Programma 5 - Leefomgeving

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

In dit programma leest u de doelen, acties en de raming van de uitgaven en inkomsten van de activiteiten die de gemeente Oostzaan ontplooit voor het woon- en leefklimaat in Oostzaan. 

Wat is onze visie?

Terug naar navigatie - Wat is onze visie?

Wij staan voor een gezonde en veilige leefomgeving voor onze inwoners en ondernemers, en voor de bezoekers van onze gemeente. We zorgen ervoor dat onze openbare ruimte schoon, groen, heel en veilig is. Daar betrekken we onze inwoners en ondernemers bij en we doen ook een beroep op hun eigen verantwoordelijkheid. 

We hebben een schone, veilige en goed onderhouden woon- en werkomgeving voor ogen, die voldoet aan de behoeften van onze inwoners en de gevestigde bedrijven en instellingen. Wat we doen (en niet doen) moet ertoe leiden dat onze inwoners de inrichting en het onderhoud van de openbare ruimte met een voldoende waarderen.

Programma 5: Doelenboom
Kerndoel Operationeel doel Acties 2023
P5 1. Wij hebben een veilige leefomgeving P5 1.1 Overlast verminderen 1.1.1 - Actuele jeugdproblematiek oppakken
1.1.2 - Crisisbeheersing
1.1.3 - Interventies bij zeer ernstige woonproblematiek
1.1.4 - Drugshandel en hennepteelt bestrijden
1.1.5 - Vaaroverlast verminderen
P5 1.2 Verkeersveiligheid verbeteren 1.2.1 - Aanpassingen op Het Lint
P5 2. Ons leefklimaat is aantrekkelijk en past bij de behoefte van onze inwoners, ondernemers en bezoekers P5 2.1 Leefomgeving groener en schoner maken 2.1.1 - Kwaliteitsslag maken op het gemeentelijk groen
2.1.2 - Restafval terugdringen
P5 2.2 Woon- en leefomgeving verbeteren 2.2.1 - Duurzame vormen van mobiliteit stimuleren
2.2.2 - Herinrichtingen uitvoeren
HEBBEN WE DE GEPLANDE DOELEN UIT DE BEGROTING 2023 GEREALISEERD?

P5 1. Wij hebben een veilige leefomgeving

Terug naar navigatie - Toelichting

Om onze inwoners en ondernemers een goed leefklimaat te blijven bieden, is het belangrijk dat onze leefomgeving veilig is op de terreinen openbare orde, openbare ruimten en verkeer. Om de openbare ruimte als een veilige leefomgeving te behouden, zoeken wij nadrukkelijk de samenwerking met onze inwoners, ondernemers en samenwerkingspartners. We zetten in op het voorkomen van overlast en onveilige situaties, en op het tegengaan van ondermijnende activiteiten. Tevens wordt de samenwerking gezocht tussen veiligheid en zorg om casuïstiek adequaat op te pakken en beleidsplannen op elkaar af te stemmen. Het is belangrijk dat het gemeentelijk beleid en de gemeentelijke regelgeving voor de openbare orde en veiligheid actueel zijn. Dit stelt de gemeente en de politie in staat om onder andere drugsoverlast en woonoverlast adequaat te bestrijden. Daarnaast moet er voldoende capaciteit zijn om de openbare orde te handhaven.

Onze doelen voor 2023

Terug naar navigatie - Onze doelen voor 2023

P5 1.1 Overlast verminderen

Terug naar navigatie - P5 1.1 Overlast verminderen

Om overlast en het aantal handhavingstaken terug te dringen, zetten we in op preventie.

Wat hebben we in 2023 gerealiseerd?

P5 1.2 Verkeersveiligheid verbeteren

Terug naar navigatie - P5 1.2 Verkeersveiligheid verbeteren

Omdat de infrastructuur in onze gemeente beperkt is, is er veel gemengd verkeer. Omdat het verkeersaanbod in Oostzaan toeneemt, zijn aanvullende maatregelen nodig.

Wat hebben we in 2023 gerealiseerd?

P5 2. Ons leefklimaat is aantrekkelijk en past bij de behoefte van onze inwoners, ondernemers en bezoekers

Terug naar navigatie - Toelichting

Voor een aantrekkelijk leefklimaat is een schone en veilige openbare ruimte van belang. Daarnaast staan wij voor duurzame mobiliteit. 

Onze doelen voor 2023

Terug naar navigatie - Onze doelen voor 2023

P5 2.1 Leefomgeving groener en schoner maken

Terug naar navigatie - P5 2.1 Leefomgeving groener en schoner maken

We zetten in op voldoende groen van hoge kwaliteit en op een schone omgeving zonder zwerfafval. 

Wat hebben we in 2023 gerealiseerd?

P5 2.2 Woon- en leefomgeving verbeteren

Terug naar navigatie - P5 2.2 Woon- en leefomgeving verbeteren

Dit betref het groot onderhoud aan de openbare ruimte. Dit wordt integraal voorbereid en uitgevoerd, waarbij vervanging van riool, wegen en het groen in één project worden gecombineerd. Dat geeft de minste overlast voor de inwoners en is qua aanbesteding gunstig vanwege de schaalgrootte van het werk. Bewoners worden betrokken bij de planvorming.

Wat hebben we in 2023 gerealiseerd?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Rekening 2022 Begroting 2023 incl. wijz. Rekening 2023 Afwijking budget 2023
Lasten
402 Openbare orde en veiligheid 251.151 384.811 405.557 20.746
404 Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland 686.477 737.172 734.151 -3.021
502 Recreatie en toerisme 56.640 51.500 43.100 -8.400
601 Waterbeheer, baggeren en schoeiing 123.878 217.081 216.478 -603
603 Openbaar groen 525.139 722.609 693.754 -28.855
604 Verhuur volkstuinen 401 0 0 0
605 Afval 1.483.740 1.691.734 1.728.997 37.263
606 Rioleringen 1.481.106 1.501.258 1.562.188 60.930
607 Milieu 307.208 509.685 395.950 -113.735
608 Begraafplaats 155.284 328.866 297.744 -31.122
610 Gebouwenbeheer 248.653 335.402 348.422 13.020
715 Dierenwelzijn 29.201 35.507 32.155 -3.352
801 Bruggen 115.862 157.733 2.559.300 2.401.567
803 Openbare verlichting 199.850 211.741 153.078 -58.664
804 Wegen 946.950 1.194.014 1.253.593 59.579
806 Straatmeubilair 33.587 68.431 61.766 -6.665
9903 Gemeentewerf 229.275 296.155 301.435 5.280
9909 De Kunstgreep 993.793 1.167.180 1.459.590 292.410
Totaal Lasten 7.868.196 9.610.879 12.247.257 2.636.378
Baten
402 Openbare orde en veiligheid 8.000 10.000 4.397 -5.603
603 Openbaar groen 23.150 43.600 26.609 -16.991
604 Verhuur volkstuinen 1.800 1.000 1.800 800
605 Afval 1.334.719 1.484.996 1.522.259 37.263
606 Rioleringen 1.481.106 1.501.258 1.562.188 60.930
607 Milieu 2.656 0 12.605 12.605
608 Begraafplaats 156.099 140.000 156.490 16.490
610 Gebouwenbeheer 174.694 149.813 173.042 23.229
801 Bruggen 0 0 2.350.000 2.350.000
803 Openbare verlichting 1.060 0 0 0
804 Wegen 51.591 75.000 137.482 62.482
806 Straatmeubilair 0 2.500 0 -2.500
9903 Gemeentewerf 229.275 320.508 301.435 -19.073
9909 De Kunstgreep 599.015 678.665 639.982 -38.683
Totaal Baten 4.063.166 4.407.340 6.888.288 2.480.948

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de begroting 2023.

Product Verschil Baten/Lasten
Toelichting
603 Openbaar groen €28.855
voordeel 
Lasten De kosten voor het verwijderen van Japanse duizendknoop en opruimen van stormschade zijn lager uitgevallen. Daarnaast is het begrote bedrag voor extra werk van een aannemer niet volledig opgemaakt. 
605 Afval €37.263 
nadeel
Lasten De uitgaven liggen in de lijn van de begroting. Een kleine overschrijding als gevolg van extra stortkosten en afvalbelasting over de aangeleverde tonnages huishoudelijk afval, opgelegd door de AEB. Deze extra kosten worden gecompenseerd door extra inkomsten, en wordt een bedrag van €23.326 toegevoegd aan de voorziening. Het product afval is per saldo nul.
  €37.263 
voordeel
Baten Het reiningingsrecht wordt opgelegd door Cocensus aan de aanbieders van het huishoudelijk afval. Bij het opstellen van de begroting is rekening gehouden met een percentage leegstand. Deze is te hoog ingeschat. Daarnaast is ook vergoeding ontvangen vanuit het afvalfonds voor de openbare prullenbakken. 
606 Rioleringen €60.930
nadeel
Lasten In de begroting is rekening gehouden met een budgettair neutrale positie voor het product riool. Het saldo van het product rioleringen wordt toegevoegd aan de voorziening riool, om onvoorziene uitgaven in de toekomst te kunnen opvangen. In 2023 zijn minder uitgaven op de onderhoudskosten van de gemalen dan begroot. Per saldo sluit het product riool weer budgettair neutraal. 
€60.930
voordeel
Baten De tarieven van de rioolbelasting zijn conform de kadernota met 2,2% verhoogd. 
In 2023 is een vergoeding van €58.000 is ontvangen van gemeente Zaanstad voor het omleggen van de persleiding nabij Skoon vanuit het project Avant. Dit voordeel wordt toegevoegd aan de egalisatievoorziening rioleringen. 
607 Milieu

€113.735 
voordeel
Lasten De uitgaven ten behoeve van het Energietransitieplan (€50.000) en de bodemtaken (€23.000) zijn niet uitgevoerd in 2023 en zullen worden voorgesteld om in de resultaatbestemming 2023 mee te nemen naar 2024. Daarnaast zijn de werkelijke kosten van de tweede duurzaamheidsmedewerker lager dan begroot. (€31.000). 
608 Begraafplaats €31.122
voordeel
Lasten Uitgaven voor automatisering zijn in 2023 niet gedaan maar komen in 2024 terug. De onderhoudskosten voor de begraafplaats variëren per jaar en vielen in 2023 lager uit. 
801 Bruggen €2.401.567
nadeel
Lasten Vanuit het project Avant heeft een budgettair neutrale aankoop van de grond tankstation Esso plaatsgevonden. Bij het opstellen van de begroting was hiermee geen rekening gehouden. Op dat moment was de aanbesteding voor de uitvoerende aannemer nog in volle gang, en was de planning niet definitief.
De onderhoudspost voor bruggen zijn gebaseerd op een egalisatiereserve. Dit is omdat het benodigde onderhoudsbudget is geëgaliseerd over een reeks jaren. Het bedrag wat over blijft wordt in een reserve opgenomen. In dit geval zijn in 2023 al een aantal verplichtingen aangegaan welke nog niet zijn uitgevoerd, er staan dus toekomstige verplichtingen tegenover het onderhoudsbudget bruggen.
€2.350.000
voordeel
Baten Het betreft hier de subsidie van Tankstation Esso vanuit het project Avant, waarmee bij het opstellen van de begroting geen rekening was gehouden. Deze aankoop is budgettair neutraal voor de gemeente Oostzaan. 
803 Openbare verlichting €58.663
voordeel
Lasten Vanuit de jaarrekening 2022, post afwikkeling oude dienstjaren een meevaller van €48.000 op de ingeschatte kosten van Pilkes. Daarnaast zijn de onderhoudskosten en het energieverbruik lager dan begroot. In 2024 zal worden beoordeeld of, mede door de aanpassingen van ledverlichting, deze voordelen structureel zijn.
804 Wegen €59.579
nadeel
Lasten Door de strenge winter en ondersteuning bij de gladheidbestrijding zijn de kosten hoger dan begroot (€14.000). Het klein regulier onderhoud aan de wegen (€29.000) zijn hoger dan begroot. Dit betreft het herstraten en reparaties van de openbare ruimten. Daarnaast zijn schades en vernielingen aangebracht (€14.000) waarmee bij de begroting geen rekening is gehouden. Daarentegen zijn de kosten van onkruidbestrijding (€15.000) lager dan begroot.
€62.482
voordeel
Baten Een voordeel op de begrote inkomsten vanuit de vergoedingen van nutsbedrijven inzake het herstraatwerk bij kabels en leidingen. (€60.000) In 2023 meer ontvangen dan begroot. 
9909 De Kunstgreep

€292.410
(nadeel)
 
Lasten Met ingang van 2022 wordt het onderhoudsbudget van de Kunstgreep toegevoegd aan de voorziening onderhoud. Door de herverdeling en opheffen van de bestaande reserve gebouwenbeheer wordt de beginstand van de voorziening gevormd, conform de Meerjarenonderhoudsplanning, zodat gepland onderhoud zijn doorgang kan vinden.
Onderhoudskosten aan Kunstgreep zijn hoger dan begroot. Daarnaast zijn er hogere kosten geweest voor energie, beveiliging en verzekering. Daarentegen zijn de onderhoudskosten aan de theaterzaal (44.000) niet uitgegeven.
€38.683
nadeel
Baten Bij het opstellen van de begroting is rekening gehouden met een onttrekking aan de voorziening voor het vervangen van techniekinstallaties in 2023. Door het zoeken naar de juiste apparatuur heeft de levering vertraging opgelopen, wordt deze apparatuur in 2024 aangeschaft, en zal deze onttrekking in 2024 plaats vinden.

 

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2022 Begroting 2023 na wijziging Rekening 2023
Reserve inrichting theaterzaal 37.000 55.500 55.500
Reserve BOA - 30.145 30.145
Reserve projecten en openbaar groen 412.310 292.310 365.443
Reserve Onderhoud Gebouwen 501.481 95.000 -
Egalisatiereserve baggeren 88.930 88.930 88.930
Reserve infrastructuur 25.000 25.000 48.278
Reserve afkoop onderhoud begraafplaats 108.756 61.756 156.368
Reserve onderhoud bruggen 169.071 169.071 133.405
Reserve sporttoestellen de greep 8.000 12.000 12.000
Reserve Vaaroverlast - - -
Reserve spitscamera inrijverbod - 50.000 50.000
Totaal reserves 1.350.548 879.712 940.068
16-jul-2024

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

 

Reserve Mutatie Toelichting

Reserve inrichting theaterzaal

toevoeging €18.500 Jaarlijks is in de begroting een bedrag opgenomen om te reserveren voor grote vervangingsinvesteringen in de Theaterzaal. In 2023 zijn geen kosten ten laste van deze reserve. 

Reserve BOA

toevoeging €30.145  De raad heeft ingestemd met de professionalisering van de BOA-organisatie, en heeft hier in de begroting ook budgetten aan toegekend. Door vertraging in de uitvoering is deze reserve nog niet ingezet. 

Reserve projecten en openbaar groen

  In de begroting 2023 is een onttrekking opgenomen voor uitvoering van groenprojecten en speeltuinen. De werkelijke kosten zijn uit de reserve onttrokken, en zijn lager dan begroot. 

Reserve onderhoud gebouwen

reserve is nihil eind 2023 Het saldo van deze reserve is overgeboekt naar de onderhoudsvoorzieningen van de gemeentelijke gebouwen. Met ingang van 2023 wordt gewerkt met onderhoudsplanningen, waarbij de bestaande budgetten en reserves zijn opgesplitst in voorzieningen per pand. (zie RV22/68)

Egalisatiereserve baggeren

geen mutaties 2023 Jaarlijks is een structureel budget van € 33.000,- opgenomen voor baggerwerkzaamheden. Jaarlijks worden de uitgaven geëgaliseerd op deze reserve om hogere, onverwachte  uitgaven in de toekomst te kunnen financieren. Dit bedrag is in 2023 besteedt aan baggerwerkzaamheden, er is geen ruimte voor dotatie aan deze reserve.

Reserve infrastructuur

toevoeging €23.278  Deze reserve is bestemd voor onderzoekskosten in de infrastructuur. In het kader van het nieuwe mobiliteitsplan wordt deze reserve ingezet. 

Reserve afkoop onderhoud begraafplaats

toevoeging €47.612  In 2021 is deze reserve gevormd met als doel het (achterstallig) onderhoud voor de komende jaren te kunnen financieren. In 2022 is het masterplan begraafplaats opgesteld (RV 22/65) waarbij de kosten van het onderhoud uit deze reserve worden onttrokken. Er zijn minder kosten gemaakt dan verwacht, er is dus minder onttrokken. Daarnaast zijn de in 2023 ontvangen onderhoudsgelden, zoals opgelegd conform de tarievennota toegevoegd aan deze reserve, om voldoende budget te houden voor het uitvoeren van het onderhoud gedurende deze onderhoudstermijn. 

Reserve onderhoud bruggen

  Deze reserve wordt al jaren ingezet als vorm van voorziening. Niet uitgegeven onderhoudsgelden worden toegevoegd aan de reserve, voor onderhoud in de toekomst, en grote onderhoudskosten te kunnen egaliseren. In 2023 heeft een onttrekking plaatsgevonden vanwege enkele onvoorziene reparaties aan diverse bruggen. 

Reserve sporttoestellen de Greep

toevoeging €4.000  Conform begroting wordt gereserveerd voor grote uitgaven in de toekomst, voor het vervangen van sporttoestellen of attributen in sporthal de Greep. 

Reserve spitscamera inrijverbod

toevoeging €50.000  Deze reserve is gevormd door amendement 22A19. Deze uitgaven zijn bestemd voor het plaatsen van een derde camera op het Zuideinde. Deze camera is nog niet geplaatst in 2023. Wel zijn de voorbereidingswerkzaamheden opgepakt in 2023. 

 

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen
Stand voorzieningen per 31-12 Rekening 2022 Begroting 2023 na wijziging Rekening 2023
Voorziening onderhoud gebouwen 125.000 125.000 4.737
Voorziening egalisatie riolering 437.274 360.142 581.633
Voorziening bezwaarschriften riool 465.102 465.102 465.102
Voorziening MJOP - 515.136 501.081
Voorziening egalisatie afval 15.000 15.000 38.326
Totaal voorzieningen 1.042.376 1.480.380 1.590.879
16-jul-2024

Toelichting voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting voorzieningen

 

Voorziening Mutatie Toelichting
Voorziening onderhoud gebouwen onttrekking aan de voorziening Deze voorziening is gevormd voor het herstellen van de dakconstructie van De Korenaar. Deze aanpassingen hebben in 2023 plaatsgevonden. 
Egalisatie riolering storting in voorziening De extra inkomsten en de lagere uitgaven leiden tot een voordelig resultaat op het product riolering. Dit voordelige resultaat is volledig overgezet in deze voorziening, voor het financieren van toekomstige uitgaven in het riool. 
Voorziening bezwaarschriften riool geen mutaties Er lopen nog een aantal bezwaarschriften over het opgelegde rioolrecht, waarbij de gemeente door de rechtbank kan worden gemaand om terugbetaling van enkele bezwaarschriften. Daarna zal deze voorziening worden overgeboekt naar de voorziening egalisatie riolering.
Voorziening egalisatie afval storting in voorziening Extra inkomsten en lagere uitgaven leiden tot een voordelig resultaat op het product afval. Dit voordelige resultaat is toegevoegd aan de voorziening afval, voor het financieren van toekomstige uitgaven op het gebied van afval. 

Met ingang van 2023 wordt gewerkt met Meerjaren-Onderhouds-Plannen. Per gemeentelijk gebouw is een meerjarenonderhoudsplanning opgesteld. Jaarlijks zullen de onderhoudskosten worden onttrokken aan deze voorziening.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen
Omschrijving Rekening 2022 Begroting 2023 Rekening 2023
Aantal verwijzing Halt per 10.000 jongeren (Bron: bureau Halt) 0,31 n.b. 4,7
Aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners (Bron: CBS) 0  n.b. 0
Aantal geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners (Bron: CBS) 0 n.b.  0
Aantal diefstallen uit woningen per 1.000 inwoners (Bron: CBS) 14,6  n.b. 0
Aantal vernielingen en beschadigingen in openbare ruimte per 1.000 inwoners (Bron: CBS) 0 n.b. 0
Omvang huishoudelijk restafval aantal kg per inwoner (Bron: CBS) 223 180 n.b.
% hernieuwbare elektriciteit (Bron: RWS) n.b.  n.b. n.b.