Uitvoeren activiteiten jeugdhulp/ jeugdbeleid.
• Het uitvoeren van het Beleidsplan jeugdhulp 2017.
• Het regionaal inkopen van jeugdhulp
• Het continueren en subsidiëren van preventieve programma's (bv. Alert4you)
• Het bieden van Jeugdhulp via het Jeugdteam
• Het door ontwikkelen van het Jeugdteam en aansturen van de hoofdaannemer
• Het contracteren van Eigen Kracht en Eigen Plan (familiegroepsplan)
• Het vormgeven aan de koppeling Passend onderwijs en Jeugdhulp, en het subsidiëren van het Schoolmaatschappelijk werk
• Het regionaal afstemmen van jeugdhulpbeleid
• Het sturing geven aan Veilig Thuis
• Het analyseren van data uit het cliëntsysteem van het Jeugdteam Mens Centraal
• Het analyseren en financieel vertalen van data onderhanden werk
• Het afstemmen met SVB over voortgang en uitvoering PGB's
• Het begeleiden van de adviesraad Sociaal Domein
• Het invulling geven aan cliëntondersteuning en het monitoren van de uitvoering
• Het initiëren van het overleg tussen gemeente, jeugd- en huisartsen en het Jeugdteam
• Het aansturen van de coördinator Centrum Jong, en subsidiëren van de GGD
• Het beheren van, sturen op, evalueren van de subsidieafspraken met Halt, gericht op preventie van jeugdoverlast door de basisschooljeugd bewust te maken van hun keuzes rond (jeugd)criminaliteit, de gevolgen daarvan en hun eigen verantwoordelijkheid voor die gevolgen.
• Het bevorderen van samenwerking tussen Centrum Jong en Jeugdteam.
Uitvoeren activiteiten werk en inkomen
• Het monitoren van wijzigingen in de wetgeving en het verwerken in verordeningen/beleid en dit aan college/raad ter besluitvorming voorleggen
• Het uitvoeren van het beleidsplan Participatiewet Oostzaan 2015 en verordeningen.
• De verticale verantwoording naar Ministerie middels Beeld van Uitvoering.
• Het aanvragen van aanvulling bij het Ministerie indien boven budget is besteed.
• Het informeren van de raad en het college over besluiten van het regionale portefeuillehoudersoverleg en zo nodig adviseren en voor lokale besluitvorming gereed maken in voorstellen.
• Het voeren van regie op de uitbestede taken aan gemeente Zaanstad en afspraken in de dienstverleningsovereenkomst.
• Het voeren van regie op de lokale uitvoering van de Participatiewet, beleidsplan en verordeningen.
• Het beheren van contracten van externe bureaus.
• Het zorgen voor een totaalpakket aan instrumenten die ingezet kunnen worden om de kansen van cliënten met een uitkering naar een betaalde baan te vergroten.
• Het beoordelen van aanvragen voor inkomensvoorzieningen en armoedebeleid op rechtmatigheid en toekenningen verstrekken
• Tussentijds rechtmatigheid en naleving van plichten controleren en zo nodig handhavingsmiddelen inzetten.
• Inwoners met een uitkering begeleiden naar betaalde baan en/of begeleiden naar maatschappelijk nuttige werkzaamheden indien een betaalde baan (nog) niet verwacht kan worden.
• Het vaststellen van het arbeidsvermogen indien sprake is van arbeidsbeperkingen.
• Inzetten van instrumenten met als doel het verkorten van de afstand tot de arbeidsmarkt.
• Het opstellen, uitvoeren, evalueren, bijstellen en monitoren. van een plan van aanpak voor re-integratie.
• Het opzoeken van bedrijven en aangaan van relaties met werkgevers om vacatures beschikbaar te maken voor de doelgroepen Participatiewet.
• Informatie verstrekken aan bedrijven over het aannemen van iemand uit de doelgroep Participatiewet.
• De werkgever begeleiden in het proces van beschikbaar maken van een vacature tot aan plaatsing van een kandidaat en nazorg verlenen aan de werkgever.
• Deelnemen in het regionaal werkgeversservicepunt
• Kandidaten op opengestelde vacatures voordragen en plaatsen
Uitvoeren activiteiten Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
• Het subsidiëren van algemene voorzieningen ter ondersteuning van de zelfredzaamheid, uitvoeringsovereenkomsten maken gericht op beoogde resultaten, monitoren afspraken en periodiek gesprekken met instellingen die budgetsubsidies ontvangen. Het gaat hier onder andere om het Servicepunt en de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening.
• Het uitvoeren van de subsidieregeling vitaliteit, weerbaarheid en zelfredzaamheid 2017.
• Het inkopen van maatwerkvoorzieningen in de Wmo. Het gaat om het afsluiten van contracten voor woningaanpassingen, hulpmiddelen, aanvullend openbaar vervoer, begeleiding, hulp in de huishouding, trapliften en medische advisering. Het periodiek beoordelen van managementinformatie, monitoren en evalueren van de afgesloten contracten en bijsturen, uit(laten)voeren van contractbeheer en klanttevredenheidsonderzoeken.
• Het uitvoeren van het mantelzorgbeleid, waaronder het subsidiëren en maken van afspraken met de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening voor het uitvoeren van mantelzorgactiviteiten in het kader van het verstrekken van informatie, ontmoeting lotgenoten, waardering mantelzorgers, respijtzorg.
• Het uitvoeren van het vrijwilligersbeleid, waaronder het subsidiëren van SHO en de regionale stichting Wonen Plus voor de coördinatie van vrijwilligers, het matchen van vraag en aanbod van vrijwilligers, waardering van vrijwilligers en een vrijwilligersvacaturebank. Deze vacaturebank kan worden gekoppeld aan het interactief platform wehelpen.nl waar bewoners en (vrijwilligers)organisaties terecht kunnen met hun vragen en aanbod. Daarnaast hebben wij een vrijwilligersverzekering afgesloten.
• Het afstemmen met het Centraal Administratiekantoor (CAK) over de inning van eigen bijdragen in het kader van de Wmo. Het beoordelen van de door het CAK geleverde rapportages over opgevoerde uren door zorgaanbieders en opgelegde eigen bijdragen. Indien nodig knelpunten bespreken met zorgaanbieders.
• Het relatiebeheer met de Sociale Verzekeringsbank (SVB) gericht op het afstemmen met SVB van de voortgang, uitbetaling, verantwoording en rapportages over persoonsgebonden budgetten in de Wmo.
• Het invulling geven aan cliëntondersteuning (ingevuld door MEE Amstel en Zaan) en het monitoren van de uitvoering.
• Leveren van een contactambtenaar van de Adviesraad sociaal domein: aanlevering, coördineren van beantwoording van vragen, reacties op adviezen van de Adviesraad sociaal domein.
• Afstemming beleid en uitvoering: Periodiek overleg tussen beleid en uitvoering, brengen van inkoop en beleidsinformatie, halen van onderwerpen voor aanpassing beleid en uitvoering contracten.
• Het afhandelen van meldingen Wmo: voeren van het gesprek met de aanvrager, verslaglegging van het gesprek.
• Het beoordelen van meldingen, aanvragen en verstrekken van maatwerkvoorzieningen Wmo (o.a. rolstoelen, scootmobielen, hulp in de huishouding, begeleiding woningaanpassingen, trapliften, Aanvullend openbaar vervoer e.d.)
• Het behandelen van mutaties in indicaties voor de Wmo (verlengingen, veranderen in persoonlijke situatie of wijziging zorgaanbieder).
• De administratieve afhandeling van aanvragen: dossiervorming, archivering, facturatie, controle facturen, informatieverstrekking, opvoeren noodzakelijke gegevens bij Centraal Administratiekantoor, verwerken gegevens bij Sociale Verzekeringsbank en controle persoonsgebonden budgetten.
• Relatiebeheer samenwerkingspartners/netwerk: woningcorporaties, huisartsen, mantelzorgconsulent, geheugenpoli, wijkverpleegkundige, Servicepunt en andere eerstelijnsvoorzieningen.
• De afstemming met zorgverzekeraar: Samenwerkingsagenda voor afstemming zorgverzekeraar en Wmo en Wet Langdurige Zorg
• Het subsidiëren van opvang en beschermd wonen in verband met verslaving, huiselijk geweld en psychische stoornis.
Uitvoeren activiteiten Wet publieke gezondheid
• Het subsidiëren van de GGD
Uitvoeren armoedebeleid
• het afhandelen van aanvragen voor individuele bijzondere bijstand en individuele inkomenstoeslag
• het afhandelen van aanvragen voor het Kinderparticipatiefonds (schoolgaande kinderen)
• het aanbieden van schulddienstverleningstrajecten
Uitvoeren activiteiten volksgezondheid
• Het uitvoeren van taken in het kader van de Wet Publieke Gezondheidszorg (Wpg);
• Het uitvoeren van het programma Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD);
• Het terugdringen van alcoholgebruik en overgewicht;
• Het inzetten van de gemeentelijke lijkschouwer bij een niet natuurlijk overlijden (of twijfel hierbij);
• Het subsidiëren van de jeugdgezondheidszorg;
• Het bestrijden van ongedierte;
• Het terugdringen van drugsgebruik;
• Vroegsignalering OGGZ;
• Suïcidepreventie;
• Stimuleren gezonde school programma
• Integrale aanpak zorg- en veiligheidshuis.