Programma 3 - Sociaal Domein

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

Het programma Sociaal Domein houdt zich bezig met onze inzet op het gebied van: beleid en uitvoering van de Participatiewet, Jeugdwet, Wmo, armoede, Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, Wet inburgering en de Wet publieke gezondheid. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Iedereen in Oostzaan mag en kan meedoen. Dat is onze ambitie. We werken aan bestaanszekerheid, gezond leven en opgroeien, en aan maatschappelijke ondersteuning. Het is voor ons belangrijk dat onze inwoners verbonden (kunnen) zijn met de samenleving en zich gesteund voelen bij het vervullen van zorgtaken. In Oostzaan gaat veel zorg naar elkaar uit. Wie zorg of hulp van de gemeente nodig heeft, krijgt zo snel mogelijk een passende oplossing. We zorgen ervoor dat inwoners die ondersteuning nodig hebben dit gemakkelijk en dichtbij vinden en in onze dienstverlening hebben we oog voor de menselijke maat. We zijn alert op de manier waarop de regels van de Participatiewet, de Jeugdwet, de Wet werk en inkomen en de Wmo uitpakken in de levens van inwoners. We sluiten aan bij de leefwereld van inwoners om passende ondersteuning te kunnen bieden. Integraal beleid en een goed op elkaar afgestemde uitvoering zijn hiervoor essentieel. Het gaat dan niet alleen om de wettelijke taken binnen het sociaal domein, maar ook om de samenhang met bijvoorbeeld sport, cultuur, onderwijs, omgeving en economie. We ontwikkelen een integraal beleidskader met vier centrale thema’s. Dit werken de komende jaren uit om voorwaarden te scheppen voor een integrale uitvoering.

1. Voor en met elkaar
Dit thema richt zich op ondersteuning van de sociale betrokkenheid van de dorpsgemeenschappen, op zo goed en lang mogelijk thuis kunnen wonen van kwetsbare inwoners en op mantelzorgondersteuning.

2. Iedereen kan meedoen
Dit thema richt zich onder andere op armoede- en schuldenproblematiek en op het verlichten van eenzaamheid.

3. De kracht van preventie
Dit thema richt zich op het bevorderen van een gezonde leefstijl en op een sterke basis voor de jeugd. 

4. Passende ondersteuning en zorg
Dit thema richt zich op de ontwikkeling van passende hulp voor inwoners volgens onze dienstverleningsvisie, de ontwikkeling van integrale toegang en samenwerking met onze partners.

Programma 3: Doelenboom
Thema Doel Acties 2024
P3 1. Voor en met elkaar P3 1.1 Ondersteunen lang thuis wonen 1.1.1 - Aanpak wachtlijsten hulp in de huishouding
1.1.2 - Opstellen woonzorgvisie
P3 2. Iedereen kan meedoen P3 2.1. Inflatiearmoede bestrijden 2.1.1 - Plan armoede afronden
P3 2.2 Regionale plan van aanpak laaggeletterdheid vaststellen 2.2.1 - Regionale aanpak plan van aanpak laaggeletterdheid vaststellen
P3 2.3 Schuldenproblematiek aanpakken 2.3.1 - Beleidsplan schuldhulpverlening tm 2025 vaststellen
P3 2.4 Verlichten van eenzaamheid 2.4.1 - Voortzetten van preventieve huisbezoeken inclusief extra aandacht voor valpreventie vanaf 2023 gecombineerd
2.4.2 - Voortzetten van netwerkbijeenkomsten eenzaamheid
P3 2.5 Stimuleren van werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt 2.5.1 - Regionaal harmoniseren en actualiseren Social Return On Investment (SROI) 2023 2025
2.5.2 - Implementatie breed offensief
2.5.3 - Versterken regionale samenwerking met de arbeidsmarktregio
P3 3. Preventie P3 3.1 Bevorderen gezonde leefstijl 3.1.1 - Sportakkoord 2022 Loopt tot 2026
P3 3.2 Jeugdhulp; een sterke basis voor de jeugd 3.2.1 - Het voortzetten en evalueren van de pilot van gezinscoaches
3.2.3 - Inzetten buurtgezinnen
3.2.4 - Ondersteunen van medeopvoeders
3.2.5 - Effectieve inzet van middelen
3.2.6 - Voeren van maatschappelijk debat van speciaal naar normaal
P3 4. Passende ondersteuning en zorg P3 4.1 Mantelzorg ondersteunen 4.1.1 - We gaan vanaf 2024 buddy’s voor mensen met dementie werven en opleiden
4.1.2 - Dementie vriendelijke gemeente worden.
4.1.3 - Beschermd wonen van Zaanstad naar Oostzaan loopt tot 2026, (wet is uitgesteld)
P3 4.2 Jeugdhulp 4.2.1 - Hervormingsagenda jeugd
4.2.2 - Versoepelen van de overgang van jeugdwet naar WMO en de participatiewet
4.2.3 - Evaluatie Jeugdteam en voorbereiding aanbesteding
P3 5. Verbeteren dienstverlening Sociaal Domein P3 5.1 Integraal werken binnen de beleidsterreinen 5.1.1 - Uitvoeren van beleidsnota koers Sociaal Domein

P3 1. Voor en met elkaar

Terug naar navigatie - Toelichting

Veel inwoners voelen zich met elkaar verbonden en zien naar elkaar om. Dit noemen we ook wel sociale betrokkenheid. Deze betrokkenheid en het behouden ervan of zelfs het vergroten, is belangrijk. Als mensen elkaar kennen en zich met elkaar verbonden voelen, is de kans groter dat zij rekening willen houden met en zich willen inzetten voor elkaar. Met een goede sociale betrokkenheid snijdt het mes aan twee kanten. Je verbonden voelen met je naasten draagt bij aan mentale gezondheid. Bij een groep horen en sociale contacten hebben, vinden veel mensen fijn. En het kan eenzaamheid tegengaan. Daarnaast kan verbondenheid een laagdrempelig vangnet vormen met oog voor elkaar.

De drie speerpunten zijn:
•    Het ondersteunen van de onderlinge sociale betrokkenheid
•    Inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen
•    Versterken mantelzorgondersteuning

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P3 1.1 Ondersteunen lang thuis wonen

Terug naar navigatie - P3 1.1 Ondersteunen lang thuis wonen

De gemeente ondersteunt inwoners in het faciliteren om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen. Dit is het hoofddoel van de Wet maatschappelijke ondersteuning van 2015. De gemeente doet dit op twee manieren. 1. via de maatwerkvoorzieningen waarvoor een indicatie nodig is (dagbesteding, begeleiding, hulp bij het huishouden, hulpmiddelen, woningaanpassingen, trapliften, aanvullend openbaar vervoer, enzovoorts). 2. Via voorliggende voorzieningen (mantelzorgondersteuning, inzet vrijwilligers, tafeltje dekje, Belbus, enzovoorts). Deze voorliggende voorzieningen worden meestal door de welzijnsorganisaties georganiseerd.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P3 2. Iedereen kan meedoen

Terug naar navigatie - Toelichting

Mee kunnen doen heeft te maken met thema 1: ‘Voor en met elkaar’. Het vraagt om verbindingen tussen inwoners onder elkaar en tussen (maatschappelijke) organisaties en inwoners waarbij men respect heeft voor elkaar, naar elkaar omkijkt en voor elkaar zorgt. We gaan uit van inwoners die er zelf voor kunnen zorgen dat ze meedoen. Maar we weten dat er soms (tijdelijk) grenzen zitten aan de zelfredzaamheid. We weten ook dat niet alle problemen te voorkomen of op te lossen zijn en dat er mensen zijn die te maken hebben met een beperking. Ook zijn er mensen die niet volledig zichzelf kunnen zijn omdat anderen ze dan niet accepteren. Daarom zetten wij ons in voor inwoners die, op sommige gebieden, niet of niet volledig mee kunnen doen. Het kan bijvoorbeeld gaan om bemiddeling naar passend werk, het (beter) leren lezen en schrijven, een openbare ruimte geschikt maken voor rolstoelen of een bijdrage leveren aan de acceptatie van diversiteit in seksualiteit en gender.

De twee speerpunten zijn:
•    Het ondersteunen van inwoners die (tijdelijk) financieel niet zelfredzaam zijn en/of schulden hebben
•    Effectieve aanpak van eenzaamheid

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P3 2.1. Inflatiearmoede bestrijden

Terug naar navigatie - P3 2.1. Inflatiearmoede bestrijden

De hoge inflatiecijfers komt voor mensen met een lager inkomen hard aan. Dit komt voor een belangrijk deel door de stijgende energieprijzen waar mensen met lage inkomens vaak wonen in slecht geïsoleerde woningen waarvan de huren vaak ook nog met de hoge inflatie meestijgen. De inflatie is een onzichtbare ongelijkmaker. 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P3 2.2 Aanpak laaggeletterdheid

Terug naar navigatie - P3 2.2 Aanpak laaggeletterdheid

Ongeveer 2,5 miljoen Nederlanders hebben moeite met lezen, rekenen en het gebruiken van een computer of smartphone. In het dagelijks leven moeten mensen vaak lezen, schrijven, rekenen of omgaan met de computer. Een gebrek aan basisvaardigheden kan grote nadelen hebben.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P3 2.3 Schuldenproblematiek aanpakken

Terug naar navigatie - P3 2.3 Schuldenproblematiek aanpakken

We willen dat inwoners die onder de armoedegrens leven en/of schulden hebben weer grip krijgen op hun situatie, volwaardig kunnen meedoen aan de samenleving en uiteindelijk (weer) zelfredzaam worden. We werken aan het voorkomen van schulden en armoede onder inwoners, met speciale aandacht voor jongeren. 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P3 2.4 Verlichten van eenzaamheid

Terug naar navigatie - P3 2.4 Verlichten van eenzaamheid

Eenzaamheid overkomt jong en oud. Eenzaamheid komt in lichte of sterke mate voor. Je kunt je af en toe eenzaam voelen of voor lange tijd. Hoe eenzaamheid voelt en wat het met je doet, is voor iedereen anders. Een veelgebruikte definitie van eenzaamheid is: ‘’het subjectief (persoonlijk) ervaren van een onplezierig of ontoelaatbaar gemis aan (kwaliteit van) bepaalde sociale relaties’’. Het kan dus gaan om het aantal contacten en/of de kwaliteit van de contacten. Bestrijding van eenzaamheid ligt op twee domeinen: volksgezondheid en welzijn. De eerste is belegd bij GGD en de tweede is belegd bij Welzijn Wonen Plus. 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P3 2.5 Stimuleren van werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt

Terug naar navigatie - P3 2.5 Stimuleren van werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt

Het stimuleren van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt geschiedt met ondersteunende maatregelen die als doel hebben mensen actief en naar vermogen te laten participeren in de arbeidsmarkt. 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P3 3. Preventie

Terug naar navigatie - Toelichting

Het is belangrijk dat we problemen zoveel mogelijk voorkomen. Of dat ze zo klein mogelijk blijven en/of in een vroeg stadium worden gesignaleerd. Dit is goed voor de inwoner(s) waar het om gaat. Maar ook voor de samenleving. 

Volgens een rapport van de VNG  zitten hier drie gedachten achter:
•    Preventie is efficiënter en goedkoper dan achteraf problemen oplossen
•    In een inclusieve samenleving kunnen alle inwoners meedoen. Preventief werken helpt daarbij
•    De maatschappij kan er last van hebben als iemand zich niet volgens de geldende normen gedraagt

De gemeente werkt onder meer samen met inwoners, vrijwilligers, het onderwijs en professionele hulpverleners aan preventie.

De twee speerpunten zijn:
•    Het bevorderen van een gezonde leefstijl
•    Een sterke basis voor de jeugd

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P3 3.1 Bevorderen gezonde leefstijl

Terug naar navigatie - P3 3.1 Bevorderen gezonde leefstijl

Bij een gezonde leefstijl denken wij aan gezond eten, goed voor jezelf zorgen, voldoende bewegen, sociale contacten en een zinvolle besteding van je dag hebben. Met een gezonde leefstijl kun je de gezondheid beïnvloeden. Daarbij is gezondheid meer dan ‘niet ziek zijn’. Gezondheid gaat ook over veerkracht, meedoen in de maatschappij, zingeving van het leven en over de omgeving waarin je leeft. Inwoners zijn zelf verantwoordelijk voor hoe ze leven. Maar ook de maatschappij heeft belang bij mensen met een gezonde leefstijl. Zo vergroot een gezonde leefstijl het mee kunnen doen in de maatschappij. En het verlaagt de maatschappelijke kosten (bijvoorbeeld zorgkosten en uitkeringen)

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P3 3.2 Jeugdhulp; een sterke basis voor de jeugd

Terug naar navigatie - P3 3.2 Jeugdhulp; een sterke basis voor de jeugd

Een sterke basis wil zeggen: een omgeving waarin kinderen gezond, veilig en kansrijk kunnen opgroeien. Uiteraard met hun ouders. Maar er zijn allerlei medeopvoeders. Bijvoorbeeld, familie, buren, kinderopvangmedewerkers, leerkrachten, jongerenwerkers, en cultuur- en sportbegeleiders. Samen zorgen zij voor een sterke basis waar kinderen, jongeren en hun ouders gestimuleerd worden. En gesteund als het even wat moeilijker is. Het versterken van de sociale basis is opgenomen als opgave in de hervormingsagenda jeugd en een meerjarenplan wat niet alleen jeugd betreft maar het gehele sociaal domein bestrijkt

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P3 4. Passende ondersteuning en zorg

Terug naar navigatie - Toelichting

Vrijwel alle inwoners hebben op een bepaald moment in hun leven behoefte aan ondersteuning. Zij weten dit meestal voor zichzelf en elkaar te organiseren door het in schakelen van hun eigen netwerk en/of professionele hulp- en zorgverleners. Inwoners die niet in staat zijn om dit te organiseren, worden geholpen bij het vinden en mogelijk ook bij het krijgen van een passende oplossing. Het ontvangen van passende ondersteuning klinkt simpel. Maar hier zit een hele wereld achter. Het is belangrijk om te bepalen hoe je denkt over en kijkt naar deze ondersteuning. Dit zorgt ervoor dat we allerlei verschillende processen inrichten volgens dezelfde doelen en uitgangspunten. Onderstaande punten zijn hierbij voor ons heel belangrijk. Ze gelden voor de gemeentelijke processen (bijvoorbeeld beleidsontwikkeling, dienstverlening en inkoop). Maar ook voor de werkzaamheden van onze partners waarmee wij een inkoop- of een subsidierelatie hebben.

De twee speerpunten zijn:
•    Het bieden van passende ondersteuning volgens onze visie
•    Een soepele overgang van 18- naar 18+

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P3 4.1 Mantelzorg ondersteunen

Terug naar navigatie - P3 4.1 Mantelzorg ondersteunen

In de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 staat de ondersteuning van mantelzorgers als wettelijke taak genoemd.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P3 4.2 Jeugdhulp

Terug naar navigatie - P3 4.2 Jeugdhulp

Jongeren en hun gezinnen kunnen op een bepaald moment in hun leven behoefte hebben aan ondersteuning. Zij weten dit meestal voor zichzelf en elkaar te organiseren door het in schakelen van hun eigen netwerk en/of professionele hulp- en zorgverleners. Wanneer het niet lukt om dit zelfstandig te organiseren, worden zij geholpen bij het vinden en mogelijk ook bij het krijgen van een passende oplossing. Samen met de jongere en het gezin wordt de hulpvraag in beeld gebracht. Er is een aanbod aan lokale, vrij toegankelijke voorzieningen. Wanneer dit niet toereikend is, is er specialistische jeugdhulp. De behoefte aan ondersteuning loopt soms door tot na het bereiken van 18-jarige leeftijd. Hier ondersteunen wij bij indien nodig op maat. 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P3 5. Verbeteren dienstverlening Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Toelichting

In 2023 is er een nieuw plan voor het sociaal domein vastgesteld. Dit gaat om het integraal beleidskader - Koers sociaal domein 2023-2026 ‘Samen voor elkaar’. In dit plan staan de aandachtspunten van de gemeente voor het sociaal domein beschreven en laten we zien hoe we dit domein vorm willen geven. De verbinding met de inwoners staat voorop en we bekijken vraagstukken steeds meer in samenhang. Veel heeft met elkaar te maken. 

•    We willen een betere dienstverlening leveren: digitaal en fysiek.
•    Onze inwoners, ondernemers en organisaties worden sneller geholpen en de systemen zijn daarin faciliterend.

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Exploitatie Rekening 2022 Begroting 2023 incl. wijz. Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
702 Sociaal Domein Algemeen 29.170 7.680 12.253 12.253 12.253 12.253
704 Inkomensvoorziening 1.737.707 2.023.344 1.851.760 1.851.760 1.851.760 1.851.760
705 Participatie 862.385 942.450 637.294 637.294 637.294 637.294
707 Gezondheid 614.277 517.876 548.991 547.154 537.154 537.154
710 Tafeltje dekje 1.267 2.100 9.100 9.100 9.100 9.100
719 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) 2.490.490 2.447.120 2.550.151 2.547.651 2.545.151 2.545.151
722 Jeugdhulp Specialistisch (niet vrij toegankelijke hulp) 1.618.999 1.785.777 1.700.686 1.735.686 1.690.534 1.690.534
723 Jeugdhulp Lokaal (vrij toegankelijke hulp) 823.086 994.046 995.509 995.509 974.902 974.902
730 Oekraine crisis 1.060.919 6.096.033 2.728.434 2.728.434 0 0
Totaal Lasten 9.238.302 14.816.426 11.034.178 11.064.841 8.258.148 8.258.148
Baten
702 Sociaal Domein Algemeen 6.680 0 0 0 0 0
704 Inkomensvoorziening 1.618.512 1.544.920 1.526.170 1.526.170 1.526.170 1.526.170
705 Participatie 84.296 99.264 99.264 99.264 99.264 99.264
707 Gezondheid 53.968 10.000 0 0 0 0
719 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) 86.925 63.313 63.313 63.313 63.313 63.313
722 Jeugdhulp Specialistisch (niet vrij toegankelijke hulp) -5.838 0 0 0 0 0
723 Jeugdhulp Lokaal (vrij toegankelijke hulp) -10.324 0 0 0 0 0
730 Oekraine crisis 1.060.919 6.096.033 2.728.434 2.728.434 0 0
Totaal Baten 2.895.138 7.813.530 4.417.181 4.417.181 1.688.747 1.688.747

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de begroting 2023.

€10.000 (nadeel)

Product Baten of lasten
Verschil Toelichting
704 Inkomensvoorziening Lasten

€150.000 (voordeel)

In 2023 is eenmalig een post noodfonds inflatiearmoede opgenomen, conform amendement 22A20. Deze post komt niet meer terug in 2024, en om deze reden een voordeel ten opzichte van 2023. 

€22.000 (voordeel)

De post toegerekende kosten voor 2024 zijn lager dan in de begroting 2023 door een lagere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de inleiding, een algemeen geldende tekst over de systematiek en het toekennen van de uren aan dit product.
705 Participatie Lasten

€305.000 (voordeel)

In 2023 is een incidenteel budget opgenomen voor de uitgaven energietoeslag 2023. Deze is nog niet opgenomen in de begroting voor 2024.
707 Gezondheid Lasten

Baten

€31.000
(nadeel)
€10.000
(nadeel)

De bijdrage aan de GGD wordt verhoogd conform de ingediende begroting van de GGD 3.0.

In 2023 is een incidenteel bedrag opgenomen inzake het SPUK preventie akkoord. Deze inkomsten hebben betrekking op 2023 en komen niet terug in 2024.

719 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)

 Lasten

€103.000
(nadeel)

In het voorjaarsbericht 2023 en kadernota 2024-2027 zijn de WMO budgetten en de budgetten ZIN verhoogd om de stijging van WMO-aanvragen te kunnen opvangen. Daarnaast zijn voor 2024 de budgetten geïndexeerd met een inflatiepercentage van 10% om de stijging van de kosten van de verstrekkingen te kunnen opvangen. We verwachten minder lasten voor bovenregionale contractering door inzet van gezinscoaches om grotere zorgvraag te voorkomen door hulp op tijd in te zetten en eerder opsporen.

722 Jeugdhulp Specialistisch (niet vrij toegankelijke hulp)  Lasten €80.000
(voordeel)
Voor 2024 is er een bedrag van de bovenregionale contractering verplaatst naar de gezinscoaches voor een 2e gezinscoach (€70.000) en een indexering op het huidige bedrag van de 1e gezinscoach (€10.000).

€40.000 (voordeel)

Voor 2024 is er €40.000 verschoven naar jeugd GGZ, dit zijn jaarlijks terugkerende kosten voor GGZ ondersteuning van kinderen in het ziekenhuis.  

€40.000
(nadeel)
De post toegerekende kosten voor 2024 zijn hoger dan in de begroting 2023 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de inleiding, een algemeen geldende tekst over de systematiek en het toekennen van de uren aan dit product.
730 Oekraïne crisis

Lasten

Baten

€3.367.000
(voordeel) €3.367.000
(nadeel)
De budgetten voor de uitgaven ten behoeve van de opvang van Oekraïne vluchtelingen worden budgettair neutraal opgenomen in de begroting. Alle uitgaven binnen dit domein worden gedeclareerd bij het Rijk, door middel van opgave binnen het normbudget voor wat betreft de opvangkosten en de transitiekosten voor wat betreft de huisvestingslasten. In 2023 zijn de units aangeschaft, en worden afgeschreven in drie jaar, conform afspraken met het ministerie.

 

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Bestemmingsreserve Corona 101.825 21.825 21.825 21.825 21.825 21.825
Bestemmingsreserve Hospice 10.000 1.500 1.500 1.500 1.500 1.500
Bestemmingsreserve Sociaal Domein 320.000 320.000 320.000 320.000 320.000 320.000
Reserve asiel en begeleiding statushouders 0 30.018 30.018 30.018 30.018 30.018
Reserve Inburgering 0 20.070 20.070 20.070 20.070 20.070
Reserve noodfonds inflatiearmoede 150.000 0 0 0 0 0
Reserve Oekraïne 0 40.361 40.361 40.361 40.361 40.361
Totaal reserves 581.825 433.774 433.774 433.774 433.774 433.774
5-okt-2023

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

Toelichting op mutaties tussen de saldi eind 2024 en eind 2023


Bestemmingsreserve Corona
Deze reserve is gevormd ten tijde van de coronacrisis, waarbij de niet uitgegeven gelden zijn opgenomen in deze reserve. Middels amendement 22A20 heeft een onttrekking plaatsgevonden in 2023 ten behoeve van het noodfonds inflatiearmoede. Naast enkele andere coronagerelateerde uitgaven is het saldo van deze reserve nog €21.825.  Dit bedrag is beschikbaar voor enkele nagekomen effecten als gevolg van de corona.

Bestemmingsreserve Hospice
Deze reserve is ontstaan bij de resultaatbestemming 2021. Het betreft de bijdrage aan de Hospice. In 2023 heeft een onttrekking € 8.500 aan het Buitenhuis plaatsgevonden, n.a.v. amendement 16-03-2024. Het restant van deze reserve blijft € 1.500.

Bestemmingsreserve Sociaal Domein
Deze reserve is opgebouwd om schommelingen te kunnen opvangen binnen de onderhandenwerkposities van zorgverstrekkers uit de jeugdhulp bij de afrekening met de productieverantwoordingen.

Reserve Inburgering en asiel en begeleiding statushouders
Als gevolg van een hogere instroom van inburgeraars hebben gemeenten extra gelden ontvangen voor inburgering. Omdat nog onduidelijk is welke kosten dit met zich meebrengt zijn deze gelden gereserveerd totdat daar meer duidelijkheid over is.

Reserve Noodfonds inflatiearmoede
Deze reserve is gevormd conform amendement 22A20 om de uitgaven met betrekking tot inflatiearmoede te kunnen opvangen. Deze reserve is gevormd door een overheveling vanuit de reserve Corona in 2022. In 2023 wordt het volledige bedrag van €150.000 ingezet voor deze bestemming. Niet uitgegeven bedragen in 2023 blijven in de reserve, en zijn beschikbaar voor 2024.

Bij de resultaatbestemming 2022 wordt een bedrag van €318.323 toegevoegd aan deze reserve. Het betreft het saldo van niet uitgegeven energietoeslagen in 2022. Deze zullen conform deze doelstelling in 2023 alsnog aan deze reserve worden onttrokken en voor dit doel beschikbaar blijven.

Reserve Oekraïne
Deze reserve is gevormd conform de Resultaatbestemming 2022, waarbij niet uitgegeven middelen uit 2022 zijn gereserveerd voor uitgave in 2023.