bedrag is nog niet volledig ingezet in 2019, en mag in 2020 worden besteedt.

 

De in de balans opgenomen post "nog te betalen bedragen" kan als volgt worden gespecificeerd:

Specificatie van nog te betalen bedragen Boekwaarde per 31-12-2019 Boekwaarde per 31-12-2018
Nog te betalen kosten 423.002 421.128
Nog te betalen rente 2019 299.914 312.313
Tussenrekening subsidie zwerfvuil 0 3.821
Nog te betalen sociale premies 366 -1.419
Totaal      
723.282 735.843

Waarborgen en afgegeven garanties

Terug naar navigatie - Waarborgen en afgegeven garanties

Buiten de balanstelling wordt het totaal aan afgegeven gewaarborgde geldleningen opgevoerd. Het betreft een overzicht van verstrekte waarborgen en garanties aan natuurlijke- en rechtspersonen, welke door de gemeente Oostzaan gewaarborgd zijn. Dit overzicht kan als volgt worden opgesteld:

Waarborgen en garanties Oorspronkelijk bedrag Stand per 31-12-2019 Percentage Boekwaarde 31-12-2019 Boekwaarde 31-12-2018
Gewaarborgde geldleningen overig 2.953.355 2.028.963 100% 2.028.963 2.065.223
Gewaarborgde geldleningen WSW 40.528.356

26.992.486

50% 13.496.243 14.056.369
Garantstellingen 992.579 786.524 100% 786.524 786.524
Totaal      
44.474.290 29.807.973   16.311.730 19.908.116

NB. Van de garantstellingen zijn niet van alle banken de oorspronkelijke hoofdsaldi beschikbaar.

In 2019 is voor een bedrag van € 0,- uitbetaald wegens de verleende borg- en garantstellingen.

Niet uit de balans blijkende verplichtingen

Terug naar navigatie - Niet uit de balans blijkende verplichtingen

Langlopende financiële verplichtingen

De gemeente is voor een aantal toekomstige jaren verbonden aan verschillende, niet uit de balans blijkende, financiële verplichtingen. Hieronder volgt een opsomming van de belangrijkste van deze verplichtingen:

  • Ophalen huisvuil
    Voor het ophalen van huisvuil is een contract vanaf 1 januari 2014 t/m 31 december 2017. Voor het jaar 2018 en 2019 is het contract verlengd met een jaar, en heeft in 2019  de aanbesteding voor het ophalen van huisvuil plaatsgevonden.  Het jaarlijkse termijn bedraagt € 270.000,-.
  • Netwerk en levering elektriciteit
    Voor energie is een contract afgesloten met Greenchoice. Het jaarlijkse termijn bedraagt € 175.000,-.
  • Projectbegeleiding
    Voor schoonmaak is een contract afgesloten voor de periode 01 januari 2019 t/m 31 december 2023 + 4 keer de optie tot verlening van 12 maanden. .Het jaarlijkse termijnbedrag bedraagt ongeveer € 75.000,-.
  • Eigen bijdrage op grond van de WMO
    Een aanvrager van een voorziening, hulp in de huishouding of een financiële tegemoetkoming (persoonsgebonden budget) is op grond van de WMO een bijdrage verschuldigd. De wetgever heeft bepaald dat de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdrage wordt uitgevoerd door het CAK. De informatie van het CAK (om privacyredenen beperkt) is ontoereikend om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen. Door de systematiek te kiezen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald dat de verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen op grond van de WMO geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat door de gemeenten geen zekerheid omtrent omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen worden verkregen. 

 

Programmarekening 2019

Terug naar navigatie - Programmarekening 2019

Onderstaand treft u een overzicht aan van de baten en lasten, samengevat per programma. De verschillen tussen realisatie en begroting zijn verklaard bij de programmaverantwoording in Deel 1.

Overzicht van baten en lasten 2018 en primaire begroting 2019

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten 2018 en primaire begroting 2019
Programma Bedrag werkelijk uitgaven 2018 Bedrag werkelijk inkomsten 2018 Bedrag werkelijk saldo 2018 Bedrag primair begroot uitgaven 2019 Bedrag primair begroot inkomsten 2019 Bedrag primair begroot saldo 2019
01 Dienstverlening 983.069 381.497 -601.571 1.286.327 402.878 -883.449
02 Ruimtelijke ordening 467.439 120.547 -346.893 358.589 90.000 -268.589
03 Sociaal domein 6.812.746 1.391.792 -5.420.954 6.202.874 1.291.090 -4.911.784
04 Maatschappelijke participatie 1.353.079 16.771 -1.336.308 1.448.772 9.500 -1.439.272
05 Leefomgeving 6.950.007 3.823.519 -3.126.488 7.101.022 3.694.392 -3.406.630
06 Bestuur en organisatie 3.076.104 13.461.114 10.385.010 3.691.315 14.643.486 10.952.171
Gerealiseerd totaal van saldo van baten en lasten 19.642.444 19.195.239 -447.205 20.088.899 20.131.346 42.447
40 Mutaties in reserves 645.501 1.096.775 451.274 362.072 319.625 -42.447
50 Kostenplaatsen 0 0 0 0 0 0
Gerealiseerd totaal van saldo van baten en lasten 645.501 1.096.775 451.274 362.072 319.625 -42.447
Gerealiseerd resultaat 20.287.945 20.292.014 4.069 20.450.971 20.450.971 0
9-jul-2020 9:15:21 Verversingsdatum: 01-mei-2020

Overzicht van baten en lasten begroting 2019 inclusief begrotingswijzigingen en jaarrekeningcijfers 2019

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten begroting 2019 inclusief begrotingswijzigingen en jaarrekeningcijfers 2019
Programma Begroot incl. wijz. uitgaven 2019 Begroot incl. wijz. inkomsten 2019 Begroot incl. wijz. saldo 2019 Bedrag werkelijk uitgaven 2019 Bedrag werkelijk inkomsten 2019 Bedrag werkelijk saldo 2019 Verschil begr/werk 2019 Voordelig/ nadelig
01 Dienstverlening 1.305.708 353.278 -952.430 1.301.167 424.672 -876.495 75.935 voordelig
02 Ruimtelijke ordening 650.089 377.000 -273.089 441.882 212.603 -229.279 43.810 voordelig
03 Sociaal domein 6.770.465 1.527.426 -5.243.039 7.049.866 1.605.810 -5.444.056 -201.017 nadelig
04 Maatschappelijke participatie 1.523.822 649.900 -873.922 1.590.434 799.062 -791.372 82.550 voordelig
05 Leefomgeving 7.261.969 3.835.277 -3.426.692 7.238.987 3.887.731 -3.351.256 75.436 voordelig
06 Bestuur en organisatie 4.182.733 15.021.872 10.839.139 4.328.956 15.434.735 11.105.779 266.640 voordelig
Gerealiseerd totaal van saldo van baten en lasten 21.694.786 21.764.753 69.967 21.951.291 22.364.612 413.321 343.354 voordelig
40 Mutaties in reserves 1.121.472 1.051.505 -69.967 1.085.463 549.613 -535.850 -465.883 nadelig
50 Kostenplaatsen 0 0 0 0 0 0 0
Gerealiseerd totaal van saldo van baten en lasten 1.121.472 1.051.505 -69.967 1.085.463 549.613 -535.850 -465.883 nadelig
Gerealiseerd resultaat 22.816.258 22.816.258 0 23.036.755 22.914.225 -122.530 -122.530 nadelig
9-jul-2020 9:17:14 Verversingsdatum: 01-mei-2020

Begrotingsafwijkingen en begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Begrotingsafwijkingen en begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. In de toelichting op het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado) wordt begrotingsrechtmatigheid omschreven als:

"Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, alsmede de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautomatiseerde begroting en hiermee samenhangende programma's (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag, evenals het begrotingsjaar van belang zijn."

Op grond van bovenstaande definitie zijn diverse begrotingsoverschrijdingen te onderscheiden:

  • kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten;
  • kostenoverschrijdingen bij open-einde regelingen;
  • kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door niet direct gerelateerde opbrengsten;
  • kostenoverschrijdingen die niet binnen bestaand beleid passen, en ten onrechte niet tijdig zijn gesignaleerd;
  • kostenoverschrijdingen die niet binnen bestaand beleid passen, en bewust niet zijn gemeld;
  • kostenoverschrijdingen die achteraf als onrechtmatig zijn vastgesteld, (bijvoorbeeld subsidies of belastingdienst);
  • kostenoverschrijdingen geconstateerd na afloop van het begrotingsjaar;
  • kostenoverschrijdingen onrechtmatig geactiveerd;

In onderstaand schema is de begrotingsrechtmatigheid over 2019 opgesteld. In de toelichting zal op de onrechtmatigheid worden ingegaan. Door middel van het vaststellen van de jaarstukken 2019 worden de overschrijdingen door uw raad geaccepteerd.

Omschrijving   Begrote lasten incl. begr. wijzigingen Werkelijke lasten
Overschrijding Onrechtmatig?
1. Dienstverlening   1.305.708 1.301.167    
2. Ruimtelijke ontwikkeling   650.089 441.882    
3. Sociaal Domein   6.770.465 7.045.836 196.987 nee
4. Maatschappelijke participatie   1.523.822 1.596.691 72.869 nee
5. Leefomgeving   7.261.969 7.240.663    
6. Bestuur en organisatie   4.182.733 4.328.956 146.223 nee
           

 

Toelichting op de overschrijdingen

Programma 3

De kosten voor het Sociaal Domein zijn hoger dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door een lichte overschrijding op de WMO, alsmede een overschrijding op de jeugdzorg. In de tussentijdse rapportages voorjaarsbericht en najaarsbericht is hierover regelmatig gerapporteerd. Deze kosten zijn afhankelijk van de vraag. De overschrijding van deze open-einde regelingen is rechtmatig, alle uitgaven hebben binnen het bestaande beleid plaatsgevonden.

 

Programma 4

De overschrijding wordt veroorzaakt door de verkoop van de schoolwoningen aan de Voorn. De verkoop, bestaande uit de verkoopopbrengst, de boekwaarde van de gebouwen op het moment van verkoop, alsmede de gerealiseerde boekwinst worden in dit programma getoond. De boekwaarde van de panden wordt opgenomen in de lasten-kant van de begroting. De opbrengst komt in de baten-kant, maar die valt buiten deze scoop voor de rechtmatigheid.

 

Programma 6

De overschrijding wordt veroorzaakt door de dotatie aan de voorziening wachtgeld voor oud-bestuurders. In 2019 is de dotatie aan de voorziening € 243.394,-. Deze toevoeging aan de voorziening valt buiten de beoordeling op de rechtmatigheid.

 

Gerealiseerde algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Gerealiseerde algemene dekkingsmiddelen

Het overzicht van de Algemene dekkingsmiddelen bestaat uit de volgende componenten: 

- lokale heffingen

- algemene uitkering

- dividend

- saldo van de financieringsfunctie

- overige algemene dekkingsmiddelen

- inzet post onvoorzien

 

Lokale heffingen

Hieronder het overzicht van de lokale heffingen:

Belastingsoorten Raming begrotingsjaar
Realisatie begrotingsjaar
Onroerende zaakbelasting 1.996.000 2.091.612
Roerende zaakbelasting 7.000 5.637
Precariobelasting 487.000 527.896
Toeristenbelasting 168.800 221.868
Hondenbelasting 27.000 31.111
Totaal      
2.685.800 2.878.124

 

 

 

 

 

 

 

 

De werkelijke baten en lasten uit hoofde van lokale heffingen, waarvan de besteding niet gebonden is wijken ten opzichte van de begroting af met een bedrag van per saldo € 53.707,-. Dit betreft voornamelijk een aanpassing op het aantal strekkende meters electraleiding voor de heffing van precario, alsmede de voorlopige aanslag voor de toeristenbelasting 2018. De definitieve aanslag voor de toeristenbelasting wordt opgelegd na het ontvangen van de vastgestelde nachtregisters.

 

Algemene uitkering

Van alle gemeenten wordt verwacht dat in de jaarrekening over het verslagjaar 2019 de uitkering van het gemeentefonds wordt opgenomen conform de laatst gepubliceerde accresmededeling, zijnde de decembercirculaire 2019. 

Algemene uitkering Raming begrotingsjaar
Realisatie begrotingsjaar
Algemene uitkering 2019 11.396.539 11.587.947
Afwikkeling 2016 en 2017 20.000 29.307
     
11.416.539 11.617.254

De algemene uitkering uit het gemeentefonds is gekoppeld aan de uitgaven van het Rijk. Door bezuinigingen van het Rijk neemt de algemene uitkering af, terwijl hogere uitgaven door het Rijk de algemene uitkering laat stijgen. Zoals uit bovenstaand overzicht blijkt, valt de Algemene uitkering op realisatiebasis € 191.408,- hoger uit dan geraamd. Dit effect komt voort uit de decembercirculaire 2019.   Het accres, waarop de gepresenteerde cijfers zijn berekend, kan wijzigen in de meicirculaire 2020. Bij het opstellen van de jaarrekeningcijfers 2019 is hiermee nog geen rekening gehouden.

 

Dividend

Dividenden zijn verantwoord in het jaar waarin het besluit tot toekenning van het dividend door de Algemene vergadering van de vennootschap is genomen. Deze baten laten zich als volgt specificeren:

Dividend Raming begrotingsjaar
Realisatie begrotingsjaar
Bank Nederlandse gemeenten 70.580 70.580
EZW 88.000 88.000
Totaal      
158.580 158.580

De werkelijke baten uit hoofde van dividend wijken ten opzichte van de begroting niet af, door aanpassing van de budgetten in het najaarsbericht 2019.

 

Saldo financieringsfunctie

Het saldo van de financieringsfunctie bestaat uit de ontvangen rentebaten over de uitzettingen, alsmede de betaalde rentelasten over de aangegane leningen en over de aangetrokken middelen in rekeningcourant. Voornoemde baten en lasten laten zich als volgt specificeren:

Saldo financieringsfunctie Raming begrotingsjaar
Realisatie begrotingsjaar
Saldo financieringsfunctie 1.173.378 1.116.345
Rentelasten 943.436 912.117
     

Het verschil ontstaat door een tweetal oorzaken. Allereerst het saldo van de financieringsfunctie. Dit is de tegenrekening van de doorbelaste rente op investeringen. Door enkele vertragingen en uitstellen van investeringen wordt minder rente op de desbetreffende producten doorbelast. Dit geeft een fictief rentevoordeel van € 57.033-. Daarnaast is een werkelijk voordeel op de rentelasten te zien. Dit komt met name door de lage rentestand op korte kasgeldleningen. Gedurende het jaar 2019 zijn korte geldleningen afgesloten, met tot een maximum van het kasgeldlimiet.

 

Post Onvoorzien

Op de post "onvoorzien" staat het algemene budget voor onvoorziene uitgaven. Het saldo van de post onvoorzien bedraagt € 30.000,-. Dit bedrag is vastgesteld in de begroting 2019.

Overzicht van incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van incidentele baten en lasten

Incidentele baten en lasten zijn baten en lasten die zich maximaal drie jaar achtereen voordoen.

In de jaarstukken 2019 zijn de volgende incidentele bedragen verwerkt:

Programma Omschrijving Lasten 2019 Baten 2019
Maatschappelijke participatie      
  Verkoop schoolwoningen 202.660 669.971
Leefomgeving      
  Onderhoud en vervanging walkanten 49.301  
  Onderzoekskosten afval 22.675  
  Klimaat neutraliteit 23.225  
  Woningen onder hoogspanningsmasten 20.262 40.145
  Openbaar groen 30.838  
Bestuur en organisatie      
  Juridische kosten 63.668  
  Uitgaven traject bestuurlijke toekomst 20.134 10.367
  Uitkomsten decembercirculaire   191.408
  Dotatie voorziening pensioenen 243.394  
  Incidentele bijdrage OVER 215.460  
Mutaties in reserves en voorzieningen      
  Projecten en openbaar groen 467.311  
  Onttrekking Algemene Reserve inzake bijdrage OVER   215.460
       
       

 

Toelichting

 

Programma 4

Verkoop schoolwoningen

De schoolwoningen aan de Voorn zijn verkocht in 2019. De gerealiseerde boekwinst is gestort in een nieuw gevormde reserve voor projecten en openbaar groen.

 

Programma 5

Walkanten

In 2019 zijn extra werkzaamheden aan de walkanten in het kader van maaien en opknappen van de sloten.

Afval

In 2019 hebben onderzoeken plaats gevonden om binnen de VANG doelstelling de aangeleverde kilos huisafval te reduceren. Hierbij is ook een vergelijking gemaakt tussen de diverse afvalverwerkingsbedrijven.

Milieu

Vanuit het collegeprogramma zijn in 2019 werkzaamheden uitgevoerd voor klimaatneutraliteit.

Hoogspanningsmasten

De aangekochte woningen onder de hoogspanningsmasten mogen uiterlijk 2 jaar worden verhuurd. Hierdoor ontstaan gebruikerslasten, en ook huurinkomsten.

Openbaar groen

In diverse wijken zijn plantvakken opnieuw ingericht.

 

Programma 6

Juridische kosten

In het najaarsbericht is het budget voor juridische trajecten opgehoogd, om de specialistische kennis in te kunnen huren.

 

Uitgaven bestuurlijke toekomst

Algemene uitkering

Vanuit de decembercirculaire 2019 wordt een extra bedrag toegevoegd aan de algemene uitkering. Deze uitkering staat in het teken van duurzaamheid.

 

Pensioenvoorziening oud-bestuurders

Dit is een jaarlijks terugkerende post in de begroting, maar de hoogte van deze toevoeging aan de reserve is extreem hoog in vergelijking met voorgaande jaren. Dit wordt veroorzaakt door de extreem lage rentestand, waardoor de bijdrage vanuit de gemeente hoger wordt, om het uiteindelijke doel-vermogen te bereiken.

 

OVER-Gemeenten

In 2018 is het raadsbesluit genomen om een incidentele injectie te doen binnen de organisatie van OVER-gemeenten, om de organisatie te kunnen ondersteunen bij het uitvoeren van alle processen.

 

Vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Vennootschapsbelasting

Per 1 januari 2016 is de wet "Modernisering VPB-plicht overheidsinstellingen" in werking getreden. Als gevolg hiervan is de gemeente Oostzaan belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting, voor zover zij een onderneming in fiscale zin drijft.

Om de ondernemerstaken van de gemeente Oostzaan te kunnen bepalen, zijn alle producten, zoals opgenomen in de programmabegroting 2019 opnieuw ingedeeld in clusters. Per cluster wordt bepaald of sprake is van een ondernemerstaak, en of de gemeente winst behaald uit deze cluster.

Voor het jaar 2019 is de volgende clusterindeling gemaakt:

Cluster Lasten Baten Saldo Ondernemer VPB verplichting
Aandelen 0 880.046 +880.046    
Afval 1.514.728 1.237.115 -277.612    
Algemene uitkering 23.565 11.617.253 +11.593.688    
Bedrijfsvoering 3.206.510 788.152 -2.418.358    
Begraven 170.121 135.367 -34.754    
Belastingen 157.365 2.870.924 +2.713.559    
Bestuur 1.226.487 70.135 -1.156.351    
Burgerzaken 403.027 142.503 -260.521    
Economische activiteiten 35.267 11.577 -23.690    
Grondbedrijf 144.865 122.871 -21.994 ja ja
Kinderopvang 41.243 1.976 -39.267    
Milieu 345.648 0 -345.648    
Openbare ruimte 2.054.370 294.163 -1.760.207    
Recreatie 36.460 1.192 -35.268    
Riolering 1.225.327 1.308.482 +83.155    
Ruimtelijke ordening 152.709 300 -152.409    
Samenwerkingen 29.957 0 -29.957    
Sociaal Domein 4.241.004 104.956 -4.136.048    
Sociale cohesie 2.797.661 1.612.161 -1.185.500    
Subsidieverstrekking 838.980 0 -838.980    
Veiligheid 1.044.468 15.253 -1.029.215    
Verhuur en beheer vastgoed 1.881.350 1.737.834 -143.515    
Volkshuisvesting 372.189 204.367 -167.842    
Overige 3.920 0 -3.920    
Mutaties reserves 1.089.532 549.613 -539.919    
Totaal * 23.036.755 22.914.225 -122.529    

 * In bovenstaand schema is aansluiting met de commerciële verlies en winst cijfers 2019 gezocht. Hierdoor is de volledigheid van de clustering zichtbaar en transparant.

Uit bovenstaand schema blijkt dat de gemeente Oostzaan een VPB verplichting heeft voor 2019. Echter is er geen winst gemaakt op deze cluster, waardoor de aangifte voor de VPB nihil zal zijn.

Wet Normering Topinkomens (WNT)

Terug naar navigatie - Wet Normering Topinkomens (WNT)

Per 1 januari 2013 is de Wet Normering Topfunctionarissen in de publieke en semipublieke sector (WNT) ingegaan. Deze verantwoording is opgesteld op basis van de volgende op de gemeente Oostzaan van toepassing zijnde regelgeving. Het bezoldigingsmaximum in 2019 voor de gemeente Oostzaan is € 151.200,-. Dit geldt naar rato van de duur en/of omvang van het dienstverband.

Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met dienstbetrekking die in 2019 een bezoldiging boven het individuele WNT-maximum hebben ontvangen. Er zijn in 2019 geen ontslaguitkeringen betaald aan overige functionarissen die op grond van de WNT dienen te worden vermeld, of die in eerdere jaren op grand van de WNT vermeld zijn of hadden moeten worden.

 

Gebeurtenissen na balansdatum

Terug naar navigatie - Corona-virus

Corona-virus
De gehanteerde grondslagen voor waardering en resultaatbepaling van de jaarrekening 2019 zijn gebaseerd op de continuïteitsveronderstelling van de gemeente. Echter in de regio Wuhan in China startte in december 2019 een uitbraak van het COVID-19 virus. Medio februari 2020 is dit virus in heel Europa (waaronder ook Nederland) doorgedrongen. Om het virus zo goed mogelijk te bestrijden heeft het Kabinet maatregelen getroffen, waaronder het verbieden van bijeenkomsten van (grote) groepen mensen, diverse reisverboden en de sluiting van eet- en drinkgelegenheden en sport- en fitnessclubs, scholen en kinderdagverblijven tot in ieder geval 28 april 2020. Vergaande maatregelen zijn op dit moment niet uitgesloten. Dit heeft een aanzienlijke impact op de economie en werkgelegenheid in zowel binnenland als het buitenland. De uiteindelijke gevolgen hiervan zijn op dit moment nog niet te overzien.
Ook voor onze gemeente heeft de uitbraak van het COVID-19 virus, op het moment van het opmaken van de jaarrekening, directe organisatorische gevolgen c.q. onzekerheden. Deze organisatorische gevolgen c.q. onzekerheden bestaan uit:
• Alle medewerkers werken zoveel als mogelijk vanuit huis en zijn voor onderlinge afstemming aangewezen op telefonie of digitale oplossingen;
• De gemeente onderzoekt welke ondersteuning mogelijk is om inwoners en bedrijven binnen de gemeente die in (financiële) moeilijkheden zijn gekomen te ondersteunen. Dit heeft impact op onze werkzaamheden die we op dit moment nog niet volledig kunnen overzien.

Naast de bovenstaande organisatorische gevolgen heeft dit direct dan wel indirect ook financiële gevolgen c.q. onzekerheden voor onze gemeente. Het Corona virus heeft conform de uitspraak van de commissie BBV geen directe financiële gevolgen voor de jaarrekening 2019. Echter vanaf het boekjaar 2020 kunnen de volgende financiële gevolgen van toepassing zijn voor onze gemeente, voor zover wij kunnen overzien op het moment van het opmaken van de jaarrekening:
· Kasstromen, zo heeft de gemeente uitstel van betaling voor de gemeentelijke belastingen verleend aan alle ondernemers tot 31 augustus 2020. Zo nodig kunnen ondernemers verdere uitstel van betaling krijgen. De uitgestelde betaaltermijn geldt voor alle ondernemers met een inschrijving in de Kamer van Koophandel. Het risico op oninbaarheid van vorderingen zal toenemen;
· Doorschuiven van diverse beleidsactiviteiten, waardoor zaken later gerealiseerd worden dan gedacht;
· Inkomstenderving van gesubsidieerde instellingen en verbonden partijen, is het weerstandsvermogen van die partijen voldoende dit te kunnen opvangen;
· Landelijk ingestelde regelingen zoals de "Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers" of een toename aan zelfstandigen die een beroep doen op het Besluit bijstandverlening zelfstandigen.
· Er wordt opnieuw een economische recessie verwacht. Dit zal leiden tot een grotere werkloosheid die zich door kan vertalen naar een groter beroep op bijstand. Normaliter worden gemeenten hiervoor zo nodig gecompenseerd door het Rijk (t-2) al dan niet met maatwerk (voorfinanciering o.i.d). Een economische recessie kan daarnaast impact hebben op bijvoorbeeld onze grondexploitaties als gevolg van vertraging in de uitgifte;
· Het kabinet gaat in overleg met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) over de mogelijkheid om (voorlopige) lokale aanslagen aan ondernemers stop te zetten en al opgelegde aanslagen aan bedrijven in te trekken. Het gaat hierbij in het bijzonder om de toeristenbelasting.

De uiteindelijke financiële impact van bovenstaande zaken is op dit moment niet redelijkerwijs in te schatten.

Wij verwachten qua liquiditeit geen problemen omdat wij zonder problemen bij de Bank voor Nederlandse Gemeenten geld kunnen lenen. Gezien de huidige situatie op de geld- en kapitaalmarkt zijn daaraan geen of nauwelijks rentekosten aan verbonden.

De uitbraak van het COVID-19 virus heeft zoals al vermeld geen invloed op de cijfers over het boekjaar 2019. Het gemeentebestuur heeft passende maatregelen genomen c.q. zorgt ervoor dat passende maatregelen worden genomen om de continuïteit van de bedrijfsactiviteiten te waarborgen. De jaarrekening is dan ook opgemaakt uitgaande van de veronderstelling van continuïteit van de bedrijfsactiviteiten.

Algemene Uitkering herijking
In februari 2020 hebben we de raad ingelicht over de aanstaande herijking van het gemeentefonds. Het doel van deze herijking is nieuwe verdeelsleutels te vinden om de Algemene Uitkering te herverdelen over alle gemeenten. In de Meicirculaire 2020 zou een nieuwe verdeling van de Algemene Uitkering gepubliceerd worden. Het ingangsjaar zou 2021 zijn.
De publicatie van de resultaten is echter uitgesteld en zal naar verwachting pas in de Decembercirculaire 2020 bekendgemaakt worden. De ingangsdatum voor de nieuwe herverdeling is het begrotingsjaar 2022. De raad is hierover ingelicht in het Voorjaarsbericht 2020.
De voorlopige uitkomsten geven het beeld dat tweederde van de gemeenten erop achteruitgaan. De voorgestelde herverdeling is grofweg een verschuiving richting de grote steden. De resultaten van de individuele gemeenten zijn nog niet bekend, echter we moeten rekening houden met een daling van de Algemene Uitkering. Herverdeeleffecten worden door middel van een ingroeipad van 4 jaar verwerkt.
Hoewel de herijking financieel voor 2019 geen effect heeft kan deze herijking bij de bestemming van het jaarrekeningsaldo een overwegingsfactor zijn van de raad en derhalve benoemen we dit risico in de Jaarrekening 2019.

 

Single Information Single Audit (SISA)

Terug naar navigatie - Single Information Single Audit (SISA)

Jaarlijks dient middels een bijlage in de jaarrekening verantwoording te worden afgelegd over de besteding van een aantal specifieke uitkeringen aan de verstrekkers van deze uitkeringen. In deze bijlage zijn hiertoe een aantal kengetallen c.q. bedragen opgenomen. De exact in te vullen gegevens per regeling worden door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties via haar website beschikbaar gesteld.