Programma 6 - Bestuur en organisatie

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

Binnen het programma Bestuur en organisatie houden we ons bezig met: activiteiten die de gemeente Oostzaan ontplooit op de terreinen van de bestuursorganen, communicatie, juridische zaken, kwaliteitszorg, algemene financiële zaken en belastingen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Oostzaan is een gemeente die dicht bij haar inwoners, ondernemers en verenigingen staat, met een krachtig en slagvaardig bestuur. De gemeente is de eerste overheid en deze nabijheid is van groot belang. Wij hebben oog en oor voor de behoeften binnen de gemeente. 

Bestuur en organisatie staan midden in de samenleving en zorgen in samenspraak met inwoners, bedrijven en instellingen op verantwoorde, doortastende, duurzame en voortvarende wijze voor een toekomst met goede dienstverlening en voorzieningen die aansluiten op de behoeften in de gemeente. Een belangrijke voorwaarde hiervoor is een professioneel, krachtig, betrokken en nabij gemeentebestuur en ambtelijke organisatie. Wij stellen ons open op, waarbij de lijnen tussen bestuur en samenleving kort zijn. Participatie is belangrijk om maatschappelijke opgaves adequaat aan te pakken.

Zowel de raad, het college en de ambtelijke organisatie spannen zich in voor (regionale) samenwerkingsvormen die eraan bijdragen dat we onze inwoners efficiënt en doelmatig kunnen bedienen. We zijn een betrouwbare partner in diverse samenwerkingsorganisaties, met een eigen inbreng die staat voor wat de gemeente nodig heeft en kan bieden. 

We staan voor overzichtelijke en transparante besluitvorming, helder taalgebruik en toegankelijkheid voor diverse doelgroepen. Om bestuurlijk slagvaardig te zijn en te blijven, moeten wij kunnen rekenen op een effectieve en efficiënte ambtelijke organisatie. Daarnaast is een goede afstemming met onze verbonden partijen vereist om onze doelen te bereiken. 

De zelfstandigheid van kleine gemeenten staat onder druk. Hierdoor blijft het thema bestuurlijke toekomst onverminderd actueel. Hierbij bestaat een belangrijke relatie met het financiële meerjarenperspectief en de ontwikkelingen binnen de gemeenschappelijke regeling OVER-gemeenten, de ambtelijke organisatie die de gemeente in haar taken ondersteund. De toekomst van de gemeenten Wormerland en Oostzaan, die van de organisatie van OVER-gemeenten en die van de overige gemeenten in de regio zijn nauw aan elkaar verbonden.

We voeren verantwoord financieel beleid. Wij anticiperen op veranderingen die plaatsvinden in de financiële verhoudingen met het rijk en maken ons in de diverse belangenorganisaties sterk voor de positie van (kleine) gemeenten. De huidige onzekerheden benadrukken het belang om een evenwichtig risicomanagement te voeren. De omgeving verandert continu en wordt steeds complexer. We zoeken hierbij een gezonde balans tussen risico’s afwegen en ondernemend zijn.

Programma 6: Doelenboom
Thema Doel Acties 2024
P6 1. Bestuur P6 1.1 Bestuurlijke toekomst 1.1.1 - Nauwe samenwerking met gemeente Wormerland als mede-eigenaar van de ambtelijke organisatie OVER-gemeenten.
1.1.2 - Oriƫnteren op vervolgstappen in traject over bestuurlijke toekomst
P6 1.2 Wij zijn een volwaardige partner in de regio 1.2.1 - Actief participeren in voor ons relevante samenwerkingsverbanden
1.2.2 - Op orde brengen van de gemeenschappelijke regelingen in het kader van de nieuwe wet GR
P6 1.3 Burgerparticipatie 1.3.1 - Implementeren van de participatienota
P6 1.4 Wij zijn in control en transparant in de besluitvorming 1.4.1 - Opleveren van de eerste rechtmatigheidsverantwoording
1.4.2 - Actualiseren van de verordeningen commissie bezwaarschriften
1.4.3 - Implementeren van nieuwe audiovisuele installatie - basis
P6 2. Organisatie P6 2.1 Wij zijn operationeel en digitaal weerbaar 2.1.1 - Het ontwikkelen van een continuĆÆteitsplan voor de organisatie
2.1.2 - De informatiebeveiliging wordt continu aangepast aan het dreigingsniveau en kennis over informatieveiligheid en privacy wordt geborgd binnen de organisatie
2.1.3 - Verhogen van de weerbaarheid tegen ondermijning
P6 2.2 Onze ambtelijke organisatie is doelgericht, doeltreffend, doelmatig en toekomstbestendig 2.2.1 - Inzet op werving van nieuwe medewerkers en behoud van bestaande medewerkers
P6 2.3 Wij hebben de basis op orde en zijn in control 2.3.1 - Gegevensverwerkingsregister op orde brengen
2.3.2 - Managementinformatie verbeteren
2.3.3 - Procesmanagement verbeteren
P6 3. Financiƫn P6 3.1 Wij zijn financieel gezond 3.1.1 - Weerstandsvermogen verhogen naar ratio van minimaal 1,0
3.1.2 - Risicomanagement verder versterken

P6 1. Bestuur

Terug naar navigatie - Toelichting

Het gemeentebestuur is en blijft toegankelijk voor inwoners, ondernemers en organisaties in de gemeente. Wij staan voor goed contact en korte lijnen. 

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P6 1.1 Bestuurlijke toekomst

Terug naar navigatie - P6 1.1 Bestuurlijke toekomst

De bestuurlijke toekomst van gemeenten binnen het openbaar bestuur staat onder druk door het groeiend aantal gemeentelijke taken en de complexiteit hiervan. Wij borgen dat zowel oude als nieuwe gemeentelijke taken goed worden uitgevoerd, nu en in de toekomst.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P6 1.2 Wij zijn een volwaardige partner in de regio

Terug naar navigatie - P6 1.2 Wij zijn een volwaardige partner in de regio

Wij zijn een volwaardige partner in de regio    
Wij werken aan complexe en gemeente overstijgende opgaven door krachten te bundelen met partners en kennis te delen binnen de regio. 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P6 1.3 Burgerparticipatie

Terug naar navigatie - P6 1.3 Burgerparticipatie

Betrokkenheid van burgers en organisaties is van belang om tot goede besluitvorming te kunnen komen. Het stelt burgers in staat om mee te denken en/of mee te beslissen. Hierdoor kunnen bestuurders diverse perspectieven en lokale kennis en expertise meenemen in de besluitvorming. 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P6 1.4 Wij zijn in control en transparant in de besluitvorming

Terug naar navigatie - P6 1.4 Wij zijn in control en transparant in de besluitvorming

Als bestuur zorgen we voor een heldere en goede governancestructuur zodat wij continuïteit kunnen waarborgen en ons kunnen verantwoorden over de wijze waarop we de organisatie besturen en beheersen. 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P6 2. Organisatie

Terug naar navigatie - Toelichting

Om de gemeentelijke doelen te behalen is een professionele ambtelijke organisatie een belangrijke voorwaarde. Deze taken zijn ondergebracht in de gemeenschappelijke regeling OVER-gemeenten; onze gezamenlijke ambtelijke organisatie met gemeente Wormerland. Vanuit het OVER-bestuur sturen we erop dat de doelstellingen en acties worden behaald. OVER-gemeenten maakt een ontwikkeling door naar een lenige en slagvaardige organisatie, gericht op de buitenwereld, samen en voor elkaar, daadkrachtig, en met een positief kritische, lerende en betrokken cultuur. 

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P6 2.1 Wij zijn operationeel en digitaal weerbaar

Terug naar navigatie - P6 2.1 Wij zijn operationeel en digitaal weerbaar

Het waarborgen van bedrijfs- en informatievoorziening en privacy heeft hoge prioriteit. Als gemeentelijke organisatie blijven we alert op frauderisico’s en zorgen voor up-to-date informatiebeveiliging. 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P6 2.3 Wij hebben de basis op orde en zijn in control

Terug naar navigatie - P6 2.3 Wij hebben de basis op orde en zijn in control

Onze fundamentele taken zijn goed georganiseerd, geordend en onder controle. Wij zorgen voor stabiliteit en een goede sturing en beheersing van de organisatie. 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P6 3. Financiën

Terug naar navigatie - Toelichting

De externe ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op en hebben de nodige impact op onze financiële huishouding. Ons financieel beleid is erop gericht om ook in de toekomst financieel gezond te zijn en blijven. 

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P6 3.1 Wij zijn financieel gezond

Terug naar navigatie - P6 3.1 Wij zijn financieel gezond

Wij streven naar een stabiele en duurzame financiële positie van de gemeente. De gemeente kan haar taken uitvoeren binnen de beschikbare middelen en is in staat om de benodigde investeringen te doen. Een financieel gezonde positie is randvoorwaardelijk voor zelfstandigheid van de gemeente. 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Exploitatie Rekening 2022 Begroting 2023 incl. wijz. Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
101 Bestuursorganen 469.805 531.211 527.325 527.325 527.325 527.325
102 Regionale samenwerking 37.507 58.009 58.009 58.009 58.009 58.009
103 Representatie 21.755 20.400 20.400 20.400 20.400 20.400
105 Burgerparticipatie en communicatie 48.917 170.275 78.635 78.635 78.635 78.635
107 Juridische beleidskaders 110.472 160.890 153.342 166.025 166.025 166.025
108 Klachten en bezwaarschriften 7.894 5.800 5.800 5.800 5.800 5.800
110 Financieel beleid 36.865 31.728 34.428 34.428 34.428 34.428
113 Griffie 484.337 448.045 472.493 498.751 498.749 494.301
114 Rekenkamer 12.098 19.650 19.650 19.650 19.650 19.650
901 Financiering 48.392 198.378 454.124 417.537 375.913 702.098
902 Belastingen 160.173 193.666 178.439 178.439 178.439 178.439
903 Algemene uitkering 35.679 70.879 67.466 49.436 49.117 -5.458
904 Algemene baten en lasten -231.063 -309.974 -311.253 -152.561 21.860 171.860
905 Bestuurlijke boetes 18.063 171.000 171.000 171.000 171.000 171.000
9901 Salaris- en vergoedingenadministratie 2.783.282 3.401.591 2.808.030 2.808.030 2.808.030 2.808.030
9904 Verzekeringen / schades 28.614 27.300 27.300 27.300 27.300 27.300
9905 Kwaliteitszorg 2.380 9.952 2.952 10.952 2.952 10.952
9906 Financieel beheer 16.779 6.000 6.000 6.000 6.000 6.000
9908 Documentaire informatievoorziening 31.864 29.720 29.720 29.720 29.720 29.720
Totaal Lasten 4.123.812 5.244.520 4.803.860 4.954.876 5.079.352 5.504.514
Baten
101 Bestuursorganen 11.544 15.000 15.000 15.000 15.000 15.000
901 Financiering 117.131 110.000 110.000 110.000 110.000 110.000
902 Belastingen 2.880.263 2.945.556 3.040.633 3.040.633 3.040.633 3.040.633
903 Algemene uitkering 15.189.875 15.233.288 16.391.897 17.325.025 16.480.663 16.788.537
905 Bestuurlijke boetes 0 741.000 741.000 741.000 741.000 741.000
9904 Verzekeringen / schades 2.500 0 0 0 0 0
Totaal Baten 18.201.314 19.044.844 20.298.530 21.231.658 20.387.296 20.695.170

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de begroting 2023.

Product Baten of lasten
Verschil Toelichting
105 Burgerparticipatie en communicatie Lasten

€91.600

(voordeel)

Een voordeel ten opzichte van de begroting 2023. In 2023 is het incidentele budget opgenomen voor het vernieuwen van de website. Dit budget is voor 2023 en wordt niet in 2024 opgenomen.
901 Financiering Lasten

€255.000

(nadeel)

In dit product wordt de bijdrage aan OVER-gemeenten verdeeld over de diverse producten. De bijdrage aan OVER wordt gebaseerd op de vastgestelde begroting van OVER gemeenten. 
902 Belastingen Baten

€95.000

(voordeel)

De inkomsten van gemeentelijke belastingen zijn conform de begrotingsrichtlijnen in de Kadernota 2024-2027 verhoogd met 3,2%.
903 Algemene uitkering Baten

€1.158.600

(voordeel)

De raming van de Algemene Uitkering 2024 is hoger dan in 2023 voornamelijk als gevolg van loon- en prijsstijgingen op de rijksbegroting (accres). Daarnaast speelt het ingroeipad van de herijking van het gemeentefonds nog een rol in de verschillen tussen 2023 en 2024.

9901 Salaris- en vergoedingenadministratie Lasten

€593.000

(voordeel)

In 2023 is budget incidenteel opgehoogd met een bedrag van € 30.000 ten behoeve van de inhuur van de gemeentesecretaris. Dit bedrag komt in 2024 niet meer terug.

In 2024 minder overhead ten opzichte van 2023 door urenverdeling. Dit voordeel valt onder de post toegerekende kosten. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de Inleiding, de verklaring over de systematiek en het toekennen van de uren aan de diverse producten.

 

 

 

 

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Algemene reserve 1.699.112 2.485.272 2.858.960 3.662.586 3.662.586 3.662.586
Reserve aanbesteding datacenter 25.877 25.877 25.877 25.877 25.877 25.877
Reserve bestuurlijke toekomst 0 50.000 50.000 50.000 50.000 50.000
Reserve wachtgeld huidige wethouders 41.587 41.587 41.587 41.587 41.587 41.587
Totaal reserves 1.766.576 2.602.736 2.976.424 3.780.050 3.780.050 3.780.050
5-okt-2023

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

Toelichting op mutaties tussen de saldi eind 2024 en eind 2023


Algemene Reserve 
De Algemene Reserve is het vrij besteedbare eigen vermogen van de gemeente. De Algemene Reserve  vormt een buffer voor financiële tegenvallers. Bij het opstellen van de begroting 2024 zijn conform het collegeprogramma 2022-2026 toevoegingen aan de Algemene Reserve opgenomen, om het weerstandsvermogen te upgraden naar 1,25% in 2025.

Reserve aanbesteding datacenter
In 2021 en 2022 is door OVER-gemeenten de aanbesteding van het datacenter doorlopen. De hiermee gemoeide kosten zijn onttrokken aan deze reserve. Het saldo van deze reserve is bestemd eventueel bestemd voor nagekomen kleine aanpassingen. 

Reserve Bestuurlijke Toekomst
Dit bedrag komt uit de resultaatbestemming van 2022 en is gebaseerd op de subsidie vanuit de provincie. Dit bedrag is gereserveerd voor het vervolg van de onderzoeken naar de bestuurlijke toekomst.

Reserve wachtgeld huidige wethouders
Deze reserve is bestemd voor de financiering van een wachtgeldverplichting aan voormalige wethouders. Er zijn momenteel nog geen onttrekkingen begroot aan deze reserve.

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen
Stand voorzieningen per 31-12 Rekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Voorziening pensioenen wethouders 1.591.724 1.695.929 1.800.134 1.904.339 2.008.544 2.112.749
Voorziening verlofsparen 1.000 1.000 1.000 1.000 1.000 1.000
Totaal voorzieningen 1.592.724 1.696.929 1.801.134 1.905.339 2.009.544 2.113.749
5-okt-2023

Toelichting voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting voorzieningen

Toelichting op mutaties tussen de saldi eind 2024 en eind 2023

Voorziening pensioenen wethouders
Jaarlijks is een bedrag van € 104.205 opgenomen in de begroting voor dotatie aan de voorziening. Bij het opstellen van de jaarstukken wordt de werkelijke dotatie berekend aan de hand van de pensioenopgaven.

Voorziening verlofsparen
Door een aanpassing van de CAO 2022 is het mogelijk voor personeel om verlofsparen mogelijk te maken. 
Door de invoering van de spaarverlofregeling kunnen medewerkers de volgende zaken omzetten naar spaarverlof:
 -  Verlofuren uit onregelmatig werken
 -   Bovenwettelijk verlof
 -   Gekochte bovenwettelijke uren