Programma 6 - Bestuur en organisatie

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

In dit programma leest u doelen, acties en raming van de uitgaven en inkomsten van de activiteiten die de gemeente Oostzaan ontplooit op de terreinen van de bestuursorganen, communicatie, juridische zaken, kwaliteitszorg, algemene financiële zaken en belastingen.

Wat is onze visie?

Terug naar navigatie - Wat is onze visie?

Het volwaardig functioneren, zeker in het regionale krachtenveld kan niet zonder samen te werken. We doen dat binnen het kader van OVER-gemeenten. Ook werken we op een aantal terreinen goed samen met de gemeente Zaanstad. Dat is echter niet genoeg. Gezien de opgaven die er spelen, gezien het belang van het landelijk gebied binnen de MRA regio, is het noodzakelijk om tot verdere samenwerking te komen met onze collega-groene gemeenten in Zaanstreek-Waterland. De toekomst van de regio, die van OVER-gemeenten en die van de gemeente Oostzaan zijn nauw met elkaar verbonden en vragen om heldere besluiten over de toekomst van Oostzaan.

Om onze bestuurlijke slagkracht te ondersteunen, hebben we een goed geëquipeerde ambtelijke organisatie nodig. Ook komend jaar werken we daar hard aan. Bij het beantwoorden van de maatschappelijke vraagstukken staat participatie voorop. We stellen ons open op, waarbij helpt dat de lijnen tussen bestuur en samenleving kort zijn.

We maken scherpe keuzes in wat we doen en wat we niet doen. Er zijn namelijk altijd meer wensen dan middelen ter beschikking. We vinden het belangrijk een evenwichtig risicomanagement te voeren, omdat de omgeving continu verandert en steeds complexer wordt. We zoeken hierbij een gezonde balans tussen risico’s afwegen en ondernemend zijn.

Programma 6: Doelenboom
Kerndoel Operationeel doel Acties 2023
P6 1. Wij hebben een goed en krachtig gemeentebestuur P6 1.1 Bestuurlijke besluitvorming verbeteren 1.1.1 - Periodiek inzicht in bestuurlijke planning
1.1.2 - De gemeenteraad vroeg betrekken bij de voorbereiding van besluitvorming
6 1.2 Bestuurlijke samenwerking verbeteren 1.2.1 - Gemeenschappelijke regeling OVER-gemeenten actualiseren
P6 1.3 Ondermijnende criminaliteit tegengaan 1.3.1 - Ondermijnende criminaliteit herkennen en bestrijden
1.3.2 - Versterken van integriteit
P6 2. Onze ambtelijke organisatie is doelmatig, doeltreffend en toekomstbestendig P6 2.1 Meer efficiency en effectiviteit in processen 2.1.1 - Optimaliseren proces m.b.t. zienswijzen gemeenschappelijke regelingen
P6 2.2 Oriëntatie op bestuurlijke toekomst 2.2.1 - Bestuurlijke toekomst Oostzaan onderzoeken
P6 3. Wij zijn financieel gezond P6 3.1 Onze inkomsten en uitgaven nog beter beheersen 3.1.1 - De financiële gevolgen van de Oekraïne-crisis inzichtelijk maken
3.1.2 - Versterken weerstandspositie
P6 3.2 Risicomanagement versterken 3.2.1 - Versterken risicomanagement
3.2.2 - Aanpassing proces rechtmatigheidsverantwoording
HEBBEN WE DE GEPLANDE DOELEN UIT DE BEGROTING 2023 GEREALISEERD?

P6 1. Wij hebben een goed en krachtig gemeentebestuur

Terug naar navigatie - Toelichting

Het gemeentebestuur is en blijft toegankelijk voor inwoners, ondernemers en organisaties in de gemeente. Goed contact en korte lijnen maken dat wij als gemeentebestuur in staat zijn keuzes te kunnen en te durven maken.

Onze doelen voor 2023

Terug naar navigatie - Onze doelen voor 2023

P6 1.1 Bestuurlijke besluitvorming verbeteren

Terug naar navigatie - P6 1.1 Bestuurlijke besluitvorming verbeteren

We verbeteren de bestuurlijke besluitvorming continu. Hierbij gaat het om de kwaliteit van advisering en de doelmatigheid van het besluitvormingsproces. Dit versterkt het democratisch proces.

Wat hebben we in 2023 gerealiseerd?

P6 1.2 Bestuurlijke samenwerking verbeteren

Terug naar navigatie - P6 1.2 Bestuurlijke samenwerking verbeteren

Wij werken aan complexe en gemeenteoverstijgende opgaven door krachten te bundelen en kennis te delen binnen de regio.

Wat hebben we in 2023 gerealiseerd?

P6 1.3 Ondermijnende criminaliteit tegengaan

Terug naar navigatie - P6 1.3 Ondermijnende criminaliteit tegengaan

Criminelen schuwen het niet om legale partijen te beïnvloeden of te onderdrukken. Het effect is dat bovenwereld en onderwereld met elkaar verweven raken. Ondermijning bedreigt onze samenleving en rechtsstaat. College en raad spannen zich in om ondermijning te herkennen en te bestrijden. Activiteiten en maatregelen in de leefomgeving, waaronder het handhavingsbeleid, wordt beschreven in programma 5 Leefomgeving. Hier leest u wat het bestuur van de gemeente Oostzaan doet om zichzelf en de ambtelijke organisatie toe te rusten om ondermijning te herkennen en te bestrijden.

Wat hebben we in 2023 gerealiseerd?

P6 2. Onze ambtelijke organisatie is doelmatig, doeltreffend en toekomstbestendig

Onze doelen voor 2023

Terug naar navigatie - Onze doelen voor 2023

P6 3. Wij zijn financieel gezond

Terug naar navigatie - Toelichting

De externe ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op en hebben de nodige impact op onze financiële huishouding. Ons beleid is erop gericht om ook in de toekomst financieel gezond te zijn. 

Onze doelen voor 2023

Terug naar navigatie - Onze doelen voor 2023

P6 3.1 Onze inkomsten en uitgaven nog beter beheersen

Terug naar navigatie - P6 3.1 Onze inkomsten en uitgaven nog beter beheersen

Om de begroting niet te overschrijden, is het belangrijk dat wij inzicht hebben in onze inkomsten en uitgaven. Hierop baseren wij onze budgettaire keuzes.

Wat hebben we in 2023 gerealiseerd?

P6 3.2 Risicomanagement versterken

Terug naar navigatie - P6 3.2 Risicomanagement versterken

We verwachten binnen de gestelde termijn (2023-2026) stapsgewijs te komen tot ratio 1,25.

Wat hebben we in 2023 gerealiseerd?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Rekening 2022 Begroting 2023 incl. wijz. Rekening 2023 Afwijking budget 2023
Lasten
101 Bestuursorganen 469.805 614.211 622.081 7.870
102 Regionale samenwerking 37.507 58.009 53.677 -4.332
103 Representatie 21.755 22.400 23.773 1.373
105 Burgerparticipatie en communicatie 48.917 170.275 155.010 -15.265
107 Juridische beleidskaders 110.472 62.095 17.689 -44.406
108 Klachten en bezwaarschriften 7.894 5.800 5.291 -509
110 Financieel beleid 36.865 31.728 74.330 42.602
113 Griffie 484.337 448.045 450.669 2.624
114 Rekenkamer 12.098 19.650 9.148 -10.502
901 Financiering 48.392 105.802 88.411 -17.391
902 Belastingen 160.173 193.666 160.694 -32.972
903 Algemene uitkering 35.679 70.879 37.818 -33.061
904 Algemene baten en lasten -231.063 -309.974 -311.732 -1.758
905 Bestuurlijke boetes 18.063 203.000 423.942 220.942
9901 Salaris- en vergoedingenadministratie 2.783.282 3.401.591 3.360.433 -41.158
9904 Verzekeringen / schades 28.614 27.300 31.729 4.429
9905 Kwaliteitszorg 2.380 9.952 25 -9.927
9906 Financieel beheer 16.779 6.000 936 -5.064
9908 Documentaire informatievoorziening 31.864 29.720 30.352 632
Totaal Lasten 4.123.812 5.170.149 5.234.276 64.127
Baten
101 Bestuursorganen 11.544 15.000 116.596 101.596
901 Financiering 117.131 133.500 292.852 159.352
902 Belastingen 2.880.263 2.945.556 3.024.175 78.619
903 Algemene uitkering 15.189.875 15.098.551 15.742.282 643.731
905 Bestuurlijke boetes 0 741.000 1.299.900 558.900
9904 Verzekeringen / schades 2.500 0 0 0
Totaal Baten 18.201.314 18.933.607 20.475.805 1.542.198

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de begroting 2023.

Product Verschil Baten/Lasten
Toelichting
101 Bestuursorganen €101.596 
voordeel
Baten

De oorzaak van dit voordeel ligt voornamelijk in de jaarlijkse herberekening van de verplichte hoogte van de voorziening 'Pensioenen wethouders'.  De stijging van de rekenrente van 2,475% naar 3,16% is de voornaamste oorzaak van deze mutatie. 

107 Juridische beleidskaders  €44.406
voordeel
Lasten

Bij de jaarrekeningbestemming 2022 is een reserve 'Robuust rechtsberschermingssysteem' ingesteld. Ook in 2023 ontvingen we rijksbijdrage voor het Robuust rechtsbeschermingssysteem (€32.095). Er zijn ook in 2023 nog geen kosten gemaakt hiervoor. Dit is de voornaamste oorzaak van het verschil op het product 'Juridische beleidskaders'. De ontvangen rijksgelden zijn toegevoegd aan de reserve. In 2023 was per abuis meer toegevoegd dan de rijksontvangsten. Deze omissie is in 2023 rechtgetrokken. De totale reserve eind 2023 is gelijk aan de ontvangen rijksmiddelen voor Robuust rechtsbeschermingssysteem (€43.533).

110 Financieel beleid €42.602
nadeel
Lasten

In 2023 heeft door de belastingdienst een boekenonderzoek plaatsgevonden in de administratie van 2020. Hieruit is een rapport opgesteld door de belastingdienst, en volgt een naheffingsaanslag van €25.724. Dit bedrag is destijds vanuit het oogpunt van de belastingdienst teveel teruggevorderd bij de belastingdienst. Daarnaast zijn er voorlopige aanslagen vennootschapsbelasting opgelegd voor 2023 en 2024 van ongeveer €20.000.

901 Financiering €159.352 
voordeel
Baten Sinds eind 2022 is er weer sprake van een positieve rentevergoeding op banksaldi. De prognose van de rentebaten zijn in 2023 is hoger dan begroot.
902 Belastingen €32.972 
voordeel

Lasten

De uitbesteding van heffing en invordering van belastingen (Cocensus) waren te hoog begroot.

€78.619 
voordeel

Baten

De inkomsten roerende zaakbelasting van niet-woningen en de opbrengsten van invorderingskosten zijn hoger dan begroot.

903 Algemene uitkering €33.061
voordeel

Lasten

Met regelmaat komen er nieuwe taken vanuit het rijk naar de gemeentes. Vaak komen voor deze nieuwe taken ook nieuwe middelen naar de gemeente via de algemene uitkering om deze taken uit te kunnen voeren. Niet in alle gevallen hebben de nieuwe taken al lasten in 2023 en blijft er budget over in 2023. Dit is het geval bij gelden ontvangen t.b.v. Inburgering, Wet kwaliteitsborging bouw (Wkb) en Wet goed verhuurderschap. In totaal een voordeel van €39.934. Daarnaast is de jaarlijkse bijdrage voor het Fonds GGU €6.065 structureel te laag begroot.

€643.731
voordeel
Baten

Dit verschil wordt grotendeels veroorzaakt door het bruto begrotingseffect van de decembercirculaire 2023 (€649.386). Om de begroting aan te passen komt de informatie uit de decembercirculaire altijd te laat. Begroot is de stand van de septembercirculaire 2023. Deze gelden zijn grotendeels baten waar ook nieuwe lasten tegenover staan (energietoeslag en omgevingswet). Voor gedetailleerde informatie over de decembercirculaire verwijs ik naar het raadsbericht 'Effect decembercirculaire 2023' (Z1198351). 

905 Bestuurlijke boetes €220.942
nadeel
Lasten De kosten van de handhaving inrijverbod en de eindafrekening voor heffing en invordering bestuurlijke boetes zijn hoger dan begroot. Daartegenover staat dat ook de inkomsten uit de bestuurlijke boetes hoger zijn dan begroot. Per saldo betekent dit een voordeel van €337.958 op het product bestuurlijke boetes ten opzichte van begroot.
€558.900
voordeel
Baten
9901 Salaris en vergoedingenadministratie €41.158
voordeel
Lasten De salariskosten voor de gemeentesecretaris (inclusief inhuur) zijn per saldo lager dan begroot.

 

 

 

 

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2022 Begroting 2023 na wijziging Rekening 2023
Reserve aanbesteding datacenter 25.877 25.877 25.877
Reserve wachtgeld huidige wethouders 41.587 41.587 41.587
Reserve bestuurlijke toekomst - 50.000 50.000
Algemene reserve 1.699.112 2.795.749 2.840.817
Reserve Veilig wonen (politieke ambtsdragers) - 7.062 7.062
Totaal reserves 1.766.576 2.920.275 2.965.343
16-jul-2024

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

 

Reserve Mutatie Toelichting
Reserve aanbesteding datacenter €0 Er zijn geen toevoegingen en/of onttrekkingen geweest in 2023 op deze reserve.
Reserve wachtgeld wethouders €0 Door de collegewissel in 2022 zijn er wachtgeldverplichting ontstaan aan de voormalige wethouders. In 2023 is er geen beroep gedaan op deze regeling. 
Reserve bestuurlijke toekomst
toevoeging €50.000  Vanuit het jaarrekeningresultaat 2022 is er €50.000 toegevoegd aan deze reserve. In 2023 zijn geen mutaties op deze reserve. De uitgaven 2023 zijn voornamelijk gefinancierd door een provinciale subsidie. 
Algemene reserve toevoeging €1.141.702 Resultaatbestemming jaarrekeningresultaat 2022
Reserve veilig wonen (politieke ambtsdragers)
€0
De veiligheid van decentrale bestuurders is een vereiste voor het goed functioneren van het openbaar bestuur. Per 1 oktober 2023 is de werkgeversverantwoordelijkheid voor hun veiligheid daarom verscherpt in een wijziging van de Regeling rechtspositie decentrale politieke ambtsdragers. Ten behoeve van een veilige woonplek krijgen decentrale bestuurders een beveiligingsadvies op maat aangeboden. Gemeenten dienen op basis van de nieuwe regeling het beveiligingsadvies altijd over te nemen en de uitvoering van de veiligheidsmaatregelen te bekostigen. Voor de uitvoering van deze regeling ontvangt de gemeente € 7.062 per jaar voor de periode 2023 tot en met 2026 (septembercirculaire 2023). We reserveren deze gelden door ze toe te voegen aan de Reserve ‘Veilig wonen (politieke ambtsdragers)’ (besluit Najaarsbericht 2023, raad dec 2023). De werkelijk gemaakte kosten onttrekken we aan deze reserve. In 2023 zijn geen kosten gemaakt voor Veilig wonen (politieke ambtsdragers).

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen
Stand voorzieningen per 31-12 Rekening 2022 Begroting 2023 na wijziging Rekening 2023
Voorziening verlofsparen 1.000 1.000 3.427
Voorziening pensioenen wethouders 1.591.724 1.695.929 1.521.136
Totaal voorzieningen 1.592.724 1.696.929 1.524.563
16-jul-2024

Toelichting voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting voorzieningen
Voorziening Mutatie Toelichting
Voorziening verlofsparen Dotatie van €2.427 Deze voorziening wordt gebaseerd op het saldo verlofsparen voor de werknemers in dienst van de gemeente Oostzaan. 
Voorziening pensioenen wethouders onttrekking van €174.793 Jaarlijks is een bedrag van € 104.205 opgenomen in de begroting voor dotatie aan de voorziening. Bij het opstellen van de jaarstukken wordt de werkelijke dotatie berekend aan de hand van de pensioenopgaven. In plaats van een storting kan een vrijval van de voorziening worden geboekt, op basis van berekening van het pensioenfonds, gebaseerd op de huidige rentestand. 

 

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

 

Omschrijving  Rekening 2022 Begroting 2023 Rekening 2023
Gemiddelde WOZ waarde x €1.000 (Bron: CBS)* 411 417 (2022) 474
Gemiddelde woonlasten eenpersoonshuishouden (Bron: COELO)** €1.119 €1.103 €1.178
Gemiddelde woonlasten meerpersoonshuishouden (Bron: COELO)** €1.184 €1.146 €1.245
Formatie (aantal fte's per 1.000 inwoners) (Bron: eigen administratie) 0,61 0,61 0,72
Bezetting (aantal fte's per 1.000 inwoners) (Bron: eigen administratie) 0,61 0,61 0,72
Apparaatskosten per inwoner (Bron: eigen begroting) €692 €678 €801
Externe inhuur (kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen) (Bron: eigen begroting) 22% 6% 9%
Overhead (% van de totale lasten) (Bron: eigen begroting) 10% 12% 9%

*bron: https://www.waarstaatjegemeente.nl/mosaic/dashboard/besluit-begroting-en-verantwoording--bbv-

**De woonlasten zijn de OZB, riool- en afvalstoffenheffing van een woonhuis met (geschatte) gemiddelde WOZ-waarde (bron: https://www.coelo.nl/index.php/atlas-lokale-lasten/interactieve-kaarten-voorgaande-jaren)