Bijlage

Taakvelden

Taakvelden 2026

Terug naar navigatie - Taakvelden - Taakvelden 2026
Taakvelden Begroting 2026 Begroting 2026 lasten Begroting 2026 baten Begroting 2026
Geen taakveld -415.908 415.908 0
0.1 Bestuur -1.241.069 15.000 -1.226.069
0.10 Mutaties reserves -34.568 59.518 24.950
0.2 Burgerzaken -1.172.308 203.278 -969.030
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden -93.868 118.520 24.652
0.4 Overhead -3.497.949 271.398 -3.226.551
0.5 Treasury 267.748 185.000 452.748
0.61 OZB woningen 0 2.031.430 2.031.430
0.62 OZB niet-woningen 0 884.691 884.691
0.64 Belastingen overig -185.439 54.881 -130.558
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds -66.417 17.841.317 17.774.900
0.8 Overige baten en lasten 416.082 0 416.082
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) 0 0 0
1.1 Crisisbeheersing en brandweer -1.037.353 0 -1.037.353
1.2 Openbare orde en veiligheid -629.809 19.200 -610.609
2.1 Verkeer en vervoer -2.168.958 96.800 -2.072.158
2.2 Parkeren 0 2.500 2.500
2.4 Economische havens en waterwegen -274.259 0 -274.259
3.1 Economische ontwikkeling -36.934 8.682 -28.252
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -11.336 2.000 -9.336
3.4 Economische promotie -6.000 342.841 336.841
4.1 Openbaar basisonderwijs -57.110 0 -57.110
4.2 Onderwijshuisvesting -343.034 0 -343.034
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken -550.084 107.429 -442.655
5.1 Sportbeleid en activering -91.127 0 -91.127
5.2 Sportaccommodaties -345.724 60.541 -285.183
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie -1.289.530 654.702 -634.828
5.6 Media -276.091 9.540 -266.551
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -768.829 45.400 -723.429
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -1.453.359 1.029.464 -423.895
6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO -1.249.645 0 -1.249.645
6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd -648.036 0 -648.036
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal -253.503 0 -253.503
6.3 Inkomensregelingen -2.338.165 1.571.170 -766.995
6.4 WSW en beschut werk -45.057 0 -45.057
6.5 Arbeidsparticipatie -204.452 0 -204.452
6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) -268.201 2.500 -265.701
6.711 Huishoudelijke hulp (WMO) -934.054 60.813 -873.241
6.712 Begeleiding (WMO) -329.853 0 -329.853
6.713 Dagbesteding (WMO) -307.251 0 -307.251
6.714 Overige maatwerkarrangementen (WMO) -11.200 0 -11.200
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal -39.230 0 -39.230
6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal -100.000 0 -100.000
6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk -16.250 0 -16.250
6.792 PGB Jeugd -99.750 0 -99.750
6.821 Jeugdbescherming -444.477 0 -444.477
6.91 Co?rdinatie en beleid WMO -58.823 0 -58.823
6.92 Co?rdinatie en beleid Jeugd -1.797.888 0 -1.797.888
7.1 Volksgezondheid -795.411 266.505 -528.906
7.2 Riolering -1.642.873 1.688.964 46.091
7.3 Afval -1.946.552 1.946.552 0
7.4 Milieubeheer -664.505 0 -664.505
7.5 Begraafplaatsen en crematoria -374.932 158.500 -216.432
8.1 Ruimte en leefomgeving -397.899 0 -397.899
8.3 Wonen en bouwen -858.542 270.000 -588.542

Begrotingsrichtlijnen 2026

Waar gaat het over

Terug naar navigatie - Begrotingsrichtlijnen 2026 - Waar gaat het over

Gemeenten zijn verplicht een reëel en structureel sluitende begroting en een meerjarenraming voor ten minste drie jaar volgend op het begrotingsjaar op te stellen. Voor het opstellen van de begroting en meerjarenramingen zijn hiervoor begrotingsrichtlijnen opgesteld.


Beoogd resultaat

Het beoogde resultaat is om alle taken en activiteiten met betrekking tot de gemeentelijke huishouding op te nemen in de begroting 2026 en de meerjarenraming 2027-2029. Het doel is vervolgens een reëel en structureel sluitende meerjarenbegroting vast te stellen.

Richtlijnen

Terug naar navigatie - Begrotingsrichtlijnen 2026 - Richtlijnen

Voor het opstellen van de begroting 2026-2029 hanteren wij de volgende richtlijnen:
Beleid
•    De raadsagenda 2022-2026 vormt het uitgangspunt bij het opstellen van de begroting 2026. Het college van B&W werkt deze agenda verder uit aan de hand van de vragen: Wat willen we bereiken, wat zijn onze doelen en gaan we ervoor doen, wat mag het kosten? 
•    Raadsbesluiten tot en met de vergadering van juni 2025, inclusief de uitkomsten van het voorjaarsbericht 2025 en de kadernota 2026-2029 verwerken wij in de programmabegroting 2026;
•    De uitkomsten van de sessies in het kader van Duurzaam begrotingsevenwicht, worden in een keuzemenu gepresenteerd aan de raad teneinde een sluitende begroting te kunnen vaststellen;
•    Raadsbesluiten van juli tot en met december 2025 met meerjarige (structurele) gevolgen verwerken wij in de eerste begrotingswijziging van 2025;
 
Kostenontwikkeling
•    Voor het jaar 2026 tot en met 2029 wordt rekening gehouden met 2,4 % inflatiecorrectie (opgave CPB-prognose van maart 2025) op uitgaven en inkomsten; 
•       Rekening is gehouden met een interne loonkostenstijging van 2,0 %. Dit is conform de begroting van OVER-gemeenten, waar de loonkosten van de ambtelijke organisatie in zijn opgenomen. Het betreft hier dus alleen de loonkosten van het bestuur van Oostzaan. Deze indexatie is noodzakelijk om periodieken, verhoging sociale lasten en pensioenlasten te dekken; 
•       Voor de gemeenschappelijke regelingen wordt aansluiting gezocht met de vernieuwde bijdrage. Prijsstijgingen hoger dan het inflatiepercentage, zijn slechts opgenomen voor zover daar contracten, bestuurlijke afspraken of andere ‘bewijsstukken’ aan ten grondslag liggen;
•       De begrotingen van de samenwerkingsverbanden en gemeenschappelijke regelingen dienen we uiterlijk 31 mei te hebben ontvangen, zodat deze kunnen worden verwerkt in de programmabegroting 2026-2029. 


Renteontwikkeling
•    Voor het jaar 2026 hanteren wij het percentage van 2,3 % aan rekenrente. Dit bedrag is gebaseerd op de ultimo 2024 uitstaande leningen. Dit percentage gebruiken wij voor diverse berekeningen zoals afkoopsommen, contante waarden en kapitaallasten over investeringen. Het verschil tussen de werkelijke en de toegerekende rente - het renteresultaat - verantwoorden wij in programma 6 Bestuur en Organisatie.

Overige 
•    In de vergaderingen van de samenwerkingsverbanden en gemeenschappelijke regelingen dient ons gemeenschappelijk standpunt met betrekking tot de loon- en prijsstijgingspercentages en de aanleverdatum van de begrotingen te worden ingebracht.
•    De jaarschijf 2026 van het meerjarenplan 2026-2029 stelt u vast bij de kadernota 2026 voor wat betreft vervangingsinvesteringen, areaaluitbreiding en intensivering bestaand beleid. De consequenties ervan verwerken wij in de programma’s van de programmabegroting 2026-2029.

Gemeentelijke belastingen en retributies
•    Voor de tarieven gaan wij uit van een stijging gelijk aan het inflatiepercentage, in dit geval van 2,4 %. Uitzonderingen op de algemene regel van de toegestane stijging zijn
•    Reisdocumenten/ rijbewijzen: de tarieven van de reisdocumenten/ rijbewijzen zijn aan een wettelijk maximum gebonden;
•    Afvalstoffenheffing/ rioolrecht: met betrekking tot deze tarieven geldt een maximale kostendekking van 100%;
•    Voor de OZB en de RZB geldt dat niet voor de tarieven, maar de opbrengst stijgt met het genoemde inflatiepercentage.