Programma 4 - Maatschappelijke participatie

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

In dit programma leest u de doelen, acties en de raming van de uitgaven en inkomsten van de activiteiten die de gemeente Oostzaan ontplooit op de terreinen van cultuur, sport, onderwijs en jongerenbeleid.

Wat is onze visie?

Terug naar navigatie - Wat is onze visie?

In onze gemeente kan iedereen meedoen aan het maatschappelijk leven. Er is een samenhangend en breed activiteiten- en voorzieningenaanbod in onderwijs, sport en cultuur.

We werken aan kwalitatief goed, bereikbaar en betaalbaar onderwijs voor alle kinderen. Een belangrijk instrument hiervoor is samenwerking tussen peuterspelen, kinderopvang, voorschoolse educatie, scholen, het samenwerkingsverband en de gemeente (waaronder het jeugdteam). We werken vanuit een brede visie waarin ruimte is voor samenwerking tussen onderwijs en andere maatschappelijke voorzieningen. De gemeente heeft oog voor aansluiting op vervolgonderwijs en kansen op de arbeidsmarkt. Aan burgerparticipatie hechten wij grote waarde.

Initiatieven die duidelijk bijdragen aan onze samenleving, krijgen van ons de ruimte. We willen inspelen op wat er leeft in de maatschappij en oplossingen faciliteren (en erover meedenken) die gedragen worden door de samenleving.

Sport, cultuur, welzijn en jongeren

Als we de maatschappelijke opgaven verkennen, betrekken we de belanghebbenden daar zo vroeg mogelijk in het beleidsproces bij. Daarbij kan het gaan om ouderen, jongeren of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar ook om ketenpartners zoals vrijwilligers, zorginstellingen, verenigingen, kinderopvang en scholen. We geven zowel inwoners als ketenpartners de ruimte om zelf te handelen en verantwoordelijkheid te nemen binnen de gestelde beleidskaders en wettelijke regelgeving. Daardoor zijn en voelen zij zich betrokken en gehoord door de gemeente. Dit leidt tot meer draagvlak voor beslissingen van de gemeente.

Programma 4: Doelenboom
Kerndoel Operationeel doel Acties 2023
P4 1. Er is een breed activiteiten- en voorzieningen- aanbod dat voorziet in de behoefte van de inwoners P4 1.1 Bevordering van aanbod van en deelname aan activiteiten; erbij horen en meedoen 1.1.1 - Verstrekken van subsidies
1.1.2 - Stimuleren combinatiefuncties
1.1.3 - Bevorderen deelname maatschappelijk leven
1.1.4 - Cultuureducatie met kwaliteit (CMK)
P4 1.2 Maatschappelijke voorzieningen toekomstbestendig maken 1.2.1 - Ontwikkelingen in beeld houden
1.2.2 - Vervangende nieuwbouw Rietkraag
1.2.3 - Uitbreiding Noorderschool
P4 1.3 Meer aansluiten bij de behoefte van de lokale jeugd 1.3.1 - Eigen initiatief en ontplooiing jongeren stimuleren
P4 2. Onze jeugd kan zijn talenten ontwikkelen P4 2.1 Verder ontwikkelen onderwijsachterstandenbeleid & bestendigen en borgen vroegschoolse educatie 2.1.1 - Ontwikkelen onderwijsachterstandenbeleid
P4 2.2 Local Heroes: jongeren op de rit 2.2.1 - Local heroes: jongeren op de rit
HEBBEN WE DE GEPLANDE DOELEN UIT DE BEGROTING 2023 GEREALISEERD?

P4 1. Er is een breed activiteiten- en voorzieningenaanbod dat voorziet in de behoefte van de inwoners

Terug naar navigatie - Toelichting

Er is in onze gemeente een samenhangend en breed aanbod van maatschappelijke activiteiten en voorzieningen voor jong en oud. Daarbij staan wij open voor initiatieven van verenigingen en inwoners.
Het is belangrijk dat inwoners samen met anderen kunnen meedoen aan maatschappelijke activiteiten en het verenigingsleven. Het verenigingsleven draagt bij aan belangrijke waarden zoals betrokkenheid van leden, sociale cohesie, voorkomen van isolement en eenzaamheid, sportief gedrag, culturele en kunstzinnige ontwikkeling, zelfbeheer van accommodaties, en de ontwikkeling van talenten van leden in besturen en bij de organisatie van activiteiten. Verenigingen zijn niet alleen trefpunt voor activiteiten maar ook kleine democratieën waarin mensen met elkaar zaken moeten regelen.

Onze doelen voor 2023

Terug naar navigatie - Onze doelen voor 2023

P4 1.1 Bevordering van aanbod van en deelname aan activiteiten: erbij horen en meedoen

Terug naar navigatie - P4 1.1 Bevordering van aanbod van en deelname aan activiteiten: erbij horen en meedoen

We erkennen het verenigingsleven als een ruggengraat van de samenleving en het is belangrijk dit te onderstrepen met waarderingssubsidies. We zien graag dat zo veel mogelijk mensen -- en in het bijzonder de kwetsbaren -- betrokken zijn bij en meedoen aan het maatschappelijk leven.

Wat hebben we in 2023 gerealiseerd?

P4 1.2 Zorgen voor voldoende passende huisvesting van de basisscholen

Terug naar navigatie - P4 1.2 Zorgen voor voldoende passende huisvesting van de basisscholen

De gemeente is verantwoordelijk voor voldoende huisvesting van de basisscholen. De gemeente stelt daarvoor budget en een plek (terrein) beschikbaar. We hebben daarbij oog voor de huisvesting van de kinderopvang in of nabij de scholen.  

Wat hebben we in 2023 gerealiseerd?

P4 1.3 Meer aansluiten bij de behoefte van de lokale jeugd

Terug naar navigatie - P4 1.3 Meer aansluiten bij de behoefte van de lokale jeugd

Een belangrijke succesfactor in het jongerenwerk is helder krijgen waar de lokale jeugd behoefte aan heeft. Zodra die behoefte helder is, is het belangrijk dat de uitvoering snel volgt. Dan heeft de jeugd die input heeft gegeven, ook daadwerkelijk profijt van het aanbod. Tot slot zullen we de lokale samenwerking blijven aangaan.

Wat hebben we in 2023 gerealiseerd?

P4 2. Onze jeugd kan zijn talenten ontwikkelen

Terug naar navigatie - Toelichting

We zorgen ervoor dat we activiteiten en voorzieningen organiseren en faciliteren, waardoor we de ontwikkeling van talenten bij voornamelijk de jeugd stimuleren.

Onze doelen voor 2023

Terug naar navigatie - Onze doelen voor 2023

P4 2.1 Verder ontwikkelen onderwijsachterstandenbeleid & bestendigen en borgen voor- en vroegschoolse educatie

Terug naar navigatie - P4 2.1 Verder ontwikkelen onderwijsachterstandenbeleid & bestendigen en borgen voor- en vroegschoolse educatie

Er is vanuit het rijk extra geld beschikbaar gesteld om het onderwijsachterstandenbeleid 
vorm te geven. Voor- en vroegschoolse educatie is daarvan het hoofdbestanddeel. Hierbij komt ook de relatie met jeugdzorg aan de orde, met de verbinding tussen kinderopvang, basisonderwijs en jeugdhulp. 

Wat hebben we in 2023 gerealiseerd?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Rekening 2022 Begroting 2023 incl. wijz. Rekening 2023 Afwijking budget 2023
Lasten
701 Onderwijs 742.789 847.526 878.241 30.715
703 Sport 338.414 534.682 485.148 -49.534
706 Cultuur 227.911 258.748 248.928 -9.820
708 Jongerenbeleid 76.569 112.005 93.952 -18.053
716 Wijk- en buurtgericht werken 185 7.250 0 -7.250
717 Kinderopvang 21.962 40.428 28.081 -12.347
718 Peuterspeelzaal 21.848 27.000 27.607 607
Totaal Lasten 1.429.678 1.827.639 1.761.957 -65.682
Baten
701 Onderwijs 188.351 126.403 150.836 24.433
703 Sport 51.693 41.552 43.493 1.941
706 Cultuur 0 9.450 9.540 90
708 Jongerenbeleid -1.073 0 445 445
Totaal Baten 238.971 177.405 204.314 26.909

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de begroting 2023.

Product Verschil Baten/Lasten
Toelichting
701 Onderwijs €30.715
nadeel
Lasten De huur van de noodlokalen Noorderschool was €13.422 hoger dan begroot. Daarnaast viel het leerlingenvervoer €55.435 duurder uit dan begroot, door hogere tarieven na aanbesteding medio 2022.
Daar tegenover staat dat het budget voor het opstellen van het IHP ad €30.000 nog niet uitgegeven is in 2023. Deze wordt in 2024 opgesteld, zodat het verzoek is om dit budget mee te nemen naar 2024.
 703 Sport €49.534
voordeel
Lasten Er zijn nog geen uitgaven gedaan aan speelplaats Rietschoot, zoals wel begroot was. Dit voordeel is, zoals gebruikelijk, verrekend met de reserve Projecten en openbaar groen.

 

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen
Omschrijving Rekening 2022 Begroting 2023 Rekening 2023
Aantal absoluut verzuim per 1.000 leerlingen (Bron: DUO) landelijk/lokaal n.b. 0 n.b.
Aantal relatief verzuim per 1.000 leerlingen (Bron: DUO) landelijk/lokaal n.b. 25 n.b.
% Vroegtijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) van het VO en MBO (Bron: Ingrado) landelijk/lokaal n.b. 1,0% n.b.
% Niet-sporters (Bron: 'Gezondheidsenquête' (CBS/RIVM)) landelijk/lokaal* n.b. 50% n.b.