Programma 1 - Dienstverlening

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

In dit programma leest u de doelen, acties en de raming van de uitgaven en inkomsten van de activiteiten die de gemeente Oostzaan ontplooit op de terreinen van de burgerlijke stand, de Basisregistratie Personen (BRP) en de Kieswet, vergunningverlening en overige dienstverlening aan onze inwoners, ondernemers en overige (maatschappelijk) partners.   

 

Wat was onze visie in 2019?

Terug naar navigatie - Wat was onze visie in 2019?

Als zelfstandige, groene gemeente staan wij dicht bij onze inwoners en ondernemers, en zij staan centraal in onze dienstverlening. Onze dienstverlening is gefundeerd op het denken in oplossingen.

Onze ambitie is dat onze gasten en klanten zeer tevreden zijn over onze directe en digitale dienstverlening. Daarbij staat voorop dat we onze diensten en producten toegankelijk en profes­sioneel leveren. Wij denken mee in oplossingen en leveren producten en diensten doelmatig. Voor zowel inwoners als bedrijven streven wij naar zo min mogelijk administratieve handelingen en zo laag mogelijke kosten. Een kostendekkend tarief is hierbij ons streven. Voor onze ondernemers willen wij dienstverlening die zo min mogelijk beperkingen oplegt, uiteraard zonder concessies te doen aan de zorgvuldigheid. We maken onze producten, zoals het aanvragen van vergunningen, optimaal toegankelijk door deze digitaal aan te bieden. Uit­gangspunt hierbij is: digitaal waar mogelijk en met een persoonlijk gesprek waar nodig.

 

HEBBEN WE DE GEPLANDE DOELEN UIT DE BEGROTING 2019 GEREALISEERD?

1. Inwoners en ondernemers krijgen de juiste informatie en antwoord op hun vraag

Terug naar navigatie - Toelichting

Als gemeente voorzien we in informatie en informatiekanalen van goede kwaliteit, voeren we onze wettelijke taken doelmatig uit en bieden we maatwerk als de situatie daarom vraagt. Elke vraag die – ongeacht het onderwerp en ongeacht via welk kanaal – bij ons binnenkomt, beantwoorden wij volgens onze servicenormen. Hierbij denken we mee en zoeken we naar mogelijkheden en oplossingen.

Onze doelen voor 2019

Terug naar navigatie - Onze doelen voor 2019

1.1 De informatievoorziening verbeteren

Terug naar navigatie - 1.1 De informatievoorziening verbeteren

We verbeteren onze informatievoorziening om beter aan te sluiten op de vragen van onze inwoners, ondernemers en organisaties. Onze informatievoorziening is actueel, begrijpelijk en transparant. Onze inwoners beoordelen onze directe en digitale dienstverlening met een score boven het landelijk gemiddelde.

Wat hebben we in 2019 gerealiseerd?

2. Wij zijn toegankelijk en bereikbaar voor onze inwoners en ondernemers

Onze doelen voor 2019

Terug naar navigatie - Onze doelen voor 2019

2.1 De (telefonische) bereikbaarheid verbeteren

Terug naar navigatie - 2.1 De (telefonische) bereikbaarheid verbeteren

We verbeteren onze bereikbaarheid aan de hand van de behoefte van onze inwoners en bedrijven. Onze prioriteit ligt bij onze telefonische bereikbaarheid.

Wat hebben we in 2019 gerealiseerd?

2.2 Transparantere visie op dienstverlening

Terug naar navigatie - 2.2 Transparantere visie op dienstverlening

College en organisatie hebben een gezamenlijk gedragen visie op onze dienstverlening. Het is duidelijk waar wij als gemeente voor staan en we dragen dat ook uit.

Wat hebben we in 2019 gerealiseerd?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Rekening 2018 Begroting 2019 Rekening 2019 Verschil 2019
112 Verkiezingen 36.249 49.714 49.395 319
201 Burgerzaken 475.081 577.053 563.658 13.395
202 Dienstverlening algemeen 69.820 55.913 43.956 11.957
401 APV en bijzondere wetgeving 116.388 217.428 222.114 -4.686
501 Economische zaken 7.220 2.711 2.186 525
611 Vergunningen 231.541 374.362 395.851 -21.489
612 Handhaving omgevingsvergunningen 46.768 28.527 24.007 4.520
Totaal lasten 983.069 1.305.708 1.301.167 4.541
201 Burgerzaken 221.563 155.278 204.096 48.818
401 APV en bijzondere wetgeving 14.075 18.000 16.486 -1.514
611 Vergunningen 145.859 180.000 204.090 24.090
Totaal baten 381.497 353.278 424.672 71.394
Saldo programma 601.571 952.430 876.495 75.935
9-jul-2020 9:15:33

Verschillen analyse

Terug naar navigatie - Verschillen analyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de begroting 2019.

Product Verschil Toelichting
Burgerzaken

Opbrengst 48.818 (V)

Uitgaven 13.395 (N)

Er bestaat een verband tussen de overschrijding van de uitgaven en de extra inkomsten. De extra uitgaven bestaan uit extra afdrachten aan het ministerie ten behoeve van rijbewijzen en reisdocumenten. Hier staan extra inkomsten tegenover.

(Bedragen x €1.000)

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2018 Begroting 2019 na wijziging Rekening 2019
Reserve EGEM-i 80.225 77.725 77.725
Totaal reserves 80.225 77.725 77.725
9-jul-2020 9:16:18

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Hierbij de verplichte kengetallen vanuit de BBV. De overige kengetallen zijn in de bijlage opgenomen.

 

Rekening 2018 Begroting 2019 Rekening 2019

% Functiemenging (Bron LISA). De verhouding tussen banen en woningen. Varieert tussen 0% (alleen wonen) en 100% (alleen banen). Bij een waarde van 50% zijn er evenveel woningen als banen.

n.b. n.b. 48,7%

Aantal vestigingen van bedrijven per 1.000 inwoners van 15 tm 64 jaar  (Bron: LISA)

40 90 144,5