P4 2.1.1 *2023* Uitvoeren en doorontwikkelen onderwijsachterstandenbeleid
We ontwikkelen het onderwijsachterstandenbeleid met samenhang tussen de kinderopvang en onderwijs en doen dat in overleg met Centrum JONG, kinderopvang en de scholen. Dat heeft in 2021 geleid tot het vaststellen van de onderwijsagenda onderwijsachterstandenbeleid 2021/2023. Deze agenda gaan we uitvoeren en doorontwikkelen. We leggen daarbij verbinding met laaggeletterdheid (Taal en Gezin).
We betrekken hierbij het Nationaal Programma Onderwijs dat is bedoeld voor het aanpakken van achterstanden, ontstaan of versterkt door corona waarvoor het onderwijs rijksmiddelen krijgt. Ook de gemeente ontvangt NPO-middelen om in de periode 2021/2025 waar nodig flankerende maatregelen te treffen. De gemeente zal waar nodig een verbindende rol of medewerking bieden, bijvoorbeeld bij de inzet van jeugdgezondheidszorg, sociaalcultureel werk, sport of kinderdagopvang en buitenschoolse opvang.
Resultaat 2023
De doorontwikkeling van de onderwijsagenda is nog niet voldoende van de grond gekomen om in 2023 af te ronden. Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) is daar een onderdeel van. In het kader van de herijking van het onderwijsachterstandenbeleid is in 2023 gestart met het opstellen van een kwaliteitskader voorschoolse educatie. Dat kader gaat over alle wettelijke verplichtingen en lokale afspraken op de belangrijkste vve-thema’s, zoals bereik, toeleiding, doorgaande lijn en ouderbetrokkenheid. Vervolgens hebben we met de aanbieders alle activiteiten van voorschoolse educatie (de kinderopvang) doorgenomen en vertaald naar inzet in uren. Het totaal aan kosten per groep is omgerekend in een all-in uurprijs per kind. Over het uurtarief dat hieruit gekomen is vinden in 2024 afrondende gesprekken met de aanbieders plaats. Daarna passen we de subsidieregeling aan. Door de vertraging zijn de indicatoren in dit jaar beide oranje waar deze vorig jaar nog beide op groen stonden.