P1 2.1.1 *2023* Digitale dienstverlening uitbreiden
In de dienstverleningsvisie zetten we in op onze digitale dienstverlening. De meest gevraagde producten worden door middel van e-diensten aangeboden. Het vertrekpunt is ‘Klik-bel-kom’. Oftewel: als inwoners en ondernemers het product met enkele muisklikken kunnen krijgen, is dat handig en bespaart het hen veel tijd. Het doel is in 2023 10 e-diensten te hebben geïmplementeerd. Natuurlijk blijft de menselijke maat een belangrijk onderdeel van onze dienstverlening.
Resultaat 2023
Het project heeft vertraging opgelopen in verband met problemen in het aanleggen van de juiste digitale verbindingen. Daarnaast hebben we te maken met de vervroegde verkiezingen Tweede Kamer op 22 november 2023, de ENSIA-zelfevaluatie BRP en de vele tijd die het team Burgerzaken hierin moest investeren. Om deze reden is het niet gelukt om in kwartaal 3 en 4 van 2023 e-diensten te lanceren.
Dit heeft als gevolg dat het leidende systeem voor de e-diensten, Centric Burgerzaken, pas na de verkiezingen van november 2023 in gebruik kon worden genomen. Gefaseerd worden de e-diensten geïmplementeerd en in gebruik genomen.