Programma 6 - Bestuur en organisatie

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

In dit programma leest u de doelen, acties en de raming van de uitgaven en inkomsten van de activiteiten die de gemeente Oostzaan ontplooit op de terreinen van de bestuursorganen, communicatie, juridische zaken, kwaliteitszorg, algemene financiële zaken en belastingen.

Wat was onze visie in 2019?

Terug naar navigatie - Wat was onze visie in 2019?

Bestuurlijk zelfstandig blijven is een belangrijk uitgangspunt van dit gemeentebestuur. Als zelfstandige kleine gemeente staan we dicht bij onze inwoners, ondernemers en verenigingen. En met een krachtig en slagvaardig bestuur houden wij ons goed staande in het complexe regionale krachtenveld, waarin schaalvergroting vaak een rol speelt. 

Om onze bestuurlijke slagkracht te ondersteunen, hebben we een goed geëquipeerde ambtelijke organisatie nodig. 

Wij werken aan de maatschappelijke opgaves, waarbij participatie vooropstaan. Hierbij stellen we ons open op, waarbij helpt dat de lijnen tussen bestuur en samenleving kort zijn. 

Met een solide begroting van inkomsten en uitgaven vangen we bestaande en nieuwe taken voldoende op. We maken hierbij keuzes wat we doen en wat we niet doen. Er zijn namelijk altijd meer wensen dan dat we middelen ter beschikking hebben. We vinden het belangrijk een evenwichtig risicomanagement te voeren, omdat de omgeving continu verandert en steeds complexer wordt. We zoeken hierbij een gezonde balans tussen risico’s afwegen en ondernemend zijn.

HEBBEN WE DE GEPLANDE DOELEN UIT DE BEGROTING 2019 GEREALISEERD?

1. Wij hebben een goed en krachtig gemeentebestuur

Terug naar navigatie - Toelichting

Het gemeentebestuur blijft toegankelijk en staat dicht bij inwoners en ondernemers. Een goed
en krachtig gemeentebestuur moet keuzes maken, op basis van actuele en volledige
informatie en heldere doelen.

Terug naar navigatie - Onze doelen voor 2019

1.1 Bestuurlijke besluitvorming verbeteren

Terug naar navigatie - 1.1 Bestuurlijke besluitvorming verbeteren

We verbeteren de bestuurlijke besluitvorming continu. Hierbij gaat het om de kwaliteit van advisering en de doelmatigheid van het besluitvormingsproces. 

2. Onze ambtelijke organisatie is doelmatig, doeltreffend en toekomstbestendig

Terug naar navigatie - Onze doelen voor 2019

2.1 Meer efficiency en effectiviteit door harmoniseren

Terug naar navigatie - 2.1 Meer efficiency en effectiviteit door harmoniseren

Door processen en werkwijzen te harmoniseren, kan de gemeenschappelijke ambtelijke organisatie mensen en middelen zo efficiënt mogelijk inzetten. Met harmoniseren bedoelen wij ook dat we bestuurlijke besluitvormingsprocessen in de organisatie op elkaar afstemmen. De gemeenschappelijke organisatie stelt ons in staat te leren van verschillen.

3. Wij zijn financieel gezond

Terug naar navigatie - Toelichting

Wij realiseren onze maatschappelijke doelen binnen de beschikbare financiële middelen.
Daarbij kijken we ook naar externe financieringsmogelijkheden.

Terug naar navigatie - Onze doelen voor 2019

3.1 Onze inkomsten en uitgaven nog beter beheersen

Terug naar navigatie - 3.1 Onze inkomsten en uitgaven nog beter beheersen

Om de begroting niet te overschrijden, is het belangrijk dat wij inzicht hebben in onze inkomsten en uitgaven. Hierop baseren wij onze budgettaire keuzes. 

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Rekening 2018 Begroting 2019 Rekening 2019 Verschil 2019
101 Bestuursorganen 541.577 480.584 718.562 -237.978
102 Regionale samenwerking 28.186 61.854 29.957 31.897
103 Representatie 22.049 16.900 19.948 -3.048
105 Burgerparticipatie en communicatie 49.184 55.775 42.165 13.611
107 Juridische beleidskaders 68.905 50.000 66.143 -16.143
108 Klachten en bezwaarschriften 1.901 9.452 6.109 3.343
110 Financieel beleid 63.814 25.228 28.379 -3.151
113 Griffie 336.784 410.186 423.979 -13.793
114 Rekenkamer 16.404 18.650 15.737 2.913
901 Financiering -270.571 -66.414 -247.201 180.787
902 Belastingen 146.329 142.776 157.365 -14.589
903 Algemene uitkering 24.436 25.078 23.565 1.513
904 Algemene baten en lasten -313.883 -283.883 -196.527 -87.356
9901 Salaris- en vergoedingenadministratie 2.302.766 3.174.047 3.174.013 34
9904 Verzekeringen / schades 24.817 22.300 24.968 -2.668
9905 Kwaliteitszorg - 8.000 7.325 675
9906 Financieel beheer 4.629 4.700 6.148 -1.448
9908 Documentaire informatievoorziening 28.778 27.500 28.323 -823
Totaal lasten 3.076.104 4.182.733 4.328.956 -146.223
101 Bestuursorganen 12.427 10.000 16.801 6.801
107 Juridische beleidskaders - - 35 35
113 Griffie 36.627 30.000 54.527 24.527
901 Financiering 128.813 158.580 164.241 5.661
902 Belastingen 2.688.734 2.695.800 2.870.924 175.124
903 Algemene uitkering 10.594.513 11.416.539 11.617.254 200.715
9901 Salaris- en vergoedingenadministratie - 710.953 710.953 -
Totaal baten 13.461.114 15.021.872 15.434.735 412.863
Saldo programma -10.385.010 -10.839.139 -11.105.779 266.640
9-jul-2020 9:16:21

Verschillen analyse

Terug naar navigatie - Verschillen analyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de begroting 2019.

Product Verschil Toelichting
Bestuursorganen Uitgaven 240 (N) Vanuit de pensioenadministratie wordt een verhoging van de voorziening pensioenen oud-bestuurders doorgevoerd.  Gelet op de lage rentestand, wordt de bijdrage vanuit de gemeente groter aan de voorziening, om uiteindelijk aan de pensioenverplichting te kunnen voldoen.
Regionale samenwerking Uitgaven 32 (V) Vanuit de Metropool Regio Amsterdam zijn activiteiten begroot in het kader van de regionale samenwerking. Deze activiteiten zijn vertraagd. Deze activiteiten worden gefinancierd door een onttrekking aan de reserve, deze onttrekking heeft niet plaatsgevonden.
Financiering

Uitgaven 129 (V)

Op dit product worden de dividendinkomsten verantwoord. Deze zijn conform najaarsbericht ontvangen. De lage rentestand geeft een voordeel ten opzichte van de begrote rente van € 30.000,-. Het restant komt voort uit de hulpkostenplaats bijdrage OVER gemeenten. Hier wordt de bijdrage aan OVER verdeeld over alle programma's, volgens de urenverdeling, conform begroting.
Griffie

Inkomsten 24 (V)

Vanuit de GR OVER-gemeenten wordt een vergoeding ontvangen voor de ondersteuning van de griffie, op basis van de werkelijke salariskosten.
Algemene baten en lasten

Uitgaven 87 (V)

Aan de producten Afval en Riool worden de werkelijk betaalde BTW bedragen doorbelast, in het kader van de kostendekkendheid. De werkelijk betaalde BTW is lager dan begroot. Dit voordeel is een administratieve boeking, welke uiteindelijk wordt verantwoord op de producten riool en afval.
Belastingen

Inkomsten175 (V)

Het positieve verschil op de gemeentelijke belastingen komt voort uit meer opbrengsten dan begroot. de opbrengsten voor de OZB zijn opgehoogd met 2,4% conform kadernota 2019. Voor wat betreft de OZB is een extra bedrag van € 55.000,- gerealiseerd voor 2019, alsmede een nagekomen opbrengst van € 40.000 voor 2018. Dit komt voort uit de afwikkeling van bezwaarschriften op de WOZ waarden. Aan precario belasting wordt een extra opbrengst gerealiseerd van € 30.000,- op basis van ondergrondse leidingen, en aan toeristenbelasting een extra opbrengst van € 35.000,- op basis van het aantal overnachtingen.
Algemene uitkering Inkomsten 201 (V)

Vanuit de decembercirculaire 2019 wordt een extra bedrag aan Algemene Uitkering ontvangen.Dit bedrag is als volgt opgebouwd:

Klimaat en transitie warmte € 202.101

Klimaatmiddelen wijkaanpak € 9.997

Klimaatmiddelen energieloketten € 25.000

Hoeveelheidsverschillen € 14.406

Overige, en accres € - 60.096

De extra inkomsten zijn voornamelijk gebaseerd op klimaat-maatregelen. Bij de resultaatbestemming van het jaarrekeningresultaat wordt hiermee rekening gehouden.

Daarnaast is de post onvoorzien € 30.000 niet ingezet in 2019.

(Bedragen x €1.000)

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2018 Begroting 2019 na wijziging Rekening 2019
Algemene reserve 3.447.409 3.108.774 3.398.239
Reserve MRA (Metropool Regio Amsterdam) 52.045 26.000 52.045
Reserve wachtgeld huidige wethouders 41.587 41.587 41.587
Totaal reserves 3.541.041 3.176.361 3.491.871
9-jul-2020 9:15:43

Toelichting op reserves

Terug naar navigatie - Toelichting op reserves

 
Reserve Mutatie Toelichting
Algemene Reserve Inkomsten 289 (N) Alle mutaties conform begroting of raadsbesluit hebben plaatsgevonden. Ten opzichte van de uitkomsten van de begroting, is het verschil te verklaren door de saldi uit het voorjaarsbericht en het najaarsbericht. Het najaarsbericht sluit met een begrotingstekort van € - 285.396,-. Dit bedrag is nog niet verrekend met het jaarrekeningsaldo, en ook nog niet onttrokken aan de Algemene Reserve.
MRA (Metropool Regio Amsterdam) Uitgaven 26 (V) Vanuit de Metropool Regio Amsterdam zijn activiteiten begroot in het kader van de regionale samenwerking. Deze activiteiten zijn vertraagd. De onttrekking aan de reserve heeft niet plaatsgevonden.

Bedragen x €1.000)

 

 

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen
Stand voorzieningen per 31-12 Rekening 2018 Begroting 2019 na wijziging Rekening 2019
Voorziening pensioenen wethouders 1.333.630 1.383.630 1.577.024
Totaal voorzieningen 1.333.630 1.383.630 1.577.024
9-jun-2020 9:15:36

Toelichting op voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting op voorzieningen

 
 
Reserve Mutatie Toelichting
Voorziening pensioenen oud-bestuurders Uitgaven 194 (N) Vanuit de pensioenadministratie wordt een verhoging van de voorziening pensioenen oud-bestuurders doorgevoerd.  Gelet op de lage rentestand, wordt de bijdrage vanuit de gemeente groter aan de voorziening, om uiteindelijk aan de pensioenverplichting te kunnen voldoen. De toevoeging aan de reserve bedraagt € 243.394,-, in de begroting was rekening gehouden met € 50.000,-.

(Bedragen x €1.000)

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

 

Omschrijving 

Rekening 2018

Begroting 2019

Rekening 2019

Gemiddelde WOZ waarde x €1.000 (Bron: CBS)*

284

275

325

Gemiddelde woonlasten eenpersoonshuishouden (Bron: COELO)*

838

848

895

Gemiddelde woonlasten meerpersoonshuishouden (Bron: COELO)*

856

877

958

Formatie (aantal fte's per 1.000 inwoners) (Bron: eigen administratie)

0,58 0,61 0,61

Bezetting (aantal fte's per 1.000 inwoners) (Bron: eigen administratie)

0,58 0,61 0,61

Apparaatskosten per inwoner (Bron: eigen begroting)

€ 554 € 581 € 559

Externe inhuur (kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen) (Bron: eigen begroting)

8,6% 1% 5%

Overhead (% van de totale lasten) (Bron: eigen begroting)

11% 13% 14%