Programma 4 - Maatschappelijke participatie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Oostzaan kenmerkt zich door grote sociale betrokkenheid van inwoners. Deze betrokkenheid uit zich in verbondenheid en solidariteit binnen groepen en gemeenschappen en draagt bij aan de leefbaarheid in onze gemeente. Als college ondersteunen we deze verbondenheid waar nodig en mogelijk, zodat men zich thuis voelt en gesteund weet. We zetten in op wederkerigheid (zodat mensen niet alleen hulp ontvangen, maar ook kunnen geven). 


We streven ernaar dat kinderen thuis kunnen opgroeien en ouderen zo lang mogelijk thuis kunnen wonen. We bieden inwoners een breed activiteiten-en voorzieningenaanbod aan in onderwijs, kinderopvang, sport en sociaal-cultureel werk. Zo heeft iedereen de mogelijkheid om mee te doen en talenten te ontwikkelen. We doen dit niet alleen, maar in nauwe samenwerking met maatschappelijke organisaties en initiatieven vanuit de gemeente: voor en met elkaar! Als gemeente spelen we in op wat er leeft, denken we oplossingsgericht mee en faciliteren we waar mogelijk.

Programma 4: Doelenboom
Thema Doel Acties 2024
P4 1. Inclusieve samenleving P4 1.1 Iedereen in Oostzaan hoort erbij en kan meedoen 1.1.1 - Uitvoeren van de acties van de Lokale Inclusie Agenda
1.1.2 - Uitvoeren van de acties van de diversiteitsagenda
P4 2. Meedenken en meedoen P4 2.1 Kinderen, dorp en bestuur, dichter bij elkaar brengen 2.1.1 - Organiseren kindergemeenteraad
2.1.2 - Jongeren bij de politiek betrekken
P4 2.2 Subsidies verlenen 2.2.1 - Nagaan of de bestaande subsidieregelingen geactualiseerd moeten worden
P4 2.3 Bevorderen van verbindende kracht van sociaal en cultureel werk 2.3.1 - Aandacht voor de kwaliteit van de bibliotheek
P4 3. Thuis in Oostzaan P4 3.1 Verminderen eenzaamheid 3.1.1 - Uitvoeren vervolgacties verminderen eenzaamheid
P4 4. Sterke basis voor de jeugd P4 4.1 Een breed buitenschools activiteitenaanbod voor 2 tot 12 jarigen 4.1.1 - Voortzetten subsidies brede school
P4 4.2 Jongeren ondersteunen naar zelfstandigheid en volwassenheid 4.2.1 - Deelnemen in het jeugdnetwerkoverleg
4.2.2 - Uitbreiding jongerenwerk
P4 4.3 Verder ontwikkelen onderwijsachterstandenbeleid en bestendigen en borgen voor- en vroegschoolse educatie 4.3.1 - Ontwikkelen onderwijsachterstandenbeleid
P4 5. Passende accommodaties P4 5.1 Verder ontwikkelen van het lokale voorzieningenniveau 5.1.1 - Uitbreiden aanbod voor ontmoeting en recreatie
5.1.2 - Functionaliteit vergroten van het Sociaal Plein
P4 5.2 Voldoende fysieke ruimte van voldoende kwaliteit voor het basisonderwijs 5.2.1 - Integraal huisvestingsplan maken

P4 1. Inclusieve samenleving

Terug naar navigatie - Toelichting

Iedereen ervaart de vrijheid om vorm te geven aan zijn leven als onderdeel van de lokale samenleving. Oostzaan wil een inclusieve samenleving zijn. We bouwen aan een samenleving die open staat voor iedereen en waar ruimte is om jezelf te zijn. Verschillen mogen er zijn, in clubs, verenigingen, op school, op het werk of in de buurt. Het maakt niet uit wat je culturele achtergrond, gender, seksuele voorkeur, talenten of (fysieke of mentale) capaciteiten zijn. 

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P4 1.1 Iedereen in Oostzaan hoort erbij en kan meedoen

Terug naar navigatie - P4 1.1 Iedereen in Oostzaan hoort erbij en kan meedoen

In juli 2016 werd in Nederland het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een beperking van kracht. In dit kader stellen we, samen met mensen met een beperking, een Lokale Inclusie Agenda op. Een inclusieve samenleving gaat om acceptatie van alle minderheidsgroepen. Om deze reden stellen we ook een diversiteitsagenda op. Voor beide agenda’s werken we samen met onze partners, van basisscholen tot sociaal culturele instellingen.

 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P4 2. Meedenken en meedoen

Terug naar navigatie - Toelichting

Alleen ga je sneller, samen kom je verder. Als gemeente hechten we veel waarde aan participatie: meedoen met initiatieven. Soms doet de gemeente mee met initiatieven van inwoners (overheidsparticipatie) en soms doen inwoners mee met initiatieven van de overheid (burgerparticipatie). Er is onderscheid gemaakt tussen participatie met jongeren (programma 4) en participatie met inwoners (programma 6).

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P4 2.1 Kinderen, dorp en bestuur, dichter bij elkaar brengen

Terug naar navigatie - P4 2.1 Kinderen, dorp en bestuur, dichter bij elkaar brengen

De stem van kinderen en jongeren is belangrijk voor ons beleid. We starten met een kindergemeenteraad waarin kinderen op kunnen komen voor hun visie en de belangen van kinderen uit Oostzaan. We werken daarvoor uit wat een dergelijke kindergemeenteraad aan ondersteuning vraagt om duurzaam te kunnen functioneren. In 2026 betrekken wij kinderen actief bij de voorbereiding van de verkiezingsprogramma’s, onder andere door middel van gesprekken met alle collegeleden.

 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P4 2.2 Subsidies verlenen

Terug naar navigatie - P4 2.2 Subsidies verlenen

Subsidieverlening is een manier om initiatieven van burgers en (lokale) organisaties te ondersteunen. Daar gaan we mee door en we gaan na of de bestaande algemene subsidieverordening en specifieke subsidieregelingen nog actueel zijn of aangepast moeten worden. 
In 2023 hebben we de nieuwe subsidieronde voor de periode 2024-2026 voorbereid. In de loop van deze periode kan men voor nieuwe initiatieven subsidie blijven vragen. Dat betreft de waarderingssubsidies voor onderwijs, sport en sociaal-culturele activiteiten (het verenigingsleven), en de budgetsubsidies voor bijvoorbeeld bibliotheek, theater en enkele zorgorganisaties. 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P4 2.3 Bevorderen van verbindende kracht van sociaal en cultureel werk

Terug naar navigatie - P4 2.3 Bevorderen van verbindende kracht van sociaal en cultureel werk

Het is belangrijk dat inwoners samen met anderen kunnen meedoen aan maatschappelijke activiteiten en het verenigingsleven. Het verenigingsleven draagt bij aan belangrijke waarden zoals betrokkenheid van leden, sociale cohesie, voorkomen van isolement en eenzaamheid, sportief gedrag, culturele en kunstzinnige ontwikkeling, zelfbeheer van accommodaties, en de ontwikkeling van talenten van leden in besturen en bij de organisatie van activiteiten. Verenigingen zijn niet alleen trefpunt voor activiteiten maar ook kleine democratieën waarin mensen met elkaar zaken moeten regelen.
De verenigingsgebouwen en de buurt- en dorpshuizen zijn daarbij belangrijke voorzieningen
’Het gaat er niet om wat cultuur is, maar wat cultuur doet.’ Naast de verbindende kracht vanuit het sterke verenigingsleven kan cultuur een middel zijn om doelen in het sociaal domein te realiseren. Denk aan het bevorderen van sociale participatie en het tegengaan van eenzaamheid. Wanneer we hiervoor concrete en haalbare mogelijkheden zien, bijvoorbeeld met behulp van een cultuurcoach, werken we voorstellen uit in een plan.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P4 3. Thuis in Oostzaan

Terug naar navigatie - Toelichting

Of je nu in een problematische situatie opgroeit, als volwassene kampt met beperkingen of andere moeilijkheden, of dat de gebreken van het ouder worden optreden: iedereen heeft een plek nodig waar hij zich thuis voelt. We zetten in op een stabiel thuis voor alle inwoners. Ook al is het in de praktijk niet altijd haalbaar; het is wel ons uitgangspunt om ondersteuning te organiseren. We werken dit als onderdeel van het thema ‘met en voor elkaar’ uit binnen ons integrale beleid. Daarbij besteden we speciale aandacht aan mantelzorgers (zie programma 3), mensen die kampen met eenzaamheidsgevoelens en kwetsbare ouderen.

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P4 3.1 Verminderen eenzaamheid

Terug naar navigatie - P4 3.1 Verminderen eenzaamheid

Eenzaamheid overkomt jong en oud. Hoe eenzaamheid voelt en wat het met je doet, is voor iedereen anders. Sociale eenzaamheid (bij een gemis aan contacten) is iets anders dan emotionele eenzaamheid (het gemis van een hechte band met een specifiek persoon). Hoewel Oostzaan beter scoort dan Nederland (40 om 47 procent), bereiken ons toch signalen over eenzaamheid die nader onderzoek vragen. Het gaat onder andere om doelgroepen die moeilijk te bereiken zijn. Denk aan mensen die zorg mijden, die gebaat zijn bij een meer outreachende aanpak. We streven ernaar om de stijgende trend van het aantal eenzame mensen te stoppen.

 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P4 4. Sterke basis voor de jeugd

Terug naar navigatie - Toelichting

We dragen zorg voor een omgeving waarin kinderen gezond, veilig en kansrijk kunnen opgroeien. Dat begint bij ouders, maar ook bij mede-opvoeders: familie, buren, kinderopvangmedewerkers, leerkrachten, jongerenwerkers, sportbegeleiders en vrijwilligers. Samen zorgen zij voor een sterke basis. Een leefomgeving die ouders uitnodigt om vragen te stellen en waar kinderen buiten kunnen spelen en hun talenten kunnen ontwikkelen, helpt hierbij. Zo’n sterke basis gaat kansenongelijkheid tegen en draagt bij aan de ontwikkeling tot zelfredzame volwassenen. In onze collegeperiode investeren we in dit netwerk van (mede-) opvoeders. We bekijken hoe we een bescheiden verschuiving kunnen realiseren van specialistische hulp naar ondersteuning in het dagelijks leven door inzet van bijvoorbeeld vrijwilligers in het sport- en verenigingsleven. We zorgen ervoor dat deze mede-opvoeders zich in hun rol ondersteund voelen. Dit is een meerjarig proces.

 

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P4 4.1 Een breed buitenschools activiteitenaanbod voor 2 tot 12 jarigen

Terug naar navigatie - P4 4.1 Een breed buitenschools activiteitenaanbod voor 2 tot 12 jarigen

Kinderopvang en onderwijs zien we als twee kernpartners om kinderen een sterke basis te geven. We ondersteunen met behulp van: onderwijskansenbeleid, voor- en vroegschoolse educatie en de samenwerking met Centrum Jong, de GGD en Passend Onderwijs. Informatie, advies en ondersteuning bij vragen over opvoeden en de steun aan laaggeletterde inwoners horen daarbij.
De Brede School kent een divers aanbod van activiteiten aan sport, spel, cultuur en educatie voor kinderen, ook in de schoolvakanties. We ondersteunen met hulp van een rijksbijdrage voor combinatiefuncties.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P4 4.2 Jongeren ondersteunen naar zelfstandigheid en volwassenheid

Terug naar navigatie - P4 4.2 Jongeren ondersteunen naar zelfstandigheid en volwassenheid

Binnen het jongerenwerk is er voor iedere jongere een laagdrempelige mogelijkheid om talenten te ontwikkelen en anderen te ontmoeten. Jongeren krijgen advies en hulp bij vragen en problemen, eventueel in samenwerking met hulpverleningsorganisaties en andere instanties. Het doel is jongeren te ondersteunen naar zelfstandigheid en volwassenheid. Een leuke periode en zinvolle tijdsbesteding staan daarbij voorop.

Een deel van de jeugd in Oostzaan ontmoet elkaar graag op straat. Dit kan overlast veroorzaken. Het jongerenwerk zoekt ook binding met die jongeren. De jongerenwerker heeft een rol als het gaat om zinvolle tijdbesteding en richt zich primair op jongeren in de leeftijd van 10 tot 18 jaar. De jongerenwerker ondersteunt deze jongeren om kansen (succesvol) te grijpen. 
We zien dat de accommodatie van het jongerenwerk in/bij de Kunstgreep te krap is en dat de pedagogische aanwezigheid (jongerenwerker) op straat ruimer zou moeten zijn.
De aanpak van echte overlast belichten we verder in programma 5: Leefomgeving. 

 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P4 4.3 Verder ontwikkelen onderwijsachterstandenbeleid en bestendigen en borgen voor- en vroegschoolse educatie

Terug naar navigatie - P4 4.3 Verder ontwikkelen onderwijsachterstandenbeleid en bestendigen en borgen voor- en vroegschoolse educatie

Er zijn vanuit het rijk extra gelden beschikbaar gesteld om het onderwijsachterstandenbeleid vorm te geven. Positiever geformuleerd hebben we het over onderwijskansen. Voor- en vroegschoolse educatie is daarvan het hoofdbestanddeel. Hierbij komt ook de verbinding tussen kinderopvang, basisonderwijs en jeugdhulp aan de orde (doorgaande zorglijn).

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P4 5. Passende accommodaties

Terug naar navigatie - Toelichting

Voor het uitvoeren van activiteiten zijn accommodaties nodig. Accommodaties vormen een basisvoorwaarde. We denken aan buurt- en dorpshuizen, verenigingsgebouwen, sporthallen, zwembad, gymzalen, sportvelden. We zien graag dat de voorzieningen voldoen aan de eisen van de tijd. Voor een deel is de gemeente eigenaar, vaak is het in eigendom en beheer van het verenigingsleven.

De gemeente is verantwoordelijk voor voldoende huisvesting voor basisscholen. Meestal gaat het dan om nieuwbouw of uitbreiding van een gebouw. Dit geldt voor schoolgebouwen en gymnastiekaccommodatie. De gemeente moet zorgen voor geld en een plek, ofwel: bekostigen van bouw en beschikbaar stellen van terrein. Het schoolbestuur doet aanvragen bij de gemeente en is bouwheer.

We brengen jaarlijks met een leerlingenprognose de ruimtebehoefte van scholen in beeld. We doen dat aan de hand van de bestaande situatie (capaciteit van de gebouwen), de woningbouwverwachting, de bevolkingssamenstelling en de historie van de belangstelling voor scholen. Vervolgens bezien we waar actie nodig is. We doen dit in een samenwerking tussen de afdeling Samenleving (onderwijshuisvesting) en Leefomgeving (volkshuisvesting). 

Begin 2022 is met het schoolbestuur OPSPOOR afgesproken de nieuwbouw van de Rietkraag te bekostigen. OPSPOOR is bouwbeheerder en ontwikkelt het plan en de realisatie hiervan. Waar nodig ondersteunen we OPSPOOR. We zien in de omgeving van de Rietkraag ook graag woningbouw. Daarnaast bekostigen we de noodzakelijke uitbreiding van de Noorderschool op het perceel Gans naast de school. We bieden de kinderopvang de mogelijkheid om samen met de schooluitbreiding nieuwbouw te realiseren. We stellen een bouwrijp terrein beschikbaar en realiseren voldoende parkeermogelijkheid. Om goed voorbereid te zijn op lange termijn ontwikkelingen stellen we een integraal huisvestingsplan op.

 

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P4 5.1 Verder ontwikkelen van het lokale voorzieningenniveau

Terug naar navigatie - P4 5.1 Verder ontwikkelen van het lokale voorzieningenniveau

Alle activiteiten van de gemeente, instellingen en andere organisaties in Oostzaan bepalen samen het voorzieningenniveau voor inwoners. Om preventief te kunnen werken is een bepaald niveau van voorzieningen nodig. Het gaat om de mogelijkheden om elkaar te ontmoeten, plannen te smeden, hulp te vinden, vrije tijd door te brengen en jezelf te ontwikkelen. Voorzieningen die vrij toegankelijk zijn zonder dat een indicatie (toegangsbewijs) nodig is. In het kader van het integraal beleid voor het sociaal domein bereiden we de komende jaren keuzes voor over de aard en omvang van die voorzieningen. De uitkomsten van diverse onderzoeken moeten hier een plaats in krijgen. De doorontwikkeling van het Sociaal Plein Oostzaan is in dit verband belangrijk.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P4 5.2 Voldoende fysieke ruimte van voldoende kwaliteit voor het basisonderwijs

Terug naar navigatie - P4 5.2 Voldoende fysieke ruimte van voldoende kwaliteit voor het basisonderwijs

Begin 2022 is met het schoolbestuur OPSPOOR afgesproken de nieuwbouw van de Rietkraag te bekostigen. OPSPOOR is bouwbeheerder en ontwikkelt het plan en de realisatie hiervan. Waar nodig ondersteunen we OPSPOOR. We zien in de omgeving van de Rietkraag ook graag woningbouw. Daarnaast bekostigen we de noodzakelijke uitbreiding van de Noorderschool op het perceel Gans naast de school. We bieden de kinderopvang de mogelijkheid om samen met de schooluitbreiding nieuwbouw te realiseren. We stellen een bouwrijp terrein beschikbaar en realiseren voldoende parkeermogelijkheid. Om goed voorbereid te zijn op lange termijn ontwikkelingen stellen we een integraal huisvestingsplan op.
Voor de langere termijn en een brede kijk op diverse voorzieningen is een integraal huisvestingsplan (IHP) een goed instrument.  De rijksoverheid heeft wetgeving in de maak om een IHP verplicht te stellen en waarbij de schoolbesturen verantwoordelijk worden voor het binnenklimaat in de scholen en een meerjarenplanning moeten hebben wegens hun onderhoudsplicht. Ook moet het IHP volgens het wetsontwerp zicht bieden op welke termijn gebouwen renovatie of nieuwbouw moeten krijgen.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Exploitatie Rekening 2022 Begroting 2023 incl. wijz. Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
701 Onderwijs 742.789 938.282 799.750 1.027.573 1.027.575 1.073.588
703 Sport 338.414 545.828 500.378 414.860 414.862 414.860
706 Cultuur 227.911 249.298 263.429 253.429 253.429 253.429
708 Jongerenbeleid 76.569 105.505 182.145 182.145 182.145 182.145
716 Wijk- en buurtgericht werken 185 7.250 28.447 28.907 31.684 31.665
717 Kinderopvang 21.962 40.428 45.232 45.232 45.232 45.232
718 Peuterspeelzaal 21.848 27.000 27.000 27.000 27.000 27.000
Totaal Lasten 1.429.678 1.913.591 1.846.381 1.979.146 1.981.927 2.027.919
Baten
701 Onderwijs 188.351 203.199 94.354 94.354 94.354 94.354
703 Sport 51.693 26.241 26.241 26.241 26.241 26.241
706 Cultuur 0 0 9.540 9.540 9.540 9.540
708 Jongerenbeleid -1.073 0 0 0 0 0
Totaal Baten 238.971 229.440 130.135 130.135 130.135 130.135

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de begroting 2023.

Product Baten of lasten
Verschil Toelichting
701 Onderwijs

Lasten

€138.500
(voordeel)

Het voordelig verschil valt weg tegen het nadeel bij de inkomsten. Vanuit het Rijk wordt een lagere bijdrage ontvangen voor onderwijsachterstanden. Met ingang van 2024 worden hiervoor zowel de uitgaven als de inkomsten met gelijk bedrag verlaagd.
701 Onderwijs

Baten

€109.000
(nadeel)

Het nadelig verschil valt weg tegen het voordeel bij de uitgaven. Vanuit het Rijk wordt een lagere bijdrage ontvangen voor onderwijsachterstanden. Met ingang van 2024 worden hiervoor zowel de uitgaven als de inkomsten met gelijk bedrag verlaagd. 
703 Sport

Lasten

€45.500
(voordeel)

In 2023 waren de lasten hoger door een eenmalig budget van €120.000 voor speelplaatsen.  Daartegenover zijn er ook hogere lasten in 2024, zoals hogere kapitaallasten sportterreinen en hogere doorberekeningen van de werkorganisatie.
708 Jongerenbeleid

Lasten

€76.500
(nadeel)

Ten behoeve van uitvoering van het jongerenbeleid wordt het budget opgehoogd ten opzichte van 2023 voor wat betreft  de uitbreiding van de  jongerenlocatie, huisvesting en ambulante inzet.