Programma 1 - Dienstverlening

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

In dit programma worden de doelen, acties en uitgaven en inkomsten geraamd die de gemeente Oostzaan ontplooit op de terreinen van de burgerlijke stand, de Basisregistratie Personen (BRP), de Kieswet, vergunningverlening en overige directe en digitale dienstverlening aan onze inwoners, ondernemers en overige (maatschappelijk) partners.

Wat was onze visie in 2021?

Terug naar navigatie - Wat was onze visie in 2021?

Als zelfstandige gemeente staan wij dicht bij onze inwoners en ondernemers en staan zij centraal in onze dienstverlening. Vanuit deze visie is dienstverlening voor ons meer dan het loket van Burgerzaken waar inwoners een paspoort kunnen aanvragen. Als gemeente willen wij ook onze gasten optimaal te woord staan, service verlenen en informatie bieden van hoge kwaliteit en op een goede manier. Verder hoort het bij onze dienstverlening dat de gemeenteloketten toegankelijk zijn en dat we meedenken en proactief handelen. Deze servicenormen gelden voor alle afdelingen, en dus niet alleen bij de aanvraag van vergunningen, bij verkiezingen of voor onze telefonische bereikbaarheid.

HEBBEN WE DE GEPLANDE DOELEN UIT DE BEGROTING 2021 GEREALISEERD?

P1 1. Inwoners en ondernemers krijgen de juiste informatie en antwoord op hun vraag

Terug naar navigatie - Toelichting test toon titel uit

Elke vraag die – ongeacht het onderwerp en ongeacht via welk kanaal – bij ons binnenkomt, beantwoorden wij volgens onze servicenormen. We denken mee en zoeken mee naar mogelijkheden en oplossingen. Als gemeente blijven we werken aan een kwalitatief goede informatievoorziening die aansluit bij de actuele en toekomstige behoeftes van gebruikers en aan een doelmatige uitvoering van onze wettelijke taken. En als de situatie daarom vraagt, bieden we waar mogelijk maatwerk.

P1 2. Wij zijn toegankelijk en bereikbaar voor onze inwoners en ondernemers

Terug naar navigatie - Toelichting kerndoel

De lijnen tussen de inwoners, ondernemers en de gemeente zijn kort en de persoonlijke contacten zijn warm. We verwijzen in eerste instantie naar onze digitale kanalen: de website, digitale formulieren en sociale media. Daarnaast blijven wij ook toegankelijk via andere kanalen: telefonisch of door het maken van een afspraak. Zo nodig leveren we maatwerk.

Terug naar navigatie - Onze doelen voor 2021

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Realisatie 2020 Begroting 2021 incl. wijz. Realisatie 2021 Verschil Begroting min Realisatie 2021
Lasten
112 Verkiezingen 26.789 47.873 109.141 -61.268
201 Burgerzaken 510.080 576.844 562.075 14.769
202 Dienstverlening algemeen 64.863 54.720 51.746 2.974
401 APV en bijzondere wetgeving 184.648 173.850 169.950 3.900
501 Economische zaken 5.193 5.732 5.682 50
611 Vergunningen 464.689 473.548 456.815 16.733
612 Handhaving omgevingsvergunningen 0 8.500 0 8.500
Totaal Lasten 1.256.262 1.341.067 1.355.410 -14.343
Baten
112 Verkiezingen 0 0 61.268 -61.268
201 Burgerzaken 125.326 154.278 152.485 1.794
401 APV en bijzondere wetgeving 13.722 29.200 7.796 21.404
611 Vergunningen 93.429 220.000 100.578 119.422
612 Handhaving omgevingsvergunningen 1.526 0 0 0
Totaal Baten 234.003 403.478 322.127 81.351
Resultaat baten minus lasten -1.022.259 -937.589 -1.033.282 95.693

Verschillen analyse

Terug naar navigatie - Verschillen analyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de begroting 2021.

Product Baten of lasten
Verschil Toelichting
Verkiezingen

lasten

 

baten

€ 61.268

(nadeel)

€ 61.268

(voordeel)

De overschrijding op het budget van de verkiezingen is ten laste van het coronabudget geboekt. Per saldo budgettair neutraal op het product 'Verkiezingen'.

Vergunningen

baten

€ 119.422

(nadeel)

Minder baten omgevingsvergunningen dan begroot.  Jaarlijks wordt structureel een bedrag van € 220.000,- begroot. In 2021 zijn minder vergunningen aangevraagd, voornamelijk veroorzaakt door de corona.

 

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2020 Begroting 2021 na wijziging Rekening 2021
Reserve verkiezingen 1.569 3.138 3.138
Reserve nieuwe website - 100.000 100.000
Reserve EGEM-i 65.225 - 1
Totaal reserves 66.794 103.138 103.139
8-jul-2022

Toelichting op reserves

Terug naar navigatie - Toelichting op reserves
Reserve Verschil ten opzichte van begroting Toelichting
Reserve Verkiezingen € 0 Jaarlijks wordt een dotatie van € 1.569,- begroot aan deze reserve, om toekomstige schommelingen te kunnen opvangen.
Reserve nieuwe website € 0

In de begroting 2021 is een bedrag opgenomen voor de nieuwe website van € 100.000,-. De werkzaamheden hebben vertraging opgelopen. In het najaarsbericht is vastgesteld om dit budget over te hevelen naar 2022 middels een nieuwe bestemmingsreserve.

Reserve EGEM-I € 0

In de primaire begroting 2021 is het opheffen van deze reserve vastgesteld. Deze reserve destijds opgebouwd uit het saldo van diverse resultaatbestemmingen over de periode 2012-2015. Het saldo valt vrij, en wordt ingezet voor de nieuwe website.

 

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Hierbij de verplichte kengetallen vanuit de BBV. De overige kengetallen zijn in de bijlage opgenomen.

  Rekening 2020 Begroting 2021 Rekening 2021
% Functiemenging (Bron LISA). De verhouding tussen banen en woningen. Varieert tussen 0% (alleen wonen) en 100% (alleen banen). Bij een waarde van 50% zijn er evenveel woningen als banen. 49,5% 49,5% 49,5%
Aantal vestigingen van bedrijven per 1.000 inwoners van 15 tm 64 jaar  (Bron: LISA) 144,5 182,5 154

* dit betreft een schatting, de gegevens zijn nog niet bij Bron LISA voorhanden.