Programma 1 - Dienstverlening

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

In dit programma worden de doelen, acties en uitgaven en inkomsten geraamd die de gemeente Oostzaan ontplooit op de terreinen van de burgerlijke stand, de Basisregistratie Personen (BRP), de Kieswet, vergunningverlening en overige directe en digitale dienstverlening aan onze inwoners, ondernemers en overige (maatschappelijk) partners.

Wat is onze visie?

Terug naar navigatie - Wat is onze visie?

Als zelfstandige gemeente staan wij dicht bij onze inwoners en ondernemers. Zij staan centraal in onze dienstverlening. Vanuit deze visie is dienstverlening voor ons meer dan het loket van Burgerzaken waar inwoners een paspoort kunnen aanvragen. Als gemeente willen wij ook service verlenen door iedereen optimaal te woord te staan en goede informatie te bieden. Verder hoort het bij onze dienstverlening dat de gemeenteloketten toegankelijk zijn en dat we meedenken en proactief handelen. Deze servicenormen gelden voor alle afdelingen, en dus niet alleen bij de aanvraag van vergunningen, bij verkiezingen of voor onze telefonische bereikbaarheid.

Programma 1: Doelenboom
Kerndoel Operationeel doel Acties 2023
P1 1. Inwoners en ondernemers krijgen de juiste informatie en antwoord op hun vraag P1 1.1 Onze informatievoorziening verbeteren 1.1.1 - Kwaliteit informatievoorziening verbeteren
1.1.2 - Nieuwe website
P1 2. Wij zijn toegankelijk en bereikbaar voor onze inwoners en ondernemers P1 2.1 Onze bereikbaarheid verbeteren 2.1.1 - Digitale dienstverlening
2.1.2 - Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)
P1 2.2 Realisatie dienstverleningsvisie 2.2.1 - Uitvoeringsplan Dienstverleningsvisie met servicenormen
HEBBEN WE DE GEPLANDE DOELEN UIT DE BEGROTING 2023 GEREALISEERD?

P1 1. Inwoners en ondernemers krijgen de juiste informatie en antwoord op hun vraag

Terug naar navigatie - Toelichting

Elke vraag die bij ons binnenkomt, ongeacht via welk kanaal, beantwoorden wij volgens onze servicenormen. We denken mee en zoeken mee naar mogelijkheden en oplossingen. Als gemeente blijven we werken aan een kwalitatief goede informatievoorziening die aansluit bij de actuele en toekomstige behoeftes van gebruikers en aan een doelmatige uitvoering van onze wettelijke taken. En als de situatie daarom vraagt, bieden we waar mogelijk maatwerk.

Onze doelen voor 2023

Terug naar navigatie - Onze doelen voor 2023

P1 1.1 Onze informatievoorziening verbeteren

Terug naar navigatie - P1 1.1 Onze informatievoorziening verbeteren

We verbeteren onze informatievoorziening om beter aan te sluiten op de vragen van onze inwoners, ondernemers en organisaties. Onze informatievoorziening is actueel, begrijpelijk en transparant. Onze prestaties meten we periodiek door in oneven jaren deel te nemen aan het Waarstaatjegemeente.nl-onderzoek.

Wat hebben we in 2023 gerealiseerd?

P1 2. Wij zijn toegankelijk en bereikbaar voor onze inwoners en ondernemers

Terug naar navigatie - Toelichting

De lijnen tussen de inwoners, ondernemers en de gemeente zijn kort en mensen kunnen gemakkelijk contact opnemen. We verwijzen in eerste instantie naar onze digitale kanalen: de website, digitale formulieren en sociale media. Daarnaast blijven wij ook toegankelijk via andere kanalen: telefonisch of door het maken van een afspraak. Zo nodig leveren we maatwerk.

Op 1 januari 2023 zal de omgevingswet in werking treden. Deze wet beoogt een verregaande vereenvoudiging van het stelsel van wetgeving voor de ontwikkeling en het beheer van de leefomgeving (omgevingsrecht), door tientallen wetten en honderden regels te bundelen in één nieuwe wet. Juridische regels en kaarten worden vertaald naar toepasbare regels. Het is belangrijk dat het dienstverleningsniveau bij de overgang minstens gelijk blijft, maar we streven naar een verbeterde dienstverlening.

Onze doelen voor 2023

Terug naar navigatie - Onze doelen voor 2023

P1 2.1 Onze bereikbaarheid verbeteren

Terug naar navigatie - P1 2.1 Onze bereikbaarheid verbeteren

We verbeteren onze bereikbaarheid aan de hand van de behoefte van onze inwoners en de gevestigde bedrijven en organisaties. Onze prioriteit ligt bij het optimaliseren van de digitale dienstverlening.

Wat hebben we in 2023 gerealiseerd?

P1 2.2 Realisatie Dienstverleningsvisie

Terug naar navigatie - P1 2.2 Realisatie Dienstverleningsvisie

We hebben als raad, college en organisatie een gezamenlijk gedragen visie op dienstverlening. Het is duidelijk waar wij als gemeente voor staan en we dragen dat ook uit.

Wat hebben we in 2023 gerealiseerd?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Rekening 2022 Begroting 2023 incl. wijz. Rekening 2023 Afwijking budget 2023
Lasten
112 Verkiezingen 92.714 90.733 86.284 -4.449
201 Burgerzaken 705.080 731.502 718.628 -12.874
202 Dienstverlening algemeen 40.208 79.357 50.209 -29.148
401 APV en bijzondere wetgeving 195.583 119.527 114.601 -4.926
501 Economische zaken 9.951 27.900 24.020 -3.880
611 Vergunningen 550.159 489.125 512.007 22.882
612 Handhaving omgevingsvergunningen 0 3.500 0 -3.500
Totaal Lasten 1.593.695 1.541.644 1.505.748 -35.896
Baten
112 Verkiezingen 32.249 0 0 0
201 Burgerzaken 158.012 161.048 178.782 17.734
401 APV en bijzondere wetgeving 21.244 34.200 16.348 -17.852
611 Vergunningen 623.042 320.000 343.479 23.479
Totaal Baten 834.547 515.248 538.609 23.361

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de begroting 2023.

Product Verschil Baten/Lasten
Toelichting
202 Dienstverlening algemeen
€29.148
voordeel
Lasten

De onderhoudskosten voor de uitvoering van de BAG (Basisadministratie Adressen en Gebouwen) waren voornamelijk lager dan begroot. De BAG is uitbesteed bij de gemeente Purmerend, er zijn minder diensten afgenomen door uitbreiding van eigen formatie binnen OVER-gemeenten. 

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2022 Begroting 2023 na wijziging Rekening 2023
Reserve kwaliteitszorg 8.000 8.000 8.000
Reserve verkiezingen 4.707 5.988 15.706
Reserve nieuwe website 91.641 - -
Totaal reserves 104.348 13.988 23.706
16-jul-2024

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

 

Reserve Mutatie Toelichting
Reserve kwaliteitszorg  geen mutatie  
Reserve verkiezingen 1.569 dotatie Met ingang van 2021 wordt een jaarlijkse dotatie ad €1.569 aan deze reserve begroot, om schommelingen in de kosten van de verkiezingen op te kunnen vangen. Daarnaast zijn in 2023 extra rijksmiddelen ontvangen in verband met de nieuwe controle- en telmethode. Dit positieve voordeel wordt ook toegevoegd aan de reserve.
Reserve Website saldo nihil met ingang van 2023 De website is in 2023 gelanceerd.  Met ingang van 2023 is het saldo nihil.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Hierbij de verplichte kengetallen vanuit de BBV. De overige kengetallen zijn in de bijlage opgenomen.

  Rekening 2022 Begroting 2023 Rekening 2023
% Functiemenging (Bron LISA). De verhouding tussen banen en woningen. Varieert tussen 0% (alleen wonen) en 100% (alleen banen). Bij een waarde van 50% zijn er evenveel woningen als banen.  49,5%*  49,5% 49,5%*
Aantal vestigingen van bedrijven per 1.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar (Bron: LISA) 123,44** 186,1 125%**

* Actuele gegevens niet beschikbaar bij bron LISA, dit betreft een schatting.
** De actuele gegevens over 2022 zijn pas begin 2024 bekend gemaakt. Op basis van deze gegevens komt de het getal van de rekening van 2022 uit op 123,44. Hierop is de schatting van de rekening 2023 gebaseerd.