Programma 1 - Dienstverlening

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

In dit programma worden de doelen, acties en uitgaven en inkomsten geraamd die de gemeente Oostzaan ontplooit op de terreinen van de burgerlijke stand, de Basisregistratie Personen (BRP), de Kieswet, vergunningverlening en overige directe en digitale dienstverlening aan onze inwoners, ondernemers en overige (maatschappelijk) partners.

Wat was onze visie in 2022?

Terug naar navigatie - Wat was onze visie in 2022?

Als zelfstandige gemeente staan wij dicht bij onze inwoners en ondernemers en staan zij centraal in onze dienstverlening. Vanuit deze visie is dienstverlening voor ons meer dan het loket van Burgerzaken waar inwoners een paspoort kunnen aanvragen. Als gemeente willen wij ook onze gasten optimaal te woord staan, service verlenen en informatie bieden van hoge kwaliteit en op een goede manier. Verder hoort het bij onze dienstverlening dat de gemeenteloketten toegankelijk zijn en dat we meedenken en proactief handelen. Deze servicenormen gelden voor alle afdelingen, en dus niet alleen bij de aanvraag van vergunningen, bij verkiezingen of voor onze telefonische bereikbaarheid.

HEBBEN WE DE GEPLANDE DOELEN UIT DE BEGROTING 2022 GEREALISEERD?

P1 1. Inwoners en ondernemers krijgen de juiste informatie en antwoord op hun vraag

Terug naar navigatie - Toelichting test toon titel uit

Elke vraag die – ongeacht het onderwerp en ongeacht via welk kanaal – bij ons binnenkomt, beantwoorden wij volgens onze servicenormen. We denken mee en zoeken mee naar mogelijkheden en oplossingen. Als gemeente blijven we werken aan een kwalitatief goede informatievoorziening die aansluit bij de actuele en toekomstige behoeftes van gebruikers en aan een doelmatige uitvoering van onze wettelijke taken. En als de situatie daarom vraagt, bieden we waar mogelijk maatwerk.

Terug naar navigatie - Onze doelen voor 2022

P1 1.1 Onze informatievoorziening verbeteren

Terug naar navigatie - P1 1.1 Onze informatievoorziening verbeteren

We verbeteren onze informatievoorziening om beter aan te sluiten op de vragen van onze inwoners, ondernemers en organisaties. Onze informatievoorziening is actueel, begrijpelijk en transparant. Onze inwoners beoordelen onze directe en digitale dienstverlening met een score boven het landelijk gemiddelde. Onze prestaties meten we periodiek door in oneven jaren deel te nemen aan het Waarstaatjegemeente.nl-onderzoek.

Wat hebben we in 2022 gerealiseerd?

P1 2. Wij zijn toegankelijk en bereikbaar voor onze inwoners en ondernemers

Terug naar navigatie - Toelichting kerndoel

De lijnen tussen de inwoners, ondernemers en de gemeente zijn kort en de persoonlijke contacten zijn warm. We verwijzen in eerste instantie naar onze digitale kanalen: de website, digitale formulieren en sociale media. Daarnaast blijven wij ook toegankelijk via andere kanalen: telefonisch of door het maken van een afspraak. Zo nodig leveren we maatwerk.

Op 1 juli 2022 zal de omgevingswet in werking treden. Deze wet beoogt een verregaande vereenvoudiging van het stelsel van wetgeving voor de ontwikkeling en het beheer van de leefomgeving (omgevingsrecht), door tientallen wetten en honderden regels te bundelen in één nieuwe wet. Juridische regels en kaarten worden vertaald naar toepasbare regels. Het is belangrijk dat bij de overgang het dienstverleningsniveau minstens gelijk blijft, maar gestreefd wordt naar een verhoging van de dienstverlening.

Terug naar navigatie - Onze doelen en acties

P1 2.1 Onze bereikbaarheid verbeteren

Terug naar navigatie - P1 2.1 Onze bereikbaarheid verbeteren

We verbeteren onze bereikbaarheid aan de hand van de behoefte van onze inwoners en de gevestigde bedrijven en organisaties. Onze prioriteit ligt bij het optimaliseren van de digitale dienstverlening.

Wat hebben we in 2022 gerealiseerd?

P1 2.2 Realisatie Dienstverleningsvisie

Terug naar navigatie - P1 2.2 Realisatie Dienstverleningsvisie

Raad, college en organisatie hebben een gezamenlijk gedragen visie op dienstverlening. Het is duidelijk waar wij als gemeente voor staan en we dragen dat ook uit.

Wat hebben we in 2022 gerealiseerd?

P1 2.3 Beperken van identiteitsfraude

Terug naar navigatie - P1 2.3 Beperken van identiteitsfraude

De gemeente is het loket voor de Basisregistratie Personen (BRP). Ook verstrekt de gemeente identiteitsbewijzen. Daarom is het gemeenteloket vaak de eerste stap voor het plegen van identiteitsfraude en adresfraude. Identiteitsfraudebestrijding staat daarom hoog op de agenda.

Wat hebben we in 2022 gerealiseerd?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2022 incl. wijz. Realisatie 2022 Afwijking budget 2022
Lasten
112 Verkiezingen 109.141 91.028 92.714 1.686
201 Burgerzaken 562.075 717.013 705.080 -11.933
202 Dienstverlening algemeen 51.746 58.000 40.208 -17.792
401 APV en bijzondere wetgeving 169.950 205.194 195.583 -9.611
501 Economische zaken 5.682 15.750 9.951 -5.799
611 Vergunningen 456.815 577.795 550.159 -27.636
612 Handhaving omgevingsvergunningen 0 3.500 0 -3.500
Totaal Lasten 1.355.410 1.668.280 1.593.695 -74.585
Baten
112 Verkiezingen 61.268 32.000 32.249 249
201 Burgerzaken 152.485 154.278 158.012 3.734
401 APV en bijzondere wetgeving 7.796 34.200 21.244 -12.956
611 Vergunningen 100.578 230.295 623.042 392.747
Totaal Baten 322.127 450.773 834.547 383.774
Resultaat baten minus lasten -1.033.282 -1.217.507 -759.148 458.359

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de begroting 2022.

Product Baten of lasten
Verschil Toelichting
Vergunningen

baten

€ 392.747

(voordeel)

Extra leges vanuit het project Noordeinde. Na enig overleg met de Provincie is uiteindelijk toestemming om de geplande woningen op het Noordeinde te realiseren. De aanvraag is ingediend in 2022.

lasten

€27.636

(voordeel)

Bij het opstellen van de begroting is rekening gehouden met een extra bijdrage aan personele inzet op het gebied van complexe vergunningen. Deze is niet nodig gebleken.

 

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2021 Begroting 2022 na wijziging Rekening 2022
Reserve EGEM-i 1 - 1
Reserve verkiezingen 3.138 4.707 4.707
Reserve nieuwe website 100.000 - 91.641
Totaal reserves 103.139 4.707 96.349
15-jun-2023

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

 

Reserve Verschil ten opzichte van de begroting
Toelichting
Verkiezingen   Conform de begroting wordt jaarlijks een bedrag van € 1.569,- toegevoegd aan de reserve verkiezingen.
Nieuwe website   In 2022 is een bedrag van € 8.359,- onttrokken aan de reserve. Deze kosten houden verband met de voorbereidingen van de aanbesteding van de nieuwe website. Het restant van de reserve zal in 2023 worden ingezet.

 

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Hierbij de verplichte kengetallen vanuit de BBV. De overige kengetallen zijn in de bijlage opgenomen.

  Rekening 2021 Begroting 2022 Rekening 2022
% Functiemenging (Bron LISA). De verhouding tussen banen en woningen. Varieert tussen 0% (alleen wonen) en 100% (alleen banen). Bij een waarde van 50% zijn er evenveel woningen als banen.

49,5%

49,5%

49,5%**
Aantal vestigingen van bedrijven per 1.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar (Bron: LISA) 154 186,1 185**

** Actuele gegevens niet beschikbaar bij bron LISA, dit betreft een schatting