Programma 6 - Bestuur en organisatie

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

In dit programma leest u doelen, acties en raming van de uitgaven en inkomsten van de activiteiten die de gemeente Oostzaan ontplooit op de terreinen van de bestuursorganen, communicatie, juridische zaken, kwaliteitszorg, algemene financiële zaken en belastingen.

Wat was onze visie voor 2022?

Terug naar navigatie - Wat was onze visie voor 2022?

Het volwaardig functioneren, zeker in het regionale krachtenveld kan niet zonder samen te werken. We doen dat al binnen het kader van OVER-gemeenten. Ook werken we op een aantal terreinen goed samen met Zaanstad. Dat is echter niet genoeg. Gezien de opgaven die er spelen, gezien het belang van het landelijk gebied binnen de MRA regio, is het noodzakelijk om tot verdere samenwerking te komen met onze collega-groene gemeenten Landsmeer en Waterland.


Om onze bestuurlijke slagkracht te ondersteunen, hebben we een goed geëquipeerde ambtelijke organisatie nodig.
Wij werken aan de maatschappelijke opgaves, waarbij participatie vooropstaat. Hierbij stellen we ons open op, waarbij helpt dat de lijnen tussen bestuur en samenleving kort zijn.

Met een solide begroting van inkomsten en uitgaven vangen we bestaande en nieuwe taken voldoende op. We maken hierbij keuzes wat we doen en wat we niet doen. Er zijn namelijk altijd meer wensen dan middelen ter beschikking. We vinden het belangrijk een evenwichtig risicomanagement te voeren, omdat de omgeving continu verandert en steeds complexer wordt. We zoeken hierbij een gezonde balans tussen risico’s afwegen en ondernemend zijn.

HEBBEN WE DE GEPLANDE DOELEN UIT DE BEGROTING 2022 GEREALISEERD?

P6 1. Wij hebben een goed en krachtig gemeentebestuur

Terug naar navigatie - Toelichting

Het gemeentebestuur is en blijft toegankelijk voor inwoners, ondernemers en organisaties in de gemeente. Goed contact en korte lijnen maken dat wij als gemeentebestuur in staat zijn keuzes te kunnen en te durven maken.

Terug naar navigatie - Onze doelen en acties

P6 1.1 Bestuurlijke besluitvorming verbeteren

Terug naar navigatie - P6 1.1 Bestuurlijke besluitvorming verbeteren

We verbeteren de bestuurlijke besluitvorming continu. Hierbij gaat het om de kwaliteit van advisering en de doelmatigheid van het besluitvormingsproces.

Wat hebben we in 2022 gerealiseerd?

P6 1.2 Samenwerking in de regio versterken

Terug naar navigatie - P6 1.2 Samenwerking in de regio versterken

Wij werken aan complexe en gemeenteoverstijgende opgaven door krachten te bundelen en kennis te delen binnen de regio.

Wat hebben we in 2022 gerealiseerd?

P6 2. Onze ambtelijke organisatie is doelmatig, doeltreffend en toekomstbestendig

Terug naar navigatie - Onze doelen en acties

P6 2.1 Meer efficiency en effectiviteit door harmoniseren

Terug naar navigatie - P6 2.1 Meer efficiency en effectiviteit door harmoniseren

Harmonisatie richt zich op het vergroten van efficiency en effectiviteit van bestuurlijke ondersteuning. De gemeenschappelijke ambtelijke organisatie stelt ons in staat te leren van verschillen.

Wat hebben we in 2022 gerealiseerd?

P6 2.2 Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden duidelijker verdelen tussen bestuur en organisatie

Terug naar navigatie - P6 2.2 Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden duidelijker verdelen tussen bestuur en organisatie

In vervolg op de nulmeting 2020 zal nadere besluitvorming plaatsvinden over de bestuurlijke en ambtelijke structuur en bijbehorende taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden.
In 2022 wordt een gevolg gegeven aan de resultaten van de nul-meting en het advies daarover van de interim-directeur van OVER-gemeenten. Hierbij zal een nadere uitwerking worden gegeven aan de opdrachtgever/opdrachtnemerrelatie, het leveren van producten waarbij de OVER-organisatie de kwaliteit borgt door het nemen van verantwoordelijkheid hiervoor. De gewenste bestuursstructuur zal, mede inachtneming van hetgeen in het kader van de zelfevaluatie is besproken verder worden uitgewerkt.

Wat hebben we in 2022 gerealiseerd?

P6 3. Wij zijn financieel gezond

Terug naar navigatie - Toelichting

De externe ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op en hebben de nodige financiële impact op onze financiële huishouding. Ons financieel beleid is erop gericht om ook in de toekomst financieel gezond te zijn. Wij voorzien in de toekomst druk tussen de doelen en middelen en zullen hierop anticiperen.

Terug naar navigatie - Onze doelen en acties

P6 3.1 Onze inkomsten en uitgaven nog beter beheersen

Terug naar navigatie - P6 3.1 Onze inkomsten en uitgaven nog beter beheersen

Om de begroting niet te overschrijden, is het belangrijk dat wij inzicht hebben in onze inkomsten en uitgaven. Hierop baseren wij onze budgettaire keuzes.

Wat hebben we in 2022 gerealiseerd?

P6 3.2 Risicomanagement versterken

Terug naar navigatie - P6 3.2 Risicomanagement versterken

Wij streven naar een gezonde balans tussen risico’s afwegen en ondernemend zijn.

Wat hebben we in 2022 gerealiseerd?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2022 incl. wijz. Realisatie 2022 Afwijking budget 2022
Lasten
101 Bestuursorganen 529.770 583.841 469.805 -114.036
102 Regionale samenwerking 49.360 58.009 37.507 -20.502
103 Representatie 19.725 18.900 21.755 2.855
105 Burgerparticipatie en communicatie 54.595 154.135 48.917 -105.218
107 Juridische beleidskaders 7.793 128.986 110.472 -18.514
108 Klachten en bezwaarschriften 5.112 10.800 7.894 -2.906
110 Financieel beleid 28.285 30.728 36.865 6.137
113 Griffie 445.728 535.045 484.337 -50.708
114 Rekenkamer 13.369 18.650 12.098 -6.552
901 Financiering 913.933 379.273 48.392 -330.881
902 Belastingen 177.520 179.639 160.173 -19.466
903 Algemene uitkering 24.820 100.420 35.679 -64.741
904 Algemene baten en lasten -209.255 -283.883 -231.063 52.820
905 Bestuurlijke boetes 0 97.500 18.063 -79.438
9901 Salaris- en vergoedingenadministratie 2.386.841 2.773.833 2.783.282 9.449
9904 Verzekeringen / schades 17.313 27.300 28.614 1.314
9905 Kwaliteitszorg 2.289 1.952 2.380 428
9906 Financieel beheer 12.675 6.000 16.779 10.779
9907 Facilitair beheer 6.434 0 0 0
9908 Documentaire informatievoorziening 29.005 29.720 31.864 2.144
Totaal Lasten 4.515.312 4.850.848 4.123.812 -727.036
Baten
101 Bestuursorganen 15.469 15.000 11.544 -3.456
113 Griffie 34.667 0 0 0
901 Financiering 94.416 110.000 117.131 7.131
902 Belastingen 3.533.686 2.882.515 2.880.263 -2.252
903 Algemene uitkering 13.464.622 14.955.950 15.189.875 233.925
905 Bestuurlijke boetes 0 370.500 0 -370.500
9901 Salaris- en vergoedingenadministratie 50 0 0 0
9904 Verzekeringen / schades 0 0 2.500 2.500
Totaal Baten 17.142.911 18.333.965 18.201.314 -132.651
Resultaat baten minus lasten 12.627.599 13.483.117 14.077.502 594.385

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de begroting 2022.

Product Baten of lasten
Verschil Toelichting
Bestuursorganen lasten

€ 114.036

(voordeel)

Door een stijgende rente vervalt de gemeentelijke bijdrage aan de pensioenvoorziening voor gewezen bestuurders van de gemeente. De voorziening kan op basis van pensioenberekeningen worden afgeraamd met een bedrag van € 117.061,-.
Burgerparticipatie en communicatie lasten

€ 105.218 (voordeel)

Door personele wisselingen in het projectteam heeft het realiseren van de website vertraging opgelopen. In de tweede helft van 2022 is er een goede doorstart gemaakt door te werken met een duidelijke opdrachtformulering en het opstellen van het programma van eisen. Er zijn ook gesprekken gevoerd met bureaus die de website kunnen realiseren en de verwachting is dat de nieuwe website in Q3 van 2023 wordt opgeleverd.
Griffie lasten

€ 50.708 (voordeel)

Het voordeel ontstaat op het budget van de bestuurlijke toekomst. In 2022 is conform de begroting een bedrag van € 100.000 onttrokken aan de Algemene Reserve. Dit bedrag is in 2022 niet volledig ingezet, en zal middels de resultaatbestemming worden gereserveerd voor het vervolgtraject in 2023.
Financiering

lasten

€ 330.881

(voordeel)

Bij het opstellen van de begroting is rekening gehouden met de maximale bijdrage aan OVER-gemeenten. Voor 2022 is met OVER-gemeenten de bijdrage afgerekend en overgedragen en ontstaat hieruit een voordeel van € 150.381. Daarnaast wordt vanuit OVER-gemeenten in de resultaatbestemming 2022 een bedrag van 38% van € 475.000 retour gestort naar de gemeente Oostzaan, zijnde een bedrag van 180.500,-.
Algemene uitkering

lasten

 

baten

€ 64.741

(voordeel)

€ 233.925

(voordeel)

Met regelmaat komen er nieuwe taken vanuit het rijk naar de gemeentes. Vaak komen voor deze nieuwe taken ook nieuwe middelen naar de gemeente via de algemene uitkering om deze taken uit te kunnen voeren. Niet in alle gevallen hebben de nieuwe taken al lasten in 2022 en blijft er budget over in 2022. Dit is het geval bij gelden ontvangen t.b.v. inburgering, BOA, Wet kwaliteitsborging bouw (Wkb). In totaal een voordeel van €71.275. Dit bedrag zal middels het voorstel van resultaatbestemming 2022 gevraagd worden om over te hevelen naar 2023.

Het bruto begrotingseffect van de decembercirculaire 2022 was €228.629 positief. Om de begroting aan te passen komt de informatie uit de decembercirculaire altijd te laat. Begroot is de stand van de septembercirculaire 2022. Naast de decembercirculaire 2022 is er een voordeel van €5.300 op de algemene uitkering door afwikkeling voorgaande jaren.

Algemene baten en lasten lasten

€ 52.820 (nadeel)

De compensabele btw mag bij het berekenen van kostendekkende tarieven voor de afvalstoffen- en rioolheffing als kosten worden meegenomen. Er is per saldo meer btw geboekt dan begroot was. Deze methode van kostprijsberekening heeft als tegenboeking op het product 'Algemene baten en lasten' een negatief effect van ruim € 82.000.

Daarnaast betreft het verschil op dit product 'Algemene baten en lasten' de post 'Onvoorzien'. Hiervoor is €30.000 begroot en dit budget is niet gebruikt in 2022 en is dus een voordeel voor 2022.

Bestuurlijke boete

lasten

baten

€ 79.438 (voordeel)

€ 370.500 (nadeel)

De invoering van de bestuurlijke boete is vertraagd in 2022. De raad heeft hierover een raadsbericht ontvangen. De inkomsten over 2022 zijn niet gerealiseerd.

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2021 Begroting 2022 na wijziging Rekening 2022
Reserve aanbesteding datacenter 25.877 25.877 25.877
Reserve kwaliteitszorg 8.000 - 8.000
Reserve wachtgeld huidige wethouders 41.587 41.587 41.587
Algemene reserve 1.672.250 1.588.650 1.699.112
Totaal reserves 1.747.714 1.656.114 1.774.576
15-jun-2023

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

 

Reserve Verschil ten opzichte van de begroting
Toelichting
Algemene reserve   Alle onttrekkingen en stortingen aan de Algemene Reserve hebben conform begroting of begrotingswijzigingen plaatsgevonden.
Aanbesteding datacenter   Deze reserve is gevormd uit de resultaatbestemming 2020 en bestemd voor uitgaven ten behoeve van de aanbesteding van het datacenter. In 2022 zijn geen mutaties op deze reserve geweest.
Wachtgeld huidige wethouders   De reserve wachtgeld is niet ingezet in 2022.
Kwaliteitszorg   Vanuit het najaarsbericht 2021 is deze reserve gevormd, voor het gemeentelijk onderzoek "waar staat je gemeente". Dit onderzoek gaat plaatsvinden in 2023.

 

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen
Stand voorzieningen per 31-12 Rekening 2021 Begroting 2022 na wijziging Rekening 2022
Voorziening verlofsparen - - 1.000
Voorziening pensioenen wethouders 1.708.785 1.812.990 1.591.724
Totaal voorzieningen 1.708.785 1.812.990 1.592.724
15-jun-2023

Toelichting voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting voorzieningen

 

Voorziening Verschil ten opzichte van de begroting
Toelichting
Voorziening verlofsparen   Werknemers van de gemeente Oostzaan kunnen het boven-wettelijk verlof opsparen conform de CAO. Dit schept een verplichting tegenover deze werknemer, waarvoor deze voorziening t.z.t. kan worden ingezet.
Voorziening pensioenen wethouders   Naar aanleiding van de actuele waardeberekeningen van de wethouders en oud-wethouders is een bedrag van € 117.061 onttrokken aan de voorziening. Deze berekening wordt door een extern bureau opgesteld, omdat het specifieke kennis betreft. Omdat de pensioenen per direct opeisbare verplichtingen zijn, moet de hoogte van de voorziening volgens de financiële richtlijnen verplicht gelijk zijn aan deze waardeberekeningen. De oorzaak van deze mutatie is de wijziging in de daling van de rekenrente. Deze heeft een effect op de hoogte van de voorziening.

 

 

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

 

Omschrijving 

Rekening 2021

Begroting 2022

Rekening 2022

Gemiddelde WOZ waarde x €1.000 (Bron: CBS)*

389 360.000 (2020) 411

Gemiddelde woonlasten eenpersoonshuishouden (Bron: COELO)*

1.059 1.063 1.119

Gemiddelde woonlasten meerpersoonshuishouden (Bron: COELO)*

1.124 1.123 1.184

Formatie (aantal fte's per 1.000 inwoners) (Bron: eigen administratie)

0,61 0,61 061

Bezetting (aantal fte's per 1.000 inwoners) (Bron: eigen administratie)

0,61 0,61 0,61

Apparaatskosten per inwoner (Bron: eigen begroting)

€ 678 € 681 € 692

Externe inhuur (kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen) (Bron: eigen begroting)

14% 5% 22%

Overhead (% van de totale lasten) (Bron: eigen begroting)

8% 11% 10%

*De woonlasten zijn de OZB, riool- en afvalstoffenheffing van een woonhuis met (geschatte) gemiddelde WOZ-waarde.