We voeren in 2023 een aanbesteding rond woningaanpassingen uit.
In 2022 is het regionale aanbestedingstraject gestart en afgerond voor Aanvullend Openbaar Vervoer en Leerlingenvervoer. 
Voor het eerst zijn deze twee gecombineerd uitgevoerd. Wij zullen de uitvoering monitoren en houden een vinger aan de pols. Tegelijkertijd zullen wij in 2023 een nieuwe aanbesteding voor Woningaanpassingen uitvoeren. Tot slot blijven wij de verbeterslag rond de levering Hulpmiddelen nauwlettend volgen (het plan van aanpak loopt door gedurende geheel 2023) en ook die van trapliften. De kwaliteit van al deze voorzieningen staat door gebrek aan (voldoende gekwalificeerd) personeel onder druk.

Resultaat 2023

Doelgroepenvervoer

De aanbesteding rond doelgroepenvervoer (namens Zaanstad, Wormerland en Oostzaan) is gewonnen door Noot. Noot deed al het leerlingenvervoer. Echter, het Aanvullend Openbaar Vervoer (AOV) werd voorheen gedaan door ZCN. Dit is vanaf augustus 2022 veranderd, omdat Noot ook dit dus ter hand genomen heeft. Najaar 2022 is gebleken dat vooral het AOV-knelpunten in de uitvoering had, met name rond de periode dat de kinderen van het leerlingenvervoer naar school gebracht of opgehaald werden. Een tweede probleem is ontstaan met de opstart na de coronacrisis. Sinds dat moment (maart 2022) is er een groot tekort aan chauffeurs. Dit probleem speelt in heel Nederland.
Inmiddels zijn er meerdere bijeenkomsten georganiseerd met cliënten en ouders. Ook zijn de binnengekomen klachten geanalyseerd. Naar aanleiding hiervan is met de uitvoerder gesproken en is gezamenlijk een plan van aanpak ter verbetering ontwikkeld en opgestart. De eerste resultaten hiervan zijn al zichtbaar. Wij zullen de situatie blijven monitoren.

 

Aanbesteding woningaanpassingen

Wij gaan woningaanpassingen onderhands enkelvoudig aanbesteden per gemeente. Dus Oostzaan en Wormerland apart. Dit gebeurt onder begeleiding van Stichting Rijk. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat dit vóór 1 mei 2023 afgerond was, omdat op dat moment de oude aanbestedingsperiode kwam te vervallen. Dit is niet gehaald omdat er meer uitzoekwerk nodig bleek te zijn dan gelet op de beperkte capaciteit van een kleine gemeente mogelijk is. Op dit moment is het de verwachting dat de aanbesteding eerste kwartaal 2024 afgerond is. Dit is binnen de grens van wat toelaatbaar is: die grens is maximaal een jaar na de afloop van de vorige aanbesteding. 

 

Hulpmiddelen

Hulpmiddelen worden uitgevoerd door Medipoint. Zij zijn sinds 2020 de nieuwe aanbieder, als gevolg van de aanbesteding die door alle Zaanstreek-Waterland gemeenten gezamenlijk uitgevoerd is. Al sinds het begin zijn er klachten over de kwaliteit van de dienstverlening. Dit betreft met name de communicatie, zowel tussen aanbieder en klant als tussen aanbieder en de consulenten van onze gemeente. Ook de tijd die het kost om het product te leveren laat regelmatig te wensen over. Hierover heeft de aanbieder mei 2022 een plan van aanpak geschreven. Er is van hun kant veel inzet gepleegd op dit plan van aanpak en hun pogingen de situatie te verbeteren. Verbetering gebeurt echter mondjesmaat. De onvrede onder de deelnemende gemeenten is groot. De wil van de aanbieder om de situatie te verbeteren is echter ook groot. Een en ander heeft echter te maken met de periodieke aanbestedingen die landelijk uitgevoerd worden. Doorgaans betekent dit een nieuwe aanbieder die vervolgens in de regio een nieuwe infrastructuur kan opbouwen, nieuwe mensen kan werven en dito deskundigheid opbouwen. Sinds de herstart na de corona is het vinden van deskundige medewerkers een probleem gebleken. Dat is de reden waarom het zo lang duurt.

 

Trapliften

Net als bij Hulpmiddelen is er rond Trapliften ook een aanbesteding geweest op het niveau van Zaanstreek-Waterland. Handicare is hier de winnaar geworden en werd daarmee de opvolger van Otolift. Bij trapliften kon echter gebruik gemaakt worden van de landelijke infrastructuur. Om die reden is de tevredenheid over de uitvoering ruim voldoende te noemen.

Kwaliteit

O

Tijd

G