Programma 5 - Leefomgeving

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Programma 5 - Leefomgeving - Wat willen we bereiken?

Oostzaan heeft ambities maar de basis moet in orde zijn. De openbare ruimte zien we als veilig, schoon, groen, duurzaam en klimaatbestendig waarbij de leefbaarheid voorop staat. Oostzaan is veengebied dat onder andere verzakking van de ondergrond met zich meebrengt. We gaan voor planmatig integraal onderhoud waarbij wij staan voor een gezonde en veilige leefomgeving voor de inwoners, ondernemers en bezoekers van onze gemeente.

Om veiligheid en leefbaarheid te kunnen garanderen en monitoren moet worden ingezet op nauwe samenwerking met partners, meer zichtbaarheid van de BOA op straat, en focus op ontwikkelingen bij vaaroverlast en ernstige woon- en jeugdoverlast. Ook wordt met partners gestreefd om ondermijning tegen te gaan.

 

 

Programma 5: Doelenboom
Thema Doel Acties 2026
THEMA 1 DOEL 1.1 1.1.1 - APV actualiseren
Leefbaarheid Overlast verminderen 1.1.2 - Tegengaan overlast door het in werking brengen van een handhavingsplan voor boa-en toezichthoudende organisatie
1.1.3 - Actuele jeugdproblematiek oppakken
1.1.4 - Interveniëren bij zeer ernstige woonoverlast
1.1.5 - Crisisbeheersing: inzet op weerbare samenleving
1.1.6 - Beleidsregel vaaroverlast
DOEL 1.2 1.2.1 - Drugproductie- en logistiek rondom drugs bestrijden
Ondermijnende criminaliteit tegengaan 1.2.2 - Ondermijnende criminaliteit herkennen en bestrijden
1.2.3 - Versterken van integriteit
1.2.4 - Bewustwording verhogen cybercriminaliteit
DOEL 1.3 1.3.1 - Uitvoeringsplan mobiliteitsprogramma in werking stellen
Bereikbaarheid verbeteren 1.3.2 - Planmatig onderhoud en uitbreiding 30km zone Noordeinde, De Haal
DOEL 1.4 1.4.1 - Actualiseren van de APV n.a.v. de omgevingswet
Actualiseren regelgeving om de openbare orde te handhaven
THEMA 2 DOEL 2.1 2.1.1 - Groot onderhoud: De Hoper en Wering
Groen en klimaatadaptatie Maatregelen m.b.t. klimaatadaptatie
DOEL 2.2 2.2.1 Opstellen beheerplan walkanten/ onderhouden
Groen / Walkanten beschoeiing
THEMA 3 DOEL 3.1 3.1.1 - Reduceren van huishoudelijk restafval
Afval Van afval naar grondstof
THEMA 4 DOEL 4.1 4.1.1 - Strategische eigendomspositie gebouwenbeheer
Gebouwenbeheer Beheer gebouwen verbeteren

P5 THEMA 1: Leefbaarheid

Terug naar navigatie - P5 THEMA 1: Leefbaarheid - Toelichting

Het Lint omringd door snelwegen.
De intensiteit van verkeer op het Lint van Oostzaan neemt toe. Daarbij is bereikbaarheid van de gemeente belangrijk voor iedere inwoner, ondernemer en bezoeker. Bereikbaarheid en veiligheid kan met elkaar contrasteren, maar verkeersveiligheid is van groot belang. Dat betekent dat we maatregelen nemen om de verkeersveiligheid te vergroten, onder meer op basis van een evaluatie van de 30km zones. Deze vindt plaats vóórdat onderhoud op het Noordeinde wordt uitgevoerd. Ook gaan we planmatig groot onderhoud uitvoeren in de Dromer-, Slaper-, Wakerstraat waarbij de kabels en leidingen toekomstbestendig worden gemaakt. In het planmatig groot onderhoud worden de speeltuinen meegenomen in het onderhoud. Er wordt onderzocht hoe fietsroutes achter het Lint aantrekkelijk en veilig gemaakt kunnen worden. Eveneens is de wens om een ligplaatsenbeleid te ontwikkelen, waarmee duidelijk wordt waar vaartuigen kunnen liggen en we hierop kunnen handhaven.
De domeinen waar Openbare Orde en Veiligheid zich op richt zijn integriteit & veiligheid (ondermijning), zorg en veiligheid (bijv. ernstige woonoverlast), leefbaarheid (boa – en toezichthoudende organisatie, vaaroverlast, jeugdoverlast) en crisisbeheersing. We zetten in op het voorkomen van overlast en onveilige situaties, en op het tegengaan van ondermijnende activiteiten. 

Doel

Terug naar navigatie - P5 THEMA 1: Leefbaarheid - Doel

P5 DOEL 1.1: Overlast verminderen

Terug naar navigatie - P5 THEMA 1: Leefbaarheid - Doel - P5 DOEL 1.1: Overlast verminderen

We zetten in op preventief en handhavend optreden om de overlast in de openbare ruimte terug te dringen met bijzondere aandacht voor het in werking brengen van het handhavingsplan, waarmee gerichter inzet gepleegd kan worden en de pro-activiteit vergroot kan worden.

Wat gaan we daarvoor in 2026 doen?

P5 DOEL 1.2: Ondermijnende criminaliteit tegengaan

Terug naar navigatie - P5 THEMA 1: Leefbaarheid - Doel - P5 DOEL 1.2: Ondermijnende criminaliteit tegengaan

Het thema ondermijning is een blijvend thema op de agenda. Door de aanpak in de omliggende steden zoals Amsterdam en Zaanstad, heeft de gemeente ook te maken met het zgn, waterbedeffect. Naast bestaande casuïstiek heeft de gemeente Oostzaan te maken met ondermijnende activiteiten die vanuit de buurgemeenten naar de gemeente Oostzaan zijn verplaatst. De aanpak tegen ondermijning krijgt vorm door middel van samenwerking met ketenpartners. Deze samenwerking richt zich op kennis delen, bewustwording en het opzetten van integrale acties op bijvoorbeeld bedrijventerreinen, schuren. Ook is er een lopende integrale samenwerking als er casuïstiek is, denk bijvoorbeeld aan ondermijnende activiteiten met vastgoed.  Dit laatste onderdeel krijgt vorm via het RIEC verband. 
De opgestarte bewustwording bij collega’s over ondermijnende activiteiten en integriteit bij diverse vergunningen en subsidies krijgt een vervolg door collega’s een e-learning aan te bieden, waarbij kennis en nieuwe inzichten efficiënt gedeeld kunnen worden. 
Middels verschillende campagnes proberen wij digitale criminaliteit onder de aandacht te brengen bij bewoners en ondernemers, zodat kennis en de weerbaarheid vergroot wordt. 

Wat gaan we daarvoor in 2026 doen?

P5 THEMA 2: Groen en klimaatadaptatie

Terug naar navigatie - P5 THEMA 2: Groen en klimaatadaptatie - Toelichting

Oostzaan is een groene gemeente omringd door natura 2000 gebieden. We streven naar een goede biodiversiteit met afwisselende beplanting en begroeiing. Het uitgangspunt is: zorg dragen voor een leefomgeving die ook op de lange termijn bruikbaar blijft.
Het groenonderhoud zal vanaf 2027 in eigen beheer komen. Dit levert een besparing op.   Eerder kan niet omdat het onderhoud is uitbesteed tot einde 2026. 
Uit het rekeningresultaat van 2024 is eenmalig 150k beschikbaar voor een impuls op het groenonderhoud. Hier zal begin 2026 invulling aan worden gegeven. 

Doel

Terug naar navigatie - P5 THEMA 2: Groen en klimaatadaptatie - Doel

P5 DOEL 2.1: Maatregelen m.b.t. klimaatadaptatie

Terug naar navigatie - P5 THEMA 2: Groen en klimaatadaptatie - Doel - P5 DOEL 2.1: Maatregelen m.b.t. klimaatadaptatie

Periodes van extreme droogte en wateroverlast komen steeds vaker voor. Wij spelen hier op in door aanpassingen te doen in de openbare ruimte. Naast voldoende plantvakken en bomen, gaan we het regenwater beter vasthouden door aanpassingen aan de verhardingen en wegfundatie. Er is al een begin gemaakt in de onderhoudsprojecten in 2024.

Wat gaan we daarvoor in 2026 doen?

P5 THEMA 3: Afval

Terug naar navigatie - P5 THEMA 3: Afval - Toelichting

Afval is geen afval maar grotendeels een herbruikbare grondstof. Het scheiden van afval is nodig om hergebruik te bewaken en hiermee ook de landelijk vastgestelde VANG-doelstelling (Van Afval Naar Grondstof) te behalen. Afval is een belangrijk onderdeel in onze samenleving. De regelgeving m.b.t. de wijze van inzameling en met name verwerking wordt regelmatig aangepast. Hierdoor is regelmatig sprake van voortschrijdend inzicht. Dit maakt communicatie over het onderwerp tot een uitdaging.

Doel

Terug naar navigatie - P5 THEMA 3: Afval - Doel

P5 DOEL 3.1: Van afval naar grondstof

Terug naar navigatie - P5 THEMA 3: Afval - Doel - P5 DOEL 3.1: Van afval naar grondstof

In restafval zitten nog altijd veel herbruikbare materialen. Wanneer je afval goed scheidt en er weinig restafval overblijft, is dit beter voor het milieu. De VANG-doelstelling speelt hierin een belangrijke rol.
Met name het zorgvuldig scheiden en dus aanbieden van de diverse afvalstoffen is een uitdaging.

Wat gaan we daarvoor in 2026 doen?

P5 THEMA 4: Gebouwenbeheer

Doel

Terug naar navigatie - P5 THEMA 4: Gebouwenbeheer - Doel

P5 DOEL 4.1: Beheer gebouwen verbeteren

Terug naar navigatie - P5 THEMA 4: Gebouwenbeheer - Doel - P5 DOEL 4.1: Beheer gebouwen verbeteren

We zoeken continu naar nieuwe manieren om het beheer van gebouwen effectiever en efficiënter vorm te geven. We zorgen ervoor dat de gebouwen veilig, functioneel en comfortabel zijn voor de gebruikers, om de levensduur van het gebouw te verlengen en verduurzamen.

Wat gaan we daarvoor in 2026 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Programma 5 - Leefomgeving - Wat gaat het kosten?
Exploitatie Rekening 2024 Begroting 2025 incl.wijz. Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
402 Openbare orde en veiligheid 331.118 391.440 389.005 389.005 389.005 389.005
404 Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland 863.091 919.930 982.382 982.382 982.382 982.382
502 Recreatie en toerisme 61.705 83.522 73.647 73.647 73.647 73.647
601 Waterbeheer, baggeren en schoeiing 137.211 316.426 274.259 270.958 270.958 270.957
603 Openbaar groen 451.639 545.719 594.747 583.847 583.847 583.847
604 Verhuur volkstuinen 1.143 2.179 1.732 1.732 1.732 1.732
605 Afval 2.007.997 1.756.107 1.957.352 1.957.352 1.955.272 1.955.272
606 Rioleringen 1.542.155 1.638.054 1.688.964 1.698.981 1.692.778 1.770.089
607 Milieu 460.559 636.281 666.005 687.689 687.687 687.689
608 Begraafplaats 380.639 420.270 374.932 381.226 381.225 381.227
610 Gebouwenbeheer 524.993 177.224 187.480 187.479 152.478 152.478
715 Dierenwelzijn 30.404 50.187 45.968 45.968 45.968 45.968
801 Bruggen 136.972 186.977 211.965 261.326 187.174 187.175
803 Openbare verlichting 153.551 174.933 213.236 206.828 206.828 206.828
804 Wegen 1.158.194 1.070.088 1.447.275 1.587.623 1.830.559 1.994.003
806 Straatmeubilair 88.563 81.082 123.266 123.266 113.256 113.256
9903 Gemeentewerf 235.412 300.317 271.398 271.397 275.420 275.420
9909 De Kunstgreep 1.251.677 1.128.808 1.178.890 1.028.888 1.011.162 1.011.163
Totaal Lasten 9.817.024 9.879.544 10.682.503 10.739.594 10.841.378 11.082.138
Baten
402 Openbare orde en veiligheid 2.680 10.000 5.000 5.000 5.000 5.000
502 Recreatie en toerisme 1.299 0 0 0 0 0
603 Openbaar groen 31.831 43.600 43.600 43.600 43.600 43.600
604 Verhuur volkstuinen 1.800 1.800 1.800 1.800 1.800 1.800
605 Afval 1.639.332 1.756.107 1.957.352 1.957.352 1.955.272 1.955.272
606 Rioleringen 1.542.155 1.638.054 1.688.964 1.698.981 1.692.778 1.770.089
607 Milieu 13.310 0 0 0 0 0
608 Begraafplaats 102.830 158.500 158.500 158.500 158.500 158.500
610 Gebouwenbeheer 491.581 136.493 175.520 175.520 28.520 28.520
804 Wegen 44.784 77.500 77.500 77.500 77.500 77.500
806 Straatmeubilair 0 0 0 0 0 0
9903 Gemeentewerf 234.905 206.637 271.398 271.397 275.420 275.420
9909 De Kunstgreep 790.454 681.838 696.702 696.702 696.702 696.702
Totaal Baten 4.896.960 4.710.529 5.076.336 5.086.352 4.935.092 5.012.403

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Programma 5 - Leefomgeving - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de begroting 2025.

Product Baten of lasten
Verschil Toelichting
404 Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland

Lasten

€62.452
(nadeel)

De bijdrage aan de Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland wordt conform de ingediende begroting van de VRZW opgehoogd met een bedrag van € 62.452. 
601 Waterbeheer, baggeren en schoeiing

Lasten

€42.167
(voordeel)

Dit voordeel ontstaat door een incidentele toevoeging aan het budget 2025, welke in 2026 niet meer voorkomt. Het betrof hier het onderhoud van diverse waterwegen achter de Kerkstraat in 2025. 
603 Openbaar groen

Lasten

€49.028
(voordeel)

De post toegerekende kosten voor 2026 zijn €69.028 hoger dan in de begroting 2025. De verklaring van wijziging in de toegerekende kosten is opgenomen in de leeswijzer, als onderdeel van de inleiding van de begroting.  Het budget voor onderhoud openbaar groen is verlaagd met €20.000 in lijn met de lopende onderhoudscontracten. 

605 Afval  

Lasten 

Baten 

€201.245 (nadeel)

€201.245 (voordeel)

Er is een toename van het aantal uren en formatie van de buitendienst als gevolg van de extra inzet op de werf, de controles en stijging van het aantal afvaldumpingen en opruimen zwerfvuil in de gemeente. Deze kosten ad €83.616 worden doorberekend in het tarief van de afvalstoffenheffing. Dit bedrag is inclusief overhead en stijging van kosten van de werf. De verklaring van wijziging in de toegerekende kosten is opgenomen in de leeswijzer, als onderdeel van de inleiding van de begroting. 

De kosten voor het product afval stijgen als gevolg van de structurele lasten, zoals deze in 2024 zijn ingevoerd voor de maatregelen om het aantal aangeleverde kilo's huishoudelijk afval te reduceren, in het kader van de VANG doelstellingen. Zie hiervoor ook raadsvoorstel RV24/10. Hierin zijn de kosten voor de afvalcoach, het registratiesysteem van de chips en de toegangscontrole op de werf de extra sorteerronde van lachgascilinders en analyses van het aangeleverde afval reeds aangekondigd, alsmede de hogere kosten voor de ondergrondse containers. Het totaal hiervan bedraagt €97.902, en worden doorberekend in het tarief voor de afvalstoffenheffing. 

Het tarief voor de afvalstoffenheffing is conform de kadernota 2026-2029 geïndexeerd met 2,4%.  Deze verhoging ad €16.716 van inflatie op de inkomsten is budgettair neutraal opgenomen, en zijn ook de kosten verhoogd met 2,4%.  

De afvalstoffenheffing is 100% kostendekkend opgenomen in deze begroting. Het tarief per huishouden stijgt als gevolg van deze kostenstijgingen met €48.60 per huishouden. 

606 Rioleringen

Lasten en Baten 

€50.910 (nadeel en voordeel)

Het tarief voor de rioolbelasting is conform de kadernota 2026-2029 geïndexeerd met 2,4%. Deze verhoging van inkomsten ad €38.113 is budgettair neutraal opgenomen en zijn ook de kosten verhoogd met 2,4%.

De rioolbelasting is 100% kostendekkend. 

€59.786 betreft een stijging in de toegerekende kosten. De verklaring van wijziging in de toegerekende kosten is opgenomen in de leeswijzer, als onderdeel van de inleiding van de begroting. Door de toewijzing van meer uren/formatie aan dit product, zijn de budgetten van externe contracten en aannemers met een gelijk bedrag verlaagd, conform de 1e begrotingswijziging 2025 om meer taken in eigen beheer uit te voeren. 

607 Milieu

Lasten

€29.724
(nadeel)

€59.502 stijging van de toegerekende kosten. De verklaring van wijziging in de toegerekende kosten is opgenomen in de leeswijzer, als onderdeel van de inleiding van de begroting. 

Het budget voor de bijdrage aan ODIJmond wordt aangepast aan de ingediende begroting van de ODIJmond over het jaar 2026. Dit betekent geen extra bijdrage voor de taken inzake de Dienstverleningsovereenkomst voor 2026. 

608 Begraafplaats

Lasten

€45.338 (nadeel)

€53.187 stijging toegerekende kosten en €98.525 minder overhead. De verklaring van wijziging in de toegerekende kosten is opgenomen in de leeswijzer, als onderdeel van de inleiding van de begroting. 

610 Gebouwenbeheer

Lasten

Baten

€10.256 (nadeel)

€39.027 (voordeel)

De Kolk wordt voor de jaren 2026 en 2027 weer opgenomen in de begroting. De huur ad €147.000 wordt opgevoerd en doorgezet voor deze jaren. Ten opzichte van 2025 is dit de continuering van de huurinkomsten. Voor de noodzakelijke onderhoudskosten om in deze jaren het noodzakelijk onderhoud te kunnen uitvoeren aan het pand, wordt een onderhoudsbudget van €35.000 opgenomen.  

801 Bruggen

Lasten

€24.988 (nadeel)

 € 22.988 meer toegerekende kosten. De verklaring van wijziging in de toegerekende kosten is opgenomen in de leeswijzer, als onderdeel van de inleiding van de begroting. 

Daarnaast is voor 2027 het budget 2027 alvast incidenteel verhoogd met € 70.000 voor het vervangen van de technische installatie van Brug De Hoop op het Noordeinde. 

803 Openbare verlichting

Lasten

€38.303 (nadeel)

€31.673 meer toegerekende kosten. De verklaring van wijziging in de toegerekende kosten is opgenomen in de leeswijzer, als onderdeel van de inleiding van de begroting. Het resterende verschil ad €6.630 zijn de kapitaallasten van de investering in LED verlichting, conform de vastgestelde MIP. (Meerjaren Investerings Plan). 

804 Wegen

Lasten

€377.187
(nadeel)

De post toegerekende kosten voor 2026 is €346.930 hoger dan in de begroting 2025 door een hogere doorbelasting van de urenregistratie. De verklaring van wijziging in de toegerekende kosten is opgenomen in de leeswijzer, als onderdeel van de inleiding van de begroting.  Conform de uitkomsten van het duurzaam begrotingsevenwicht en de 1e begrotingswijziging 2025 worden meer taken in de openbare ruimte uitgevoerd door de buitendienst. 

Daarnaast een stijging in de verdeling van de kosten van de gemeentewerf van €25.786 op dit product. Dit komt door de geplande (vervangings)investeringen van de auto's van de buitendienst. 

806 Straatmeubilair

Lasten

€42.184

€42.184 meer toegerekende kosten. De verklaring van wijziging in de toegerekende kosten is opgenomen in de leeswijzer, als onderdeel van de inleiding van de begroting. 

9903 Gemeentewerf

Lasten en Baten

€0

De lasten van de gemeentewerf zijn geindexeerd, en worden conform het raadsbesluit verdeeld over de producten van Afval, Riool en Verhardingen. 

9909 De Kunstgreep
 

Lasten

€99.918
(voordeel)

€150.000 (nadeel)

Een voordeel ten opzichte van 2025. In het voorjaarsbericht 2025 is een incidenteel budget van €100.000 opgenomen voor 2025 inzake de beveiliging in het Atrium. Deze kosten voor de beveiliging komen niet meer voor in 2026.  

Conform de aankondiging in de kadernota 2026-2029 worden de Meerjaren Onderhouds Planningen (MJOP) voor alle gemeentelijke gebouwen opgesteld en voorgelegd ter vaststelling aan de raad. Vooruitlopend op deze vaststelling wordt een incidenteel budget voor de Kunstgreep ad €150.000 opgenomen voor het inlopen van het benodigde onderhoud van de Kunstgreep. 

 

Reserves

Terug naar navigatie - Programma 5 - Leefomgeving - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Egalisatiereserve baggeren 192.909 83.909 83.909 83.909 83.909 83.909
Reserve afkoop onderhoud begraafplaats 139.495 139.495 139.495 139.495 139.495 139.495
Reserve Avant fietsbrug en fietstunnel 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000 25.000
Reserve BOA 30.145 102.227 102.227 102.227 102.227 102.227
Reserve infrastructuur 63.278 63.278 63.278 63.278 63.278 63.278
Reserve inrichting theaterzaal 74.000 92.500 111.000 129.500 148.000 166.500
Reserve Nog uit te voeren werken 0 10.000 10.000 10.000 10.000 10.000
Reserve onderhoud bruggen 167.480 167.480 167.480 167.480 167.480 167.480
Reserve projecten en openbaar groen 365.443 193.518 150.000 150.000 150.000 150.000
Reserve spitscamera inrijverbod 50.000 50.000 50.000 50.000 50.000 50.000
Reserve sporttoestellen de greep 16.000 20.000 24.000 28.000 32.000 36.000
Reserve Verkeersbeleid 15.000 15.000 15.000 15.000 15.000 15.000
Reserve Wegen 0 150.000 150.000 150.000 150.000 150.000
Reserve Wet goed verhuurderschap 6.926 6.926 6.926 6.926 6.926 6.926
Totaal reserves 1.145.675 1.119.332 1.098.314 1.120.814 1.143.314 1.165.814
25-nov-2025

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Programma 5 - Leefomgeving - Toelichting reserves

Egalisatiereserve baggeren
Jaarlijks is een structureel budget van €33.000 opgenomen in de begroting voor baggerwerkzaamheden. Jaarlijks worden de uitgaven, zowel positief als negatief, geëgaliseerd op deze reserve om in de toekomst hogere, onverwachte uitgaven te kunnen financieren.

Reserve afkoop onderhoud begraafplaats 
Deze reserve wordt gevormd door de afkoop van onderhoud op de begraafplaats. De nabestaanden hebben de mogelijkheid om het toekomstige onderhoud ineens af te kopen. Deze vooruitbetaling wordt toegevoegd aan deze reserve, zal worden ingezet om de kosten van herinrichting en onderhoud in de toekomst te financieren.

Reserve Avant
Deze reserve is gebaseerd op het contractuele risico voor de gemeente Oostzaan inzake het project Avant, waarbij de kosten worden gedragen door de Vervoerregio, Provincie Noord Holland en de gemeente Zaanstad. 

Reserve BOA
Vanuit de resultaatbestemming 2022 is deze reserve gevormd. Het bedrag is gebaseerd op de gelabelde inkomsten vanuit de Algemene uitkering 2022, en bestemd voor de professionalisering van de BOA. Deze professionalisering wordt verder uitgewerkt. Daarnaast wordt vanuit de resultaatbestemming 2024 een bedrag van €72.082 toegevoegd aan deze reserve. 

Reserve infrastructuur
Deze reserve is bestemd voor onderzoekskosten in de infrastructuur. Er zijn geen mutaties begroot op deze reserve.

Reserve inrichting theaterzaal
Jaarlijks worden deze bedragen toegevoegd aan de onderhoudsreserve Theaterzaal om vervangingsinvesteringen van materieel, inventaris en installaties in de toekomst mogelijk te maken.

Reserve nog uit te voeren werken
In overeenstemming met de resultaatbestemming 2024 wordt een bedrag toegevoegd aan deze reserve. Het betreft de reservering van de ontvangen rijksgelden vanuit de decembercirculaire 2024 ten behoeve van Register Externe Veiligheidsrisico's ade €10.000. 

Reserve onderhoud bruggen
Deze reserve wordt jaarlijks gevoed door de niet bestede onderhoudsgelden vanuit de exploitatie bruggen, om onverwachte noodreparaties en vervangingen mee te financieren.

Reserve projecten en openbaar groen
Deze reserve wordt ingezet in 2025, in overeenstemming met de uitkomsten van de 1e begrotingswijziging 2025.  In overeenstemming met de resultaatbestemming 2024 wordt een bedrag van €150.00 toegevoegd om een extra impuls te kunnen geven aan de openbare ruimte in 2025 en 2026. 

Reserve spitscamera inrijverbod
Deze reserve is gebaseerd op Amendement 22A19, waarbij vanuit de coronareserve een bedrag wordt overgeheveld ten behoeve van een flitscamera voor de verkeersoverlast op het Zuideinde. Deze reserve zal worden ingezet bij het eventueel uitbreiden van de geslotenverklaring.

Reserve sporttoestellen De Greep
Jaarlijks worden deze bedragen toegevoegd aan de onderhoudsreserve sporttoestellen om vervangingsinvesteringen van materieel in de toekomst mogelijk te maken.

Reserve verkeersbeleid
Deze reserve is gevormd in 2024, en wordt ingezet bij de uitvoering van het mobiliteitsplan. 

Reserve Wet goed verhuurderschap
De wet biedt huurders bescherming en geeft duidelijkheid aan verhuurders: wat mag en wat niet? Er zijn extra regels om arbeidsmigranten te beschermen tegen misstanden. Komen huurder en verhuurder er samen niet uit? Dan kunnen huurders dit ook melden bij hun gemeente. De gemeente kan dan, als het nodig is, bijvoorbeeld een boete aan de verhuurder opleggen.

Reserve Wegen
In overeenstemming met de resultaatbestemming 2024 wordt €150.000 toegevoegd aan deze reserve om een extra impuls te kunnen geven aan de openbare ruimte. 

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Programma 5 - Leefomgeving - Voorzieningen
Stand voorzieningen per 31-12 Rekening 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Voorziening egalisatie afval 103.326 103.326 103.326 103.326 103.326 103.326
Voorziening egalisatie riolering 1.328.338 1.278.314 1.215.493 1.142.655 1.076.020 932.074
Voorziening MJOP: Ambtswoning Glazenmakerstraat 39.642 51.092 62.542 73.992 85.442 96.892
Voorziening MJOP: Brandweerkazerne Kerkstraat 43.232 58.224 73.216 88.208 103.200 118.192
Voorziening MJOP: Centrumcomplex de Kunstgreep 222.328 308.828 395.328 481.828 568.328 654.828
Voorziening MJOP: De Kolk 25.856 30.679 30.679 30.679 30.679 30.679
Voorziening MJOP: Gebouw Werkom Twiskeweg 15.477 17.977 20.477 22.977 25.477 27.977
Voorziening MJOP: Gemeentewerf Skoon 73.747 86.277 98.807 111.337 123.867 136.397
Voorziening MJOP: Kerktoren 0 7.500 15.000 22.500 30.000 37.500
Voorziening MJOP: Loods op de begraafplaats 7.439 10.939 14.439 17.939 21.439 24.939
Voorziening MJOP: Sporthal De Greep 59.531 74.891 90.251 105.611 120.971 136.331
Totaal voorzieningen 1.918.916 2.028.047 2.119.558 2.201.052 2.288.749 2.299.135
25-nov-2025

Toelichting voorzieningen

Terug naar navigatie - Programma 5 - Leefomgeving - Toelichting voorzieningen

Voorziening egalisatie Afval
Deze voorziening is ten behoeve van onderzoeken naar ondergrondse containers in Oostzaan. Deze voorziening is destijds gevormd ten laste van het product afval en wordt ingezet bij het behalen van de VANG doelstelling. 

Voorziening egalisatie riolering
In overeenstemming met de onderhoudsplanning, het vastgestelde GRP 2017-2023 en de systematiek van kostenegalisatie worden de uitgaven en inkomsten gemuteerd op het rioleringsbudget en overgeboekt naar deze voorziening, ten behoeve van financiering van uitgaven in de toekomst. In 2026 zal het WRP worden herzien in een nieuw WRP (Water en RioleringsProgramma).

Diverse voorzieningen MJOP ten behoeve van het onderhoud gemeentelijke gebouwen
Met ingang van 2023 zijn de onderhoudsbudgetten van alle gemeentelijke gebouwen ondergebracht in onderhoudsvoorzieningen.  Per gemeentelijk gebouw is een Meerjaren Onderhoudsplanning opgesteld en deze wordt in 2025 geëvalueerd en geactualiseerd. Bij het opstellen van de begroting zijn de uitgaven van het geplande onderhoud op gemeentelijke gebouwen hierop gebaseerd. Jaarlijkse onderhoudskosten zullen jaarlijks worden onttrokken aan deze voorzieningen MJOP.